zuid-afrika2010.reismee.nl

Update van Liesbeth

Nieuwsbrief Kokkewiet Crèche oktober 2012

Dit jaar is alweer bijna voorbij en hoogtijd om jullie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen bij Kokkewiet Crèche.

Helaas hebben we geen eten meer gekregen van Child Welfare omdat hun subsidie gestopt is. Dat betekent dat we nu alles zelf moeten aanschaffen, een hoge kostenpost. We hebben dit jaar ruim 40 kindertjes ingeschreven gehad maar de opkomst is wisselend. Ten eerste door het slechte weer: als het hier regent dan is dat vaak heel hard en dan komen de kinderen niet naar de crèche. Ten tweede: we stimuleren de ouders om zelf ook een bijdrage te leveren in de kosten. In alle andere dorpen moeten de ouders R100,-, dat is E10,- per maand betalen. Wij hebben dit altijd R60,- kunnen houden omdat we zo goed ondersteund worden door jullie. Maar omdat alle ouders kinderbijslag krijgen, moeten ze toch die R60,- betalen om zodoende een stukje eigen verantwoordelijkheid te dragen. Als ze dit echt niet kunnen, dan is het mogelijk om in plaats van betalen, 1 of 2 ochtenden per maand te komen helpen met schoon maken.

Goed nieuws is, dat Debbie terug komt! Ze heeft al die maanden zonder werk gezeten en we hebben haar gevraagd terug te komen, hopelijk begint ze binnenkort al. Met Annie gaat het wat minder goed omdat zij met haar gezondheid sukkelt. Ze is wel elke dag op de crèche maar ik zie, dat het haar allemaal veel energie kost. Zelf denkt ze nog niet aan stoppen met werken maar we praten wel over taakvermindering voor volgend jaar.

Nog meer goed nieuws is, dat we nu EINDELIJK enige subsidie van Social Department hebben ontvangen, vorige week voor het eerst! We moeten nu wel veel meer administratie bijhouden omdat ze alles willen kunnen controleren. Dat is heel begrijpelijk in een land waar zoveel corruptie en diefstal voorkomt, maar het levert ons veel werk op. Ik probeer nu mensen van het bestuur, dus uit de gemeenschap op te leiden om de boekhouding te gaan doen, Annie moet de aanwezigheidsregisters heel goed bij houden en elk kind moet een werkmapje hebben zodat de maatschappelijk werkster kan zien wat de kinderen doen op de crèche. Social Department heeft toegezegd, tot en met maart 2013 Kokkewiet crèche gedeeltelijk tegemoet te komen in de kosten. We moeten de lonen naar het wettelijke niveau brengen, dit gebeurt in overleg met de maatschappelijk werkster. We willen graag dat Tandi de opleiding gaat doen en Debbie zou wel een vervolg opleiding willen doen. Dit valt niet onder de subsidie van Social Department. Uw giften zijn daarom voorlopig nog steeds van harte welkom. Als we het allemaal goed doen, zal Social Department elk jaar zijn subsidie verhogen. We kregen van de mensen van het departement grote complimenten dat de crèche er zo goed verzorgd uit ziet en dat we zoveel speelgoed en materialen hebben; het extra lokaaltje dat we 2 jaar geleden hebben neergezet vonden ze geweldig.

We willen u allemaal heeeel hartelijk bedanken voor uw financiële ondersteuning, zonder uw hulp hadden we nooit de subsidie gekregen. Hartelijke groeten namens allemaal van Kokkewiet Crèche, en we zullen u op de hoogte houden.

Annie Goeda, Schoolhoofd Kokkewiet Crèche,

Anneke en Gert Elbertse, vrijwilligers

Liesbeth Verstrate Griffioen, vrijwilliger en voorzitter bestuur Kokkewiet Crèche.