zuid-afrika2010.reismee.nl

Update van Liesbeth

Lieve sponsors,

Hier weer een update over de kokkewiet creche.

we hebben een bijzonder natte winter achter de rug, waar we in Zuid Afrika erg blij mee waren omdat alle dammen leeg waren. Nu stromen ze over, alle weilanden zijn mooi groen en iedereen is gelukkig met de overvloed aan water. De schade, geleden door het water, in de vorm van overstromingen, zijn we alweer vergeten...
Annie en Debbie hebben erg hard gewerkt en zaterdag 3 december hebben ze dan hun certificaat ontvangen!
Anneke, een andere hollandse vrouw die veel helpt bij de creche, en ik, Liesbeth, hebben de dames naar Oudshoorn gebracht. Behalve Annie en Debbie waren er ook Fiona en (een andere) Liesbeth, nl juffrouw op de lagere school voor grote kleuters en groep 1, die ook geslaagd waren. Het is 4 uur rijden naar Oudshoorn, dus zijn we vrijdag al vertrokken. zaterdagochtend zou het om 9 uur beginnen en wij waren natuurlijk hollands op tijd. Waarom leren we dit hier niet af????
Om 10 uur was eindelijk iedereen binnen en begon de ceremonie! Eerst een welkom en uitgebreide toespraak van een half uur in het Afrikaans en ja.... daarna hetzelfde, nog eens een half uur in Xhosa. Daarna kregen ruim 250 kandidaten hun certificaat en waren er nog wat feestelijkheden zoals toespraken en zang. Na 3,5 uur was het afgelopen, toen hebben we buiten nog uitgebreid foto's gemaakt en daarna zijn we op weg naar huis gegaan. We hebben voor de vrouwen een klein kadootje en een envelopje gegeven namens jullie allemaal omdat we trots zijn op deze prestatie! Dankzij jullie hebben Annnie en Debbie dit kunnen doen en ze zijn zelf ook erg blij en trots dat ze het gehaald hebben. Debbie zal nog een briefje schrijven, dat doet ze tegenwoordig ook op de computer. Volgende week krijg ik dit van haar.
Nogmaals en alweer: BAIE BAIE DANKIE voor jullie giften, waar we zo ontzettend veel mee hebben kunnen doen voor Kokkewiet creche.

Vriendelijk groet,
Liesbeth Griffioen,