zuid-afrika2010.reismee.nl

Update van Liesbeth

Lieve Sponsors,

Het is hoogtijd jullie weer eens op de hoogte te stellen van het reilen en zeilen op Kokkewiet Crèche in Umzamuwethu.

Intussen zijn Annie en Debbie al ver gevorderd met hun opleiding, ze moeten nog 1 module week volgen in Oudshoorn. Dat is over 2 weken. Begin Oktober komt hun docent een praktisch examen afnemen op Kokkewiet crèche en tevens kijken hoe alles hier is georganiseerd. Als alles goed gaat, dan krijgen ze 3 December hun diploma.

Tot nu toe werken Annie en Debbie erg serieus aan hun schoolwerk en waarderen zij nog steeds elke keer dat jullie deze gelegenheid voor hun mogelijk hebben gemaakt. Eigenlijk gaan ze, naar mate ze meer leren, ook meer inzien, hoe belangrijk hetgeen is dat ze leren. Ze hebben intussen veel meer kennis over de ontwikkeling van het jonge kind waardoor ze begrip hebben voor kinderen die bepaalde dingen nog niet kunnen, zoals bv knippen. Zouden ze vroeger gezegd hebben, dat dat kind dom is, nu weten ze, dat het kind er nog niet aan toe is.

Ze hebben ook veel geleerd over omgaan met ouders en het belang van een goed contact met ouders. Vorige maand hebben ze een ouderavond georganiseerd en de moeders gevraagd, feedback te geven op het functioneren van de crèche. Op bijgevoegde foto's kunnen jullie zien, dat dit allemaal erg positief is! Ook al is het in Afrikaans, jullie zullen de strekking wel begrijpen.

Verder leren ze ook over de organisatie van een crèche, taken van juffrouw, hoofd en bestuursleden. Het is ook erg leuk dat Annie nu taken van mij overneemt, omdat ze geleerd heeft, dat ik, als bestuursvoorzitter, die eigenlijk niet moet doen. Zoals bv het organiseren van een bingo om zo de ouders te betrekken en wat geld op te halen.

Het aantal kinderen is een poosje van 40 naar 25 gezakt. Dat had te maken met het slechte weer dat we deze winter gehad hebben, dan sturen de ouders de kinderen niet naar school. Ook de kinderen van de boerderijen konden een hele tijd niet komen, omdat er geen vervoer was, en omdat door de regen de wegen bijna onbegaanbaar waren. Nu rijdt er weer een taxi en komen de boerderij kinderen ook weer.

Annie wil met ingang van volgend jaar ook kinderen vanaf anderhalf jaar opnemen. Ze voelt dat ze, dankzij de cursus, dit moet aankunnen. We praten dus over de voorwaarden en aanpassingen die dat met zich meebrengt. Misschien moeten we dan een extra juffrouw aannemen. Misschien kunnen we het laatste geld dat nog over is van het fantastische bedrag dat jullie bij elkaar hebben gebracht, besteden aan de aankoop van luiers, verschoonmatrasje, extra handdoeken en dekentjes en matrasjes.

Nooit genoeg gezegd: Hartelijk dank voor jullie steun, we kregen onlangs iemand van het Departement van Sociale zaken voor een site inspectie en kregen een groot compliment omdat we zoveel spullen hadden en alles zo goed werkte! Toen Annie zei dat dit alles met de steun van sponsors van Nederland mogelijk was, waren ze diep onder de indruk.

Hartelijk Dank!!!

Liesbeth Verstrate Griffioen, Voorzitter Kokkewiet Crèche, Umzamuwethu, Oesterbaai

Heinz van der Linden

Beste Liesbeth,
Super dat er weer een update gemaakt is, en zeker super dat Annie en Debby het belang van hun opleiding erkennen. Nog steeds zijn wij als ouders van een van de studenten trots op wat er bereikt is. Wij hopen dan ook dat de contacten tussen alle betrokkenen warm blijft, zodat er ook na langere tijd iets voor elkaar kan worden betekend.