zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 79, 11-november-2010

Vanmorgen ging bij ons (alweer) vroeg de wekker. Om 7.00 uur! Dit keer was het erg moeilijk om vroeg ons bed uit te komen, aangezien de king size bedden in deze lodge wel erg lekker liggen. Om 7.30 uur zaten we dan toch echt aan ons ontbijt en om 8.00 uur stonden wij lekker, op onze Nederlandse manier, op tijd klaar. Wij zouden namelijk opgehaald worden voor de township tour door Soweto (de grootste township van heel Zuid-Afrika). Uiteraard werden we pas om 8.20 uur opgehaald, want het blijft nog steeds Zuid-Afrika.

We werden met de auto Soweto binnen gebracht en afgezet bij een jongeman met 8 kinderfietsen voor de deur... het zal toch niet?!? En jawel hoor, deze fietsen waren voor ons bedoeld. Samen met de man zouden we door Soweto fietsen en hij zou ons alles over de township vertellen. Vol goede moed stapten we op de fietsjes. Als eerste viel ons op, dat Soweto er niet als een ‘township' uitziet. Het zijn allemaal stenen huizen, sommige zelfs erg mooi aangebouwd. Zo blijkt ook dat de meeste miljonairs uit soweto komen en daar nog steeds wonen, omdat ze trouw willen blijven aan hun cultuur. Het grootste deel leeft echter nog steeds in armoede en dat is overal te zien.
We stoppen als eerste bij een treinspoor. Dit is de eerste keer dat wij een treinspoor zien in Zuid-Afrika en in Soweto alleen zijn al 5 stations. Ook kunnen de mensen gebruik maken van de taxibusjes die ze met nog 15 andere mensen delen. Aan de hand van gebaren laat je de taxichauffeur langs de weg zien waar je heen wilt. Is dit toevallig de goede richting, dan kun je instappen.
Nadat we onze fietsen over het spoor hebben getild, merkten we dat de versnellingen van alle fietsen niet zo werkten als het zou moeten. Uitgeput komen we dan ook aan bij de plaatselijke winkeltjes. Sven durfde het aan om een Afrikaanse oliebol te proeven. In het winkeltje is het enorm benauwd en ruikt het niet helemaal fris. Daarbij is het enorm druk en doen de mensen ook geen moeite om ruimte tussen iedereen in te laten. Onze gids legt ons uit dat de mensen graag dicht op elkaar staan, omdat we allemaal brothers en sisters van elkaar zijn. Helaas voor de dames betekende dit vandaag dat ze wel erg veel nageroepen werden, want 3 blanke meiden op een fiets zien ze niet vaak.
Onze volgende stop is een vuilnishoop en een meer. Onze gids legt ons uit dat sommige zieken mensen naar het meer gaan om beter te worden. Sommige komen er nog uit en andere niet. Ook legde hij ons uit hoe een traditionele dokter te werk gaat. Je komt binnen, je krijgt een naam, hij verteld je het probleem en je krijgt een middeltje mee naar huis. Jij zelf zegt helemaal niets. De vuilnis lag er omdat er geen echte vuilnisbelt is en de mensen toch van hun afval af moeten. Dus gooien ze dit aan de rand van de stad gewoon in de natuur. Ook hangt er overal de geur van de riolering, want deze is op veel plaatsen kapot.
Nadat we de nodige afstand op ons fietsje hadden doorgebracht, kwamen terecht bij een hostel. Hier wonen de mensen die zelf geen woning kunnen betalen. In deze wijk zijn er veel politieke ruzies en wordt veel gemoord. Dus maar snel verder fietsen naar het vroegere huis van Nelson Mandela. Hier zijn wij naar binnen gegaan en werden we door een aardige jongen rondgeleid. Ook Nelson Mandela woonden vroeger in Soweto in een zogenaamde luciferswoning. Toen we het huisje uit kwamen had onze gids de taxi voor ons geregeld. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden en het fietsen (op deze fietsen) was erg vermoeiend.

Terug in de lodge besloot Caressa lekker in bad te gaan, Sven ging tv kijken en Britt en Nadine gingen op pad om wat flesjes drinken te halen. Achteraf waren Nadine en Britt blijven plakken op een terrasje. Later in de middag hebben de dames de nodige afleveringen ‘gossip girl' gekeken om zich vervolgens op te frissen en te gaan uit eten. We besloten naar de straat om de hoek te lopen, want Nadine en Britt hadden 's middags al ervaren dat het een gezellig straat was. En dat bleek ook. Alle terrasjes zaten helemaal vol en we hebben allemaal een heerlijke pasta gegeten.

Eenmaal terug in de lodge hebben we allemaal nog even iets voor ons zelf gedaan om vervolgens weer in onze lekkere king size bedden te stappen en een langere nacht tegemoet te gaan dan afgelopen nacht.

Wist je dat...?

• - Wij allemaal een beetje verbrand zijn (Caressa en nadine iets erger) door onze fietstour door Soweto?
  • - Wij er pas vanmiddag om 1 uur achter kwamen, dat we vandaag der elfde van der elfde moeten missen?
  • - Dat ze in Zuid-Afrika bij een oliebol vis eten?
  • - Dat Soweto 4 miljoen inwoners heeft?
  • - Britt en Caressa in de kamer slapen waar Britt's ouders 4 weken geleden sliepen?
  • - Wij vandaag onze laatste avond in Zuid-Afrika hebben doorgebracht?

Yvonne

Hallo,
Zo nu denk ik echt dat jullie thuis zijn. Jullie zullen zeker blij zijn om weer bij jullie familie te zijn. Het weer valt misschien tegen, al hoewel echt koud is het nog niet. Jullie een hele lange carnavals tijd tegemoet gaan, dus de elfde van de elfde, ja vergeet die maar het heeft toch geregend. Natuurlijk dood moe zijn, en weer blij om in eigen bed te liggen. Maar misschien ook een klein beetje heimwee naar het mooie Zuid Afrika. Het ga jullie goed, jrus 't Yvonne

Myrthe

Hoi Liesbeth,

Ik zag je blog over Zuid-Afrika.
wat een mooie verhalen! South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert binnenkort een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.
Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar information@southafrica.net.
Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!

Groeten,
Myrthe