zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 78, 10 november 2010

Vandaag zouden we reizen van Makhado van Johannesburg. Johannesburg is de hoofdstad van Zuid-Afrika. Een stad met meer dan 5 miljoen inwoners. Enorm groot dus.

Na ongeveer 5 keer tol betaald te hebben (waarom niet 1 keer?) kwamen we terecht in onze lodge. Een super deluxe lodge met een grote regendouche, kingsize-bedden en een heerlijk bad. Wat wensen we ons nog meer op onze laatste lodge?

Terwijl Nadine en Sven uitgeput op het bed neerploften, reden Britt en Caressa een aantal kilometers terug. Zij gingen namelijk onze auto inleveren. Onze lodge was ongeveer 50 kilometer van het vliegveld verwijderd. Als je normaal door kunt rijden, betekent dit dus ongeveer een half uurtje rijden. In Johannesburg gaat deze vlieger echter niet op. Wij dachten dat we in Nederland veel files hadden. In Johannesburg is dit echter nog vele malen erger. Maarliefst anderhalf uur hebben de dames erover gedaan om bij het vliegveld te komen. Naast de files was er echter nog een ander probleem. Johannesburg beschikt over twee vliegvelden.. Je raadt het al. Ze zaten op het verkeerde vliegveld. Kan gebeuren!

De vorige keer toen we onze auto moesten inleveren waren we bang dat de verhuurmaatschappij onze deuk zou opmerken. Toen werd er echter een rondje om de auto gelopen, er werd de deuk niet opgemerkt. Deze keer werd er zelfs helemaal niet naar de auto gekeken. We hebben de sleutels ingeleverd, handtekening gezet, en klaar waren we!

Na nog lekker op onze lodge te hebben rondgehangen, werd het tijd om te gaan eten. Eerlijk gezegd hadden we hier helemaal geen zin in. We hebben tot nu toe vrijwel elke dag uitgegeten, dit gaat toch wel vervelen. Met wat tegenzin hebben we uiteindelijk toch heerlijk gegeten op The Nelson Mandela Square. Niet te klagen dus!

Na een voldaan gevoel, zijn we doodmoe op ons bed neergeploft. Op naar morgen!

A Adieë wa, zoveel mensen ontmoet, dus ook van zoveel mensen afscheid moeten nemen

B Brand langs de snelweg, hier kijken we niet meer van op

C Carnaval, de opening van het carnavalsseizoen moeten we helaas missen

D Dagjournalen, zelf deze zitten er bijna op

E Enkelvoud, alle werkwoorden worden hier in het enkelvoud gebruikt

F Fietsen, in Johannesburg gaan we de townshiptour op een fiets doen

G Gastenhof, hetgeen Nadine het meeste gemist heeft

H Handshake, dit hoort erbij als je iemand ontmoet

I Improviseren, iets wat we de afgelopen weken heel veel hebben moeten doen

J Johannesburg, de stad met 13 miljoen mensen, van waaruit wij vertrekken naar huis

K Krant, één van de dingen die Sven behoorlijk gemist heeft

L Lachen, gieren, brullen, iets wat we zeer zeker vaak genoeg hebben gedaan.

M Muziek, het lijkt wel of elke Afrikaan kan zingen, dansen en een instrument kan spelen

N Nederland, met een opgelucht en voldaan gevoel keren we terug

O Ongedierte, blij dat we hier vanaf zijn!

P Papa en mama, zo noemen de locals zich onderling, uit toon van respect

Q Queensday, één van de dingen die de Afrikanen over de Nederlanders weten te vertellen

R Respect, dit hebben we enorm veel voor het goede werk wat veel Afrikanen afleveren

S Soweto, de grootste township van Zuid-Afrika, maar wel de meeste miljonairs

T The Big 5, hiervan hebben helaas alleen het luipaard niet gezien

U Uitgeput, dit zijn we uiteindelijk toch wel allemaal!

V Vliegreis, stiekem kijken we hier toch wel allemaal naar uit

W Winter, we moeten er niet aan denken!

X x_x, met fantasie kun je hier wel een gezichtje uithalen. Inspiratieloos bij de laatste x!

Y Ijskoud, dat staat ons te wachten als we op Schiphol landen

Z Zulu's, één van de vele bevolkingsgroepen in Zuid-Afrika

Wist je dat..

• - we vandaag drie kwartier op onze taxi hebben moeten wachten?
  • - een bezatte vrouw in de parkeergarage op zoek was naar haar parkeerkaartje?
  • - ze na 5 minuten erachter kwam dat het parkeerkaartje eigenlijk al lang in de parkeerautomaat zat?
  • - we in totaal meer dan 8000 kilometer met beide auto's hebben gereden?
  • - het nog maar eventjes duurt voordat we thuis zijn?

Yvonne

Hallo jullie 4tjes,
In de tijd dat ik dit schrijf zijn jullie misschien wel al thuis, dus dan is een goede en behouden vlucht veel te laat. Maar mag ik jullie dan welkom thuis heten. En mij bedanken voor de geweldige verhalen. Ik zal ze missen. Heel veel groetjes en drukkies van Yvonne