zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 77, 9 november 2010

Vandaag staat een luierdagje op de planning. Het vele reizen en alle indrukken zijn erg vermoeiend. Daarom staat vandaag eens even helemaal niks op de planning. We slapen eerst lekker uit, dit doen we wel op de Afrikaanse manier, om half negen moeten we namelijk aan het ontbijt zitten. We hopen vandaag op een lekkere warme dag met zon. Onze lodge heeft namelijk een heerlijk zwembad waar we gebruik van willen maken. Helaas is dit ons niet gegund, als we naar buiten kijken zien we dat het erg bewolkt is en ook niet zo warm als andere dagen.

Na het ontbijt maken we dan maar eerst gebruik van de Nederlandse televisiezender BVN die in de lodge aanwezig is. Even het nieuws van Nederland kijken zodat we weer op de hoogte zijn.

Dan is het tijd om boodschappen te doen. Vanavond koken we namelijk zelf.

Na de boodschappen gaat ieder zijn eigen weg, de een leest een boek, de ander kijkt tv of zit op internet.

Om een uur is het tijd om te lunchen, dit doen we in de lodge. Helaas voelt Nadine zich weer niet goed, zij kruipt terug in bed terwijl de anderen genieten van een heerlijke lasagne.

Omdat Nadine weer koorts heeft wordt er besloten dat het verstandig is om wederom naar een dokter te gaan. Over vier dagen vliegen we en op de Afrikaanse vliegvelden wordt je getest op koorts. Indien je koorts hebt mag je niet vliegen.

We gaan met zijn vieren op weg naar een Afrikaanse huisartsenpost. Hier wordt Nadine onderzocht door een Afrikaanse vrouwelijke arts. Omdat de symptomen erg lijken op de symptomen van Malaria, lijkt het de arts verstandig om Nadine te laten testen op Malaria. We worden doorverwezen naar het ‘Private Hospital' om bloed te prikken. Alles gaat ontzettend snel. Er zijn geen wachttijden en een half uur na het bloedprikken kunnen we de uitslag ophalen bij de arts.

Na een half uur zijn we weer terug bij de eerste arts. De test is negatief, Nadine heeft geen Malaria. Maar wat is het dan wel? Volgens de arts kan Nadine niet tegen cola. De mix van het reizen, de vermoeidheid en de cola zorgen ervoor dat Nadine zich al een tijd niet goed voelt. We krijgen weer een flinke hoeveelheid medicijnen mee en het advies om geen cola en andere frisdranken meer te drinken. Naast de medicijnen die we meekregen van de huisarts moesten er nog medicijnen opgehaald worden bij de plaatselijke apotheek. Een apotheek met blanke medewerkers. Caressa en Nadine zijn het met elkaar eens dat de drie mensen die hier werken, de meest onvriendelijke mensen zijn die ze in Afrika tegen zijn gekomen.

Eenmaal terug in de lodge hervatten wij onze rustdag. Caressa epileert Britt en lakt Britt's nagels. Dit vindt ze zo leuk dat ze nog wel even door wil gaan, dus dan is Nadine aan de beurt. Nadine hoeft niet geëpileerd of gelakt te worden, dan maar even de haren van Nadine knippen. Ook dit gaat Caressa goed af. Na het schoonheidsuurtje is het tijd voor Gossip Girl. Hier zijn de meiden inmiddels alle drie verslaafd aan. Sven heeft Fifa als verslaving, dus niemand verveeld zich.

Dan wordt er gekookt en gegeten. Na het eten gaan we nog even naar het hoofdgebouw van de lodge om nog even gebruik te maken van het internet. Na ongeveer een kwartier internetten en tv kijken valt echter de stroom uit. We besluiten nog even te wachten in de hoop dat de stroom weer aan zal springen. Zonder stroom namelijk ook geen internet. Na een half uur wachten besluiten we toch maar terug te gaan naar ons huisje. Sven gaat naar bed, en de meiden kijken wederom een aflevering van Gossip Girl. Een uur later zitten we nog steeds in het donker. We besluiten om maar naar bed te gaan. Als we eindelijk allemaal liggen springt de stroom weer aan.

Wist je dat..

- De dokter in de lach schoot toen ze de zak medicijnenvoorraad van Nadine zag?

- Ze zelf wel besloot hier nog vijf middelen aan toe te voegen?

- Britt tijdens de stroomstoring haar laptop wilde opladen?

- Caressa een straal kokend water over Nadine's hoofd gooide tijdens het haren wassen?

- Caressa als ze geen werk vindt in het onderwijs, als schoonheidsspecialiste aan de slag wil?

- Wist je dat Sven als enige niet behandeld wilde worden door Caressa?

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Eigenlijk weet ik geen op en aanmerkingen te geven. Behalve dat Nadine voor de terug reis weer opgeknapt moet zijn. En ik het super jammer vind dat het bijna gedaan is met die mooie verhalen. Tot zover, jrus 't Yvonne