zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 76, 8 november 2010

Na in onze 'Centerparks' achtige huisje te zijn wakker geworden (lees, houten huisje met alle accessoires rood, geel en blauw), zijn we in het mainhouse van onze Nederlandse gastvrouw Marcella gaan ontbijten. Hier lagen een paar croissantjes op ons te wachten. Heerlijk, dit hebben we lang niet gehad.

Om 9.00uur was iedereen klaar om aan onze tour te beginnen. Deze tour hebben we van de lodge cadeau gekregen omdat we zo'n goed werk de afgelopen dagen gedaan hebben. Vandaag gaan we met de andere Limburgse mensen op pad richting een school, crèche en ziekenhuis.

Onze eerste stop vindt plaats na een dik uur gereden te hebben. We komen aan bij een basisschool en worden ontvangen als de koning/koningin. De kinderen op deze school zijn blijkbaar geen blanke mensen gewend. Ze zwaaien en roepen naar ons allemaal terwijl ze tegen het schoolhek staan de duwen. We kijken onze ogen uit. Nadat een van de juffrouwen ons uitnodigt om binnen te komen, barst het feest los. De kinderen (lees 900 stuks) rennen in een grote storm naar de ingang om ons te verwelkomen. Dit geeft toch wel een speciaal gevoel. Overal om ons heen staan kinderen die onze handen, haren en kleren willen voelen. Op het schoolplein wordt er voor ons gezongen door de oudere kinderen terwijl de rest van de school om ons heen een cirkel vormt. Daar sta je dan, midden tussen 900 kinderen die voor je zingen. Geweldig.

Na deze prachtige ervaring heeft Marcella iets anders voor ons in petto, de crèche. Deze schijnt volgens haar geweldig te zijn. Nou, dit was het ook. Midden in de wijk ligt een enorme crèche. Het speelplein van de kinderen is geweldig. Alle fantasie is er in gebruikt. Bomen zijn beschilderd, huisjes zijn in miniatuur nagemaakt en er staat zelf een oude auto waarin kinderen kunnen spelen. Het lijkt wel of je in een film zit. In de crèche krijgen we een rondleiding. De crèche wordt gerund door 5 leraren met in totaal 100 kinderen. We bekijken de verschillende klaslokalen en de groentetuin. Wat een verschil met onze crèche in Oysterbay.

Als laatste planning staat een ziekenhuis bezoek te wachten. Hier zouden we een rondleiding door krijgen. Dit liep echter iets anders dan gepland. De rondleiding kon maar aan 3 personen worden gegeven en aangezien er een dokter onder ons gezelschap verbleef, hebben wij gewacht.

Rond 16.30uur kwamen we terug bij de lodge. Hier hebben we een high-tee gehad met scones, slagroom, jam, worstjes etc. Na het eten was de keuze of we mee wilden gaan naar een muziekavond. Aangezien Sven, Nadine en Britt moe waren van de tour besloten ze thuis te blijven om uit te rusten en te internetten. Caressa had echter wel nog zin in een avondje muziek en is samen met de andere gasten mee gegaan.

Laat in de avond hebben we nog een soepje gegeten en zijn we moe en voldaan ons bedje ingedoken.

Wist je dat.....

• De stroom hier een paar keer is uitgevallen?
  • Caressa pas om kwart over één thuis kwam?
  • Onze gastheer zich schaamde omdat hij alleen maar een soepje mocht aanbieden?
  • Dit onze voorlaatste lodge is?
  • We morgen een rustdagje hebben gepland?

Peter

900 kinderen....:O sow en wij maar klagen als we al 25 kinderen in onze klas hebben :P hahaha
Dat lijkt me inderdaad een ontzettend speciaal gevoel, dacht dat de 630 mensen van het Joelfeest speciaal waren, maar een kleine 1000 sow das echt maf.

Wel leuk, kunnen de kinderen al zelf leren rijden, och ja zoals ze zeggen:
jong geleerd..... ;) hahaha

Wist je dat...
- Peter samen met Bart en Jordi naar de 11e vd 11e is geweest in M'stricht
- dat het alleen maar aan het regenen was
- dat door de extreme regen in België de rivieren buiten hun oevers zijn getreden
- dat in het Sinterklaas journaal de sleutel van de schatkamer kwijt is :O
- ik morgen om 13.00u de eerste bijeenkomst heb van mijn minor leerpsychologie

Groetjes van lerende leerpsychologie minor student Peter ;) hahaha :P