zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 75, 7 november 2010

Om vijf uur ´s morgens gaat de wekker in beide tenten. Voor ons alle vier is dit erg vroeg maar Britt en Nadine zijn extra vermoeid. Even terug naar vannacht; al weken kent dit gedeelte van het land extreme droogte. Echter vannacht kwam hier abrupt een einde aan. Zware regen en onweersbuien met hevige windstoten, zou onze tent bestand zijn tegen dit onverwachte noodweer? Ook de dieren om onze tenten werden erg onrustig van dit weer. Terwijl Caressa en Sven gewoon heerlijk lagen te slapen, lagen Britt en Nadine tot drie uur wakker van alle herrie.

Eenmaal uit de veren gaan we naar het hoofdgebouw om nog een kopje koffie en thee te drinken. Om zes uur zal onze laatste safari starten. Omdat er verder geen gasten zijn die gebruik maken van de ochtend safari zullen we vandaag met zijn vieren zijn. Daarnaast gaat Lucy, de medewerkster van de lodge mee.

Tijdens de safari zullen we op zoek gaan naar het luipaard. Het luipaard is het moeilijkst vindbare dier binnen de ‘Big 5'. Tijdens onze zoektocht komen we nog een buffel en een giraffe tegen. Helaas na drie uur zoeken is dit ook het enige dat we hebben gezien. Het luipaard is onvindbaar.

Na de safari staat ons ontbijt klaar. Yoghurt met fruit, toast met kaas of jam en voor de liefhebber een eitje. Het is inmiddels tien uur. Tijd om te vertrekken. We pakken nog even de laatste spullen in en rekenen af.

Vandaag gaan we op weg naar Makhado. De reis er naar toe is erg saai. We komen bijna niks anders tegen dan natuur en bergen. Na ongeveer drie uur rijden komen we aan bij onze lodge in Makhado. De lodge wordt gerund door Nederlandse mensen. Met zijn vieren hebben we een leuk huisje midden in de natuur. Het hoofdgebouw van de lodge is erg mooi en heeft een mooi aangelegde tuin met heerlijk zwembad.

Terwijl we ons een beetje opfrissen zal er een lunch voor ons klaargemaakt worden. Chickenburger met aardappelpartjes. Na onze lunch maken wij gebruik van het internet en de Nederlandse televisie van de lodge. De tijd vliegt voorbij en voor we het weten is het zeven uur. Tijd om te dineren. In de lodge logeren een aantal familieleden van de gastvrouw. Allemaal Limburgse mensen. Daarnaast zijn er nog een aantal Nederlandse gasten. Met zijn allen genieten wij van een heerlijke ‘braai'. Als toetje krijgen we appel met rozijnen van de braai met een vanille pudding. We hebben weer heerlijk gegeten en hebben er van genoten om even onder de Nederlandse mensen te zijn.

Wist je dat..

- Hier wel internetverbinding is maar geen telefoonverbinding?

- Caressa en Nadine allebei een link hebben met de familie van de gastvrouw?

- Sven tientallen insecten tussen de gordijnen vond?

- Deze er nu nog zitten?

- Britt en Sven een kikker aantroffen op hun slaapkamer?

- Deze er nu ook nog zit?

Ellen

Ha Britt (en de anderen natuurlijk),
Het zit er bijna op, maar eerst nog even volop genieten van al het moois dat jullie nog tegenkomen (wie weet, toch nog een luipaard) tijdens jullie laatste ZA week. Veel plezier nog.
Groetjes, Ellen

yvonne

Hallo jullie 4tjes,
Ik durf er niet aan te denken dat jullie reis bijna ten einde is. Maar goed jullie hebben nog even. En in dit even misschien toch een luipaard. Ik zal voor jullie duimen. Ik ben echt benieuwd als jullie terug zijn of er iemand bij is die toch door het reis virus is aangestoken en die in de toekomst toch nog eens op onderzoek gaat. Maar tot die tijd, geniet nog even. Jrus oes Haander 't Yvonne

Manon

Het zijn nu echt jullie laatste dagen. Geniet nog even van de geweldige omgeving en van het heerlijke weer. Thuis is echt herfstweer, dat zal niet meevallen. Heerlijk om jullie zaterdag weer te kunnen omarmen. De verhalen zullen we wel gaan missen.
Tot snel XXX manon

Albert en Yolande

Hallo allemaal,

Geniet nog van jullie laatste dagen in Zuid Afrika.
Britt, wij verheugen ons om je weer snel te zien!

Liefs Albert en Yolande

Jack en Nel

Hallo jullie 4tjes
Zo nog even en dan zit het erop.
Geniet nog van de korte tijd die jullie hebben.
Dit hebben jullie na al het goeds dat jullie gedaan hebben dik verdiend.Sven we zijn ook weer heel erg blij als we je weer zien en onze ervaringen kunnen uitwisselen.En natuurlijk al de foto,s .We zijn reuze benieuwd.Kom allemaal veilig terug en tot ziens.Groetjes uit het koude natte limburg

Jac Stannie en Juliën

Hallo Afrikaantjes,

Op het luipaard na hebben jullie dan ook de Big5 gezien, zulks blijkt ook uit de prachtige foto's op de site. Zie je ook maar weer hoe klein de wereld is, zo ontmoet je in Afrika mensen die bevriend zijn met familie van ons. Nou jullie viertjes geniet nog van jullie laatste dagen in Afrika. Wij verheugen ons al op zaterdag om jullie weer in onze armen te sluiten.

Heel veel drukkies en groetjes uit de Esdoornstraat.

Claire Weustenraad

Als jullie dit lezen zijn jullie wellicht alweer terug in het natte Nederland.
Ik heb genoten van de verhalen, knap om naast het vele goeie werk dat er verricht is ook nog tijd is gemaakt voor de mooie verslagen.
Jullie zijn een hele ervaring rijker en ik wens jullie allen verder veel succes met de studie.
Deze ervaring neemt niemand je meer af......

Groetjes....