zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 74, 6 november 2010

Na een korte nachtrust werden we om 5.30uur gewekt door onze gids. Onze eerste ochtendsafari ging namelijk om 6.00uur beginnen. Eerst nog even een kop koffie/thee en onze ochtendsafari kon starten. De safari zou bestaan uit een wandel en een jeep tour.

We begonnen met de wandelsafari. Na een half uurtje naar de plek van bestemming te hebben gereden, konden we starten met lopen. Onze gids (Hans) en spoorzoeker (Eddy) vertelden ons de regels. We mochten niet praten, moesten in een rij achter elkaar lopen en als er iets was moest je met je handen op je dijen slaan om de aandacht te trekken van de gids. Net als in het leger gingen we op pad. Een aparte ervaring kunnen we jullie vertellen. Midden door de struiken, bomen liepen we in een rij op zoek naar de leeuw. Onderweg kregen we nog een aantal leuke feitjes over de natuur te horen. Helaas moeten we jullie teleurstellen en hebben we de leeuw niet gevonden.

Maar onze gids gaf niet op. Na anderhalf uur gewandeld te hebben, zijn we met de jeep verder gereden. Weer op zoek naar de leeuw. Zouden we hem nog vinden?.......Na nog een uur rond te hebben gereden liet de leeuw zich dan toch uiteindelijk zien. Wat een geweldig dier. Wat ons verbaasde, was hoe groot een leeuw eigenlijk niet is. De poten hadden een diameter van 15 cm en de kop was machtig groot.
Aangezien we aardig op dreef waren naar het zoeken van sporen, besloten Hans en Eddy om nog even verder te kijken. Dit was weer met succes. We hebben namelijk nog 3 leeuwinnen mogen bewonderen onder een grote boom in de schaduw. Het plaatje was nu helemaal compleet.

Terug bij de kampplaats stond ons inmiddels een heerlijk ontbijt te wachten. Dit hadden we na een 3 uur durende safari ook wel nodig. We genoten van yoghurt met muesli, ei, spek etc.
Na het eten was de temperatuur inmiddels erg gestegen. De thermometer gaf 32 graden in de schaduw aan. In de zon mag je hier nog 6 graden bijtellen vertelde onze gastheer. Kortom het was een ideale dag om gebruik te maken van het zwembad.

Om 4 uur stond onze derde safari te wachten. Dit keer hoefden we niet te lopen en konden we lekker in een open jeep (lees met veel wind) rondrijden. Deze safari ging door een ander gebied dan de ochtend. Hier hebben we als eerste een olifantenkudde gezien. Ook dit blijven geweldige dieren. Op nog geen 5 meter afstand hebben we foto's kunnen maken. Al vrij snel erna kwamen we een kudde buffels tegen. Ook deze stonden op nog geen 5 meter van ons af. De buffels kijken je echt recht in de ogen aan alsof ze willen zeggen 'wat doe jij nou hier'. Als laatste zijn we nog op pad gegaan naar de neushoorn. Ook dit is gelukt, wat een geweldige safari. Maar liefst 2 neushoorns zaten onder een boom van het gras te eten.

De dag hebben we afgesloten om met een verkoelende douche en een diner in een bouma. Dit is een kampvuur met een omheinde muur. Hier genoten we van een voorgerecht dat bestond uit garnalen, een hoofdgerecht uit varkensvlees, wok groenten en aardappeltjes en een nagerecht bestaande uit mango en frambozen ijs.

Wist je dat........

• - We vandaag voor de betere lezer vier of the big five hebben gezien?
  • - We vannacht rare geluiden hebben gehoord?
  • - Dit achteraf een leeuw bleek te zijn?
  • - Caressa en Sven vanavond een film hebben gekeken?
  • - Caressa echter na 15 minuten al in slaap was gevallen?
  • - Sven het vlees van alle drie de dames heeft opgegeten?

Yvonne

Hallo,
Yes geweldig al die wilde dieren. Jullie kennen het liedje: pas maar op voor de wilde dieren - pas maar op - pas maar op ........ Zo zie je maar, als je ook meteen niets ziet is het toch goed. De aanhouder wint. Groetjes Yvonne

De Lintjes

Sven het vlees van alle dames. een roofdier erbij. Thuis op rantsoen??? Of ........
Lekker toch, genieten van al het lekkers dat jullie voorgeschoteld krijgen.

Stannie Jac en Juliën

Caressa gaat het zelfde pad als haar vader bewandelen die valt al na vijf minuten in slaap als hij naar een film kijkt, zelfs in de bioscoop, gezellig.
Geweldig dat jullie vier van de vijf hebben gezien.

Peter

Zo het is weer een tijdje geleden, dus het werd zeker weer tijd voor een reactie van mij ;)
Prachtig en tevens ook machtig om te lezen van de safari.
Tsja nr. five van de big five ben ik natuurlijk:P maar die krijgen jullie weer volgende week te zien ;) hahaha dus ook logisch dat jullie die niet gezien hebben hahaha :P ;)
Nog ff en dan komen jullie weer terug. Pff wat een avonturen, spanning, gezelligheid, emoties hebben jullie in de prachtige verslagen weten over te brengen geweldig. Ik, maar denk ook zeer zeker de rest zal weer blij zijn als jullie terug zijn.
En ik blijf het zeggen......ik blijf bij dat ene woord....:
!!!!!!!!RESPECT!!!!!!!

Maar nu een: "Wist je dat.....", van mij ;)

Wist je dat......
- Deze week voor ons de 10e week van de minor is en dus de afsluiting is?
- Peter als volgende minor, leerpsychologie gaat volgen?
- Hij wel nog eerst de eindpresentatie van digicoach moet afmaken?
- Tijdens het presenteren de presentatie van Peter niet werkte :S?
- De fusie tussen Sittard, Maastricht en Heerlen niet doorgaat?
- De nieuwste pabo toch blijft bestaan?
- Er in Heerlen, Sittard en Maastricht zaterdag open dag was?
- De open dag van Heerlen ontzettend goed bezocht is?
- Nick en Peter namens de Joelfeestcommissie daar waren?
- Dat onbekenden de jeep van Peter hebben bekrast :( :'(?
- Peter dit best wel leuk vind om een: "Wist je dat...." te maken voor Sven, Nadine, Caressa en Britt?
- Peter zich NU bedenkt dat hij dit veel eerder had kunnen doen?
- Dat er al 10 á 12 docenten van de pabo naar Kerst á la Bal komen?
- Peter 4 kaartjes voor Kerst á la Bal gereserveerd heeft voor de 4 pabo Afrikaantjes van ons ;)?
- Dat we 1,5x zoveel mensen deze keer in de Kromme Toeter kunnen, doordat er een stuk is bijgekomen....?
- Dat er maar liefst 625 kaarten beschikbaar zijn voor Kerst á la Bal.... :O? (ik ook niet hahaha:D:P)
- Het tijd wordt dat jullie terug naar huis komen!!!!!!!!
- Peter niets meer weet om te schrijven in: "Wist je dat...." ?
- Peter hoopt dat jullie nog een fijne week hebben en weer heelhuids terugkomen, gezond en wel?
- Peter nu gaat afsluiten?
- Peter nu: "Adië wa", gaat zeggen?
- Adië wa
- Peter gaat afsluiten?
- Peter nog één keer: "RESPECT!" gaat zeggen?
- RESPECT!
- dat het nu eigenlijk al 2x respect is
- en nu al 3x enz :P hahaha

Luitjes have fun nog daar. Tot héééééél érg snel.

Groetjes en knuffels,

Peter

Maartje

Hey nadine,

Ik zie nu pas deze site erg laat nu je al bijna terug bent.. Ik heb een paar reis verhalen gelezen en het belangrijkste alle foto's gezien waar ik veel uit kan halen hoe jullie het daar hebben..

Mooi hoe jullie de creshe en de mensen daar hebben gesteund..

Graag hoor ik live van je al je verhalen uit zuid afrika onder een wijntje en een etentje bij Jules?

Liefs maartje

Romy

Hey jullie 4!

Wat ontzettend spannend allemaal, die safari´s!
Lijkt me echt ontzettend geweldig om die dieren allemaal van dichtbij te kunnen zien (A) ik wacht met spanning op alle foto's :)
Nog maar een paar nachtjes!!
Geniet er nog maar van en tot snel!

xx Romy

Gerry Ickenroth

Wat een verhalen, heb nog lang niet alles gelezen. Wat jullie allemaal gedaan en meegemaakt hebben. Vaak ontroerend, vooral bij de kindjes met HIV, mooie foto's.
En dan nog tijd hebben om zoveel te sturen. Geniet nog lekker van die laatste week en komen jullie allemaal gezond en wel weer terug.