zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 73, 5 november 2010

5 november, voor sommige kinderen is de Sint over precies een maand jarig. Voor sommige is 5 november een bijzondere dag omdat ze verjaardag hebben, maar voor ons is 5 november een bijzondere dag omdat vandaag onze eerste echte safari plaats zal vinden.

's Morgens moest Nadine helaas verstek laten gaan bij het ontbijt. De misselijkheid, duizeligheid en de hoofdpijn bleven haar parten spelen. Ook Caressa en Britt voelden zich vandaag niet 100%, en aten maar een klein en licht ontbijtje. Sven daarentegen had opnieuw nergens last van en heeft dan ook heerlijk geslapen.

Met de Zwitserse lodge-eigenaar hebben we kunnen regelen dat hij ons een handje helpt om over de dirtroad terug te rijden. Caressa rijdt met alle bagage voorop, en met een 4x4-Landrover rijdt de rest kalmpjes achter haar aan. Gelukkig komen we zonder kleerscheuren terug op de grote (goed begaanbare!) weg.

Gelukkig hoefden we vandaag niet lang te rijden. Alle hobbels en gaten in de weg bevorderden niet echt de gezondheid van de dames. Niet alleen wij werden dan ook flink door elkaar geschud, vooral onze magen hadden het zwaar.

De komende twee nachten gaan we slapen in de Kwa-Mbili-lodge in de Thornybush. Dit reservaat grenst tegen het Krugerpark aan. De komende drie dagen ondernemen we vier verschillende safari. Te beginnen bij vandaag.

Als eerste werden we natuurlijk rondgeleid over de lodge. Prachtig! Een mooi en lekker uitziend zwembad, een bar, een uitkijktoren, en overal tenten. Zijn deze tenten de plaats waar wij gaan slapen? Ja..!! In de tenten aangekomen waren het mooi uitziende tenten. Twee bedden en een kast maken de tent compleet. Als je echter aan de achterzijde van de tent naar buiten gaat, kom je in de 'badkamer'. De (regen)douche, wastafel en wc, staan eigenlijk gewoon buiten. Toch is deze badkamer mooier dan in menig lodge. Dit beloven super mooie dagen te worden!

Na een overheerlijke lunch met quiche, appelsalade en een glaasje sap, tijd om ons op te frissen. Om 16.00 uur zou het namelijk gaan gebeuren. In een grote, hoge jeep mochten we plaatsnemen. Nadine en Britt voorin, Caressa en Sven een rij hierachter. Hans en Eddy waren de personen die ons bij de safari's zouden begeleiden. Hans achter het stuur, en Eddy (die trouwens erg veel op Eddy Murphy lijkt!) voren op de auto. Voren op de auto? Ja.. Voren aan de motorkap zit een stoel bevestigd zodat Eddy als eerste de voetsporen kan opsporen. Het is trouwens wel apart om te vermelden dat Eddy een paar uur geleden nog onze koffers heeft gedragen, terwijl hij nu de 'grote' man tijdens de safari is.

Na een paar minuten stappen Hans en Eddy voor de eerste keer uit. De reden waarom zij uitstapten verklapten ze nog even niet. Na nog twee keer te zijn uitgestapt, moesten ze het ons wel verklappen. Ze hadden namelijk een spoor opgevat van een cheeta. Na 1,5 uur rijden, helaas nog steeds geen cheeta gezien! Je zou zeggen, de aanhouder wint, maar helaas is dat hier iets anders. Geen cheeta vandaag..

Nadat we een paar dagen geleden al zelf de Nederlandse Big 5 gezien hebben (Koe, kip, schaap, geit en huismus (ofzoiets??!!), werd het nu tijd om de echte Big 5 te zien. Gelukkig was het dit keer wel raak. Totaal onverwacht stonden er opeens twee buffels naast jeep. Prachtig om te zien..

Vervolgens werd het tijd voor een Sun-downer. Dit is de benaming voor een drankje tijdens de zonsondergang. Dit gebeurde allemaal op slechts een paar meter afstand van de buffels. Zeer apart.. De drank was er, de zonsondergang helaas niet. 's Avonds was het namelijk ontzettend hard gaan onweren. In de verte zag het er dan ook behoorlijk heftig uit. Even voor de kinderen onder ons.. Ga vooral niet onder een boom staan en al helemaal niet onder elektriciteitskabels. Deze 'regels' kennen ze in Zuid-Afrika waarschijnlijk niet. Hier werd dit dus namelijk wel gedaan!

Vandaag hebben we naast de buffel ook nog een giraffe, een Wildebeest, een paar zwijntjes, kudu's en impala's gezien. Een beetje magertjes voor de eerste keer, maar we hopen op meer voor de volgende safari's!

Na een diner met rijst, broccoli, bloemkool en kip, waren we enorm moe van alle indrukken die we vandaag hadden opgedaan. Daarnaast sloopt de warmte je hier echt. De 25 / 30 graden hebben we vandaag zeker gehaald. Om 21.00 uur doken we dan ook voldaan in ons bedje.

Wist je dat..

• - tijdens de safari er opeens iemand uitstapte?
  • - hij dit deed om zich in te smeren tegen de muggen?
  • - dit natuurlijk levensgevaarlijk is (en hiermee bedoelen we niet de muggen!)?
  • - Sven vandaag een behoorlijke spreekfout maakte?
  • - hij namelijk dat had ik verstonden zei in plaats van dat had ik verstaan?
  • - wij ons afvragen of die Malariatabletten dit veroorzaken?
  • - we onze T-shirts vrijwel konden uitwringen na de safari?
  • - in de tent van Britt en Nadine een salamander zat die maar niet weg wilde?

Yvonne

Hallo Safarigangers,
Dat jullie de volgende safari veel wilde dieren mogen zien.
Ik zal toch eens navraag doen of Malariapillen inderdaad zo'n rare dingen veroorzaken ( hahaha )
Nou enjoy the trip in the jungel, Greets from Haander

Stannie Jac en Juliën

Uit hij nemen we aan dat Sven is uitgestapt om zich in te smeren tegen de muggen. Jammer dat jullie de Big 5 nog niet zijn tegen gekomen misschien een andere keer.

Wees verder voorzichtig, dus niet uitstappen tijdens de safari en niet onder bomen schuilen als het onweer.

Groetjes drukkies de Beaumontjes