zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 72, 4-november-2010

Vandaag stond iets op de planning waar we ons alle vier op verheugd hadden... de panorama route! Dat hield in dat we om 8 uur gingen ontbijten, zodat we om half 9 in de auto konden stappen om te vertrekken. Achteraf gezien was dit een goed idee, omdat het een erg warme dag zou worden.

De eerste stop hebben we gemaakt bij ‘Gods Window'. Vanaf een hoogte van 1829 meter hadden we een prachtig uitzicht over de ‘Blyde River Canyon'. Tijdens de wandeling kwamen we terecht in een uniek stukje tropisch regenwoud. Terug bij de auto zijn we nog even langs de souvenirkraampjes gelopen op de parkeerplaats. Uiteraard konden we de parkeerplaats niet verlaten zonder iets te kopen.

De tweede stop was bij de ‘Lisbon falls', een prachtige waterval. Ook hier stonden op de parkeerplaats de nodige souvenirkraampjes.

Daarna was het tijd om naar de ‘Bourke's luck potholes' te gaan. Dit is een afwijkend waternatuurverschijnsel. Het met zand en stenen beladen water heeft cilindervormige gaten geslepen in de zachte bodem. Vroeger is hier zelfs goud gevonden, helaas hadden wij dat geluk niet.

De volgende stop was de ‘Blyderiver Canyon'. Ook hier hebben we van een hoogte kunnen neerkijken op een prachtige omgeving. Bijvoorbeeld de 3 rondavels. Dit zijn 3 enorme bergen die lijken drukknoppen.

De inmiddels vijfde stop was de ‘Berlin falls'. Ook dit is een prachtige waterval. Hij is hoger dan de ‘Lisbon falls', maar wel minder breed.

Voordat we naar het laatste punt zouden rijden, werd het tijd om te lunchen. Hans (eigenaar van de lodge) had ons geadviseerd om te lunchen in Graskop. Hier zou een pannenkoek restaurant zijn, met maar liefst 30 verschillende soorten pannenkoeken. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben inderdaad heerlijke pannenkoeken gegeten.

Na de pannenkoeken reden we naar de laatste stop, ‘Pilgrim's Rest'. Een museumdorpje met alweer de nodige souvenirwinkeltjes. Omdat het nu toch wel erg warm begon te worden, besloten we om snel terug naar de lodge te gaan.

Onderweg zijn we nog even bij de Spar gestopt. We slapen in een huisje en hadden besloten om vanavond toch nog eens zelf te koken. We hebben lekker pasta gegeten en naar bvn gekeken. Na zo een drukke vermoeiende maar mooie en leuke dag zijn we vroeg ons bedje ingedoken.

Wist je dat...?

• - Op elke parkeerplaats dezelfde souvenirkraampjes stonden?

• - We vandaag toch nog eens zelf hebben gekookt en afgewassen?

• - We een half uur over een slingerweg in de bergen hebben gereden? En dat we deze ook nog terug moesten rijden?

• - We een meisje tegenkwamen die dezelfde broek als Nadine aanhad?

• - Nadine een korting kreeg van 4 euro en Caressa een korting van 50 cent?

• - De parkeer wachter met het groene truitje zei, dat we hem konden herkennen aan zijn blauwe shirt?

• - In het Belgische televisieprogramma ‘Blokken' gedacht wordt, dat de paus staatshoofd van Venetië is?

Yvonne

Hallo Jullie4tjes,
Weer een mooi verhaal. Te gek voor woorden dat pannekoeken toch bijna overal bekend zijn.
Nou ik geniet van jullie verhalen, dus genieten jullie nu nog maar van Zuid Afrika.
Jrus 't Yvonne oes Haander

Stannie Jac en Juliën

Daar denk je toch niet aan als je naar Afrika gaat dat daar ook een pannekoekenrestaurant is. Zover van huis en dan toch een beetje thuis.

Groetjes de Beaumontjes

Wim en Francis

Lieve vier, geweldig om te lezen wat jullie nu zien. Hebben wij ook gedaan in 2006, prachtig!
Nadine, blij dat het beter met je gaat.

Liefs, Francis

Margo

Leuk om jullie verhalen weer te lezen! Nog 5 dagen, dan mogen we jullie weer in onze armen sluiten! Nog een fijne laatste week! Geniet ervan ... dit zijn onuitwisbare herinneringen!

Liefs, Leen en Margo