zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 68, 31 oktober 2010

Onze tweede dag in Mtubatuba. Ze kunnen blij zijn dat er hier in Zuid-Afrika geen stedenlingo bestaat, anders was menigeen met bij deze stad in de fout gegaan. Het valt dan ook duidelijk te merken dat we ons steeds meer begeven in het Zulu-gebied. Andere cultuur, andere klederdracht en blijkbaar dus ook moeilijkere stadsnamen.

Vannacht was onze eerste nacht onder een klamboe. Terwijl Nadine en Sven allebei hun eigen kleine klamboe hadden, moesten Britt en Caressa het doen met een grote. Het verschil viel vanmorgen duidelijk te merken. Terwijl Nadine en Sven als eerste welkom werden geheten door de altijd vriendelijke Wendy (de eigenaresse van de lodge), werden Britt en Caressa verwelkomd door een wat minder vriendelijk soort. Muggen.. Britt had een stuk of 10 muggenbulten, Caressa een stuk of 20.. Goedemorgen!

Na een overheerlijk Engels ontbijt, besloten we een krokodillen- en nijlpaardentour te doen. Aangezien Britt niet zo van boten houdt, besloot zij 'thuis' te blijven. Met de draadloze internetverbinding heeft ze zich prima vermaakt.

Op een donkerbruine rivier stapten Caressa, Nadine en Sven op de boot. Tijdens een twee uur durende boottocht hebben ze tientallen nijlpaarden en een paar krokodillen gespot. Zeer bijzonder om zo kort bij deze dieren te komen. Je kon ze bijna aanraken..

Teruggekomen in de lodge, pikten ze Britt op. Na een lekkere sandwich bij de supermarkt te hebben opgepikt, besloten we het toeristische dorp St. Lucia te bezoeken. We twijfelden of we de winkeltjes zouden gaan bekijken, of dat we gingen rondrijden in het Nationale Park. Al snel werd onze keuze duidelijk, de winkel zijn natuurlijk op zondag gesloten!

Als eerste bezochten we het krokodillencentrum. Hier waren al de krokodillensoorten te zien die in deze omgeving leven. Vanmorgen dachten we kort bij deze dieren te komen, maar nu zat er alleen maar een ijzeren hekje tussen deze gevaarlijke dieren in. Mooi, leuk, maar nog steeds indrukwekkend om deze dieren te zien.

Uit dit centrum gekomen, reden we het wildpark in. We bezochten hier twee prachtige stranden en onderweg werden we verrast door wilde dieren. Zo zagen we zebra's, zwijnen, impala's en zelfs... een buffel! Yes.. Alweer een dier uit The Big Five!

Om 18.00 uur sloot de poort van het park, dus het werd tijd om opnieuw terug te gaan naar onze lodge. Om 19.00 uur zouden we met alle gasten uit de lodge gaan dineren. Het was een restaurant in een sporthal. Hoe bijzonder is dat dan wel niet? Ondanks alles, hebben we heerlijk gegeten.

'S Avond hebben we nog een filmpje gekeken, en toen was het weer tijd om onder de klamboe te duiken. Kijken welke muggen ons vannacht vergezellen..

Wist je dat...?

• - we tijdens de krokodillentour een krokodil gezien hebben, die we net op een standbeeld leek?
  • - er op het strand, opeens tientallen muishonden uit een prullenbak kwamen?
  • - in deze lodge zelfs Hollandse klompen te vinden zijn?
  • - we in deze lodge zelfs kunnen genieten van Nederlandse TV?
  • - er vanaf vandaag een uur tijdsverschil tussen Nederland en Zuid-Afrika zit?
  • - we aan de poort van het wildpark, niet verstonden wat de bewaker aan ons vroeg?
  • - achteraf bleek dat hij ons 4 keer moest vragen of we een geweer bij ons droegen?

Margarita Heinink

Beste Britt, Nadine, Larissa en Sven,
Ik heb tot nu toe "68 dagen leven in Zuid-Afrika" gelezen. Het lijkt wel een boek vol geschreven met avontuur, spanning en vooral genieten van alles wat jullie doen, zien en meemaken. Het heeft ons goed gedaan jullie avontuur te volgen en op die manier ook een beeld te krijgen van jullie leven daar. Zeker in combinatie met de foto's, filmpjes en verhalen van de ouders van Britt. Nog even en jullie stage is afgelopen. Jullie zullen met pijn en moeite afscheid nemen van jullie geliefde Afrika. Wij wensen jullie de laatste dagen nog heel veel plezier toe en vooral een goede terugreis. Tot gauw! Margarita en Jos

Thea Slieker

Lieve allemaal,

Wat een heerlijke verhalen, jeetje wat maken jullie veel mee. Ben wel beetje jaloers in de goede zin van het woord want ik gun het jullie van harte.
Nog heel veel plezier de laatste weken. Lieve groet Thea en Nadine voor jou een dikke kus.

Manon

Hallo Afrikaantjes,

Ik moet jullie even melden dat McDonald's een nieuwe reklame op de tv heeft en dat je hierbij stukjes ziet van het bungyjumpen bij de Bloukransbridge. Zo zullen jullie thuis weer steeds herinnerd worden aan jullie eigen sprong.

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en fijn dat jullie er zo van genieten. groetjes Manon

Nicole - Heinz - Kyara

Wat een poesenbende bij jullie, of moet het beestenbende zijn? allerhande soorten dieren komen julie tegen. daarbij ook de kleinere soorten. Muggen. Nou geniet ervan, niets voor ons.
Goed dat jullie nu ook op een andere manier kunnen genieten van dit prachtige land. Laat jullie de komende tijd maar goed verwennen, en blijf allen gezond.
We zien jullie snel.
Greetz van de Lintjes

Yvonne

Hoi Caressa en Co.,
Muggebulten jeetje vooral niet krabben of eraan denken dat ze jeuken. Ja goed praten natuurlijk, ik heb ze niet. Zie het als een aandenken van Zuid Afrika. Is dat niet geweldig al die mooie wilde dieren, in het echt zien. Geniet nog lekker van jullie vakantie. Jrus oes Haander 't Yvonne

stephanie

dat rotte tijdsverschil! de dagen zijn te kort nu..is half 5 en al schemerig.. BLEHHH!!! en hier is het koud en bij jullie niet! maarre.. ik ga ervan uit dat het bij jullie 1 uur later is dan?

xx