zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 67, 30 oktober 2010

Vandaag werden we wakker in ons primitieve hutje in Nompondo. Ondanks dat heeft iedereen als een roosje geslapen. Uitgerust staan we met z'n viertjes op om ons te verzorgen en aan te kleden.

Om 8 uur staat het ontbijt klaar met toast, jam, ei en kaas. In het zonnetje genieten wij van dit ontbijt. Onze gids eet met ons mee en al snel is het tijd om ons klaar te maken voor de tour door het dorpje Nompondo. Aangezien het zaterdag is, kunnen we bepaalde delen van de tour niet doen (basisschool en crèche). Dit vinden we wel erg jammer, maar onze gids heeft goed nieuws. We kunnen we de hogere school bekijken want hier zijn op dit moment examens. Hier zeggen we natuurlijk geen nee tegen.

We vertrekken in een open jeep richting het dorp. Onze eerste stopplaats is de middelbare school. Hier zitten 1200 kinderen op, die uit alle hoeken van de streek komen. Sommige kinderen lopen per dag 2/3uur heen en terug van school. Voor ons is dit niet voor te stellen. We bekijken een klaslokaal. Hier krijgen we een les van onze gids. Hij laat ons plaatsnemen in de bankjes en begint vervolgens ijverig op het bord te schrijven. Met als resultaat......

Zuid Afrika algemeen

30%

werkeloos

25,3%

70%

Dit zet je dan toch wel even aan het denken. Het betekend dus eigenlijk dat Nompondo een van de slechtere dorpen in Zuid-Afrika is.
Onze tweede en tevens laatste stop is in een traditioneel huis. Een oude vrouw (90 jaar) woont hier met haar 5 kleinkinderen. Vader en moeder van de kinderen zijn omgekomen tijdens een verkeersongeluk. We krijgen de verschillende hutjes te zien. Het eerste hutje wordt gebruikt om rituelen in te houden. Het tweede en laatste hutje dat wij zien is de keuken. In het midden is een groot kampvuur.

Na de tour nemen we afscheid van onze gids en gaan op pad richting Mtubatuba. Dit keer hoeven we niet zo lang te rijden (1 uur). Onze logde is geweldig. Erge vriendelijke mensen en mooi kamers. Al snel ontdekken we dat er internet op de lodge is. Onze avond kan hierdoor niet meer kapot. Om 19.30 uur eten we met alle andere gasten van de logde. Na het eten hebben we heerlijk met onze familie op internet gezeten en zijn we rond 11uur naar bed gegaan.

Wist je dat....

• - De muggen het meeste van Caressa's bloed houden?
  • - We tijdens het eten elkaar zijn gaan vergelijken met dieren?
  • - Hier uit is gekomen dat Nadine op een zwarte kat lijkt, Caressa op een muis, Sven op de voorste van een olifantkude en Britt op een leeuw?
  • - Jullie nu mogen raden wat wij hiermee bedoelen?
  • - We heerlijk aan het zwembad hebben gelegen?
  • - Het hier 30 graden is?

liesbeth

wist je dat puntje 3 en 4....ja, daar hebben we het nog over op de reunie, ok??
Leuk te lezen dat jullie het zo goed maken! het is nu stil hoor hier.... xxx loveli

ntombi

hi julle, ek mis vir julle!!
Britt, ek is ook n leeu in n hondjies lyf hoor!! dis wat almal altyd se!

stephanie

30 gradeeennnn!!! bohhh en hier waait het zo hard dat de treinen niet rijden ivm bladeren op het spoor! OUWIEJE!:P