zuid-afrika2010.reismee.nl

Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal

‘Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal'

Welkom bij ons achtste en laatste weekjournaal. De afgelopen weken hebben we wekelijks (hoe kan het ook anders als dit het weekjournaal heet!) jullie op de hoogte gehouden van hetgeen wij met het ingezamelde sponsorgeld gedaan hebben. Ook nu weer zullen er in de map Foto's à Sponsorgeld foto's worden geplaatst zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd en hoe wij dit uitvoeren.

----------

Ons laatste weekjournaal alweer. Wat is de tijd toch voorbij gevlogen! Acht weken lang hebben we met ontzettend veel plezier deelgenomen aan de onderwijscultuur van Zuid-Afrika. Zowel op de crèche, als op Stulting en de Plaasskool van Karien hebben we ons uiterste best gedaan om de kinderen en de leerkrachten zoveel mogelijk te leren. Uit de reacties van de scholen bleek dat onze aanwezigheid als meer dan welkom werd gezien. Naast onze leeropbrengsten, hadden wij ook het genoegen om een bak geld mee naar Zuid-Afrika te nemen. We hebben geprobeerd om de afgelopen weken zo goed mogelijk duidelijk te maken dat dit geld hier zeer goed van pas kwam. We kunnen het dan ook niet vaak genoeg zeggen. Sponsoren, bedankt! Over het sponsorgeld hebben we nog een aantal belangrijke zaken te vertellen. Lees dan ook snel door.

Het sponsorlijstje:

(doorgestreepte zaken zijn gerealiseerd - onderstreepte zaken zijn in behandeling)

•- Opknappen van het speeltoestel

•- Kopen van knutsel en leesmaterialen

•- Kopen van een wasmachine

•- Repareren van het dak

•- Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

•- Het aanschaffen van poetsproducten (bijvoorbeeld zeep, stofzuiger, dweil)

•- Het maken of nieuw aanschaffen van een geiser

•- De vervolgopleiding van Annie en Debbie

•- Speelgoed voor bijvoorbeeld de poppenhoek

•- Kopen van een klok

•- Het ophangen van planken en haakjes (met de namen van de kinderen)

•- De kozijnen verven

•- Verschoontafel voor het verschonen van de luiers

•- Speelgoed voor de bevordering van de grove motoriek.

•- Mogelijkheden bekijken voor het bekostigen van een taxibusje, zodat ook kinderen buiten de township naar de crèche kunnen.

Wekelijks zullen we jullie op de hoogte houden hoe het met ons lijstje gesteld is.

----------

Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

Zoals jullie hebben kunnen lezen dat beide huisjes met succes zijn geplaatst. Nadat Karien, Britt en Sven keihard gewerkt hebben om het huisje in te richten, konden de eerste lessen gegeven worden. Al snel kwamen we een paar kleine dingen tegen die voor verbetering vatbaar waren. Zo hebben we voor beide huisjes windhaken gekocht en passende hangensloten. De komende weken zal er nog gewerkt worden kleine dingen in en rondom de scholen. Hoe we jullie hierover op de hoogte houden, lezen jullie hier beneden.

Gesponsorde WK-bandjes

Afgelopen schooljaar hebben de kinderen van Basisschool D'r Durpel keihard hun best gedaan om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor ons Zuid-Afrika-project. Door middel van een sponsorloop hebben de kinderen stad en land afgelopen en gezocht om mensen bereid te vinden geld te sponsoren voor hun loop en het project. Als tegenprestatie werden er rondjes om de school gerend. Een geweldig initiatief.

Naast deze sponsorloop zijn de kinderen ook aan de slag gegaan met het verzamelen van de bekende WK-bandjes. Meer dan 20 Zuid-Afrika-polsbandjes wisten de kinderen bij elkaar te ruilen. Meester Sven nam de bandjes mee naar Afrika, om deze uiteindelijk aan de kinderen van Karien uit te delen. Hier waren ze enorm blij mee. Kids van D'r Durpel, Bedankt!

Hoe nu verder?

Ondanks de enorme hoeveelheid aan dingen die wij in Zuid-Afrika gedaan hebben, is er nog steeds geld over. Dit geeft aan hoe enorm er meegeleefd is geworden met onze verrichtingen. Alle sponsoren die onderaan dit weekjournaal staan hebben bijgedragen aan een onvergetelijke ervaring. Niet alleen onze ervaring, maar vooral hetgeen we voor de kinderen en het onderwijs hebben kunnen betekenen. In overleg met Liesbeth hebben we telkens goed overwogen welke uitgaven goed van pas zou komen. Zo hebben we geen overbodige spullen gekocht.

Door datgene hierboven beschreven, is er op dit moment nog steeds geld over. We hebben een plan opgesteld waarin we voor de komende twee jaar nog steeds dingen voor de crèche kunnen betekenen. Hoe gaan we dat doen?

• - In de kerstmaand december is de crèche voor een groot deel gesloten. Er zijn namelijk in december maar weinig schooldagen. Om de kosten elke maand goed dekkend te houden, krijgen Annie en Debbie is deze drukke decembermaand geen loon uitbetaald. Nét omdat in deze maand het geld extra hard nodig is, krijgen Annie en Debbie van ons een 'kerstbonus'. Wij hebben gezien met hoeveel liefde en passie Annie en Debbie voor de crèche werken. Dit verdienen ze gewoon!
  • - Elke maand komt er een bedrag vrij dat besteed mag worden voor hygiëne, speelgoed en overige zaken. Zowel het beheer van het geld, als de daadwerkelijke uitgaven van het geld blijven in handen van Liesbeth.

----------

Wij bedanken onze hoofdsponsoren Rode Kruis en Autoschade-Topselect.

Daarnaast gaat onze dank uit naar:

't Sonneklukske, Goltstein- Gerlag- en Ruyters- Advocaten, Savelkoul, Eventief, Poliersbedrijf Damiaans, Geilenkirchen BV, Jo Pötgens, Babyplanet, Van Wersch Optiek, Secure 4 U, Mulder Unions,RBC-Engineering Support BV, Basisschool D'r Durpel, Educos Uitgeverij,Basisschool de Doorkijk, Rockstar for a Day, Intergarde BV, Limburgs Dagblad, Buck Kantoorartikelen, Rotaryclub Parkstad, Aquina-Hollanders Makelaardij, Tandartspraktijk Leon Buck, SportswearClassic, Slagerij Mickartz, MSM Montage, WMM Hoveniers, Peppermill