zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 64, 27 oktober 2010

De allerlaatste stagedag is aangebroken. Met een raar gevoel vertrekken Nadine en Caressa naar Stulting en Britt en Sven naar Karien. Het moment van afscheid nemen komt nu wel erg dichtbij.

Stulting:

Samen:
Vandaag ziet de dag op Stulting er iets anders uit dan alle andere dagen. In de ochtend werken de kinderen aan hun programma. Maar na de pauze staat er iets speciaals op het programma. Morgen is de prijsuitreiking, en hier moet voor geoefend worden. De kinderen die een certificaat of award krijgen moeten de route oefenen die ze moeten lopen en ze moeten oefenen hoe ze hun prijs in ontvangst moeten nemen. Er zijn ook een aantal kinderen die geen prijs krijgen. Deze kinderen worden opgevangen op het rugby veld. Hier moeten ze zichzelf vermaken tot de volgende pauze.

Nadine:
Na de tweede pauze komen de kinderen weer terug in de klas. Ik heb een aantal koekjes en snoepjes gekocht voor de kinderen. Deze worden uitgedeeld en gegeten. Dan moeten de kinderen verder met hun werk. Het laatste half uur wordt er getekend en gelezen. IK krijg nog een aantal cadeautjes, tekeningen en bloemen en dan zit de laatste dag van Stulting er op. Ik heb een hele leuke tijd gehad in grade 3 van juffrouw Joke.

Caressa:
Ook ik heb na de tweede pauze koekjes en snoepjes aan de kinderen gegeven. Daarna heb ik met de kinderen nog een kort afsluitend spelletje gedaan ‘dierenmemorie'. Heel erg leuk om te zien hoe vrolijk de kinderen van een klein spelletje worden. Na het spelletje namen de kinderen met de nodige drukkies afscheid. Ik heb een super leuke tijd gehad in grade 3 van juffrouw Landi!

Plaasskool Karien:

Zo, de laatste stagedag is aangebroken. We beginnen de dag met het dansen van onze aangeleerde dansjes. Met de cd-speler in de auto starten we de muziek. Voor de allerlaatste keer de tsjoe tsjoe wha, hokipoki, kabouterdans etc. De kinderen genieten ervan en dat doet ons goed. Na het dansen zingen de kinderen, onder begeleiding van Karien op de gitaar, liedjes. Onze lievelingsliedjes van de afgelopen tijd worden gezongen. Toch wel jammer dat we dit voor de laatste keer meemaken. Na het gezellige uurtje moest er toch gewerkt worden. Sven vertrekt met de kleuters naar het wendyhuisje en Britt gaat aan de slag met rekenen in grade 2. Al snel is het tijd om te pauzeren. In de auto van Karien rijden we naar haar huis om daar te eten en aan ons verslag te werken. Na vandaag moeten we immers alles bijgewerkt hebben om zonder zorgen aan onze reis te beginnen. In de middag komen we terug op school en helpen we Karien met allerlei taken. Sven gaat met de kleuters gymen en gebruikt hiervoor de gesponsorde doelen. Britt kijkt bij de leesgroepjes en helpt tijdens een aardrijkskunde les. Om 14.00uur is de school uit en wordt er de laatste keer met Karien en de kinderen geknuffeld. Ook hier hebben we weer een super tijd mogen hebben!

Na school was het tijd om het huis te poetsen en onze koffers in te pakken. Ieder deed zijn eigen ding en samen hebben we ervoor gezorgd dat het huis weer schoon was. Vervolgens zijn we ons gaan opfrissen want om 18.30uur werden we wij Liesbeth verwacht om samen de laatste keer te eten. Jorien was ook uitgenodigd. Samen hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt.

ABC-tje:

A Auto, wij zijn trots op ons bakkie. Hij heeft het de afgelopen 9 weken goed gedaan!

B Britt's terugblik in één woord: levenservaring

C Caressa's terugblik in één woord: leerzaam en interessant

D Durban, hier zullen wij morgen naar toe vliegen.

E Één woord, iets in één woord omschrijven is voor sommige nogal moeilijk

F Fotoavond, een avond met alle familie en zelfs Liesbeth @ Britt's home

G Geduld, voor de mensen die van plan zijn naar Afrika te komen? Geduld moet je hier echt hebben!

H Haren verven, Nadine moest er weer aan geloven

I Inentingen, voor onze stage hebben we menig spuit gekregen

J Juffrouw en meneer, de benamingen voor Britt en Sven

K Koken, één van de velen dingen die we niet meer hoeven te doen!

L Liesbeth, baie baie baie baie baie dankie! Zegt genoeg toch?

M Mahjong, hartenjagen, patience, mijnveger... Spelletjes die we de afgelopen weken regelmatig gespeeld hebben.

N Nadine's terugblik in één woord: leerzaam, interessant en leuk

O Oor see, 'Hulle sy mense van oor see', dit hebben we vaak gehoord.

P Pikkewyne, jullie mogen raden wat dit woord in het Nederlands is?

Q Quatro stagioni een heerlijke pizza is?

R Regen, wij dachten dat dit nu alleen in Nederland met bakken uit de hemel kwam?

S Svens terugblik in één woord: ietswatiknooitzalvergeten.

T Tandenpoetsen, na de crèche is het tandenpoetsen ook bij Karien geïntroduceerd.

U Uitslapen, dat heeft er de afgelopen weken niet echt ingezeten

V Vakantie, na een druk stagetijd, gaan we vanaf morgen genieten van onze vakantie

W Weekjournaal, deze week zal het laatste weekjournaal verschijnen

X Xhosa, een onverstaanbare taal blijft?

Y Ywersugtig, het Afrikaanse woord voor jaloers. Op wie is dit van toepassing? ;-)

Z Zonnebaden, dit hopen we de komende weken toch wat vaker te kunnen doen dan we tot nu toe gedaan hebben

Wist je dat...?

• We vanavond voor de laatste keer bij Liesbeth hebben gegeten?
  • Dat wij Liesbeth enorm dankbaar zijn, voor haar begeleiding tijdens ons verblijf in Oysterbay?
  • We toch wel een beetje jaloers op Jorine, omdat zij nog 3 maanden langer in Oysterbay mag blijven?
  • Jorine ook weer een beetje jaloers op ons is, omdat het natuurlijk ook leuk is om Nederland in het vooruitzicht te hebben?

yvonne

Lieve mensen,
De stage zit erop. Vele kinderen hebben jullie gelukkig gemaakt. Dit neemt niemand jullie nog af, en menig een hier in Nederland is heeft hier met lach en traan dubbel kunnen genieten van jullie mooie levens verhalen. Daaronder ben ik er één. Geniet daarom nog van jullie wel verdiende vakantie. En ik zal jullie uiteraard nog blijven volgen op de site.
Jrus oes Haander van 't Yvonne

stephanie

take me homeee.. take me homeee.. to the place i belongggg... jaa jongens..
het is wel n feit hoe liever je naar huis wilt.. hoe langer het duurt ;)