zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 63, 26 oktober 2010

Tjah hoe zullen we vandaag dit dagjournaal eens inleiden? Een dagjournaal interessant houden is toch best moeilijk hoor. Zullen we het eens doen met een rijmpje....?

De wekker gaat, we moeten vroeg uit de veren

Snel ontbijten, ons verzorgen en opzoek naar onze kleren.

Deze week zullen we met zijn vieren met de auto gaan.

We hebben er toch veel voor over, om voor de klas te staan.

Het voelt enorm goed om voor dit land iets te kunnen betekenen.

Dit alles zullen we nooit vergeten, dat kunnen we jullie verzekeren.

Stulting:

Nadine:
Vandaag beginnen de kinderen met hun weektaken. Ze maken spellingsbladen en rekenbladen. Vandaag staat ook bijbelverhalen op het programma. De kinderen zitten met z'n allen op de mat terwijl Joke een Bijbelverhaal voorleest.

Caressa:
Vanmorgen werd als eerste een Bijbelverhaal voorgelezen in de klas. Vervolgens werd er gebeden. Daarna kregen de kinderen een Engels-dictee. Na het Engels-dictee kregen de kinderen een rekentoets. En na de rekentoets moesten de kinderen aan de slag met de opdrachten die op het bord stonden. Hier valt schrijven, Engels en rekenen onder dit keer. Het programma zat dus aardig vol.

Nadine:
Na de pauze start ik met het geven van een gymles. Allereerst worden er groepen gevormd en wordt er een estafette gedaan. De kinderen vinden dit heel leuk en moedigen de teamleden goed aan. Na de estafette gaan we baltikkertje doen. Vier kinderen hebben een tennisbal waarmee ze de andere kinderen mogen aftikken. Een kind heeft een voetbal waarmee hij de andere kinderen mag vrijgooien. Als laatste doen we een spelletje waarbij steeds een kind uit de groep weg gaat. Een ander kind moet raden welk kind weg is. Bij de laatste ronde verdwijnen alle kinderen en moet het kind dat moest raden zijn klasgenoten terug zoeken. Na drie kwartier zijn de kinderen uitgeput en gaan we terug naar de klas. Hier werken de kinderen weer zelfstandig met de werkbladen.

Caressa:
Na de pauze kregen de kinderen de tijd om het werk af te maken.

Nadine:
Ook na de pauze gaan de kinderen zelfstandig aan de slag. Daarnaast willen alle kinderen nog iets in de camera zeggen. Een voor een laten alle kinderen nog een boodschap achter. Dan is de dag alweer voorbij.

Caressa:
Na de tweede pauze mochten de kinderen het gedicht van de dag ervoor afmaken. Ze mochten hierbij ook een tekening maken. Vervolgens ben ik energizers met de kinderen gaan doen. Deze korte spelletjes vinden de kinderen geweldig. Ook Landi vindt het erg leuk en wil het vaker gaan doen in de klas.

Plaasskool Karien:

Onze voorlaatste stagedag. Aangezien gisteren het Wendyhuisje helemaal naar onze smaak (en natuurlijk ook de smaak van Karien!) was ingericht, konden we vandaag de eerste lessen gaan geven. Karien was gisteren nog tot 17.00 uur aan de slag geweest met het bij elkaar verzamelen van de laatste spulletjes. Het huisje beschikte nu over alle nodige spullen. Scharen, papier, puzzels, klei en spelletjes. Kortom, de perfecte plaats voor de 'kleintjes'.

Na de bekende dansjes in het begin van de morgen, kregen we eerst van alle kinderen een dikke knuffel. Zij bedankten zich bij ons voor hetgeen wij voor hun betekent hadden.

Met de Graad-R-kinderen gingen we aan de slag met het tekenen van patronen. Steeds met een andere kleur moesten de kinderen een patroon overtekenen. Vervolgens moesten ze het patroon afmaken.

Tijdens deze les kwam Karien af en toe naar binnengelopen om te kijken hoe het er aan toe ging. Elke keer als ze kwam kijken, had ze weer iets meegenomen wat ze in de klas gevonden had, wat beter tot zijn recht kwam in het huisje. Zo ook, grote leesboeken. Na onze patronenles zijn we dan ook aan de slag gegaan met het voorlezen van een paar van deze boekjes.

Als laatste les voor de pauze gaven we de kinderen de opdracht om het Wendyhuisje na te tekenen. De meest creatieve en mooie tekeningen waren het resultaat. Het viel duidelijk te merken dat de kinderen onder de indruk zijn van het huisje.

Tijdens de pauze reden we zoals altijd naar de boerderij van Karien. Hier werden we getrakteerd op een stukje Afrikaanse cake en niet te vergeten een half uurtje Nederlandse TV. Ook kregen we van Karien de gelegenheid om aan ons stageverslag te werken.

Teruggekomen op de Plaasskool is Britt aan de slag gegaan met de Grade 2 en 3 kinderen. Het was een les die ging over de Afrikaanse landen en hun vlaggen. De kinderen moesten deze vlag natekenen. Het lijkt wel of de kinderen alles kunnen. Naast hun enorme gevoel voor ritme, zijn ze blijkbaar dus ook heel kunstzinnig.

Zo zie je maar weer, als je druk bezig bent, vliegen de dagen voorbij. We kijken al met een dubbel gevoel uit naar onze laatste stagedag. Tot morgen!

Wist je dat...?

• - er vandaag kerst werd gevierd op het plaasskooltje van Karien?
  • - dat dit verzorgd werd door een rijkere school, die langs kwam met cadeautjes en wat lekkers voor de kinderen.
  • - vandaag voor de laatste keer naar St. Francis zijn gereden?
  • - Caressa vandaag voor de tweede keer een flinke taalfout maakte?
  • - ze tijdens de dierenmemory namelijk het woord Poes gebruikte in plaats van kat?
  • - dit dus een hele andere betekenis in Zuid-Afrika heeft?
  • - Liesbeth een tijdje terug vrijwel net zo'n fout maakte?
  • - zij namelijk aan iemand vroeg of ze 'koeien fokte'?
  • - we wel denken dat jullie weten wat we hiermee bedoelen? ;-)

Romy

Haha...Cares, alweer?? :P
Help me eraan herinneren dat als ik je bel je me de betekenissen zegt :P hahaha...ben nu wel heeeeel benieuwd!

stephanie

NOG 8 DAGENNN!!!!!!!! hoera hoera! bijna is ze weer bij me.. mijn lieve nadineee!!

boh ik ben nu alles aan het bijleze! heel slecht van mij maar goed time is money.. en gezien ik allebei niet echt veel heb:P