zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 62, 25 oktober 2010

Vanmorgen moest iedereen weer vroeg uit de veren. Britt en Sven gaan de laatste week stage lopen bij Karien. Omdat Nadine en Caressa de auto nodig hebben, worden Sven en Britt dus deze laatste week heel vroeg afgezet bij Karien. Vanmorgen moesten we ons extra haastten, omdat er zoveel regen was gevallen. Bij dirt-road wegen wil dat wel eens betekenen dat er een stukje weg is weggespoeld. Dus extra voorzichtig rijden en 20 kilometer langzamer dan normaal. Nadat Sven en Britt bij Karien waren afgezet, werden Caressa en Nadine vergezelt door de twee zonen van Karien. Zij zitten op school in Humansdorp en konden wel een lift gebruiken.

Stulting:

Samen:
Vandaag begon de dag voor ons beide in de grote zaal van Stulting. Daar kwam iedereen bij elkaar om de weekopening bij te wonen. Als eerste deden kinderen een toneelstukje opvoeren over pesten. De boodschap van het toneelstuk was duidelijk en werd afgesloten met een gebed. Daarna was het de beurt aan de muzikale leerlingen. De leerlingen speelden liedjes op het keyboard uit verschillende symfonieën, dus geen gewone kinderliedjes, maar klassieke muziek. Vervolgens was het tijd voor de toespraak van het schoolhoofd. Er werd onder andere verteld welk schoolplein het schoonste was, hoe gezegend we waren met alle regen die gevallen was en wie jarig zou zijn de komende week. De weekopening werd afgesloten met het schoollied waarbij de kinderen netjes recht moesten gaan staan met hun armen langs hun lichaam.
Na de weekopening zijn Nadine en ik een uurtje achter de computer gaan zitten om voor school te werken en onze site bij te werken. Na de eerste pauze hebben we ons weer bij onze klas gevoegd.

Caressa:
Terug in de klas waren de kinderen bezig met een tekst. Deze werd uitgebreid behandeld.

Nadine:
De kinderen werken druk aan hun taken van de nieuwe week. Terwijl ik mijn verslagen bijwerk, zijn de kinderen zelfstandig bezig.

Samen:
In de eerste pauze was er al gestemd door de leerkrachten over wie hoofdschoolleider en hoofdschoolleidster van komend jaar moet worden. Dus de tweede pauze verliep lekker rustig met een boterhammetje en een kopje thee.

Caressa:
Na de tweede pauze mochten de kinderen vragen beantwoorden over de tekst, die ze voor de pauze al gelezen hadden. Daarna gingen ze in tweetallen aan de slag om een gedicht te schrijven. Als laatste heb ik nog een spelletje met de kinderen gedaan. Dit vinden ze heel erg leuk om te doen. Toen was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Nadine:
Er zijn nog veel kinderen die hun taken niet af hebben. Zogauw de kinderen klaar zijn ga ik aan de slag met mijn sociale vaardigheidslessen aan de laatste groep kinderen. Omdat Joke vandaag veel moet regelen voor de diploma-uitreiking van aanstaande donderdag, mogen de kinderen het laatste half uurtje een boekje lezen.

Plaasskool Karien:

Onze tweede week bij Karien is aangebroken. Nadat onze eerste week vooral in het teken stond van wennen en leuke dingen (Waterzuiveringsinstallatie, koekjes maken enz.) doen, werd het in deze twee week tijd om de meer ‘normale’ dingen te doen.

Zoals verteld zaten we vanmorgen al vroeg op de bank bij Karien. Om precies te zijn 7.00 uur. Na een gezellige babbel zijn we rond 7.45 uur richting de Plaasskool gereden. Tijdens de braai van afgelopen zaterdag hadden we de spullen voor de Plaasskool meegenomen. Maar, zoals we Karien gewend zijn is ze altijd druk, druk en druk. Hierdoor kwam het dat ze vandaag pas de eerste keer de gekochte spullen ook daadwerkelijk goed kon zien. Ze stond opnieuw versteld van hetgeen we allemaal gekocht hadden.

Wij openden vandaag de dag. Aangezien Karien druk in de weer is met het thema “Ons land”, besloten we om de kinderen zoveel mogelijk foto’s te laten zien van hetgeen wij tot nu toe van het land gezien hebben. De dieren, de cultuur en de landschappen.. Alles kwam voorbij.

Nadat Karien aan de slag ging met de rekenles, besloten we om de kasten in het Wendyhuisje op te gaan zetten. Geloof het of niet, het is ons gelukt! Voordat we het wisten was het al pauze.

Na de pauze zijn we aan de slag gegaan met de tweede kast. Voor ons gevoel ging deze dubbel zo snel. Karien had besloten dat ze het huisje direct helemaal wilde inrichten. Zo hebben we de rest van de middag gewerkt aan het ophangen van posters, het schoonmaken en neerzetten van de tafeltjes en stoelen en het inruimen van de kasten. Het resultaat zullen jullie zien in de nog komende sponsorfoto’s.

Mocht de PABO niks worden.. Misschien is binnenhuisarchitect nog iets?

Na school zijn Caressa en Nadine, Britt en Sven gaan ophalen bij Karien. Samen zijn we naar Liesbeth gereden. Vanmiddag zouden we namelijk alweer op pad gaan om verschillende dingen te kopen. Sven ging dit in St. Francis bay doen en de dames gingen dit in Jeffrey’s bay doen. Wat wij allemaal gekocht hebben, kunnen jullie natuurlijk weer lezen in het komende weekjournaal.

Wist je dat
?

• Nadine en Britt vandaag in Zuid-Afrika hun nieuwe winterlaarzen hebben gekocht?

• We vandaag onze laatste wasjes gedraaid hebben in Oysterbay? En dat Caressa hier erg blij mee was?

• We vandaag voor het laatst zelf gekookt hebben in Oysterbay? En dat Britt hier erg blij mee was?

• Het ons vandaag niet gegund is om datgene te kopen wat we wilden?

• Sven zijn vinger verbrand heeft aan de aansteker in de auto? Waarvoor had hij deze eigenlijk nodig?

• Nadine vandaag voor de tweede keer haar haren krijgt geverfd?

• We ons nu al zorgen maken over hoe we alles in ons koffer krijgen komende woensdag?

Romy

Flink proppen en er dan met vier man op gaan zitten...toch Cares?? of hoe hebben we dat in Istanbul gedaan?? ;)

xx Romy

Stannie

Ben ik blij dat ik er niet bij ben als die auto moet worden ingepakt. Als het nu helemaal niet lukt moeten jullie maar wat spulletjes achter laten waar jullie dan weer een paar Afrikanen blij mee kunnen maken. Weer een goed doel.

Groetjes en drukkies Stannie

stephanie

hmm 20 km/pu langzamer? dus dan maar 120 ipv 150?:D HAHAHA nice!!

k was net bij randy en we zijn het er allebei mee eens wat jij (nadine) veel telang weggeweest bent.. hihi.. wordt tijd dat jullie naar huis komen!

Peter

Luitjes nice om te lezen dat alles goed gaat.
Tsja jullie gaan nu richting het einde...
Het zal jammer zijn om weg te gaan, maar tevens zullen er hier ook weer blije gezichten zijn als jullie terug zijn.
De "eindstreep" komt steeds dichter bij, dus ik zou zeggen; geniet nog met volle teugen.

Eswa respect to the bone wat jullie daar presteren, chapeau

Wees gegroet gij allen en tot snel.

Ciao theachers

Groetjes Peter

Karien du Plessis Kleinplaas PrimĂȘre Skool

Dit is 'n baie moeilike dag en bitter swaar afskeid wat vir ons klompie vandag hier op die plaas voorlĂȘ! Hierdie 4 studente het nie net in ons skool 'n groot verskil kom maak nie, maar het ook verewig in ons harte kom nesskop.
Hoe sĂȘ mens dankie vir soveel liefde , geskenke en tyd wat ons ontvang het?
'n Wendyhuis is gekoop en opgerig, 'n laptop (notebook) is aan my gegee, rakke, speelgoed en nog materiaal is vir die Wendyhuis aangekoop en die hele Wendyhuis is opgerig, aanmekaargeslaan en al my goedjies is uitgepak! EK VOEL SPOGGERIG! Te pragtig!!!!
Ek en die 18 kinders van ons skool wil net hiermee aan elke donateur baie baie dankie sĂȘ vir die ruim bydraes wat u gemaak het om die lewens van 18 kinders in Afrika te kom verbeter! Nooit sal jul kan besef hoe ongelooflike impak dit op hulle sowel as my lewe kom maak het nie! Dit is so lekker om te kan skool gaan en skool hou in beter omstandighede!
Ek wil net ook baie baie dankie sĂȘ aan Liesbeth vir haar ongelooflike ywer en entoesiasme en skenkings wat dit alles laat gebeur het! Mag ons bande van vriendskap en liefde nooit verbreek word nie.
AAn Sven, Britt, Charessa en Nadine.....

Baie baie dankie vir elke dag se saamwees en saamwerk en saamkuier. Ek sal en kan julle nie vergeet nie en wens vir julle net die mooiste blink toekoms toe! Geniet die laaste tydjie in Suid-Afrika en stuur groete aan jul ouers wat ek ontmoet het, Julle families kan met reg trots op julle wees. SĂȘ vir hulle ons wil julle eintlik hier in Afrika hou!
Dan groet ek julle met 'n hart vol heimwee en groot dankbaarheid!
Tot ons weer sien in 2012 ?.....
Lief vir julle
Karien
kleinplaas@igen co za

Wim en Francis

Lieve vier,

Van deze prachtige woorden van Karien ben je even stil. Jullie mogen trots zijn!

Liefs, Francis

Rik en Manon

Hallo kids, vandaag jullie laatste dag in Oysterbay. Prachtige doelen hebben jullie bereikt, een rugzak vol met ervaringen nemen jullie mee terug. Het zullen gemengde gevoelens worden. Een geweldige reis in het vooruitzicht maar ook het afscheid van de kindjes en alle aardige mensen uit Oysterbay die jullie hebben leren kennen. Het zal niet makkelijk worden.
We wensen jullie heel veel sterkte toe.
Liefs Rik en Manon

Anita

De laatste dag in Oysterbay.
Ik wens jullie viertjes nog een fijne vakantie, geniet nog maar lekker van Afrika.

Groetjes Anita (Caressa, pootjes van de honden )

Remco

Hey jullie,

Hehe ik ben nu weer helemaal bijgelezen. Ik had afgelopen keren soms wat berichten nog niet gelezen, maar inmiddels ben ik bij. Super gaaf wat jullie allemaal zien en doen. En alle spullen die jullie al aan Annie, Debbie en Karien hebben kunnen schenken door al het sponsorgeld, echt super!
Heel veel plezier nog!!!

Groetjes Remco

Margo

Lieve Nadine, Caressa, Britt en Sven,
Jullie kunnen met een voldaan gevoel aan de volgende reis beginnen! Jullie hebben heel goed werk verricht! Getuige o.a. het stuk van Karien! Chapeau!! Wij wensen jullie een goede reis en geniet wederom van alle nieuwe belevenissen!
Liefs, Leen en Margo

Nicole-Heinz-Kyara

Beste Quatro-kaantjes,
Wij hopen dat het niet al te emotioneel was voor jullie vandaag. Afscheid nemen is altijd moeilijk, maar is gelijk ook de geboorte van een herrinering waarnaar je graag terugkijkt op een later tijdstip.
Geniet van jullie aanstaande vakantie want dat hebben jullie dubbel en dwars verdient. Jullie zijn nu zo gewend aan Zuid-Afrika dat jullie je zeker redden op jullie rondreis. Let op elkaar en wees voorzichtig.

Greetz the Lintjes

Yvonne

Hallo Caressa en CO.,
Aan alle mooie dingen komt een eind, jullie hebben het toch maar even mooi gefikst. Mooie herinneringen nemen jullie mee naar huis, dat neemt niemand jullie af. Er zullen beslist tranen rollen, en straks als jullie weer in den landen zijn rollen ook weer tranen van geluk. Maar geniet nog effe van jullie wel verdiende vakantie. Jeetje straks valt er niets meer te lezen, maar eer het zover is genieten wij nog even op afstand. Groetjes Yvonne

Jac Stannie en Julien

Hallo Afrikagangers,

Aan alles komt een einde en jullie stageperiode is nu voorbij. Wij weten hoe moeilijk het afscheid voor jullie was en uit de lieve woorden van Karien blijkt dat zij en de restj ullie ook enorm zullen missen. Wij zijn enorm trost op jullie en hebben met plezier alle verhalen van gelezen. Deze ervaring heeft jullie alleen maar rijker gemaakt en kan niemand meer van jullie afnemen. Geniet van de laatste veertien dagen in Afrika. Wij verheugen ons al op zaterdag 13 november a.s. om jullie weer in onze armen te sluiten.

knuffels en kusjes Jac,Stannie,Juliën

Lambert en Karin Meevissen

Hallo Sven en dames, het zit er weer bijna op. De tijd in Afrika zal vast onvergetelijk zijn en een geweldige ervaring voor jullie allen. Geniet nog even van de laatste dagen ! Straks zal iedereen blij zijn jullie weer te zien en jullie verhalen willen horen, dan kunnen jullie toch nog even nagenieten over de periode in Afrika.Groetjes en tot gauw !!!

jo wilma

hallo jullie viertjes het was een hele ervaring rijker wat jullie daar achter laten ik denk met hele dikke traantjes maar aan alles komt een einde en geniet nog van de laatste mooie momenten en nog een paar mooie dagen en hopen dat jullie staks weer goed op nederlandse bodem aankomen gr uit landgraaf