zuid-afrika2010.reismee.nl

Het Rode kruis- en Autoschade-topselect weekjournaal.

‘Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal'

Welkom bij ons zevende weekjournaal. In dit weekjournaal zullen we wekelijks (hoe kan het ook anders als dit het weekjournaal heet!) jullie op de hoogte houden van hetgeen wij met het ingezamelde sponsorgeld doen. Ook zullen er in de map Foto's à Sponsorgeld telkens foto's worden geplaatst zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd en hoe wij dit uitvoeren.

----------

Dit is het voorlaatste weekjournaal. Je zou zeggen dat we al druk bezig zijn om vooruit te kijken naar onze tweede rondreis. Niets is echter minder waar. Wij zijn op dit moment namelijk nog volop in de weer met zaken die voor de crèche en Karien op de planning staan. Zo hebben we deze week een uitstapje georganiseerd voor alle crèchekinderen, en hebben we voor één van de laatste keren grote inkopen gedaan voor deze twee scholen. De klapper van deze week was natuurlijk het plaatsen van het Wendyhuisje. Genoeg leesvoer voor deze week dus! Enjoy it!

Het sponsorlijstje:

•- Opknappen van het speeltoestel

•- Kopen van knutsel en leesmaterialen

•- Kopen van een wasmachine

•- Repareren van het dak

•- Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

•- Het aanschaffen van poetsproducten (bijvoorbeeld zeep, stofzuiger, dweil)

•- Het maken of nieuw aanschaffen van een geiser

•- De vervolgopleiding van Annie en Debbie

•- Speelgoed voor bijvoorbeeld de poppenhoek

•- Kopen van een klok

•- Het ophangen van planken en haakjes (met de namen van de kinderen)

•- De kozijnen verven

•- Verschoontafel voor het verschonen van de luiers

•- Speelgoed voor de bevordering van de grove motoriek.

•- Mogelijkheden bekijken voor het bekostigen van een taxibusje, zodat ook kinderen buiten de township naar de crèche kunnen.

Wekelijks zullen we jullie op de hoogte houden hoe het met ons lijstje gesteld is.

----------

Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

In het vorige weekjournaal hebben jullie kunnen lezen dat door het slechte week het Wendyhuisje helaas niet geplaatst kon worden. Deze week stonden de weergoden ons echter beter bij. De zon scheen volop, waardoor het op dinsdag dan eindelijk zover was.

Dinsdag en woensdag hebben Patrick en zijn mannen keihard gewerkt om het huisje gebruikklaar te maken. Gert was degene die ze hierbij geholpen heeft. Bedankt!

Donderdag konden Britt en Sven al volop gebruikmaken van dit huisje. En wat ging het goed...!! We hebben namelijk enorm veel onderwijstijd kunnen besparen. Dit werkt dus veel efficiënter. De kinderen hebben in dit huisje gegeten en in de toekomst kunnen de kinderen hier ook gaan spelen.

Het ophangen van planken en haakjes (met de namen van de kinderen)

Afgelopen zaterdag hebben we samen met Liesbeth inkopen gedaan in Port-Elisabeth. Na 1,5 uur in de auto te hebben gezeten en flink wat uren te hebben geshopt, kwamen we terug naar huis met een bomvolle auto. Er was dan ook letterlijk niks meer bij! Hieronder kunnen jullie lezen wat wij precies gekocht hebben:

• - Hoepels, voetballen, goaltjes, tennisrackets en een frisbee voor Karien. Zij heeft weinig tot geen buitenspeelmogelijkheden.
  • - Poppen (voor de crèche). Wij hebben donker gekleurde poppen gekocht om de speelmogelijkheden op de crèche uit te breiden.
  • - Tafels en stoelen voor in het Wendyhuisje van Karien. Om het huisje bij Karien compleet te maken hebben we hier 2 tafels en 8 stoelen voor gekocht.
  • - Novilon. Bij de bouwmarkt in Port-Elisabeth hebben we voor 18m2 aan novilon gekocht. Aangezien het Wendyhuisje een houten vloer heeft, kan hier niet goed op gedweild worden. Op het moment dat de novilon er ligt, kan dit wel. Dit bevordert de hygiëne. Daarnaast hebben we passende kwasten en lijm gekocht.
  • - Haakjes. In het Wendyhuisje op de crèche komen 30 haakjes te hangen. Hieraan kunnen de kinderen hun tassen hangen. Op het moment dat de kinderen gaan eten, kunnen ze direct hun tas pakken en een plaats zoeken.
  • - Schoonmaakkarretje. In dit karretje zitten kinder-poetsspulletjes. Deze is bestemd voor de crèche. Hiermee proberen we het inlevingsvermogen van de kinderen te bevorderen.
  • - Dakverf. Het dak van het Wendyhuisje is gemaakt van hout. Om dit een leuk, opvallend kleurtje te geven, hebben we een grote blauwe pot verf gekocht.

Verschoontafel voor het verschonen van de luiers

We hebben het al regelmatig over de verschillen tussen de Nederlandse en Afrikaanse cultuur gehad. Tijdens onze zoektocht naar een verschoontafel, kwam dit onderwerp ook ter sprake. Liesbeth wees ons erop dat een verschoontafel waarschijnlijk niet gebruikt zal worden. Nu de crèche over een wasmachine beschikt, kunnen Annie en Debbie lakentjes gebruiken om de kinderen op te leggen tijdens het verschonen van de luiers. De lakens kunnen direct daarna dan gewassen worden. Een verschoontafel past dan ook niet in deze cultuur. Wij zijn op een punt aangekomen waarin wij inzien dat wij niet zomaar de cultuur hier kunnen veranderen.

Uitstapje voor de crèche

Op woensdag 20 oktober (20-10-2010 ;-)) hebben we met zijn viertjes een uitstapje georganiseerd voor de kinderen van de crèche. We zijn met de kinderen naar het strand gegaan. Dit was voor de meeste kinderen een openbaring. Ondanks dat ze vlakbij de zee wonen, zijn er nog steeds kinderen die nog nooit de zee echt gezien hebben. We hadden een overvol programma gepland. Naast dat er een paard en een zwembad aanwezig was, hadden wij ook voor wat lekkers gezorgd. Zo waren er broodjes knakworst, bananen, broodjes Nutella en als afsluiting een zakje snoep met een foto van het desbetreffende kind. Het was een intensieve, maar zeer geslaagde dag. De kinderen hebben genoten!

----------

Wij bedanken onze hoofdsponsoren Rode Kruis en Autoschade-Topselect.

Daarnaast gaat onze dank uit naar:

't Sonneklukske, Goltstein- Gerlag- en Ruyters- Advocaten, Savelkoul, Eventief, Poliersbedrijf Damiaans, Geilenkirchen BV, Jo Pötgens, Babyplanet, Van Wersch Optiek, Secure 4 U, Mulder Unions,RBC-Engineering Support BV, Basisschool D'r Durpel, Educos Uitgeverij,Basisschool de Doorkijk, Rockstar for a Day, Intergarde BV, Limburgs Dagblad, Buck Kantoorartikelen, Rotaryclub Parkstad, Aquina-Hollanders Makelaardij, Tandartspraktijk Leon Buck, SportswearClassic, Slagerij Mickartz, MSM Montage, WMM Hoveniers, Peppermill

Maud

Wat een geweldige verhalen, super leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, geniet er nog van, xx Maud

Yvonne

Hoi Caressa en Co.,
Geweldig wat jullie allemaal aangeschaft hebben en doen voor the KIDS. Dank de sponsoring.
Jrus 't Yvonne