zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 59, 22-oktober-2010

Na een lange nacht (zoals bekend lagen we allemaal al om 9 uur in bed gisteravond), werden we uitgerust wakker in ons bedje in Oysterbay. Tijd om naar stage te vertrekken. Net zoals elke morgen lopen we gedesoriënteerd tegen een paar meubels aan, eten we tegen onze zin een paar boterhammen, drinken we een kop chocomelk en springen we in onze kleren om vervolgens snel in onze auto te stappen of te voet naar stage te vertrekken.

Stulting:

Samen:
Na een gebed en aanmoedigings speech van de directeur was het tijd om naar de klas te gaan.

Nadine:
Vandaag staan er een aantal proefwerken op het programma voor de kinderen. Voor de pauze zijn de kinderen dan ook allemaal druk bezig met hun taken en proefwerken. Om half 9 wordt dit even onderbroken. De klas heeft namelijk vandaag 'Playball'. Dit is een half uurtje balsport. De kinderen gaan vandaag volleyballen. Allereerst komt echter de Playball docente tien minuten te laat. Eenmaal aangekomen worden de regels uitgelegd en herhaald. Dan is het tijd om te oefenen. Ieder kind mag twee keer een opslag oefenen. Daarna mogen ze allemaal de bal een keer terug volleyen. Ik sta er versteld van hoe slecht de les gegeven wordt. De kinderen vervelen zich en hangen maar wat rond. Daarnaast weet de docente zelf niet veel van volleybal. Ze slaat met de platte hand tegen de bal en haar opslag komt niet over het net. Vijf minuten voor negen stopt ze de les. De kinderen hebben dus een kwartier gymles gehad.

Caressa:
De kinderen krijgen zoals elke dag een aantal opdrachten voor de morgen. Deze opdrachten staan op het bord en de kinderen maken deze in hun schrift. De kinderen werken volledig zelfstandig aan hun reken, spelling en schrijf oefeningen. Opvallend is, dat op Stulting zonder methode gewerkt wordt. Landi legt me uit dat de meeste scholen in Zuid-Afrika zonder methodes werken, waardoor het niveauverschil tussen scholen enorm groot is.

Samen:
In de pauze staat er in de kantine een uitgebreid buffet op ons te wachten. We krijgen quiche, toast met roomkaas en een cupcake. Dit wordt maandelijks voor de leerkrachten klaargemaakt. Het was super lekker en iedereen kon er weer tegenaan.

Nadine:
Na de pauze is het tijd om weer individueel aan de slag te gaan met de sociale vaardigheidslessen. Vandaag komt de tweede groep aan de beurt. Als ik alle kinderen heb gehad, buig ik me over het proefwerk van de kinderen. En dit is nog niet altijd makkelijk. Wie wist dat fourty met -ou geschreven wordt en ninehundredforty zonder -u? De ene helft van de klas schreef met -o en de andere helft met -ou. Na eindeloos peinzen gaf de spellingcontrole van word aan dat de u weg moest.

Caressa:
Na de pauze ging ik wederom met de kinderen het weer buiten onderzoeken. Nadat ze dit gedaan hebben, krijgen ze in de klas hierover een toets. Aan de toets is te zien of de kinderen de opdracht van de afgelopen week begrepen hadden en de tabel goed hadden ingevuld.

Nadine:
Na de tweede pauze zal ik vandaag de klas alleen hebben. Joke moet naar een bijeenkomst. Op het programma staat; boten vouwen. Eerst laat ik de kinderen allemaal een vel inkleuren met wasco. Als de kinderen eenmaal klaar zijn is het tijd om te vouwen. Ook dit is niet makkelijk. Met behulp van een leerling slaag ik er toch in een boot te vouwen. Gelukkig zijn de kinderen heel behulpzaam en worden de resultaten erg leuk.

Caressa:
Ook bij ons gaan de kinderen boten vouwen. 1 keer in de week hebben de kinderen een les beeldende vorming. Alle grade 3 hebben dan dezelfde opdracht. Tijdens de les raakten de kinderen geïnteresseerd in de Nederlanse taal. Na een leuk, grappig en druk gesprek hebben we opgeruimd en werden Landi en ik weer overladen met knuffels.

Samen:
Na school zijn wij samen door Humansdorp gelopen. In Humansdorp lopen voornamelijk kleurlingen. De eerste keer dat we hier kwamen, voelden we ons alle vier niet helemaal veilig. Nu voelen we ons helemaal op ons gemak. Na wat boodschapjes zijn we naar huis gegaan.

Crèche:

Vandaag onze laatste dag op de creche. Toch wel erg jammer. We vertrekken dan ook met een dubbel gevoel naar Kokkewiet. Omdat het onze laatste dag is hebben we besloten om er een leuke dag van te maken. Dit betekend in de ochtend de kring, zoals altijd, en in de middag een aangepaste werkles. De ochtend liep zoals altijd goed. De laatste keer de dansjes en de laatste keer het liedje met de dagen van de week. Het eten werd weer gedaan in het wendyhuisje. Ook dit keer was het weer een gezellige boel. Het 's middags zijn hebben we de kinderen laten kiezen in welke hoek ze wilden werken (rijg hoek, bouw hoek, verf hoek). Als extra acitiviteit deden wij de kinderen schminken. Dit vonden ze geweldig. Nadat iedereen mooi gemaakt was, zijn we met de kinderen naar buiten gegaan. Hier hebben we nog ballonnen uitgedeeld omdat ze dit de vorige week zo geweldig vonden. Na een laatste knuffel hebben we de kinderen uitgezwaaid. Wat hebben we een mooie tijd mogen hebben op de creche.

Na school moest Sven nog even naar de crèche. Britt, Caressa en Nadine hebben zich even opgefrist. Daarna zijn we met z'n vieren naar Liesbeth gegaan. We hebben met haar polaris (een soort golfkarretje) over haar land gereden. Nadat we door elkaar geschud aankwamen boven op de duinen hebben we even genoten van het uitzicht, om vervolgens weer terug te rijden. Bij Liesbeth hebben wij heerlijk Indisch gegeten en nog even Nederlandse televisie gekeken.

Wist je dat...?

• - Britt en Caressa twee keer zijn moeten uitstappen tijdens het ritje in de polaris.
  • - We vandaag ons laatste telefonische contact met Twan vanuit de pabo hebben gehad?
  • - We blij zijn dat we het uitstapje met de crèche kinderen woensdag al gedaan hebben?
  • - Het vandaag namelijk erg slecht weer was?

stephanie

hmm cupcakes! ja nadine kan me voorstellen dat dat lekker was;)..