zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 56, 19 oktober 2010

Vandaag ging de wekker als eerste bij Caressa en Nadine. Om 6.00 stapten zij uit hun bedje, om uiteindelijk om 6.45 uur richting Humansdorp te rijden. Rond deze tijd stonden Britt en Sven op, om vervolgens om 7.40 uur richting de crèche te lopen.

Stulting:

Samen:
Eenmaal in de teamkamer, waar wij vanmorgen om 7.20 uur moesten zijn, werd er wederom een stukje uit de bijbel gelezen en werd er wederom gebeden. Nadat de adjunct-directeur haar woordje had gedaan, konden wij naar onze klas lopen.

Caressa:
Ook deze keer werd er in de klas weer gebeden. Nadat dit gebeurd was, mochten sommige kinderen naar het koor. Helaas mochten niet alle kinderen dit doen. Alleen de kinderen die konden zingen. De andere kinderen bleven in de klas en gingen het huiswerk bespreken en rekensommetjes maken.
Toen de kinderen van het koor terug in de klas waren, was het tijd voor de rekenles. Uitvoering werd de klok besproken. Na de kleine pauze mochten de kinderen de letter ‘J' gaan oefenen.

Nadine:
Vandaag zag de dagindeling er hetzelfde uit als gister. Er stond wel iets speciaals op het programma, namelijk het koor. Van de zestien leerlingen uit mijn klas, zingen veertien kinderen in het koor. Het koor bestaat uit een aantal klassen en is vrij groot. Na de repetitie van het koor, zijn de kinderen die een instrument bespelen aan de beurt. Dit zijn voornamelijk blokfluitspelers. Het koor is erg belangrijk voor zowel de school als de kinderen.

Samen:
In de grote pauze werd bekend gemaakt dat alle groepen na de pauze bij elkaar moesten komen op het binnenplein. De nieuwe ‘leiders' van komend jaar zouden bekend worden gemaakt. In kaarsrechte rijen gingen de kinderen op de binnenplaats staan. Eén voor één werden de ‘leiders' bekend gemaakt. Daarna werden ze gefeliciteerd en liepen alle kinderen in diezelfde rijen terug naar de klas.

Caressa:
Na de grote pauze kregen de kinderen een toets over windmolens. De toets ging zowel over de Nederlandse windmolens, als over de Afrikaanse windmolens. Na de toets gingen de kinderen buiten het weer onderzoeken. Hierbij vullen de kinderen een tabel in. Nadat de kinderen nog even tijd voor zichzelf hadden gehad, namen de kinderen met veel drukkies afscheid van juf Landi en mij.

Nadine:
Na de pauze maken de kinderen een begrijpend lezen proefwerk, toevallig gaat het proefwerk over Nederlandse windmolens en dijken. Naast het proefwerk stonden er nog een aantal werkbladen op het programa waaraan de kinderen zelfstandig werken. Terwijl Joke even de klas uit is, help ik de kinderen.

Crèche:

Vandaag was de grote dag! Het Wendyhuisje zou eindelijk geleverd worden. Eerder dan afgesproken, stond de aanhangwagen met al het hout voor de deur. Terwijl we binnen de ochtendkring deden, werd er buiten hout gesleept. De ochtendkring liep zoals gewoonlijk goed. Inmiddels zijn we hier helemaal aan gewend. Vandaag mocht Sven de dagelijkse dingen bespreken en Britt het verhaal voorlezen. Als afsluiting hebben we ons winkelspel en de dansjes gedaan. Toch wel nerveus liepen we vervolgens met de kinderen naar buiten. Hier was, in een korte tijd, al veel gebeurd. Twee kanten van het huisje stonden al overeind. Prachtig om dit te mogen doen voor de creche. We hebben er van genoten om, tijdens de pauze van de kinderen, te kijken naar de opbouw.

Maar het programma loopt door. Net zoals altijd hebben we een werkles gegeven. Hierbij kwam Liesbeth naar onze activiteiten kijken. Eerst heeft zij naar de activiteit van Sven gekeken. Britt was toen nog bezig met de tandjes poetsen. Vervolgens heeft Liesbeth naar Britt gekeken en nog een stukje naar de andere activiteit van Sven. Na de activiteit hebben Annie en Debbie voor het eten gezorgd en zijn we met z'n tweeën buiten naar het Wendyhuisje gaan kijken. Hier hebben we meteen foto's gemaakt van de bouw (zie komend weekjournaal).

Na stage zijn we met ons vieren een kijkje gaan nemen bij het Wendy-huisje van de crèche. Dit werd vandaag opgebouwd. Meer hierover in het weekjournaal van komende vrijdag.

Wist je dat...?

• - Wij vanavond een gezellige filmavond hebben gehad met Joline en Liesbeth?
  • - Wij de film ‘shrek' hebben gekeken tijdens deze filmavond?
  • - Ook vandaag wee over carnaval gehad hebben?
  • - het wendyhuisje op een wel heel bijzondere manier geleverd werd?
  • - deze namelijk een uur te vroeg kwam? Non-Afrikaans!

stephanie

joehoeee weer een nieuw verhaal!!

Shrek!! geweldig!

ik heb gister met anouk Tirza gekeken.. euhm.. vraag niet hoe die was.. daar kan ik geen antwoord op geven.. want ik weet niet eens wat de rode draad van de film was..

Yvonne

Hallo juliie 4tjes,
Geweldig dat het Wendy huisje geariveerd is en dat het er staat. Dit moet een mooi gevoel geweest zijn.
Ja over Carnaval gesproken, dit jaar een lang carnavals seizoen. De 11 van de elfde begint het om 11 min. over elf. Wordt er in Zuid Afrika ook aan Carnaval gedaan ? Nou wens jullie alle goeds, tot het volgend verhaal met jrus 't Yvonne