zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 55, 18 oktober 2010

Na een spannend weekend gaat vandaag de stageweek weer beginnen. Caressa en Nadine beginnen vandaag op een nieuwe stageplek. Namelijk Stulting. Dit betekent vroeg opstaan. Om 6.30 gaat de wekker, aankleden, wassen, ontbijten en dan kunnen we vertrekken. Omdat ieder in een andere klas stage loopt zal er individueel beschreven worden hoe de eerste dag er uit zag.

Laerskool Stulting:

De dag begint in de koffiekamer. Allereerst wordt er een verhaal uit de bijbel voorgedragen en wordt er gebeden. Nadat de directeur een woordje heeft gesproken, was het tijd om de kinderen buiten op te halen. Deze stonden allemaal al netjes in rijen op de juf of meneer te wachten.

Nadine;

Ik start vandaag in een Engelstalige Grade 3 klas. Dit staat gelijk aan groep 5 van het Nederlandse onderwijs..

Nadat ik word voorgesteld wordt er gebeden. De kinderen krijgen vervolgens allemaal een weekschema waarin vermeld staat wat zij per dag moeten doen. Terwijl de kinderen aan de slag gaan met taal en rekenbladen, werk ik individueel met een leerling met rekenproblemen. Dan is het tijd om de verjaardag van een van de leerlingen te vieren. Ik sta versteld van wat de kinderen uitdelen. Zowel de kinderen als de juffrouw en ik krijgen ieder drie verschillende gebakjes. Daarnaast zijn er drie verschillende soorten drankjes voor de kinderen. Dan is het tijd voor de eerste pauze, deze duurt ongeveer twintig minuten. Terwijl de leraren en leraressen gezellig koffie en thee drinken in de koffiekamer, spelen de kinderen buiten.

Na de pauze wordt het weer uitvoerig besproken. Het is windstil en het zonnetje schijnt, een warme dag in mijn ogen. Maar al snel wordt het verschil Nederland- Afrika duidelijk, volgens de Afrikanen is het een koele dag vandaag. Eenmaal terug in de klas worden er zakken achter uit de klas gehaald, hier zitten de eigengemaakte vliegers van de kinderen in. Op het rugbyveld gaan wij dan ook met zijn allen vliegeren. Al snel zijn veel kinderen echter uitgeput en legt Joke (de lerares van de klas) uit dat de meeste kinderen weinig bewegen. Thuis zitten ze vooral achter de computer of tv, en niemand van de kinderen doet aan sport. Eenmaal terug in de klas werken de kinderen verder aan de taken die ze opgekregen hebben.

Caressa:

Ik start vandaag in een Afrikaanstalige Grade 3 (groep 5 in Nederland). Mijn mentor is juffrouw Landi. Een spontane vrouw wiens ouders toevallig Nederlands zijn.

Eenmaal in de klas wordt ik voorgesteld en wordt ook hier gebeden. Vervolgens krijgen de kinderen schrijfles. De letter ‘i’ wordt ijverig in allerlei vormen geschreven. Ondertussen krijg ik het lesrooster te zien en ga ik met Landi in gesprek over het Zuid-Afrikaanse onderwijs. De lessen als ‘muziek’ of ‘begrijpend lezen’ zijn alleen voor rijke kinderen. Deze lessen moeten namelijk extra betaald worden door de ouders. Ook is het opvallend dat op het einde van het jaar diploma’s worden uitgedeeld, aan alleen de kinderen die gemiddeld een 4 (het puntenstelsel in Zuid-Afrika is 1 t/m 4) staan.

Nadat de kinderen klaar zijn met schrijven, gaan ze verder met rekenen. Nadat ze hiermee klaar zijn is het al tijd voor de eerste pauze.

Na de pauze maken ze hun rekenwerkje af en kunnen ze verder met hun taalwerkjes waarbij ze woorden in lettergrepen verdelen. Dan staat de gymjuffrouw voor de deur en gaan de kinderen een half uurtje volleyballen.

Samen:

Dan is het tijd voor de tweede pauze. Eenmaal in de koffiekamer aangekomen, blijkt er iets speciaals op de planning te staan. Grade 6 kinderen kunnen zich aanmelden om begeleider te worden van jongere kinderen. Op Stulting is dit een belangrijke taak met veel verantwoordelijkheden. Vandaag zullen de kandidaten zichzelf komen voorstellen en een soort auditie doen. De docenten zullen middels stemmen bepalen wie er geschikt zijn voor deze taak.

Nadine:
Na de pauze gaan de kinderen wederom aan de slag met de taken. Al snel is het twintig voor twee en is de school uit voor de grade 3 kinderen.

Caressa:

Na de tweede pauze gaan we met de kinderen naar buiten. Het is de bedoeling dat de kinderen in een tabel precies invullen wat voor weer het vandaag is.

Terug in de klas maken de kinderen de taakjes af die ze eerder die dag niet af hebben gekregen. Dan is het tijd om naar huis te gaan. De kinderen nemen afscheid door de juf en mij een grote knuffel te geven.

Samen:

Na school kunnen Caressa en Nadine gebruik maken van het internet op Stulting. Na een uurtje op internet zonder op de tijd te letten, vertrokken we richting Britt en Sven thuis.

Crèche Kokkewiet:

Vandaag start onze 3de week op de crèche. Inmiddels zijn we aardig gewend aan het dagelijkse ritme. We starten dan ook weer de dag met handjes wassen en toilet routine. Britt helpt de kinderen met het wassen van de handen terwijl Sven de kinderen in het gareel houdt.

Als alle kinderen in de kring zitten starten we met het dagelijkse programma. Britt is dit keer aan de beurt voor de dagen van de week, de aanwezigheidscontrole, het weer en het dagritme. Dit gaat inmiddels vanzelf. Het lijkt wel of we het al jaren zo doen. De kinderen weten ook goed wat van ze verwacht wordt. Sven heeft dit keer de taak om een verhaaltje voor te lezen. Deze gaat vandaag over een leeuw en een muisje. De kinderen luisteren weer met verbazing naar het verhaal.

Na de dagelijkse dingen hadden een verrassing voor de kinderen. We hadden namelijk van het sponsorgeld, ballonnen gekocht. Dit vinden de kinderen het einde. We hebben een spelletje met de ballonnen gedaan. Als de muziek uitgaat moet je zo snel mogelijk je ballon stil vasthouden en op de grond gaan zitten. Wie als laatste zit, is af. Als laatste hebben de kinderen nog eventjes met de ballonnen mogen ‘vrij’ spelen.

Inmiddels was het weer tijd om naar buiten te gaan. Buiten hebben we samen met de kinderen gespeeld door ze te duwen op de schommel of te helpen in de zandbak.

Na gegeten te hebben, zijn we begonnen met onze werkles. Dit keer hadden we vier hoeken gemaakt met daarin een tekenopdracht (Britt) en sorteeropdracht (Sven). In de tekenhoek kregen de kinderen een de taak om “ik ga naar de winkel” te tekenen. Ze mochten hierbij zelf bepalen welke materialen ze gebruikten (potlood, wasco, glitter). De enige voorwaarde was dat ze zichzelf tekende en dat ze meerder kleuren gebruiken. Sven heeft in de sorteerhoek de kinderen, de spullen uit de winkelen, laten sorteren. Hierbij moet je denken aan fruit bij fruit, drank bij drank, papier bij papier en plastic bij plastic etc.

Na de werkles hebben we samen met de kinderen gegeten en ingestopt om te gaan slapen.

Wist je dat…….

• Morgen eindelijk het Wendyhuisje komt?
  • Onze opwarmpizza’s voor de tweede keer zijn aangebrand?
  • Wij onze oven maar een gek ding vinden?
  • Het vandaag lekker warm was?
  • We onze eerste overgeef-partij hebben meegemaakt met een kindje op de crèche?
  • We woensdag een uitstapje gaan doen met de kinderen van de crèche?
  • Dit uitstapje naar het strand is?
  • Liesbeth vanavond is langs geweest en dat we nog veel ideeĂŤn hebben opgedaan voor het sponsorgeld?
  • We het hierdoor de komende dagen nog heel druk krijgen?
  • Caressa en Nadine vandaag een grote leguaan hebben gezien? Ze dachten namelijk eerst dat het een krokodil was.

Ellen

Ha Britt (de de rest natuurlijk),
Time flies when you're having fun! Goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Geniet lekker verder.
Liefs van je tante.

stephanie

wat lees ik jullie verhalen toch graag.. zo zijn jullie toch nog n beetje bij mij haha.. brrr vandaag was het hier ECHT ECHT ECHT!!!!!! bout weer! regen regen regen.. baaahhhhh!!! het wordt herfst dus bereid jullie maar voor op de thuiskomst!!

Yvonne

Hallo Caressa & CO.,
Weer een mooi verhaal, ik zie het al bijna helemaal voor me. Zeker Creche Kokkewiet, ik zou zo een dag mee kunnen draaien. Zeg wat die pizza betreft, kunnen jullie de Italiaan niet laten komen ( hahaha ).
Nou wederom succes en in afwachting op het volgend verhaal, komen de groetjes uit Haanrade van Yvonne

jo wilma

zo te zien is jullie reisverhaal wederom een succesvol verslag en ooknog het bezoek van nicol en marian te gek ik hoop dat jullie het nog heel lang zo gezellig hebben gr uit landgraaf