zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 50, 13 oktober 2010

Vanmorgen begonnen wij na het vaste ritueel aan onze voorlaatste stagedag van deze week.

Crèche:
Toen we vanmorgen aankwamen zagen we de ingehuurde mannen al werken aan de grond voor het wendyhuisje. Samen hebben we de kring klaargezet en de kinderen naar binnen geroepen. Het dagelijkse ritueel kon weer beginnen. Dit keer deed Britt de dagen van de week, het dagritme en het weer bespreken. Sven was aan de beurt om voor te lezen. Vervolgens hebben we samen een spel gedaan dat betrekking heeft op het thema de winkel. Als afsluiting hebben we gedanst. Inmiddels was het buiten gaan regenen en moesten we binnen de pauze houden. Na snel wat matten met speelgoed te hebben neergelegd, konden de kinderen aan de slag. Na het eten van de boterhammen zijn we met onze dagelijkse activiteiten begonnen. Britt ging aan de slag met het maken van patronen en Sven ging schrijven met de kinderen. De tijd vloog voorbij. Voor we het wisten konden we weer warm eten. Dit keer rijst met pompoensaus. Na het eten hebben we nog even gekeken naar de bouwplaats en zijn we samen met Liesbeth terug naar huis gereden.

Plaasskool Karien:
Karien was iets laat en wij hadden onze sleutel al afgegeven. Dus daar stonden we dan, midden in de weilanden, met 18 kinderen, zonder sleutel. We besloten dan ook om maar alvast met de ochtendgym te beginnen. Gelukkig scheen het zonnetje NOG. De muziek kwam uit onze auto en de kinderen deden vrolijk mee op de Nederlandse liedjes waaronder ‘de kabouterdans',' chi chi wa', ‘verliefd', ‘hoofd schouders knie en teen, ‘toeter op mijn waterscooter' en het ‘vliegerlied'. Ondertussen arriveerde Karien ook op de plaasskool en kon ze ons vol blijdschap vertellen dat ze de examens goed gemaakt had.

Na de gezellig ochtendgym was het tijd voor de rekenles van de oudere kinderen en gingen Nadine en Caressa aan de slag met de kleuters. De kleuters kregen werkbladen waarbij zij lijnen moesten trekken en de Afrikaanse vlag moesten inkleuren. Daarna was het tijd voor de klei. Ze kregen vandaag het cijfer ‘6' geleerd. Na samen tot zes geteld te hebben, mochten ze dit cijfer met klei gaan maken.

In de pauze gaan wij altijd even koffie drinken bij Karien op de boerderij. Omdat het vandaag verschrikkelijk koud was, werden wij op een kopje soep getrakteerd. Nadat we op het nieuws naar de geredde mijnwerkers hadden gekeken, riep Karien ons. Ze wilde nu toch wel eens onze site zien, waar we het al meerdere malen over gehad hadden. Ze vond het geweldig. En ook de kinderen kregen na de pauze meteen te horen, dat ze te zien zijn over de hele wereld.
Na dit leuke berichtje, was het tijd om muziek te maken en te zingen. Caressa speelde op de dwarsfluit en Nadine zong met de kinderen de 2 liedjes die ze geoefend hadden voor Karien. Nadat ze dit had gehoord, wilde Karien ons ook wat liedjes laten horen. De kinderen zingen zo mooi en de liedjes zijn ontzettend leuk.

De tijd bij Karien is omgevlogen en het is bijna niet te geloven dat wij morgen al onze laatste dag op het kleine schooltje tussen de weilanden hebben.

Na school zijn we samen met Liesbeth naar Humansdorp gereden. Sven ging wat boodschapjes doen, Britt ging op internet en Caressa, Nadine en Liesbeth hadden een gesprek op Stulting. Dit was een soort kennismakingsgesprek waarbij naar voren kwam dat Nadine de Engelstalige grade 3 (te vergelijken met groep 5) krijgt en Caressa de Afrikaanstalige Grade 3. Na dit gesprek hadden Liesbeth en Caressa nog een belangrijk doel te behalen. Het betalen van de boete! Dit scheen niet zo makkelijk te gaan, maar is uiteindelijk via de bank toch gelukt.

Het ABC'tje:
A Addo Elephant, een park met ongeveer 1000 dieren, waarvan wij er 10 gezien hebben.
B Bungeejump, wie zal er na de sprong van Britt nog meer volgen?
C Cacaopoeder, iets wat tijdens ons ontbijt veel gebruikt wordt.
D Dansje, ‘Begin de dag met een dansje', een liedje wat de kinderen op de crèche uit hun hoofd
kennen.
E Egypte, het land waar bij op onze tussenlanding naar huis landen.
F Fooi, bij vrijwel elk klusje geef je de Afrikanen een fooi. Autowassen, op je auto letten...
G Garage, een garage hebben waar je auto niet in past. Knap toch?
H Helft, we zijn in middels dik over de helft van onze tijd in Zuid-Afrika. Nog eventjes...
I IJskoud zegt genoeg toch?
J Jeep, vrijwel iedere rijke Afrikaan rijdt hierin
K Kakkerlak, deze week hadden we last van 2 kakkerlakken. In de WC en onder de bank
L Lost, na Sven is ook Nadine verslaafd aan deze serie.
M Malariapillen, gaan we ze nemen? Worden we er ziek van? Kortom, veel vragen...
N Nieuws, regelmatig worden we door Liesbeth op de hoogte gehouden van het Nederlandse Nieuws
O Olifanten, van de 550 olifanten hebben we er maarliefst 1 gezien. Wooow!
P Papegaai, het lievelingsdier van Caressa?
Q Quatro, wij viertjes slaan ons er wel doorheen!
R Randen, de munteenheid van Zuid-Afrika
S Skoenlapper, het Zuid-Afrikaanse woord voor een vlinder. Verklaring graag!
T Tennisracket, iets wat Sven hier nog niet heeft gebruikt.
U Uitstapje, met de kinderen van de crèche gaan we één dezer dagen naar het strand.
V Verbazen, vrijwel elke dag verbazen we ons over de Afrikaanse cultuur.
W Wind, Baie Baie Baie veel wind!
X Xantippe, een naam die hier in Zuid-Afrika waarschijnlijk niet veel zal voorkomen
Y Yoga, iets wat wij elke dag voordat we slapen gaan doen. Grapje!
Z Zo zie je maar meer, dit abc-tje zit er weer op.

Wist je dat...?
-ze vandaag de grond geëgaliseerd hebben op de crèche, voor de komst van het Wendy-huisje?
-het vandaag erg koud was (13 graden) en we ons daarom voor de haard van Liesbeth met een kop koffie hebben gewarmd?
-we vandaag over een maand thuis aankomen?
-Sven en Caressa vandaag beesten hebben gehoord, maar er nog niet achter zijn welke beesten?
=we vandaag onze stage-ervaringen gedeeld hebben en we erachter zijn gekomen dat we al veel hebben meegemaakt in 3 jaar stage?
-de ouders van Britt en de moeder van Sven beide in het Krugerpark zijn?
-ze voor vannacht en morgen zware regenval gemeld hebben? Zou de droogteperiode dan toch echt voorbij zijn?

Yvonne

Hallo jullie 4tjes,
Onvoorstelbaar nog maar 1 maand en dan zit het erop. Ik zou zeggen denk nog maar niet aan Nederland en geniet nog van Zuid Afrika. Alhoewel jullie misschien toch een beetje de kriebels hebben of krijgen van het thuisfront, maar nu bij jullie in Z.Afrika is iets waar je een heel leven lang van terug mag dromen. Velen zijn jaloers op jullie. Maak het nog gezellig, doei jrus 't Yvonne

stephanie

jaaa nog 27 dagen telt mijn kalender.. dan is mijn lieve nadine weer in Nederland olé olé