zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 49, 12 oktober 2010

Een dag zoals velen andere.. Opstaan, ontbijten, verzorgen en snel naar stage..

Crèche Kokkewiet:
Vandaag begon de dag al druk. Van de 27 kinderen kwamen er maarliefst 25 opdraven. Erg goed dus! Eventjes een half uurtje buiten spelen en de dag kon beginnen. Ondanks dat de kinderen al ‘Tsjoe Tsjoe Wa' beginnen te roepen als de les nog niet eens begonnen is, moeten er eerst altijd nog een paar andere dingen gedaan worden. Elke dag vallen ons weer nieuwe dingen op. Dat de kinderen alle dansjes al uit hun hoofd kennen wisten we al, maar vandaag viel ons ook op dat de dagritmekaarten ook indruk op de kinderen maken.

Met dagritmekaarten willen wij bereiken dat de kinderen weten wat ze kunnen verwachten. Op deze kaarten staan afbeeldingen van activiteiten die de kinderen doen op de crèche. Zo staat er bijvoorbeeld Slapen, Knutselen, Dans en Muziek, Eten en Drinken en Buitenspelen. Elke dag hangen we samen met de kinderen deze kaarten aan de muur. De volgorde is als volgt:
Buiten spelen, Toilet, Dans en Muziek, Buiten spelen, Eten en Drinken, Knutselen, Opruimen, Eten en Drinken, Slapen, Naar huis toe gaan.

Deze kaarten zijn twee jaar geleden al ‘ingevoerd' door Renee en Michelle (ook twee PABO-studenten). Laura en Erik was vorig jaar opgevallen dat Annie en Debbie ze niet meer gebruikten. Kortom, we blijven het proberen!

De hele dag vragen de kinderen wanneer ze in de winkel mogen spelen. Tijdens de werkles was het dan eindelijk zover. Britt ging aan de slag met het schrijven van woorden op het krijtbord. Dit gaat overigens enorm goed. De meeste kinderen kunnen al de woorden Brood, Rys, Sap en Vis schrijven. Dit is ongelooflijk aangezien het crèchekinderen zijn! Sven ging met de kinderen De Winkel tekenen. De andere kinderen gingen zelfstandig aan de slag met de winkel en de klei.

Elke dag staan we weer versteld van hetgeen de kinderen al kennen en kunnen. Complimenten aan Annie en Debbie!

Plaasskool Karien:
Vandaag de tweede dag dat we het plaasschooltje alleen runnen. Karien is vandaag, net als gister, afwezig voor het schrijven van haar examens. Op de heenweg hebben we beide het gevoel iets vergeten te zijn. En ja hoor, bij aankomst weten we wat we vergeten zijn. De kartonnen bordjes waarmee we vandaag gaan knutselen. Terwijl Nadine terug rijdt naar huis om de bordjes op te halen, geeft Caressa een rekenles aan de grote kinderen. De kleuters maken tijdens deze les letters van klei.

Als Nadine terug is gaan we naar buiten voor de ochtendgymnastiek. De cd in de auto, en dansen en bewegen maar. Dan is het tijd voor de pauze. Samen halen we het eten voor de kinderen op bij het huis van Karien. Eenmaal terug arriveert ook Liesbeth.

Na de pauze is het tijd voor de knutselles. We gaan met de kinderen een poppetje van natuurlijke materialen maken. Met dozen, vogelnestjes, bordjes en veel takken en bladeren gaan we aan de slag. De kinderen zitten gemengd zodat de oudere kinderen de jongere kinderen kunnen helpen. Al snel merken we dat de kinderen allemaal erg creatief en behulpzaam zijn. Ze gaan zelf nog buiten op zoek naar materialen en knutselen er flink op los. In de klas mag het dan wel een grote puinhoop zijn, maar de resultaten zijn ontzettend leuk.
Terwijl de oudste kinderen de klas op ruimen spelen de andere kinderen buiten. Na een half uurtje vegen en poetsen is de klas netjes opgeruimd. Het is half twaalf, we hebben nog een half uurtje de tijd om nog iets leuks te doen. We laten de kinderen zelf kiezen, een boekje lezen of een puzzel maken. Tot onze verbazing kiest de hele klas voor puzzelen. Ze genieten hier duidelijk van. Tijdens het puzzelen wordt vrolijk gezongen en samengewerkt. Dan is het weer tijd om naar huis te gaan.

Wist je dat...
- we met onze auto al meer dan 5000 kilometer gereden hebben?
- hier beslist nog een aantal kilometers bijkomen?
- het weer hier net zo verrassend is als in Nederland? Zon, regen, wind, warmte en kou op één dag!
- we vanaf morgen nog maar 9 stagedagen hebben? De tijd vliegt!
- een grote bak opeens van de ene kant van de tuin naar de andere kant is verplaatst?
- wij geen idee hebben wie dit gedaan heeft?

Yvonne

Hallo you4,
Nog geen reactie !!!! Ook nog niet van Stephanie !!!!
Het in de tuin van jullie spookt !!!! rara wie heeft de doos verplaatst. Nog maar 9 stage dagen ? Eeehhhh hoe moet ik dit lezen ? Zit het er dan op, of is vakantie ? Maar wat het aller belangrijkste is dat de kinderen het naar hun zin hebben met jullie, en dat blijkt wel zo te zijn. Geweldig wat jullie met de kinderen doen. Jrus 't Yvonne

stephanie

hahaha het waren de kabouterssss:P let maar op

stephanie

en mijn reactie was vandaag laat WANT! ik ben sinds vandaag officieel peettante dus ik had feest hoera:P