zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 48, 11-oktober-2010

Na een gezellig en druk weekend was het vandaag tijd voor het dagelijkse leven op stage. We werden vanmorgen wakker in een regenachtig Oesterbaai. Daarom stapten we vandaag met z’n vieren in de auto en hebben Caressa en Nadine onderweg naar het plaasskooltje, Britt en Sven op de créche afgezet.

Crèche Kokkewiet:

Een nieuwe week is aangebroken op de crèche. Wij wisselen telkens de ochtendkring af. De ene dag doet Britt de dagritmekaarten, het weer en de afwezigheid en Sven het verhaaltje en een kleine ‘winkelopdracht’. De andere dag wisselen we het weer af. Vandaag deed Sven de dagritmekaarten, het weer en de afwezigheid en Britt ging het verhaal voorlezen. Ook het spelletje met de boodschappenlijstje was de taak van Britt.

Vervolgens verliep deze net zoals alle anderen. De kinderen gaan naar het toilet, wassen hun handen, pakken hun eten en dan is het tijd voor de werkles. Britt en Sven nemen dan altijd een deel voor hun rekening. Meestal doet de één een knutselles en de andere een reken-, of taalles. Vandaag ging Britt aan de slag met het schrijven van woordjes op het krijtbord en Sven nam het tekenen van een winkel voor zijn rekening.

Vandaag was ook de eerst keer dat kinderen in de winkel mochten spelen. Nadat we in het weekend nepgeld gekocht hadden, konden de kinderen zich in deze hoek helemaal uitleven. En met succes! Ze waren niet weg te slaan uit de winkel. Dit wordt dus zeker iets wat we nog vaker zullen gaan gebruiken.

Na het vegen en dweilen van de klas, was het weer tijd om naar huis te gaan. Zo zie je maar, de tijd vliegt als je druk bezig bent!

Plaasskool Karien:

Vandaag was een spannende dag voor ons. Karien was namelijk niet op het plaasskooltje aanwezig i.v.m. examens. Wij zouden de hele dag dus alleen draaien op het kleine schooltje midden in de weilanden. De dag zou in het teken staan van Zuid-Afrika.

Als eerste hadden we een uitgebreide ochtendgym gepland. Deze vindt normaal gesproken buiten plaatst, aangezien er binnen in het lokaaltje geen ruimte is. Maar omdat het vandaag regende moesten we de ochtendgym toch naar binnen verplaatsen. Dankzij onze laptop konden wij een paar leuke Nederlandse liedjes draaien waarop we samen hebben gedanst.

Daarna werd het toch echt tijd voor over te gaan op Afrikaanse liedjes. Dit hebben we gedaan door het Afrikaanse volkslied met de kinderen te zingen. Caressa speelde hierbij op haar dwarsfluit. Het is leuk om te zien dat alle kinderen de tekst foutloos kunnen meezingen. Het vaderlandsgevoel is enorm.

Vervolgens hebben we de groep gesplitst. Nadine ging aan de slag met de kleuters. Ze maakte samen met de kinderen letters van klei. En vervolgens ging ze kleurpatronen maken op de kralenplanken. Daarnaast was er ook een werkblad waarbij de kinderen cijfers moesten linken met kleuren.
Tegelijkertijd was Caressa bezig met de oudere kinderen. Ze gaf een les over de kleuren van de Afrikaanse vlag.

Nadat we in de pauze zelf verf hadden gemaakt (vanaf nu missen we de schoolverf in Nederland), was het tijd de Zuid-Afrikaanse vlag zelf te gaan maken. De kinderen hebben alle stukje van de vlag uitgeknipt, deze vervolgens geverfd en dan als een puzzel weer bij elkaar geplakt. De kleuters hoefden alleen de vlag te verven.

Als laatste van de dag ging Nadine met de kleuters puzzelen en gaf Caressa een les over de nationale vogel, de nationale bloem, de nationale vis, het nationale dier en de nationale boom. Ja… we zijn veel over Afrika te weten gekomen vandaag!

Na het gezellige en drukke weekend, was het vandaag tijd voor een rust dag. Na school hadden we niks op het programma staan en hebben we allemaal voor school gewerkt en lekker ons eigen ding gedaan.

Wist je dat…?

• De Afrikaanse vlag een samenvoeging is van het rood, wit, blauw van Nederland en het groen, geel, zwart van Zuid-Afrika?

• De zee vandaag erg dichtbij kwam? En je door de wind, bij onze voordeur, al nat werd van de zee?

• Liesbeth vandaag gebeld heeft naar de traffic police om te vragen hoe we de boete moeten betalen, omdat we inmiddels uren verwijdert zijn van het kantoor?

• Sven ’s morgens langer nodig heeft om zich klaar te maken dan de dames?

• We vandaag kaassoufflés eten?

Romy

hmmm....kaassouffles (A)

ik hoop dat het gesmaakt heeft ;)

Peter

Hey luitjes,

Week 6 alweer, waar gaat de tijd toch heen....?
Zo te lezen, vermaken jullie je enorm.
Wat super.
Als jullie het Afrikaanse volkslied kennen, dan wordt het ook tijd dat ze daar het Bronsgroen eikenhout gaan leren ;)
haha have fun

Gr Peter

stephanie

kaaaaaasssooouuffflllleeeesss!!! woehoewww bestaan die daar ook?

wist je dat het hier vandaag weer een ECHTE koude ECHT koude dag was!! brrrr...

Stannie

Zo dames en heer nu nog het Nederlands Volkslied.

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Zeg Caressa heb je nog wel tijd om de stukken van het advents concert te oefenen ?
Jonges kaassouflees daar lusten wij wel pap van.
Maar wat vliegt de tijd toch hé ! Ik wens jullie alvast in het voorveld een mooi weekend, enne wanneer was dat BUNGEEJUMPING ? Jammer dat ik dat niet kan fotograferen. Tot snel, jrus oes Haander Yvonne