zuid-afrika2010.reismee.nl

Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal

‘Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal'
Welkom bij ons vijfde weekjournaal. In dit weekjournaal zullen we wekelijks (hoe kan het ook anders als dit het weekjournaal heet!) jullie op de hoogte houden van hetgeen wij met het ingezamelde sponsorgeld doen. Ook zullen er in de map Foto's --> Sponsorgeld telkens foto's worden geplaatst zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd en hoe wij dit uitvoeren.
----------
Onze zesde weekjournaal alweer. Wat gaat het toch allemaal weer snel! Deze week zijn we alle vier gewisseld van stageplek. Zo zijn Britt en Sven op de crèche begonnen en draaiden Caressa en Nadine hun eerste dagen op de Plaasskool van Karien. Ondanks dat het deze week dus weer behoorlijk ‘wennen' was, zijn er opnieuw weer zaken gebeurd die noemenswaardig zijn voor in het weekjournaal. Daarnaast hebben we deze week weer een brief van Liesbeth. Kortom, het is weer zeker de moeite waard om verder te lezen.

----------
Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)
Zoals jullie in de vorige weekjournalen hebben kunnen lezen, was het kopen van de zogenaamde Wendyhuisjes al definitief. Deze week werd het eerste huisje geplaatst. Te beginnen bij het ‘kleine' huisje bij Karien.

Afgelopen woensdag was het dan zover. Vanuit Port Elisabeth (zo'n 150 kilometer hier vandaan) werd het huisje naar de Plaasskool gebracht. Nadat de arbeiders van de boerderij van Karien de grond egaal gemaakt hadden, werd de halve township opgetrommeld om het huisje op te bouwen. Liesbeth was grondig op zoek gegaan naar mannen met wat technisch inzicht. Met resultaat. Na een dag keihard werken, stond rond een uur of 16.00 uur het huisje. Karien vond het geweldig! De komende weken zullen wij de mogelijkheden bekijken om het huisje te verven. Zo willen wij het dak en de kozijnen een leuk kleurtje geven. Dit fleurt het toch allemaal weer wat op!

Het huisje van de crèche zal volgende week bezorgd worden. Hierover zullen jullie uiteraard in ons volgende weekjournaal meer lezen.
----------
Jullie zullen ondertussen gemerkt hebben dat we met het bij elkaar gezamelde geld enorm veel kunnen doen. Naast de grote uitgaven van de huisjes, is de vervolgcursus ook een grote uitgavenpost. Wij hebben echter ervaren wat voor enorm ‘drive' Annie en Debbie hebben. Dit hebben wij hier dus graag voor over. In de brief hieronder kunnen jullie meer lezen over deze cursus.

Lieve sponsors,

Vandaag meer informatie over de cursus die Annie en Debbie volgend jaar gaan volgen dankzij jullie financiële steun. Afgelopen jaar hebben zij de voorbereidende cursus voor crècheleidster gevolgd. Dit kon dankzij het 'Laura en Eric fonds', de studenten die vorig jaar stage hebben gelopen op de crèche. Dit waren 4 modules van een week. Zij reizen daarvoor af naar Oudshoorn, dat is 350 km hier vandaan. Ze overnachten daar in een hostel. 14 december krijgen ze een certificaat omdat ze de cursus met goed resultaat hebben afgesloten. Ze zijn ontzettend blij en apetrots! Ik kan aan de manier van omgaan met de kinderen een enorme vooruitgang zien in de afgelopen 3 jaren, door de stagiaires die hier zijn geweest en vooral door de cursus die zij nu gevolgd hebben.

Ze willen dus dolgraag de vervolgcursus tot crècheleidster gaan volgen. Deze duurt 1 jaar en omvat 10 modules van 1 week. Elk module heeft een thema, bv je lichaam, gezondheid, zomer, winter, enz. Ze krijgen dan ook materialen die ze in de klas kunnen gebruiken. Daarnaast krijgen ze uitleg over didactische aanpak, en ontwikkeling van het jonge kind. Dit alles heel praktisch aangeboden. Het is zo fantastisch, dat Annie en Debbie deze mogelijkheid krijgen, dit realiseren ze zich wel heel erg goed waardoor zij extra hun best doen het diploma te halen. Ze hebben duidelijk de capaciteit om te leren, maar zoals hier zo veel gebeurt, ze hebben de kans nooit gehad. Annie is 44, Debbie 22 jaar. Dankzij jullie giften is het nu mogelijk dat zij verder gaan leren. Annie en Debbie weten niet, hoe ze jullie hiervoor moeten bedanken. Ik zal de woorden van Annie hieronder weergeven:

Dis Annie Goeda, principal van Kokkewiet Creche, Oesterbaai:
Ons sê baie dankie vir die hande wat in die sak gevat het en na ons creche omgesien het. Ons is baie dankbaar vir alles wat julle gedoen het en ons waardeur dit baie. Julle het ons harte gesteel en ons kon sien dat julle vir ons 'n wasmasjiene gekoop het. Ons kijk baie uit na die klaskamer wat nog gaan kom. BAIE DANKIE, Die Here sal julle baie seën.

Zoals jullie in de dagverslagen kunnen lezen, wordt er intussen ook stage gelopen op het boerderijschooltje van Karien: Kleinplaas. En wat een verrassing: nog steeds is het geld niet op!

Kleinplaas, heeft er ook een klein lokaaltje bij gekregen!! Dit gaat Karien in eerste instantie gebruiken om al haar boeken en materialen op te bergen. Nu staan er rondom tegen alle muren van haar lokaaltje van 6 bij 6 meter, boekenkasten. Als die weg zijn, heeft ze er zo een meter rondom aan ruimte bij! Ook wil zij haar kleuters in het lokaaltje laten spelen. Daarnaast is Karien ongelooflijk blij met de laptop die ze heeft gekregen! Zij kan deze gebruiken om de kinderen uit de hogere klassen basiskennis computer aan te leren. In samenwerking met Stulting Primêr, kan zij lesprogrammaatjes op de computer zetten en aan de kinderen aanbieden. Dit is een fantastische kans voor de kinderen!

Het is in 1 woord geweldig, wat jullie met elkaar voor Kokkewiet en Kleinplaas gedaan hebben!
BAIE, BAIE DANKIE !!!

Dit namens het hele comité van Kokkewiet crèche, Annie, Debbie en mijzelf.
Heeeeeel Veeeeel Dank!!!!!
Liesbeth Griffioen
----------

Wij bedanken onze hoofdsponsoren Rode Kruis en Autoschade-Topselect.

Daarnaast gaat onze dank uit naar:
't Sonneklukske, Goltstein- Gerlag- en Ruyters- Advocaten, Savelkoul, Eventief, Poliersbedrijf Damiaans, Geilenkirchen BV, Jo Pötgens, Babyplanet, Van Wersch Optiek, Secure 4 U, Mulder Unions,RBC-Engineering Support BV, Basisschool D'r Durpel, Educos Uitgeverij,Basisschool de Doorkijk, Rockstar for a Day, Intergarde BV, Limburgs Dagblad, Buck Kantoorartikelen, Rotaryclub Parkstad, Aquina-Hollanders Makelaardij, Tandartspraktijk Leon Buck, SportswearClassic, Slagerij Mickartz, MSM Montage, WMM Hoveniers,