zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 44, 7 oktober 2010

Vandaag stonden we niet met z'n viertjes op maar met z'n zessen. De ouders van Britt gingen vandaag de hele dag mee naar de creché terwijl Caressa en Nadine naar Karien gingen. Na samen lekker te hebben ontbeten zijn we naar onze stageplekken vertrokken.

Kokkewiet creché:
Vandaag zou de dag er iets anders uitzien aangezien de ouders van Britt de hele dag mee zouden lopen. We hebben ze als eerste voorgesteld aan Annie en Debbie. Vervolgens zijn we een rondleiding door de creché gaan geven.

Toen dit gebeurd was, was het inmiddels tijd voor de ochtendkring. Sven deed dit keer het weer, de dagen van de week en de dagritmekaarten bespreken. Aan Britt was het de taak om een verhaaltje voor te lezen. Dit was de eerste keer voor haar. De kinderen vonden het verhaaltje gelukkig leuk.

Na dit gedaan te hebben zijn we met z'n alle (Annie, Debbie, ouders van Britt , Sven en Britt) gaan dansen. Samen hebben we onze dagelijkse dansjes gedaan. De kinderen hebben genoten. Als afsluiting hebben we stoelendans met de kinderen gedaan.

Na de ochtendkring hebben we met de kinderen buiten gespeeld. De vader van Britt heeft allemaal leuke foto's gemaakt van de kinderen. Sven heeft met de kinderen in de zandbank gespeeld en Britt en haar moeder hebben genoten van de kinderen op het klimrek.

Na het buitenspelen hebben we samen met de kinderen de boterhammetjes gegeten. Het is elke keer weer een verrassing hoeveel eten de kinderen nu weer bij zich hebben. Zelf de ouders van Britt stonden er versteld van. Na het eten zijn we gestart met de verschillende activiteiten rondom het thema de winkel. Eén groep ging aan de slag met woordjes van de winkel over te schrijven en vervolgens er een tekening bij te maken. Eén groep ging spullen uit de winkel kleien (koekjes, worstjes, fruit etc.) en de laatste groep ging op een mini krijtbordje woordjes opschrijven met betrekking tot de winkel. Tijdens deze activiteit was het niveauverschil goed te zien. Sommige kinderen konden alle woordjes goed naschrijven terwijl andere nog geen één letter op het bord kregen nagemaakt. We hebben samen met de ouders van Britt te kinderen begeleid tijdens de verschillende activiteiten.

Samen hebben we alles opgeruimd en hebben we de kleine kinderen met het eten van de warme maaltijd geholpen. De dag zat er weer op.

Plaasskool Karien:
Vandaag onze laatste dag van onze eerste stageweek. Als we aankomen op het schooltje wordt er al druk gewerkt. Vandaag wordt namelijk het Wendy- huisje opgebouwd. Liesbeth en de mannen zijn al druk in de weer met de bouwtekening. Wij rijden nog snel naar het huis van Karien om de boor van de mannen op te laden. Op het schooltje is namelijk geen elektriciteit.
Eenmaal terug is het tijd om te beginnen met de lessen. Karien heeft weer een aantal werkbladen voorbereid voor de kleuters. Caressa en Nadine begeleiden de kleuters met de werkbladen. De kinderen gaan vlijtig aan de slag.

Dan is het tijd voor de pauze. Snel rijden we weer naar het huis van Karien om de accu van de boor op te halen en naar het toilet te gaan. Eenmaal terug heeft de schoonvader van Karien een heerlijke kop thee voor ons langs gebracht. Samen met Liesbeth en Karien genieten we van de kop thee en koekjes.

Al snel is de pauze voorbij en is het weer tijd om aan het werk te gaan. Terwijl Caressa en Nadine de kleuters opdelen en aan de slag gaan, neemt Karien de rest van de klas onder haar hoede. Als de kleuters zelfstandig aan het werk zijn, en Karien even naar huis wil, nemen wij de klas van haar over. Caressa geeft engels les aan grade vijf en zes. Nadine geeft engels les aan grade drie en vier. De les van Nadine wordt al snel onderbroken, een van de kinderen is ziek en heeft overgegeven. Gelukkig is Karien al snel weer terug om deze leerling onder haar hoede te nemen.

Rond een uur krijgen we bezoek. Britt, Sven en de ouders van Britt komen een kijkje nemen op het schooltje en het nieuwe huisje. Er wordt gedanst en gezongen voor de ouders van Britt. Na wat leuke kiekjes genomen te hebben is het weer tijd om naar huis te gaan. Onze eerste stageweek zit er weer op.

-----------

Nadat Sven, Britt en haar ouders zijn thuisgekomen van de creché, hebben zij samen geluncht. Vervolgens zijn we naar Karien gereden om het Wendyhuisje te bekijken. Deze werd vandaag namelijk opgebouwd. Geweldig om te zien! Nadine en Caressa waren inmiddels ook klaar bij Karien en samen zijn we terug naar huis gereden. Thuis hebben Nadine, Caressa en Sven aan schoolopdrachten gewerkt en is Britt met haar ouders gaan paardrijden bij de lodge van Liesbeth. Toen zij thuiskwamen hadden Nadine, Caressa en Sven de tafel super mooi gedekt. Vandaag zouden namelijk Liesbeth, Jorine en Karien komen eten. De moeder van Britt had namelijk Limburgs zuurvlees gemaakt. Met z'n alle hebben we een heerlijke avond gehad!

Wist je dat........
- Karien, Caressa nooit meer het sprookje assepoester laat voorlezen.
- Caressa de klemtoon op het stukje ‘poes' legt (op de Nederlandse manier).
- Dit in het Afrikaans echter iets heel anders betekend.
- De kinderen van Karien hierdoor met open mond hebben zitten luisteren.
- Britt tijdens het paardrijden op 3 verschillende paarden heeft moeten rijden.
- Dit komt omdat de paarden allemaal erg bokkig waren en de ouders van Britt hierop niet durfden te rijden.
- De ouders van Britt de kinderen geweldig hebben gevonden op de creché

stephanie

hahaha als jullie terug zijn moeten jullie me even zeggen dat het woord poes dan betekend:P

Yvonne

Hallo you4,
Ook hier is iemand nieuwsgierig geworden naar het POES gebeuren. Zeg ik merk wel dat er geen volwassen toillet op school is, dat jullie hiervoor naar Karien moeten gaan. Jeetje je zult maar aan de prietel zijn. Zeg wat fijn dat het Wendy huisje er is, maar ook voor de accu boor naar Karien. Is er geen mogelijkheid om er een stroom voorziening naar de school toe te laten leggen ? Ja kom ik alweer met een vraag. Nou jullie nog veel plezier , tot de volgende ronde jrus 't Yvonne

Romy

whaha...nu ben ik ook wel benieuwd wat het woord poes dan in het Afrikaans betekent...

xx Romy