zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 43, 6 oktober 2010

Nadat we Rik en Manon (de ouders van Britt) al in Kaapstad hadden ontmoet, zou vandaag de tweede ontmoeting plaatsvinden. Vanmiddag zouden zij arriveren in ons ‘stekkie' in Oysterbay. Voordat het echter zo ver was, stond ons eerst nog een stagedag te wachten. Zoals gewend kunnen jullie hieronder lezen hoe onze dag verlopen is.

Crèche Kokkewiet:
Onze derde dag alweer! Wat gaat de tijd toch snel. Vandaag zouden wij de hele dag draaien. Dit betekent de ochtendkring en de werkles. Vandaag willen we jullie laten zien hoe onze dag er op de crèche uitziet:

8.00 uur - 8.30 uur Buitenspelen
8.30 uur - 8.45 uur Toiletbezoek en handen wassen
8.45 uur - 9.30 uur Ochtendkring
-Bidden
- De dagen van de week
- ‘Begin de dag met een dansje'
- Het weer van vandaag
- Verhaaltje voorlezen
- Dagritmekaarten
- Dansen op muziek
9.30 uur - 10.00 uur Buitenspelen
10.00 uur - 10.15 uur Toiletbezoek en handen wassen
10.15 uur - 10.30 uur Meegebrachte lunch eten (meestal boterhammen)
10.30 uur - 11.30 uur Werkles
- Het maken van snoepjes, d.m.v. kartonnen borden en
papier
- Het schrijven van het woordje ‘winkel'
- Teloefeningen met plaatjes van groentes
- Puzzelen
11.30 uur - 12.00 uur Warme maaltijd (gemaakt door de crèche)
12.00 uur - 14.00 uur Slapen

Aan de activiteiten van vandaag valt al een beetje af te lezen met welk thema wij vandaag gestart zijn. Nadine en Caressa hebben het thema ‘de lente' gedaan, wij gaan de komende weken aan de slag met het thema ‘de winkel'. Wij proberen zoveel mogelijk lessen in dit thema in te passen. Zo hebben we vandaag een verhaaltje gelezen van Miesie Muis. In dit verhaal ging Miesie Muis vissen vangen. Al snel was de link naar de winkel gemaakt. Vis kun je namelijk ook in de winkel krijgen.

Tijdens de werkles is Britt aan de slag gemaakt met het maken van snoepjes. Met kartonnen bordjes, papier en glitterstiften hebben de kinderen zich geweldig geamuseerd. Sven is tijdnes deze les met de kinderen teloefeningen gaan doen. Ook dit paste in het thema de winkel. De kinderen moesten namelijk groentes gaan tellen. Naast deze twee activiteiten zijn er ook kinderen zelfstandig aan de slag gegaan. Zo hebben kinderen het woordje winkel geschreven en hebben ze hier dingen van de winkel bij getekend.

Morgen een bijzondere dag aangezien de ouders van Britt een dagje komen meelopen op de crèche. Benieuwd hoe zij het gaan vinden!

Plaasskool Karien;
Vandaag beginnen we de dag met een lesje aan de kleuters. Uit tijdschriften gaan de kleuters letters scheuren en deze opplakken in een getekende letter. Eenmaal klaar mogen de kleuters kleien.

Om negen uur zou het Wendy-huisje geleverd worden. Echter hielden wij rekening met de Afrikaanse mentaliteit, en verwachtte wij dat het huisje later geleverd zou worden. Om tien uur is het huisje dan ook nog steeds niet gearriveerd. Omdat het pauzetijd is, rijden we snel voor een kop koffie en toiletbezoek naar het huis van Karien. Eenmaal terug zien wij dat zowel Liesbeth als het Wendyhuisje al bij de school zijn. Het huis zou vandaag alleen afgeleverd worden. Morgen komen de mannen om het huis op te bouwen. De kinderen kijken enthousiast toe en helpen met afladen van de stenen. Nadat alles geregeld en afgeladen is gaat de schooldag weer door.

Terwijl Caressa met een grade 1 leerling bezig is, gaat Nadine weer aan de slag met de kleuters. Dit keer worden er patronen gemaakt door middel van prikkers en whitebord stiften op een voorgemaakt patroon.
Dan ligt er nog een werkblad voor de kleuters klaar. Karien vindt het erg belangrijk dat de kinderen hun namen netjes kunnen schrijven, dus wordt er ook dagelijks geoefend met het schrijven van de namen.

Dan klinkt er buiten het geluid van een zaag. Het personeel van Karien is gearriveerd om een paar flinke takken weg te zagen. Deze hangen namelijk te laag om het Wendyhuisje te kunnen plaatsen. De kinderen kijken wederom geamuseerd en enthousiast toe. Het laatste uur wordt een gedeelte van de groep naar buiten gestuurd om te gaan lezen in hun boekjes. Terwijl Nadine mee naar buiten gaat om de kleintjes voor te lezen, geeft Caressa een leerling natuurkunde les. Na deze les is het tijd om naar huis te gaan.

----------

Het ABC-tje:

A Annie, de hoofdbegeleidster van de crèche
B Bijbel, deze lag bij menig lodge op het nachtkastje
C Carien, zo schreven we het eerst... Kijk maar bij de K hoe het wel moet ;-)
D Debbie, de begeleidster van de jongere kinderen op de crèche
E ECO-stand, de ‘gebruiksvriendelijke' stand van de vaatwasser (hij loopt 3,5 uur!)
F Frieten, deze krijgen de kinderen vaak op hun brood
G Geluk, dit hebben wij omdat wij dit allemaal mogen meemaken
H Hoofd, schouders, knie en teen, een liedje wat de kinderen uit hun hoofd kennen.
I Indrukken, deze doen we elke dag op!
J Juffrouw, twee juffrouwen, één meester en Nadine
K Karien, de lerares, directrice en administratrice van de Plaasskool
L Libelle, Nadine sloeg met een Libelle een motje dood (raar, raar, hoe deed zij dat?)
M Modeshow, een typische Afrikaanse modeshow wordt voor ons georganiseerd
N Nooit gedacht, wij hadden nooit gedacht zo iets geweldigs mee te mogen maken
O Ouders van Britt, deze bezoeken ons de komende drie dagen
P Pepernoten, deze liggen nu beslist al in de winkel, terwijl wij ze niet hebben
Q Quarantaine-kamer, een zeer aparte plaats in het WK-stadion van Kaapstad
R Rondreis, onze eerste zit erop.. Op naar de tweede
S Slang, deze kwamen Britt en Sven tegen op de crèche
T Taart, deze heeft de vader van Britt voor zijn verjaardag gekregen
U Uithongeren, dit gebeurd ons zeer zeker niet
V Vodacom, onze telefoonprovider in Zuid-Afrika
W Wendyhuisjes, deze worden deze week bezorgd bij Karien en op de crèche
X XYZ, de laatste letters van het alfabet
Y IJverig, we moeten toch iets verzinnen bij de Y
Z Zuurvlees, de moeder van Britt gaat deze voor ons maken

Wist je dat....?
- Rik en Manon nu de onverharde weg naar Oysterbay ook ervaren hebben?
zij niet snapte hoe wij daar met 80 kilometer per uur overheen reden?
- we vandaag voor het eerst met 7 personen hebben gegeten? Rik, Manon, Liesbeth en wij viertjes
- het morgen nóg drukker wordt?
- NTomby ons vandaag een paniekaanval bezorgde?
- zij namelijk door de spijlen van het balkom, op het dak geklommen was?
- we vandaag een prachtige zonsondergang gehad hebben?
- we vandaag hebben mogen genieten van een heerlijke verjaardagschocoladetaart?

stephanie

haha die afrikaanse mentaliteit.. is nog erger dan ons limburgskwartiertje.. maarja.. gezien ik altijd op tijd ben.. zou ik me GROEN EN GEEL ergeren aan zoiets haha

Yvonne

Hallo 3 juffrouws en 1 meester,
Ik denk ik begin eens anders, goed hé ?
Ik las dat jullie wasmachine daar een ECO stand heeft en dat hij dan 3 en een half uur loopt. Nou ik heb op mijn elektrische fiets ook een ECO stand, maar de tijd bepaal ik echt zelf hoor. ( hahaha ) Ik kan jullie vertellen de pepernoten liggen hier al rijkelijk in de winkel, sterker nog de kerstspullen zijn er ook al. En nog veel sterker ik heb al ergens carnavals prul gezien.
Ik zou zeggen laat jullie de zuurvlees die de moeder van Britt maakt lekker smaken. Wordt er eigenlijk in Z.Afrika ook Sinterklaas gevierd ? Of is dit een stomme vraag ? Nou jullie vier, veel plezier maar weer, jrus oes Haander 't Yvonne