zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 41, 4 oktober 2010

Na heerlijk geslapen te hebben in onze ´eigen´ bedjes in ons ´eigen´ huis, begint vandaag weer onze eerste werkdag na een heerlijke vakantie. Sven en Britt starten vandaag met hun stage bij crèche Kokkewiet. Caressa en Nadine starten vandaag op de Plaaskool van Karien. Na een geïmproviseerd ontbijtje (de boodschappen moesten nog gedaan worden) zijn we allemaal klaar om te vertrekken.

Crèche;

Dag 1 op de crèche. Van te voren zijn we door Caressa en Nadine al flink ingelicht over het reilen en zeilen van deze school. Goed voorbereid, begonnen we aan onze dag. We hadden er zin in!

s Morgens hebben we Debbie geholpen bij het opstellen van de ochtendkring. Voordat we het wisten, was Debbie echter alweer verdwenen. Zij zou vandaag namelijk naar het dorp (Humansdorp) gaan. Vandaag hadden we dus het genoegen met Annie. Na het buitenspelen, is het dagelijks tijd voor de ochtendkring. Hierin wilde Annie ons laten zien wat zij de afgelopen weken van Caressa en Nadine geleerd heeft. We waren onder de indruk! Het is dan ook mooi om te zien hoe een (in principe) ongeschoolde juffrouw dit soort lessen geeft. Dit hebben we haar ook verteld! Ze genoot zichtbaar van onze complimenten.

Na de toiletbezoeken en het handen wassen, gingen de kinderen naar buiten. Aangezien het vandaag heerlijk weer was, mochten de kinderen ook in de zandbak spelen. Samen met Annie haalden we het zeil van de zandbak. Hier werden we verrast! Een slang had zich de afgelopen dagen onder het zeil gewrongen en lag dus lekker van het zand te genieten. Aangezien in deze streek behoorlijk giftige slangen leven, is een slang en kinderen niet echt een ideale combinatie. Al snel werd de zoon van Annie erbij geroepen. Met een ijzeren schep werd de jacht ingezet. Het resultaat lijkt ons duidelijk… Het gif spoot eruit!

Na de schrik bekomen te zijn, was het voor ons de ideale mogelijkheid om de kinderen beter te leren kennen. Samen hebben we met de kids buiten gespeeld.

Terug in de klas, mochten we van Annie onze eerste ‘echte’ dingen doen. Terwijl Annie samen met de kleintjes aan de slag ging, gingen wij werken met de oudere kinderen. Wij hadden besloten om vier hoeken te maken. De kinderen gingen in een roulatiesysteem puzzelen, kleien, bouwen en lezen. Ze vonden alle individuele aandacht geweldig. De tijd vloog dan ook voorbij! Het was namelijk alweer tijd om te gaan slapen. Terwijl de kinderen een dutje gingen doen, poetsten wij het lokaal.

Alles is weer schoon voor een nieuwe dag!

Plaasskool Karien;

De eerste dag op het schooltje van Karien. We hebben ons ontzettend verheugd op deze dag en hebben er dan ook veel zin in. Eenmaal aangekomen zijn er pas twee kinderen aanwezig. Karien legt uit dat alle kinderen gebracht worden in een bakkie. Al snel zijn dan ook alle zestien kinderen aanwezig. Wij zullen vandaag starten met de vijf kleuters.

Karien geeft allereerst de ochtendgymnastiek klassikaal. Dan worden de kinderen in groepen gedeeld. Zowel Karien als Caressa en Nadine krijgen ieder een eigen groep. In deze groep zal verteld worden wat de kinderen in de vakantie hebben gedaan. Dit om een beetje aan de taal te wennen en de kinderen beter te leren kennen. De meeste kinderen zijn in de vakantie niet weg geweest, maar hebben thuis gespeeld, gekookt en televisie gekeken.

Na de vakantie besproken te hebben is het tijd om aan het werk te gaan. Carien heeft een aantal werkbladen voorbereid voor de kleuters. Daarnaast laat zij ons de materialen zien die voor de kleuters bedoeld zijn. We gaan aan de slag met de materialen en werkbladen.

Al snel is het tien uur, pauze. De kinderen blijven op de buitenspeelplaats. Karien, Caressa en Nadine vertrekken voor een kop koffie en plaspauze naar het huis van Karien. Voorheen werd er tijdens de pauze eten gekookt door een kok en deze ook door de kok afgeleverd op de school. Echter is er geen geld meer om de kok te betalen. Karien heeft daarom zelf gezorgd voor de kos van de kinderen. Dit betekend echter wel dat we snel weer terug moeten om de kos naar de kinderen te brengen.

Tijdens het middagprogramma leest Caressa een boekje voor, oefenen de kinderen met schrijven en wordt er lekker gespeeld en gebouwd. Om half twee worden de kleuters moe. Ze mogen daarom kiezen of ze buiten willen spelen of met hun hoofd op tafel willen slapen tot twee uur. Voor ons zit de dag er op. Nog snel even naar het huis van Karien om wederom gebruik te maken van het toilet en dan op pad voor de boodschappen.

Na de stage zorgen Caressa en Nadine voor de boodschappen terwijl Sven en Britt het huis een flinke poetsbeurt geven. Vandaag zal er weer gekookt moeten worden. Britt en Nadine maken gebakken aardappeltjes met broccoli en krokante vis. Naast het koken worden er nog wat wasjes gedraaid. Onze bovenverdieping hangt dan ook weer helemaal vol met was. De luxe vakantie is voorbij en het dagelijkse huishouden weer in volle gang.

Wist je dat…?

• vanmorgen de Nesquik en cornflakes op tafel stonden terwijl we helemaal geen melk hadden?

• we in totaal al meer dan 4.000 foto’s gemaakt hebben?

• vandaag de dag van de ommekeer was? Nadine en Caressa gaan voorlopig de boodschappen doen en Britt en Sven zorgen voor het huis.

• je duidelijk begint te merken dat de zomer eraan komt?

• we het namelijk niet meer echt koud hebben en we overdag best met een t-shirt kunnen lopen?

• het lijkt, alsof de wind steeds harder begint te waaien?

• Britt en Caressa weer ouderwets om 21.00 uur in bed liggen?

Anita

Ik neem aan dat, dat 4 oktober moet zijn haha.
Of als jullie zomer krijgen gaan jullie dan ook de maanden terug tellen.

stephanie

haha inderdaad! 4 oktober;)

anyway het was dus werelddierendag! hebben jullie allemaal even terug gedacht aan jullie ex?? MWUAHA!:P

anyway.. heel veel suc6 op jullie nieuwe stageplekken en ik kan niet wachten tot het volgende verhaal!

oma van Britt

Britt, ik lees al jullie verhalen en vind ze echt interessant. Ben voorzichtig!!!

liefs oma

Twan Brouns

Wat een geweldige belevenissen op jullie trip naar en van Kaapstad. Jullie hebben weer een heel andere kant van dit prachtige land gezien (voor mij heel interessant om te lezen natuurlijk). Jullie genieten niet alleen van de bezienswaardigheden, maar vooral van de mensen die jullie onderweg ontmoeten. Verrassende en soms ontroerende verhalen.
Intussen weer de (her)start in Oysterbay. Succes alvast daarbij. Ik bel jullie a.s. vrijdag rond 18.00 uur.

Rens Vanderheijden

He sven,

et lijkt me egt geweldig dit een half jaar doen,
Hoe lang duurt et nog voor je weer terug bent

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Fijn dat jullie een mooie vakantie in Kaapstad hebben gehad, en dat jullie weer gezond in Osterbay zijn aangekomen. Ja Caressa je eerste boete : dit zul je nooit meer vergeten, en het bedrag wat jullie moetsen betalen - een lachertje. Ik wens jullie veel succes met jullie verdere stage, en verheug mij al op de volgende verhalen. Trouwens als ik het goed lees begint daar nu de ZOMER !!!!!! Ik snap het effe niet, maar dit zal aan mij liggen. Jrus 't Yvonne oes Haander

Laura

He!

Ik had jullie nieuwe verhalen al gelezen, maar nu pas tijd om een berichtje te sturen.
Héél leuk om weer te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt.
Ondertussen ook alweer een hele week creche&plaasskool erop zitten! Ben benieuwd wat jullie verdere indrukken zijn.

Brr.. Akelig van die slang hoor. Britt, heb je hard gegild? Hihi.

Heel veel liefs en geniet nóg ietsje meer van alles dan de afgelopen weken;)

x Laura.