zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 30, 23 september 2010

Dag 30! De dag waar we al een tijdje naar uitkijken. Vandaag is namelijk de dag dat onze eerste rondreis begint. Vandaag zouden we rijden van Oesterbaai naar De Rust. In dit plaatsje zouden vier bedden op ons te wachten staan. Om precies te zijn stonden deze bedden in Die Gat. Dit is de naam van onze logde.

Vanmorgen begonnen we al vroeg met de laatste spulletjes in te pakken. De tandenborstels, de tandpasta en alle make-up niet te vergeten. We hadden bewust niet heel veel spullen meegenomen, omdat we niet zeker wisten of alle tassen wel in de kofferbak zouden passen. Tijdens het inladen van alle bagage was het echter toch best wel een flink propwerk! Het paste allemaal maar net!

Onderweg zijn we twee keer gestopt. Onze eerste stop was na ongeveer 2 uur rijden. Hier hebben we even genoten van het prachtige uitzicht. In de Langkloof waan je je in een combinatie van de Grand Canyon in Amerika en de autowegen in Australië. Prachtig om te zien!

Na gewisseld te hebben van bestuurder (Britt i.p.v. Caressa), vervolgden we onze trip. Onze volgende pauze zou zijn in Oudtshoorn. Een modern ingerichte stad, met hier en daar wat ouderwetse tinten. Deze combinatie maakt Oudtshoorn tot een aantrekkelijke stad. Daarnaast is het wel leuk om te vertellen dat deze stad een vriendschapsband met Alphen aan de Rijn heeft! In Oudtshoorn zijn we op zoek gegaan naar een leuk plekje om te lunchen. Met succes! Aangezien het lekker warm was vandaag, besloten we buiten op wat houten bankjes en aan wat houten tafeltjes plaats te nemen. Hier hebben we heerlijke pannenkoeken gegeten!

Door voor onze laatste rit vandaag. De Rust! Na wat zoekwerk kwamen we terecht in een soort Botanische Tuin. Omgeven door honderden planten en bomen bereikten wij Die Gat. Hier werden we ontvangen door Susan. Samen met haar man Anton, runt zij al een paar jaar deze lodge.

De kamers werden verdeeld. We beschikten de komende twee dagen over een kamer met een tweepersoonsbed en een kamer met twee eenpersoonsbedden. Caressa en Nadine besloten om vandaag voor het tweepersoonsbed te gaan. Achteraf bleek dit een goede keuze te zijn. Zij mochten namelijk de komende twee dagen vertoeven in een prachtige bruidsuite, met alle erop en eraan. Zelfs een bubbelbad ontbreekt hier niet! Terwijl Sven de klaarstaande sherry proeft, is Britt al onderweg naar het andere huisje. Deze is iets heel anders dan het huisje waar we net waren. Stukken kleiner, maar al met al een prima huisje met een lekker terrasje met prachtig uitzicht. Snel de tassen uit de auto pakken en genieten van alles wat ons te wachten staat.

Terwijl Britt, Caressa en Nadine in hun bikini's van de zon genoten, besloot Sven om een wandeling te maken. Hier heeft hij menig struisvogel gezien. Deze streek staat namelijk bekend om zijn struisvogelfarms. Misschien krijgen we wel struisvogel te eten vanavond?

Vanavond zijn we namelijk uitgenodigd om bij Anton en Susan te komen braaien. Officieel is het morgen Nationale Braaidag, maar omdat het vandaag zo'n heerlijk weer is, besloten Susan en Anton om dit maar een dagje naar voren te schuiven.

Nu is het tijd om ons te gaan opfrissen. Lekker douchen of in het bubbelbad, zodat we kunnen gaan genieten van een heerlijke braai. Straks zullen we vertellen hoe het geweest was. Tot straks!

----------

Zo, we zijn nu net terug van de braai. Het is bijna onmogelijk om te omschrijven hoe wij hier verwend worden. Terwijl Anton aan de braai stond en Susan in de keuken alles klaarmaakte, gingen wij op zoek naar de tafel waar wij mochten zitten. Het was ongelooflijk hoe mooi de tafel gedekt was. Er lag lavendel, bloemetjes en nog veel meer prachtige dingen. We hebben alle vieren nog nooit zo'n mooi gedekte tafel gezien.

Gerecht 1: Maïskolven met roomboter

Dit hadden wij nog nooit gegeten. Maar Baie lekker!

Gerecht 2: Gedroogde Biltong met witte wijn

Bij Liesbeth hebben we al Droeë Wors gegeten, maar ook dit was weer erg lekker

Gerecht 3: Gemarineerde kip

Heeeeerlijk.. We kregen twee stokjes met gemarineerde kip. Ongelooflijk lekker

Gerecht 4: broccoli-salade, ovenschotel met wortelen, aardappelen met rozemarijn en lamskotelet

Susan had zich uitgeleefd in de keuken, het is niet te geloven hoe lekker dit was

Gerecht 5: Vanille-ijs met stoofpeer

Voor twee van ons de eerste keer dat we stoofpeer aten. Opnieuw een onvergetelijk gerecht.

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde eerste dag. Een prachtige lodge met super faciliteiten en overweldigend eten.

----------

Wist je dat...

• - Anton de naam van zijn kleindochter niet meer wist?
  • - hij heeft hier 10 minuten over na moeten denken, terwijl het achteraf een simpele naam als Lia was?
  • - we niet weten hoe we moeten omschrijven hoe prachtig deze lodge is?
  • - het echt lijkt alsof we ons in een droom begeven?
  • - we Edith dan ook alvast willen bedanken voor deze prachtige lodge?
  • - we nu weten waarom deze lodge Die Gat heet?
  • - dit komt doordat we hier helemaal geen telefoon- en/ of internetverbinding hebben?

stephanie

boh wat ben ik toch een trouw persoon.. bijna op elk verhaal heb ik wel wat op te zeggen

ik lees dus dat jullie zoooo lang in de auto hebben gezeten he.. euhm NADINE! was jij niet snel wagenziek en wilde j daarom met mij niet mee naar parties (vanwege lange busreis) hehehe

maar ok.. k ga ff verder lezen enzo..

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Ook ik behoor tot de trouwe lezer en schrijfster, want ook ik heb altijd wel iets te melden.
Nou jullie zijn in een sprookje terecht gekomen, als ik dit zo lees. En wat die maiskolven met roomboter betreft, dat is super lekker op de BBQ. Moeten jullie beslist weer eten als jullie thuis zijn. Trouwens het water loopt in mijn mond bij het lezen van dit super menu. Nou ik zou zeggen de groeten voor iedereen, geniet - maak veel foto's en tot het volgende verhaal, jrus 't Yvonne oes Haander