zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 29, 22 september 2010

De laatste dag voordat we naar Kaapstad vertrekken. Dit betekent dus ook de laatste stagedag van Caressa en Nadine op de crèche. Hoe dit vandaag was, lezen jullie in het verslag van de crèche. Sven en Britt beleefden vandaag ook een bijzondere dag. Zij hadden een soort ‘feestdag'.

Daarnaast is het vandaag een andere speciale dag. Zoals jullie ondertussen gewend zijn, maken wij elke woensdag een ABC-tje. Deze week is dit ABC-tje gemaakt door Liesbeth (jullie kennen haar ondertussen wel, lijkt ons ;-)). Geniet ervan!

Afrikaans...... een A B C ... tot Zuid Afrika.......

A is van Aardig, wat hier heeeel onaardig betekent!

B is van Baie, wordt baie gebruikt en betekent veel, dus Baie, baie dankie vir julle almal!

C is van Chokka, de inktvis die hier op zee wordt gevangen. We kijken elke nacht op de lichten van de bootjes op de oceaan.

D is van Dagga, geen Nederwiet, maar wel een verdovend plantje, marihuana dus.

E is van Entoesiasties, de enthousiaste manier waarop Caressa-hulle hier aan het werk zijn!

F is van Fok, lelijk woord....je mag hier echt geen dieren fokken.....

G is van Gogga, dat betekent insect, gelukkig is Sven hier om de dames uit hun angst te redden als er weer een gogga in huis wordt gesignaleerd!

H is van Hulle, dat zij of hun (3de persoons meervoud) betekent: Britt-hulle betekent Britt en de andere studenten.

I is van Internet, dat hier in Oesterbaai nog met de hand wordt aangeslingerd lijkt het....zo traag....

J is van Jammerlappie, een vaatdoekje dat wordt gebruikt om je handen aan af te vegen.

K is van Krag, dat is elektriciteit, de eerste 'Kragonderbreking' hebben Nadine-hulle goed doorstaan.

L is van Lemoen, dat is sinaasappel, we gaan nog naar de vallei waar deze volop groeien.

M is van Modelshow, modeshow, deze gaat Annie nog voor Britt-hulle organiseren!

N is van Ntombi, het Xhosa woord voor leuk meisje. Tevens de naam van ene Jack Russel met de moed en het ego van een leeuwin.

O is van oulik, dit betekent aardig of leuk, 'Caressa-hulle is baie oulike mense'.

P is van Poes, oooh, een lelijk woord, vertalen we niet...een Nederlandse poes heet hier kat.

Q Question in engels, wat hier de eerste taal is, maar in het Afrikaans 'vra jy 'n vra' als je iets wilt weten.

R is van Rekenaar, of te wel de computer, waar Karien dolblij mee is!

S is Snaaks..., alles wat raar of vreemd is.... Bv Nadine die kilo's boeken heeft meegesleept en haast niet leest! (baie dankie , want nou kan Liesbeth extra lees)

T is van Teel, in dit land teel je dieren, bv paarden. In Nederland fokken we die dus.

U is van Uh-uh, en betekent ooh nee, lijkt in uitspraak erg op het Nederlandse aha (of o ja),dus kan verwarrend zijn!

V is van Verkleurmannetjie, ze zijn hier wel maar je ziet ze niet snel.....een kameleon.

W is van Wonderlik, een woord dat hier regelmatig wordt gebruikt als uitroep, oh leuk!

X is van Xhosa, de naam voor de bevolking en taal van de zwarte mensen in de Oost Kaap.

Y Yskouwe weer, zo noemen ze het weer hier al bij 15 graden.... Wat overdag zelden voorkomt...

Z is Zuid Afrika, het prachtige land waarin Sven-hulle zo fantastisch werk doen!

Crèche Kokkewiet:

Voor de laatste keer liepen Caressa en Nadine de weg richting de crèche. Aangekomen zijn er vandaag weer niet zo veel kinderen op de crèche. Waarschijnlijk heeft dit alweer met het weer te maken, want het was vanmorgen wel erg koud.

In de ochtendkring hebben we voor het laatst een uitgebreide gymles met de kinderen gedaan. De kinderen vinden het geweldig om op Nederlandse liedjes te dansen en mee te zingen. Vervolgens was het tijd voor het Afrikaanse verhaaltje van Caressa. Nadat de kinderen hiernaar geluisterd hadden, hebben we allerlei spelletjes met de kinderen gedaan, die we ze de afgelopen 4 weken hebben aangeleerd. Kortom, een gezellige en uitbundige ochtendkring.

Vervolgens was het tijd voor het buitenspelen, waarbij de nodige laatste foto's werden gemaakt. Na de boterhammen mochten de kinderen van Caressa vrij spelen op verschillende matten en tafels. Nadine ging aan de slag met haar individuele kinderen, die voor het laatst een stickertje bij Nadine konden verdienen.

Na het warme eten was het vandaag tijd om naar huis te gaan. De kinderen bleven vandaag niet slapen, omdat morgen de vakantie begint en de hele crèche dus gepoetst moest worden. Daarbij hoorde ook het wassen van de dekentjes. Omdat Annie de wasmachine nog niet zo goed onder de knie heeft, hebben Caressa en Nadine zich daar tussendoor mee beziggehouden.

Nadat alles gedaan was, was het tijd voor de laatste drukkies met de kinderen. Wij kijken terug op een leerzame en leuke stagetijd! Dank je wel Annie en Debbie!

Plaesskool Karien:

Net zoals voor Caressa en Nadine, was het voor ons een speciale dag. In deze korte tijd dat je met deze kinderen werkt, bouw je een enorm band op. Aangezien we wat hebben geschoven in de stageweken, zien we deze kids pas weer terug in onze laatste stageweek. Tijd dus voor een klein afscheidsfeestje. Ons vertrek was niet de enige rede voor een feest vandaag. De kinderen hoeven morgen alleen maar naar school te komen voor het ophalen van hun rapporten. Vandaag sloten de kinderen dus een ‘term' af.

We begonnen de dag vandaag met het schrijven van recepten. Dit waren niet zomaar recepten. Het waren recepten van lekkernijen die we vandaag gingen maken. Terwijl Britt en Sven vandaag Pletskeskoek gingen maken voor de kinderen, ging Karien aan de slag met typische Zuid-Afrikaanse cake-jes (die overigens mierenzoet zijn!). Maar... Voordat al deze lekkernij begon, terug naar het recept. De kinderen leren tijdens deze les niet alleen het overschrijven van nieuwe woorden, ook komen ze in aanmerking met verhoudingsmaten. Denk hierbij aan liters en kilo's.

Na deze ‘les', hadden we iets bijzonders in petto voor de kinderen. Wij hielden een quiz over Nederland. Zo hebben we het over typische Nederlandse dingen gehad, waarvan de kinderen van de ene in de andere verbazing vielen. Het was bijvoorbeeld voor de kinderen zeer opmerking dat Nederland kleiner is dan Zuid-Afrika, en dat niet rugby, maar voetbal de meest beoefende sport is. Daarnaast hebben we het over de euro, de tulpen, de dijken, de koningin, drop, molens, kaas, het klimaat en aardappelen gehad. We konden er volgens mij nog uren over doorvertellen. Ze vonden het fantastisch! Zelfs Karien viel van de ene in de andere verbazing. Ze wilt enorm graag een keer naar Nederland komen om dit allemaal zelf te ervaren. Ik weet zeker dat er een wereld voor haar open zal gaan. Ze kan het bijvoorbeeld niet begrijpen dat wij snel internet hebben, en dat Nederland onder zeeniveau ligt.

Terug naar de kinderen! Na ook over Limburg, Landgraaf en Kerkrade gesproken te hebben (dit wilden we ze niet onthouden!!), tijdens om aan de slag te gaan met de Pletskeskoek. Ieder kind mocht zijn eigen koek maken. Ze hebben hun buikjes flink volgegeten. Na het eten hebben we nog flink gedanst en gezongen. Het was één groot feest!

Wist je dat...

• - we ons een beetje schuldig voelen, doordat we vergeten zijn de afwas te doen bij Liesbeth? Sorry Liesbeth!!!!
  • - we vandaag met veel plezier gekeken hebben naar ‘Hello Goodbye'?
  • - we vandaag onze koffers hebben ingepakt voor onze reis?
  • - we dit keer geen kilo-stress hoeven te hebben?
  • - we nu precies op de helft van onze stagetijd zitten?
  • - dit dus betekent dat we 16 stagedagen achter de rug hebben?
  • - Britt en Nadine echter 15 dagen achter de rug hebben? (wegens ziekte)
  • - Karien enorm onder de indruk is van de dijken in Nederland?
  • - haar grootste droom dan ook is om over een dijk te lopen?
  • - we vanaf vandaag:
  • o 11 dagen niet hoeven af te wassen?
  • o 11 dagen niet hoeven te koken?
  • o 11 dagen niet hoeven te poetsen?
  • o 11 dagen geen bedden hoeven op te maken?
  • o 11 dagen niet meeeeeega vroeg op moeten staan?
  • o 11 dagen geen stage hoeven te lopen?
  • o 11 dagen herfstvakantie in de lente hebben?

stephanie

jaaa jonges jullie hebben het goed

even nog een korte update..
NADINE! je mist rumpshaker aanstaande zaterdag.. maar ok ik troost me wel met die vriend van me haha..
euhmm.. vandaag was emotion in EHV maar ok ik ben niet aanwezig.. NOT without my nadinschen..
ohja.. ik heb t hele weekend gewerkt en morgenvroeg om 10 moet ik weer antreten en maandag heb ik dan 1 dag vrij hoera hoera..

roda heeft vandaag 2-2 tegen herenveen gespeeld (uit)..

haha ok.. spraakwater kun je t noemen he..

liesbeth

ja, ik kwam daar ook achter..... gelukkig hoef ik bij jullie ook nooit af te wassen, het verschil zit wel in de afwasmachine die ik NIET heb....
Maar ja, de tv was ook leuk!

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Wat fijn weer een mooi verhaal van jullie te hebben gelezen. Zeg wat die afwas betreft, had mij maar een seintje gegeven, ik was wel komen afwassen. Jeetje wat gaat die tijd toch snel, en op dit moment dat ik dit schrijf zijn jullie in Kaapstad. Dat lijkt mij enorm prachtig. Wat je stage betreft Caressa - waar gaan jullie heen als jullie terug komen in Osterbay ??
Nou ik laat het hier bij voor nu, alles goeds en ammuseer jullie. Jrus oes 't Wild Dörp Haander 't Yvonne

Anja

Hallo Nadine en vrienden,

Ik heb een aantal keren jullie berichten gelezen.
Eigenlijk ben ik wel een beetje nijdig.
Naast het werk dat jullie verrichten zien jullie veel van Zuid-Afrika. Ik kan alleen maar concluderen dat het een geweldig mooi land is.
Jullie zijn al meer dan één maand weg. De tijd raast voorbij. In nederland is het best al koud en natuurlijk erg nat. Nazomeren zit er zeer waarschijnlijk niet meer in.
Ik hoop dat jullie de gestelde doelen allemaal kunnen behalen en straks met een tevreden gevoel naar huis gaan.

Groetjs van Anja en natuurlijk ook van Rob. Tot mails.