zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 28, 21 september 2010

Dinsdag 21 september. Terwijl Nederland in de ban van Prinsjesdag was, beginnen voor ons de laatste voorbereidingen voor ons rondreis. Zo hebben we vandaag de laatste boodschapjes gedaan en hebben we voorlopig voor de laatste keer onze site bijgewerkt. Tijdens ons rondreis hebben we namelijk geen idee op welke momenten we over internet beschikken.

Vanmorgen stonden we op met een bijzonder geluid buiten. Het regende. Dit hebben we het 's morgens nog niet meegemaakt. Aangezien Britt en Sven, en Caressa en Nadine rond dezelfde tijd moesten vertrekken, liftten de crèchedames met de Plaesgangers mee. Droog aangekomen op de crèche begon weer een nieuwe enerveerde dag. Ook op de Plaesskool was het vandaag weer een drukke boel. In het vervolg van dit verslag, lezen jullie hier meer over!

Plaesskool Karien:

Vandaag stond een drukke dag op het programma. We zouden de dag openen door verschillende Nederlandse dansjes. Bekende liedjes als ‘Kabouter Plop', ‘Vliegerlied', ‘Misschien Verliefd', ‘Dans' en de ‘Tsjoe Tsjoe Wa' passeerden de revue. Aangezien er op deze school geen stroomfaciliteiten zijn, moesten we het met de cd-speler in de auto doen. In de regen, met muziek uit de auto, stonden we daar dan. 17 kinderen voor ons, geen idee hebbende of ze de dansjes wel leuk zouden vinden. Al snel werd alles duidelijk. De kinderen vonden het ge-wel-dig! Als tegenprestatie gingen de kinderen Zuid-Afrikaanse liedjes zingen en dansen. Dit was dan weer voor ons enorme beleving. Deze kinderen zijn enorm muzikaal en het lijkt wel alsof het allemaal winnaars van ‘So You Think You Can Dance' kunnen zijn. De gitaren en trommels werden te voorschijn gehaald en de kelen werden goed gesmeerd. We hebben genoten van deze Afrikaanse klanken.

Om kwart over 10 zouden we opgehaald worden door een vader van een kind. Hij zou iedereen brengen naar de waterzuiveringsinstallatie. Het was echter pas 9.00 uur. Snel improviseren dus. We besloten een hindernisbaan te maken. Alle stoeltjes, de bezem, een oud versleten raam en de meetlat werden naar buiten gesleept om hier een hindernisbaan van te maken. Na twee groepen gemaakt te hebben, barstte de strijd los. Erg leuk om te zien hoe graag de kinderen willen winnen!

Na een korte pauze, kwam de jeep eraan. Wij hadden een veel grotere auto verwacht, maar alle 17 kinderen werden in de achterbak geduwd.

Bij de waterzuiveringsinstallatie aangekomen, kregen de kinderen een rondleiding. Het is erg goed om te zien, dat de kinderen zich ervan bewust worden dat het water uit de kraan niet zomaar iets is. Vooral omdat er in deze streek sinds een korte tijd een flink watertekort heerst, werden de kinderen nog eens op het hart gedrukt absoluut geen water te verspillen. Hier moeten wij natuurlijk een voorbeeld aan nemen!

Na een klein uurtje, reden we door naar de boerderij van Karien. Hier waren op dit moment een 10-tal werklui bezig met het scheren van schapen. Niet zoals bij ons met een elektrisch scheerapparaat, maar zoals het hoort met de schaar. Niet alleen de kinderen, maar ook wij stonden met open mond te kijken hoe maarliefst 6000 (!!) schapen geschoren moesten worden. Na een korte rondleiding, was het alweer tijd om naar huis te gaan. Morgen staat een bijzondere les te wachten. Tot morgen!

Crèche Kokkewiet:

Droog aangekomen op de crèche was het vandaag niet buiten een drukke boel, maar binnen. Terwijl de kinderen al druk op de matten waren het spelen, balanceerden Nadine en Caressa erdoorheen om de kring vorm te geven.

Na alweer een gezellige, drukke en kleurrijke kring, was het tijd voor het laatste muzieklesje van Caressa op de crèche. Waarschijnlijk is het lenteliedje ‘lief klein konijntje' vandaag voor het laatst gezongen door de kinderen. Na de vakantie zullen Britt en Sven namelijk met een ander thema starten.

Als de kinderen hun brood hebben gegeten, is het tijd voor de werkles van Caressa en de individuele begeleiding van Nadine. Bij Caressa wordt er verder gegaan met het maken van de vogeltjes en Nadine gaat aan de slag met het rijgen van kralen, waarbij de nadruk ligt op kleuren benoemen en tellen.

Na de warme maaltijd, die Caressa stress bezorgde omdat deze vandaag 10 minuten eerder geserveerd werd, was het tijd om de kinderen in bed te leggen. Als alle kindjes hun ogen dan dicht hebben, is het tijd om naar huis te gaan.

Wist je dat...

• - Caressa vandaag een andere jongensnaam gebruikte om Sven te roepen?
  • - Sven vandaag voor de eerste keer in zijn leven aardappelpuree heeft gegeten?
  • - we in de bioscoop popcorn gekocht hebben?
  • - dit eigenlijk bedoeld was voor onze filmavondjes?
  • - we daarentegen al wekenlang geen film meer gekeken hebben?
  • - we ter ere van Prinsjesdag een lekker glaasje alcohol getoost hebben?
  • - voor ons huis, door de sterke wind, zich een enorme berg zand begint op te hopen?
  • - het niet onwaarschijnlijk is, dat we na Kaapstad hier niet meer met de auto doorheen komen?

stephanie

hallo weer een bericht van mij lalala..

nou wat een weer hier hoor.. daar is die regen bij jullie niks tegen lijkt mij.. BRRRR wat was het koud vanavond:(

maar ok.. ik lees nog ff voor t slapen gaan alle nieuwe verhalen altijd leuk;)