zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 27, 20 september 2010

Na een gezellig en druk weekend werden we vanmorgen allemaal wat moeilijker wakker dan normaal gesproken. Nadat we dan toch allemaal uit bed waren gestapt, omgekleed en ontbeten hadden, was het tijd om naar stage te vertrekken.

Crèche Kokkewiet:

Tijdens de ochtendkring wordt er ook vandaag weer flink gedanst en gezongen. Nadat Caressa uit een Afrikaans voorleesboekje voorgelezen heeft, spelen we het spel ´tik tik wie ben ik?´. Dit vinden de kinderen erg leuk en vooral grappig.

Tijdens de werkles staat vandaag op het programma; vogels maken. Met de veren die we van Liesbeth hebben gekregen levert dit leuke resultaten op. Nadine is op dit moment aan het werk met haar individuele kinderen.

Dan is het tijd voor de warme maaltijd. Als Debbie en Nadine bezig zijn met het opscheppen van de borden, houdt Caressa de kinderen stil. Na het zingen van de nodige liedjes liggen alle kinderen met hun ogen dicht op tafel te wachten op de maaltijd. Eenmaal opgediend blijkt een van de kinderen in slaap gevallen te zijn. Terwijl Nadine de kleine meid van tafel tilt maakt Caressa de bedjes klaar. Als eenmaal alle kinderen liggen te slapen zit de stagedag voor Caressa en Nadine er weer op.

Plaesskool Karien:

Vandaag was het onze tweede dag in het plaesskooltje van Karien. Vorige week hebben we met Karien de hele week besproken. We gaan ontzettend veel doen. Vandaag stond op de planning om visjes te knutselen met de kinderen. De visjes hadden wij al een keer eerder op Stulting gemaakt. Ook deze keer was het weer een succes. De kinderen hebben de visjes van karton gemaakt en zelf geverfd en beplakt. Het eindresultaat is prachtig. Het hele lokaal wordt door deze rij hangende visjes opgefleurd. In de pauze hebben wij Karien verteld over de laptop die wij vanuit Nederland gesponsord hebben gekregen. Deze laptop kan Karien het beste op haar schooltje gebruiken. Karien wist niet wat ze hoorde toen wij haar dit cadeau wilde doen. Ze was helemaal overdonderd. Maar dit was niet de enige verrassing. Ook het plaatsen van een Wendyhuisje gaat bij Karien gebeuren. Dit was een van haar grootste wensen. Wat fijn dat wij dit, dankzij de steun uit Nederland, kunnen waarmaken. Meer hierover in het volgende weekjournaal. Het ’s middags hebben we met de kinderen uitgebreid gevoetbald. Dit was erg leuk om te doen. De kinderen zijn ontzettend fanatiek en weten van geen ophouden. Ook zijn ze tegenover elkaar heel behulpzaam en eerlijk. In Nederland is dit vaak te zoeken tijdens een potje voetbal met kinderen. Na school hebben we de volgende dag besproken. Ook dit beloofd weer een leuke dag te worden. Hierover zien jullie morgen in het dagjournaal.

----------

Na onze vermoeiende stagedagen is het altijd weer lekker om even te relaxen. De ene keer doen we dit, door languit onderuit zittend op de bank een boekje te lezen of een film te kijken en de andere keer door gezellig met zijn viertjes over van alles en nog wat te kletsen. Vandaag was het echter weer tijd voor de jacuzzi. Het is werkelijk onbeschrijfelijk wat voor heerlijk gevoel het is om onder deze omstandigheden te ontspannen in een jacuzzi. Uitzicht uit zee en de bossen, de duinen en de paarden. Ge-wel-dig!

Terwijl we lekker liggen te genieten, komt Liesbeth naar buiten. Het lijkt erop alsof er iets niet helemaal pluis is. Dit klopt! Nadat N’Tomby (de hond) gisteren al een tuinslang (!!!) en een muishond te grazen had genomen, had hij vandaag weer beet. Ditmaal zat er een schild in zijn bek. Het bleek een schildpad te zijn. Echter één probleem. N’Tomby had zo’n enorme trek in deze schildpad, dat hij dwars door het schild heen beet en het schild vast bleef zitten aan zijn tanden. Na enig trekwerk heeft Liesbeth gelukkig alles weer gekregen zoals het hoorde te zijn. Stoffel (zoals de schildpad vanaf nu heet ;-)) heeft het overleefd en ook met de tandjes van N’Tomby is gelukkig niks mis!

Wist je dat….?

• zaterdag 16 oktober waarschijnlijk de dag wordt waarop het bungeejumpen plaats gaat vinden?

• dit komt omdat dan de moeder van Sven op bezoek komt?

• wij voor die tijd ook al de ouders van Britt op bezoek hebben gehad?

• vanaf morgen kokkin Britt vakantie heeft?

• we namelijk woensdag bij Liesbeth zijn uitgenodigd om te eten, en we daarna op reis vertrekken?

• vandaag de laatste wasjes gedraaid zijn voor onze reis?

• Britt vandaag de haren van Nadine heeft geverfd?

• morgen de haren van Sven onder handen worden genomen?

• het Afrikaanse woord voor punaise drukspijker is?

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Ik verheug mij altijd op jullie geweldige verhalen, ik hou het echt ook helemaal bij. Wat ik al bij 1 van jullie foto's vroeg, waar dienen de Wendyhuisjes voor ? Is het als opslag ruimte bedoeld, of gaat men er in logeren ? Nou het is al aftellen geblazen wat betreft het Bungeejumpen, de 16 oktober is het zover. Ben benieuwd. Nou ik lees dat jullie het heel gezellig hebben, wens jullie alle goeds toe, en de groetjes uit het Haanraadse , doooeeei Yvonne

stephanie

haren verven van nadine! dat mis ik wel erg hoor! heb nog een heeeeleee leuke foto ervan hihi
ach chickie hou toch wel van je hoor!

k heb al heeeeel groot in mn agenda geschreven wanneer je terug komt!

Heinz uit Zweden

Beste Lady's and Gentlemen,
Geweldig toch dat gevoel wat jullie moeten hebben als je ter plaatse iets goeds kunt doen. Ik, en met mij alle Lintjes zijn trots op jullie.
Sven zijn haren!!! Gewoon millimeteren of ???
Bijna op reis. Geniet er allen van en let op elkaar, dan komt het zeker goed.
Wacht met smart op jullie verslagen die komen gaan.

ntombi

my naam skyf mens so: NTOMBI. Jul weet nou hoe ek kan byt ne, dit was die muishond dood, die waterpyp dood en amper die skilpad dood, as my basie nie so lelik was om dit uit my bek te trek! Ek kan ma gevaarlik wees hoor...

Nicole

Hoi jullie vieren wat is er nog toe te voegen op al die reacties, jullie hebben het goed voor elkaar daar. Ga zo door. Maak er een fijne vakantie week van en let op elkaar. Heel veel groetjes uit Kerkrade.

Jeroen

Hey Brittje en de rest,
Kijk ik vandaag in mijn inbox, een heel arsenaal aan nieuwe verhalen op de site. Gelukkig is het lezen geen straf ;)
De foto's zijn erg bijzonder! Net als het verhaal over de kids die zich wel kunnen gedragen tijdens het voetballen... Misschien eens leuk om aan de kids uit mijn groep te laten lezen ;) Weten ze ook hoe de Zuid-Afrikaanse vriendjes dit doen.

Veel succes en plezier tijdens de reis, hopelijk is er regelmatig internet. Dit zal wel goed komen :)

Groetjes xxx

Jack en Nel

Heey jullie 4tjes
Was weer spannend hoor al die verhalen.Kijken alweer uit naar de volgende reeks.Let op met haren verven en kopjes millimeteren en denk erom wilde dieren zijn wilde dieren wordt niet te eigen met ze.
Groetjes uit het met zon overgoten Zuid Limburg

Remy (van Termaar)

Hey Britt en de rest van de Afrika-gang...

Goed om te lezen dat jullie veel voor de mensen kunnen betekenen, vaak met dingen waar hier in Nederland niet eens meer van wordt opgekeken. In Afrikaanse landen kennen ze het spreekwoord 'wie het kleine niet eert....' lijkt me helemaal niet. Ze zijn gewoonweg gelukkig met alle hulp (moreel of materieel) die ze kunnen krijgen....althans dat is wat ik uit jullie verhalen opmaak. Wat een verschil met hier, waar vaak het grootste cadeau nog niet groot genoeg is. Blijkt maar weer dat geluk in kleine dingen zit. Ik weet zeker dat jullie nog veel goede dingen zullen ondernemen: veel succes en veel plezier daarbij!

groete vah der Prins vah Klumme ;)

Daan

Hoi Nadine,
had je verf meegenomen voor je haar of heb je nu een mooie afrikaanse kleur? Het zijn mooie verhalen, jullie zorgen erg goed voor de mensen en kinderen daar. Je mag wel erg trots op jezelf zijn.
Liefs Daan

Leen en Margo

Hallo Nadine, Caressa, Britt en Sven,
Jullie hebben goed werk verricht en zijn nu toe aan een welverdiende "vakantie"! Een goede reis, veel plezier, zorg goed voor elkaar en we hopen snel te kunnen genieten van jullie reisverhalen en prachtige foto's! En ... kijk uit voor de wilde beesten !!
Liefs, Leen en Margo

jo wilma

hallo alle vier zo te lezen gaat weer alles zijn gangetje zo als jullie het plannen geniet ervan wij zijn toch wel heel trots wat jullie voor goed werk verichten toy toy en weer tot het volgende verslag en ik hoop dat jullie met verven en knippen nog herkenbaar zijn en heel veel plezier gr uit landgraaf

Jack en Nel

Hoi Sven
Jack wil je even laten weten dat als je het nog niet wist Roda heeft gewonnen van Fijenoord uitslag 1-1 toen verlenging kreeg Fijenoord nog een penalti en misten en toen penaltitrappen en dat wonnen we dus Jack is reuze trots (was in de kuip)keeper van Roda hield 3 penalti,s iedereen de groetjes en tot mails

brigitte

he nadine fijn om te zien dat het goed met je gaat geweldig wat jullie daar doen het lijkt me een super ervaring

groetjes uit hoensbroek