zuid-afrika2010.reismee.nl

Het Rode Kruis en Autoschade Topselect weekjournaal

Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal’

Welkom bij ons derde weekjournaal. In dit weekjournaal zullen we wekelijks (hoe kan het ook anders als het weekjournaal heet!) jullie op de hoogte houden van hetgeen wij met het ingezamelde sponsorgeld doen. Ook zullen er in de map Foto’s ? Sponsorgeld telkens foto’s worden geplaatst zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd en hoe wij dit uitvoeren.

----------

Alweer de derde editie van het weekjournaal. Opnieuw was dit een week waarin wij het sponsorgeld goed hebben kunnen besteden. Zo hebben wij uitgebreid de mogelijkheden van een tuinhuis bekeken en kunnen we melden dat er ook dingen aan het speeltoestel en de wasmachine gebeurd zijn. In het vervolg van het dagjournaal zullen jullie over al deze zaken meer te weten komen.

Het sponsorlijstje:

(doorgestreepte zaken zijn gerealiseerd - onderstreepte zaken zijn in behandeling)

• Opknappen van het speeltoestel

• Kopen van knutsel en leesmaterialen

• Kopen van een wasmachine

• Repareren van het dak

• Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

• Het aanschaffen van poetsproducten (bijvoorbeeld zeep, stofzuiger, dweil)

• Het maken of nieuw aanschaffen van een geiser

• De vervolgopleiding van Annie en Debbie

• Speelgoed voor bijvoorbeeld de poppenhoek

• Kopen van een klok

• Het ophangen van planken en haakjes (met de namen van de kinderen)

• De kozijnen verven

• Verschoontafel voor het verschonen van de luiers

• Speelgoed voor de bevordering van de grove motoriek.

• Mogelijkheden bekijken voor het bekostigen van een taxibusje, zodat ook kinderen buiten de township naar de crèche kunnen.

Wekelijks zullen we jullie op de hoogte houden hoe het met ons lijstje gesteld is.

----------

Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

De crèche beschikt over twee scheidbare lokalen. In deze lokaaltjes spelen de kinderen, krijgen ze lesjes en moeten ze ook eten en slapen. Al deze zaken zorgen voor een gestructureerde organisatie. Zo moeten de kinderen na het eten noodgedwongen naar buiten, omdat het lokaaltje omgetoverd moet worden tot slaapzaal. Op het moment dat er meer ruimte zou zijn, kan de onderwijstijd effectiever benut worden. Wij zijn dan ook op zoek gegaan naar een huisje. In Zuid-Afrika staan deze huisjes bekend als Wendy Huisjes. Dit zijn geïsoleerde, houten, verplaatsbare huisjes.

Na menig uur in de auto gezeten te hebben, en goed geïnformeerd te zijn geworden over alle mogelijkheden, lijkt ons dit de ideale oplossing. Zeer waarschijnlijk wordt het een 3 meter breed en 6 meter lang huisje. Volgende week valt de beslissing.

Toen Britt en Sven afgelopen vrijdag de situatie bij de Plaesskool van Karien gezien hebben, zou een huisje hier ook niet misstaan. Misschien dat we dan ook besluiten om ook hier een huisje bij te plaatsen. Komende week zullen we dan ook alle knopen definitief doorhakken. We houden jullie op de hoogte.

Huisjes

Kopen van een wasmachine

In het vorige weekjournaal konden jullie lezen hoe blij Annie met de aangeschafte wasmachine was. Helaas kon ze hem niet direct gebruiken. De waterleidingen moesten aangesloten worden en de machine moest ingesteld worden. Met trots mogen we jullie vertellen dat een Nederlandse hulp deze week alles aangesloten heeft. Inmiddels zijn zelfs de eerste wasjes gedraaid. Gert bedankt!

Het maken of nieuw aanschaffen van een geiser

Zoals hierboven verteld, zijn wij niet de enige helpende op deze crèche. Naast Liesbeth, zijn ook Anneke en Gert regelmatig actief op de crèche. Aangezien Gert creatieve wapperende handen heeft, hebben we hem gevraagd om de geiser eens goed na te kijken. Uiteindelijk heeft Gert besloten, kosteloos de geiser te maken. Gelukkig kunnen we nu weer beschikken over warm water!

Opknappen van het speeltoestel

Zoals verteld zijn we vorige week op bezoek geweest bij een lasser. Deze moest de beslissing nemen of het de moeite waard was om het speeltoestel op te knappen. Bepaalde stangen zaten los en de schommel zag er ook niet al te stevig uit. Daarnaast zat ook het trapje niet meer vast aan het klimrek. Na een bezoek van de lasser, besloot hij voor een speciaal prijsje alles op te knappen. Vanaf nu kunnen de kinderen dus weer helemaal veilig spelen op dit speeltoestel.

Deze week zijn we ook aan de slag gegaan met het bekijken van mogelijkheden voor taxivervoer. Er zijn namelijk bepaalde kinderen die buiten de township wonen, die ook graag naar de crèche zouden willen komen. Na een paar mogelijkheden bekeken te hebben, hebben we de beslissing genomen af te zien van het bekostigen van vervoer. Geen enkel bedrijf of particulier kon ons garanderen om voor een heel jaar een taxibusje ter beschikking te stellen. We zullen zeer zeker op zoek gaan naar andere mogelijkheden, maar dit zal helaas heel moeilijk worden!

----------

Wij bedanken onze hoofdsponsoren Rode Kruis en Autoschade-Topselect.

Daarnaast gaat onze dank uit naar:

’t Sonneklukske, Goltstein- Gerlag- en Ruyters- Advocaten, Savelkoul, Eventief, Poliersbedrijf Damiaans, Geilenkirchen BV, Jo Pöttengs, Babyplanet, Van Wersch Optiek, Secure 4 U, Mulder Unions, Basisschool de Doorkijk, Basisschool D'r Durpel, RBC engeneering support, Rockstar for a Day, Intergarde, Limburgs Dagblad, Buck Kantoorartikelen, Rotaryclub Parkstad, Aquina-Hollanders Makelaardij

Bij dit weekjournaal een speciaal berichtje toegevoegd van onze begeleidster Liesbeth.

Lieve Sponsors,

Al enkele weken zijn Sven, Nadine, Caressa en Britt in Oesterbaai aan het hun stage bezig.

Behalve hun inzet voor deze stages, zijn zij al maanden bezig geweest met het inzamelen van geld voor Kokkewiet crèche en Kleinplaas primer door middel van acties in het Gaiapark, schoolacties, en nog veel meer met als topper: het grote discofeest in Peppermill.

Ik ben bijzonder onder de indruk, hoeveel geld zij hebben opgehaald, en dit alles dankzij jullie goede gaven, maar ook dankzij immateriële hulp bij oa het feest, zo heb ik begrepen.

Jullie kunnen niet beseffen, wat dit voor ons betekent, in een land waar de crècheleidster tussen E75,- en E100,- per maand krijgt, maar wat eigenlijk minstens het dubbele zou moeten zijn, volgens de norm in de Oost-Kaap.

Omdat we hier al met moeite de maandelijkse salarissen bijeen kunnen krijgen, blijft er dus nooit iets over voor extra dingen. Hiervoor zijn we altijd afhankelijk van sponsors.

Nu overvalt ons dit: een wasmachine, zodat de lakentjes en handdoeken niet meer op de hand gewassen hoeven te worden, wat een zegen!

Weer nieuw materiaal om te werken en te spelen, boekjes, 2 loopfietsjes, het klimrek gemaakt!

En….een nieuw lokaaltje!!! Wat fantastisch, om er zomaar 18 m2 meter bij te hebben!

Op dit moment zijn we dus erg druk met het realiseren van het lokaaltje en we hopen dat het er over uiterlijk 4 weken staat.

En dan natuurlijk de cursus voor Annie en Debbie, waarover in het volgende verslag meer informatie.

Dit alles zou NOOIT mogelijk zijn geweest zonder de enorme inzet van Sven, Britt, Caressa en Nadine.

Dit alles zou NOOIT mogelijk zijn geweest zonder jullie gulle gaven.

Ik vind niet de woorden, om jullie te bedanken, dus in het Afrikaans:

BAIE, BAIE, BAIE DANKIE DAT JUL DIT VIR ONS GEDOEN HET. BAIE, BAIE DANKIE!!

Liesbeth Griffioen, voorzitter Kokkewiet Crèche