zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 24, 17 september 2010

Vandaag was het een bijzondere dag. Wij zouden namelijk op een vrijdag stage gaan lopen. Dit hebben we zo gepland, aangezien we volgende week donderdag al vertrekken voor onze rondreis naar Kaapstad. Eigenlijk kwam dit ook wel goed uit, want volgende week donderdag is er in Zuid-Afrika ook een Nationale Feestdag. Prima gepland dus! Voordat we gaan vertellen hoe de eerste dag van Britt en Sven op de Plaesskool (Boerderijschool) was, en de crèche-dag van Caressa en Nadine, even terug naar gisteravond en vannacht!

Teruggekomen van het surfen, klaagde (klaagde, willen we het eigenlijk niet noemen) Nadine over pijn aan haar voet. Bij haar laatste poging om staand te surfen, is ze namelijk ongelukkig ten val gekomen en is het surfboard op haar voet beland. Na wat medische tips van Caressa, Britt en Sven, is Nadine de avond verder redelijk goed doorgekomen. Lekker slapen en dan morgen wel zien hoe het ermee gaat.

Vannacht 3.00 uur wordt Nadine echter wakker met een verschrikkelijke pijn aan haar voet. Ze kan de voet amper bewegen en erop staan lukt al helemaal niet. Dan maar even Sven sms-en voor wat tips. Helaas.. Sven slaapt als een roosje en hoort de sms niet binnenkomen. Dan maar Britt proberen. Gelukkig voor Nadine, schrok Britt wakker en stond al snel op om te gaan kijken naar de voet. Doordat Sven iemand door het huis hoorde lopen, schrok hij opeens toch wakker, en kwam ook hij polshoogte nemen. Caressa was al snel degene die volgde.

Na een paracetamolletje (leuk scrabble-woord trouwens) en wat bemoedigende woorden, besloten we morgenvroeg af te wachten, en dan een besluit te nemen wat te doen. Doordat we gisteren al vrij vroeg in bed lagen, konden we na deze slaaponderbreking bijna geen oog meer dichtdoen. Och ja, je moet er wat voor overhebben!

’s Morgens voelde Nadine zich best goed en kon verbazend genoeg vrij goed op de voet lopen. Sven, Caressa en Britt raadden toch aan om maar even een foto te laten maken. Na wat advies van Liesbeth (waarvoor opnieuw dank!), bleek een foto niet nodig te zijn en moesten we alleen proberen de voet warm te houden. Waarschijnlijk had het namelijk iets met de spieren te maken. Nadine kon vanmorgen dus tóch naar de crèche gaan. Hierover lezen jullie dadelijk meer!

Plaesskool Karien

Jullie lezen het goed. Stulting zit er voor ons helaas weer op. Na drie ontzettend leuke weken, stond ons een nieuwe uitdaging te wachten. De Plaesskool van Karien. Dit is een piepklein schooltje (of ja, beter gezegd, klaslokaaltje), waarin kinderen van boerenarbeiders les kunnen krijgen. Op dit moment zitten er 17 kinderen op deze school. Het is dan ook enorm apart om te zien, hoe in een klaslokaal van 6 x 6 meter les wordt gegeven aan zowel kleuters, groep 3-leerlingen, groep 4-leerlingen, groep-5-leerlingen en groep-7 leerlingen. Indrukwekkend!

Terwijl alle plaats zo optimaal mogelijk benut was geworden, werd de dag hier geopend met een soort ochtendgym. Alle schouders werden goed losgemaakt en alle slaperige gezichtjes werden zogenaamd weggepoetst. Daarna gezellig wat voor de nieuwe meester en juffrouw zingen en de dag kan beginnen.

Het was fantastisch om te zien hoe Karien alle kinderen op een effectieve manier bezighoudt. Ze rent zich dan ook de longen uit haar lijf. Kan dit in zo’n kleine ruimte? Ja dat kan! Terwijl wij met de kleuters het cijfer 4 gingen kleien, gingen de kinderen van groep 3 aan de slag met inkleuroefeningen en de groep 4- en 5-kinderen met geldsommen. De groep 7-kinderen gingen de foute van de gisteren gemaakte toets verbeteren.

Op het moment dat een groep klaar was met de oefeningen, had Karien weer een andere opdracht achter de hand. Zo bleven de kinderen bezig!

Vandaag heeft Sven zich vooral bezig gehouden met de kleuters. Na wat teloefeningen, kleuren herkennen en groente- en fruitbenamingen, mochten de kinderen nog even puzzelen. Britt mocht op haar eerste dag meteen cijfers geven aan de zelfgeschreven Afrikaanse teksten. De kinderen gingen het verhaal voorlezen en Britt mocht ze beoordelen. We waren dan ook enorm blij dat we zo betrokken worden bij het lesgeven in deze klas.

Na onze lessen gepland te hebben voor volgende week (wat een super week beloofd te worden!), snel terug naar huis. Britt moest namelijk enorm naar de WC. Aangezien de wc’s op deze school nog uit emmers bestaan, besloten we op de terugweg even bij de crèche te stoppen. Hier was de lasser net klaar met het speeltoestel, en had wat Nederlandse hulp de wasmachine aangesloten, zodat de eerste wasjes gedraaid konden worden. Hierover natuurlijk meer in het weekjournaal!

Crèche Kokkewiet:

Caressa kwam vanmorgen zoals bekend alleen aan op de crèche. Er waren vandaag maar 17 kinderen aanwezig. Er waren ook al geen ‘hulpouders’ aanwezig, want op vrijdag gaan de kinderen om 12.00 uur naar huis en krijgen ze dus geen warme maaltijd. Toen Caressa al druk met de ochtendgymnastiek bezig was, kwam Nadine gelukkig toch ook aan op de crèche.

Terwijl de kinderen buiten gingen spelen, kwam onze monteur voor de wasmachine aan. Hij ging al snel druk aan het werk, nadat ook de lasser aan kwam op crèche om het klimrek een opknapbeurt te geven. Aangezien de kinderen het gereedschap wel heel interessant vonden, was het veiliger om naar binnen te gaan.

Nadat de kinderen hun boterhammetjes hadden gegeten, ging Nadine aan de slag met haar zorgleerlingen. Hier was zij echter snel mee klaar, want het kantoor was bezet voor het installeren van de wasmachine. Ook Caressa had vandaag een rustige werkles. Van de oudere kinderen waren er maar 6 aanwezig. Na het vingerverven, het bouwen en het puzzelen gingen de kinderen naar huis.

Wij hadden echter nog ons tweede evaluatiegesprek op de planning staan met Annie en Liesbeth. Na een leuk, open en positief gesprek, kwamen Britt en Sven ons verrassen op de crèche. Britt moest namelijk naar het toilet… Nadat alles gedaan was, konden we met ons viertjes richting huis.

Wist je dat…

• we vandaag ons eerste telefoongesprek gehad hebben met onze stagebegeleider?

• dit gesprek met Twan, best gezellig was?

• we morgen naar Port Elisabeth rijden om te kijken naar iets heel speciaals?

• dit allemaal te maken heeft met ons sponsorproject?

• we Edith (van Kamunyak Travel) willen bedanken voor het sponsoren van onze tractortour?

• we vandaag opnieuw (hoe kan het ook anders!) heerlijk hebben gegeten bij Liesbeth?

• Caressa vandaag maarliefst 5x gebeld is geworden?

• wij ons afvragen welke verhalen ze allemaal te vertellen heeft?

stephanie

hahahaha.. nadine met je pijntje.. je lijkt mij wel :D:D.. maar k ben blij dat je niks gebroken hebt sjattie!

oh en neeltje gaat trouwens donderdag ook naar kaapstad.. maar helaas 1 week voordat jullie gaan.. dus zien zul je haar niet daar !

X

José van Spanje

Hallo Britt en de rest natuurlijk,

Ik wil toch even zeggen dat jullie een geweldige site hebben de verhalen zijn super om te lezen, blijf ook echt genieten niet alleen van het werk wat jullie daar doen, wat natuurlijk heel mooi en dankbaar is maar ook van Afrika zelf.Britt amuseer je straks samen met je ouders en voor morgen goede reis naar Kaapstad.

groetjes,
José X en de rest

Colette Scholtes

Lieve Britt, ik weet niet wat ik allemaal lees; jullie hebben het volgens mij echt echt geweldig daar! Echt super wat jullie allemaal doen, en dan bedoel ik natuurlijk ook wat jullie doen voor al die lieve kindertjes, geweldig!
Ik wil je wel een ding vragen: wil je alsjeblieft voorzichtig zijn met je mama als ze de volgende week komt; laat haar in godsnaam niet bungy-jumpen, want dan ben ik haar voorlopig kwijt, als je snapt wat ik bedoel..... Ik kan je mama echt niet missen!
Trouwens, ik hoop ook echt dat jij voorzichtig doet!!!
Dikke kus voor iedereen van mij! xxxx