zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 22, 15 september 2010

Vandaag, precies de helft van de maand september, zijn we drie weken van huis. De tijd vliegt. Onze kalenders worden in de ochtend bijgewerkt, nog zestig dagen in het mooie Zuid-Afrika.

Als we 's ochtends wakker worden schijnt het zonnetje. Zou het weer zo'n mooie dag worden als gister? Helaas, niets blijkt minder waar, de zon mag dan schijnen, het is te koud voor onze zomershirtjes. Sven en Britt vertrekken om kwart voor zeven met onze inmiddels zwarte auto. Caressa en Nadine rollen rond deze tijd hun bedjes pas uit. Caressa net iets makkelijker dan Nadine, die ook in Afrika haar bed met moeite verlaat.

Stulting:

Vandaag onze voorlaatste dag op Stulting. Voor de afwisseling moesten we vandaag alwéér naar een nieuwe klas. Ditmaal de Engelse Grade-2-class. Een ontzettende leuk mentor, mega-gezellige, maar enorm drukke kinderen. Na de standaard dagroutine, het voorlezen van de kinderbijbel, tijd om aan de slag te gaan. Opnieuw verbaasden we ons over het weinige werk wat de kinderen op een dag af moeten hebben. Vandaag moesten ze een stuk tekst overschrijven (!!), één rekenwerkblad en één taalwerkblad maken. Terwijl sommige kinderen hier al na een kwartier mee klaar zijn, zijn er zelfs kinderen die dit op het einde van de dag nog niet afhebben. Hier schrokken we wel van!

Vandaag was er nog iets anders opmerkelijks. Terwijl wij per toeval iets moest kopiëren, kwamen we in het kopieerhok (om het zo maar even te noemen) tientallen, misschien wel honderden methodes tegen. Hier is op zich niets mis mee, maar ons is de hele tijd verteld dat ze hier op school op dit moment niet met methodes werken, aangezien het curriculum te snel veranderd. Meteen zijn we dus maar aan de slag gegaan met het doorneuzen van al deze boeken.

Bij terugkomst in de klas, werd ons gevraagd of wij ‘eventjes' in de klas alleen wilden zijn. Terwijl wij de rekenles overnamen en de kinderen begeleidden, tikte de tijd voorbij. Uiteindelijk hebben we twee uur alleen in de klas gestaan en hebben de rest van tijd gevuld met energizers en dansjes.

Morgen komen we terug in deze klas. Dit beloofd een drukke dag te worden. We hebben een afsluiting gepland (aangezien dit onze laatste dag wordt) en we moeten natuurlijk onze lesjes geven.

Kokkewiet crèche:

Vanmorgen was het in de ochtendkring nog eens tijd voor het liedje te herhalen over het Lief Klein Konijntje. Terwijl Caressa op haar dwarsfluit floot, danste en zong Nadine er vrolijk op los. Een erg gezellige boel!

Nadat de kinderen lekker buiten gespeeld en gegeten hadden, was het tijd voor de werkles. Terwijl Caressa verder ging met de lammetjes, ging Nadine weer aan de slag met haar zorgleerlingen. Vandaag had Nadine er niet 2, maar begon ze ook met nummer 3. Dit is een meisje die een leerachterstand heeft en wel wat extra hulp kan gebruiken. Terwijl Nadine lekker ontspannen bezig was met haar zorgleerlingen, was juf Caressa een beetje geïrriteerd. De kinderen hadden namelijk uitgevonden, dat als je in klei spuugt, het net verf wordt. Zo zijn er dus al 2 kleipotjes verloren gegaan... en kon juf Caressa met de poetsdoek achter de kleintjes aanrennen.

Nadat de kinderen hun warme kossies hadden gegeten en lekker in bed lagen, dacht we dat we klaar waren om naar huis te vertrekken, maar...

Onderweg van de crèche naar huis komen Caressa en Nadine, Andy de lasser tegen. Hij was onderweg naar de crèche om naar het klimrek te gaan kijken. Ondanks dat Caressa en Nadine al een flink stuk met flinke tegenwind op de dirtroad richting huis gelopen hadden, keerden we dan toch maar weer terug naar de crèche. Gelukkig niet voor niets, want later op de dag kregen we te horen dat de lasser het klimrek wil repareren voor maar €15!

Vandaag zijn we alle vier vroeg thuis. We stappen na de lunch dan ook meteen in de auto om naar St. Francis te rijden. Hier kunnen Caressa en Nadine (Britt en Sven kunnen op Stulting gebruik maken van internet) eindelijk, na een week popelen, in het internetcafé de mails en site's bekijken. Na leuke msn-gesprekken, mails en andere zaken te hebben bijgewerkt, moeten er nog boodschappen gedaan worden. Met vier zakken vol eten en drinken rijden we terug naar OysterBay. Tijdens de rit terug, rijden we flinke grijze wolken tegemoet. En ja hoor, regen. Wind, regen, kou, niet alleen de taal maar ook het weer lijkt op het Nederlandse.

Eenmaal thuis komt Liesbeth op bezoek. We hebben nog wat dingetjes doorbesproken over de sponsoring. Hierover uiteraard meer in ons volgende weekjournaal.

Nadat Liesbeth naar huis was zijn Nadine en Britt in de keuken verdwenen om weer een heerlijke maaltijd op tafel te zetten. Nadat Caressa en Sven op hun beurt weer hebben opgeruimd, zijn we allemaal even aan de slag gegaan met onze eigen dingetjes. Zo heeft Britt een half uur met het thuisfront gebeld, heeft Sven op bed een filmpje gekeken, heeft Caressa in haar dagboek geschreven en heeft Nadine met een glas zure melk ongeduldig naast Caressa zitten wachten totdat ze klaar was. Inmiddels zijn we allemaal weer gezellig samen in onze woonkamer en bedenken we ons net dat het alweer tijd is voor en abc-tje, dus bij deze:

A Aap, die zien we hier vaak

B Britt, 1 van de 4

C Caressa, 2 van de 4

D Drie, 3 van de 4

E Eitje, daar houden we allemaal wel van

F Flessen, die sparen Britt en Sven in de garage

G Gezelligheid, spreekt voor zich

H Huismus, zo voelen we ons af en toe hier

I Inlevingsvermogen, zonder dat kom je in het onderwijs nergens

J Jellyfish, die spoelen hier geregeld aan

K Kokkewiet, de naam van de crèche waar stage mogen lopen

L Lekker ding, die zagen de dames vandaag in de supermarkt

M Melk, die vliegt er hier doorheen

N Nadine, 4 van de 4

O Opruimen, dat heeft de een wat beter onder de knie dan de ander

P Plaesskool, daar gaan Sven en Britt vrijdag heen
Q Quatsch, dat is dit ABC

R Rowaan, het grootste schatje op de crèche

S Sven, 5 van de 4

T Tonijnsalade, die eten we wel eens als lunch

U Uitzicht, daar genieten we nog iedere dag van

V Vroeg opstaan, dat moeten we elke dag

W WC, daar heeft Nadine een nacht op doorgebracht

X X-factor, die hebben we allemaal niet

Y Yatzee, dit zijn we thuis vergeten

Z Zeehond, die hebben we al gezien

Wist je dat...?

• - de knieën van Britt vandaag nog blauwer waren dan gister?
  • - Nadine, Caressa en Liesbeth morgen waarschijnlijk ook blauwe knieën hebben?
  • - dat morgen de laatste stagedag op Stulting voor Sven en Britt en aanbreekt?
  • - dat we weer nieuwe ideeën hebben opgedaan voor het sponsorgeld?
  • - we inmiddels aan het aftellen zijn naar onze reis naar Kaapstad?
  • - we inmiddels tientallen plastic zakken van de ‘spar' hebben?

PS. Op de vraag van Zoe: kossies is het Zuid-Afrikaanse woord voor eten ;-)

opa en oma van Caressa

Hoi Caressa,

Ik leest bij Anita altijd de site ,ik vind het geweldig wat jullie allemaal doen.
De foto`s met de kleintjes vind ik lief je mag me er een van meenemen.
Opa zegt dat jullie gezond terug moeten komen en vooral genieten. Oma roept nog voorzichtig zijn met surfen Caressa.

Groetjes aan iedereen en een knuffel voor Caressa

stephanie

hey nadine!

ik leesdus dat je op internet geweest bent en dan niks laten weten :(:( of terug krabbelen!! flauuuuwww

anyway
weer alles bijgelezen en ja.k ben nu weer druk aant werk enzovoort..
ik ga vanavond voor het eerst gaddo gaddo maken (indonesisch)en als het lukt ga ik dat zeker voor je maken als je terug bent..
anyway..

ik ben genomineerd voor Miss100'5 2010 hahaha moet zaterdag voor n kleine shoot naar aken dus ben benieuwd of ik de finale haal haha.. was het totaal vergetn dat ik me ooit had opgegevn maar ok;)

have fun nog daar he!

Ricky groep 8

Aha, kossies is dus eten!

vertaal dit maar (of probeer er maar zelf achter te komen wat er staat)

Bly skryf! En hopelik gaan dit 'n stuk beter met die knieë! Geniet daar van! Groetjes-Ricky

giel en Jose

Hoi Nadine,

Ik was me al een week aan het afvragen hoe het metjou zou zijn. Gisteren heb ik je ouders gebeld om te informeren hoe het met jou was en die heeft mij jullie site doorgestuurd. Ik wist het bestaan van deze site niet of ik ben het vergeten. Heb je ons waarschijnlijk wel gezegd.
Ik zie aan de dagverslagen dat jullie het prima naar jullie zin hebben.Ook aan de foto's kun je dit wel zien.
Giel en ik zullen jullie site nog regelmatig bezoeken om te blijven volgen hoe het met jullie gaat.
Je zult zien dat het veel te snel gaat.

Geniet ervan
groetjes Giel en Jose

Leon Souren

Dag collega's,

Blijf met belangstelling jullie blog volgen. Leer- en levenservaringen voldoende in het verre Zuid Afrika.

Nog een fijne tijd en tot.......,
Léon

Francis en Wim

hallo lieve 4,

Met grote ogen lezen wij dat ons nichtje Nadine zo'n vlijtige huisvrouw is en reserveren je nu al vast voor een weekje Landsmeer! Fijn te lezen dat jullie genieten van de lessen, de kinderen en van de leuke dingen die jullie doen in de vrije tijd.
Lieve groeten,
Wim en Francis

yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Weer met vreugde jullie verhaal gelezen. Inmiddels is het zondag en ik ben reuze benieuwd hoe Caressa en Nadine het surfen hebben doorstaan. BLAUWE KNIEËN !!! Ja lieve mensen wat vliegt de tijd, maar goed jullie zijn voorlopig nog actief in Z. Afrika. Hoe was het in Kaapstad, of moeten jullie nog gaan ?? Ben benieuwd. Goed ik wens jullie voor morgen weer een goede start in de nieuwe week, jrus oes Haander en veel plezier, jrus Yvonne

Maria

Hoi Nadine en vrienden,

Nog niets van ons laten horen, maar we volgen jullie wel hoor. Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. En de foto's geven er een mooi beeld bij. Veel plezier nog. Liefs, Jeroen, Maria, Lara en Fleur

Laura

Hallo allemaal,

Even speciaal voor Britt: Je krijgt de groetjes van een aantal meisjes van groep 7 van vorig jaar! Ze waren erg benieuwd hoe het met je was en ik heb dus uitgebreid verslag gedaan;)

Liefs Laura.