zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 16, 9 september 2010

Vandaag waren het niet 2 verschillende wekkers die afgingen, maar 3. Sven vertrok gewoon om 6.45 uur richting Stulting en gaf meteen een lift aan de kinderen van Annie. Nadine en Caressa verlieten om 7.40 uur het huis richting de crèche. Britt werd om 8.30 uur opgehaald door Liesbeth om een dagje op de lodge te verblijven en flink uit te zieken.

Stulting:

Zoals al gezegd ben ik (Sven) vandaag alleen naar stage moeten gaan. Hoewel ik de gezelligheid van Britt gemist heb, heb ik opnieuw weer een leerzame dag gehad. Vandaag mocht ik kennismaken met the English-class. Dit is een Grade 1-class waarbij de instructies volledig in het Engels worden gegeven. Een interessante manier om duidelijk verschillen te zien tussen de verschillende Grade-1-klassen. Het enige nadeel was echter dat de groepsleerkracht bepaald niet geschikt was voor deze klas. Ze had een diploma voor het hoger onderwijs, dus niet voor het basisonderwijs. Helaas viel dit meteen te merken aan de chaos in de klas. Ze schold veel, kreeg de kinderen niet bepaald stil en ook in de klas was het een behoorlijke puinhoop. De kennismakingsles van mij en de rekenles verliepen echter prima. Het kan dus wel! Hopelijk heeft ze na het zien van mijn lessen kunnen inzien dat het niet altijd de beste oplossing is om helemaal los te gaan op de kinderen. Zodra je de kids met respect behandelt, krijg je ook voldoende waardering terug.

De dag begon met een gezamenlijk bijeenkomst. Door de lekke band van vorige week, hebben we dit tafereel helaas moeten missen. Vandaag was dus de kans om het nogmaals te beleven. Terwijl de hele school in de hal bij elkaar kwam, werd de gitaar tevoorschijn getoverd. In volle glorie zongen alle kinderen Bijbelliederen. Opnieuw erg indrukwekkend!

Na mijn introductieles, computerles en rekenles ben ik mijn souvenir verder afgaan maken. Van oom Jack heb ik een Zuid-Afrikaanse vlag meegekregen (dank je wel!). Deze laat ik op dit moment volschrijven door de kinderen waaraan ik lesgegeven heb. Hij begint na deze twee weken toch al erg vol te raken!

Nu eerst genieten van het weekend en daarna volop aan de slag in Grade 2.

Crèche Kokkewiet:

Zwaar bepakt komen Caressa en Nadine aan op de crèche. Na het gesprek met Annie gister, zijn Caressa en Nadine direct wat spulletjes gaan kopen voor de kinderen. Meer hierover volgt in het weekjournaal, en ook onder de map foto's à sponsoring zullen foto's van de spulletjes verschijnen. Wel is het leuk om te vermelden, dat Annie oprecht dankbaar en blij reageerde.

In de ochtendkring werd direct gebruik gemaakt van een van de materialen die we de dag daarvoor gekocht hadden. Daarnaast waren we van plan het liedje ‘Tsjoe Tsjoe Wa' te gebruiken tijdens de ochtendgym. Helaas bleef de gloednieuwe cd meerdere malen vasthangen. Nieuwe cd-speler misschien...? Of ligt het toch aan de cd...? Vervolgens hebben we de ochtendgymnastiek naar buiten verplaatst om samen met de kinderen ‘zakdoekje leggen' te spelen.

Bij het vrijspel buiten hebben we samen met de kinderen in de zandbak zand-pannenkoekjes gebakken. Helaas wisten de hele kleine kindjes nog niet dat zand niet bedoeld is om mee te gooien. Met alle gevolgen van dien! Nadine en meerdere andere kinderen zaten helemaal onder het zand. Toen iedereen weer enigszins zandvrij was, was het tijd om te eten. Het zonnetje scheen, dus werd er besloten om dit buiten te doen met de kinderen.

Na het eten ging Nadine weer aan de slag met haar zorgleerling. Caressa nam de oudste kinderen onder haar hoede en ging ook al aan de slag met de nieuwe materialen. Debbie ontfermde zich over de kleintjes.

Na een geslaagde ochtend was het tijd voor de warme maaltijd. Nadat de kinderen lekker in bed lagen, zijn we op weg naar huis vertrokken.

Wist je dat...?

• - In Zuid-Afrika weinig fruit te verkrijgen is (alleen bananen, appels en sinaasappels)?
  • - Vandaag alweer het einde was van onze tweede stageweek en dat ons weekend dus vandaag begonnen is?
  • - Caressa op dit moment ook een muishond heeft gespot? En dat zij dus vanaf nu Nadine gelooft?
  • - Wist je dat Britt vandaag heeft mogen genieten van Nederlandse tv.
  • - Wist je dat Caressa en Nadine vanmiddag een flinke wandeling hebben gemaakt.
  • - Wist je dat menig roddel uit het Kerkraadse leven vandaag uitgebreid besproken is. En dat Landgraaf hier buiten viel.
  • - Dat Sven vandaag de township van Humansdorp heeft bezocht.

nan en fon

Dag britt,

Dit gaan goed met jou, ten minste, dit het ons van jou ouers gehoor. Normaalweg gaan ek op die Sondagoggend met jou pa fietse, egter nou is ek genoodsaak huis te bly omdat ek wat liggaamlike klagtes het.
Nog 'n week, endan sien julle mekaar. Opwindend!
Vanselfsprekend het jy in Zuidafrika kennis gemaak met die onderwys stelsel. Is dit nou tradiotioneel sonder dissipline of sluit die stelsel aan by ons stelsel. Doceert die onderwyser, of werk die kinders ook baie saam. Kan jy dit ken vlak van die kinders vergelyk met die kinders hier? Werk die onderwysers ook al bevoegdheid gerig?
Van Floor het ons verstaan dat julle onderkomen ietwat luxueus is.He land sal wel indrukwekkend wees.
Geniet hierdie geweldige trip en snuif alle indrukke bewus op met alle sintuie wat jy het.

Baie pret, nan en Fon.