zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 15, 8 september 2010

Woensdag gehaktdag? Woensdag-lekker-vroeg-uit-school-dag? Nee hoor! Het is weer Woensdag ABC-dag. Terwijl we op dit moment bezig zijn met onze tweede stageweek, is het ook alweer tijd voor onze tweede ABC. Enjoy it!

A Auto wassen, dit kun je hier na elk ritje wel doen

B Bungeejumpen, is hier nog uitleg bij nodig?

C Circus, op Stulting is komende maandag een circus.

D Debbie en Annie, deze twee runnen de crèche

E Energie, dit krijgen we als we de blije gezichten van de kinderen zien.

F Foto's, hier kunnen we er geen genoeg van maken...
G Groep 8, deze groep gelooft niet dat Sven gaat bungeejumpen

H Hoogtepunt, dit was voor Caressa absoluut het paardrijden (of kan er bij deze letter dan beter hoogtevrees staan?

I Internet, helaas beschikken we hier niet altijd over

J Jacuzzi, hier hebben we al twee keer van mogen genieten

K Kaapstad, de plek waar wij over 2 weekjes naar toe gaan

L Liesbeth, geweldige vrouw waar we altijd bij terecht kunnen

M Mamma's en Pappa's, die hebben regelmatig met ons contact. Dank je wel!

N N'Tomby, de hond van Liesbeth, een vaste bezoeker van onze site

O Onderdak, helaas zijn er nog té veel mensen in Zuid-Afrika die dit niet hebben

P Pauzetijden, elke dag weer op een andere tijd...

Q Q, tjah, in ons twee ABC-tje is dit nu al een moeilijke letter. HELP!

R Rugbywedstrijd, voor de eerste keer hebben Britt en Sven dit mogen beleven.

S Stulting Laerskool, de basisschool waar Britt en Sven op dit moment stage lopen

T Thank You, dank jullie wel voor alle bemoedigende reacties op de site

U Uiteten, dit is hier vaak nog goedkoper dan zelf eten maken

V Verveelmomenten, hier hebben we er gelukkig maar weinig van gehad! Houden zo!

W Walvissen, deze hebben Caressa en Nadine vandaag van wel heel dichtbij gezien

X X-factor, misschien iets voor de dwarsfluitkunsten van Caressa?

Y Ysblokjes, lekker verfrissend tijdens de warme dagen

Z Zingen, elke dag zingen de kinderen enorm veel

Stulting:

Vandaag stond er voor ons een drukke dag op het programma. En kennismaken met een nieuwe groep (en dus ook weer nieuwe werkwijzen en lesprogramma's), en een gesprek met de directeur van Stulting (Dhr. Coetzer), en een optreden voor pakweg 60 kinderen. Maar goed, laten we bij het begin beginnen.

Toen we vanmorgen het klaslokaal van Grade 1 Class 2 binnenliepen, werd al meteen duidelijk dat dit absoluut niet te vergelijken viel met de andere Grade 1 klas. Een fleurig lokaal, leuke dingetjes, ruime en goed ingerichte hoeken en vooral rustige kinderen. Wat een verademing! Het grote verschil tussen deze twee klassen zal vooral liggen aan de leeftijd van de leerkrachten. De klas waar wij maandag en dinsdag geweest waren, werd gerund door een oudere mevrouw. De klas van vandaag werd daarentegen geleidt door een 24-jarige juf, die net afgestudeerd was. Gelukkig! De dag begint al goed!

Helaas konden we maar even genieten van deze geordende klas. Klokslag 8.00 uur stond er namelijk in het kader van ons onderzoek een gesprek gepland met de directeur van de school. Terwijl wij ons een heel statig persoon voorstelden, bleek het achterafgezien een hele sociale, vriendelijke en spontane man te zijn. Het was dan ook een fijn gesprek. Een paar opvallende punten uit het gesprek:

• - Op dit moment zijn er geen tekstboeken op school te vinden. Dit komt doordat het landelijk curriculum op dit moment vrijwel maandelijks veranderd. Met andere woorden: over hetgeen de kinderen moeten leren, is op dit moment nog steeds geen eenduidig antwoord.
  • - Deze school wil naast het streven naar goede leerprestaties ook hoge ogen gooien op het gebied van sport (rugby, tennis, cricket, netbal enz.) en cultuur (verschillende koren, muziek- en dramalessen, schilderen enz.).

Voor de rest waren er opvallend veel gelijkenissen met Nederland.

Na dit intensieve, maar zeer interessante gesprek tijd voor de pauze. Hier konden we ons mentaal en lichamelijk voorbereiden op onze dansontgroening. We hadden bij de kleuters al even mogen proeven en de gewilligheid en het ritmegevoel van de Afrikanen, maar nu gingen we het ook voor de Grade 1 klassen doen. In de grote hal aangekomen, had Rinie (kleuterleidster) een verrassing voor ons. Ze had niet alleen Grade 1 uitgenodigd, maar ook Grade 2, 3 en 4. Even anders omschreven: we hebben voor ongeveer 200 kinderen gedanst op het Vliegerlied, de Tsjoe Tsjoe Wa en Cowboys en Indianen. Ze konden er geen genoeg van krijgen. De kinderen waren hier zo overdonderd door dat we bijna werden belaagd door alle knuffels die de kinderen wilden uitdelen. Toen we over het schoolplein terugliepen hoorden we alleen maar: 'You rock!', 'I want to be your friend' en 'You are great!'.Door de positieve reacties is dan ook besloten om het volgende week nog een keer te doen. Dit keer met bodyguards?

Bijgekomen van alle adrenaline dan toch maar weer even terug naar de klas. Na samen met de groepsleerkracht de taal- en schrijfles gedaan te hebben, was verrassend genoeg de tijd alweer voorbij. Wat vloog deze dag voorbij! Morgen alweer de laatste van deze week!

Crèche Kokkewiet:

Vandaag weer een druk bezochte dag op de crèche, wederom waren er vandaag vijfentwintig kinderen aanwezig. Allereerst zijn wij begonnen met het dagelijkse gebed, dagen van de week, het weer en de gymles. Dit keer met het vliegerlied, waarop de kinderen vrolijk dansen en bewegen. Dan start Caressa met haar lente activiteit, waarbij de kinderen ieder een bloem krijgen. De bloemen hebben een verschillend aantal blaadjes, een tot en met vijf. Op de grond liggen vijf genummerde formulieren, ieder kind legt zijn bloem bij het juiste nummer.

Na de lenteactiviteit is het tijd voor toiletroutine en buitenspelen. Na een half uurtje frisse lucht komen de kinderen naar binnen om te eten. Nadat de buikjes weer gevuld zijn, spelen de kinderen op de matten en aan de puzzeltafel. Dan ontdekken de kinderen onze foto camera's. Ze willen allemaal op de foto en vinden het geweldig om de foto's terug te kijken.

Na het vrij spel is het tijd voor de muziek en beweegles. Op het liedje ‘lief klein konijntje' wordt er luidt gezongen en gedanst. Dan is het tijd voor de warme maaltijd, of toch niet? Als Nadine in de keuken gaat kijken staat er nog niks klaar om op te dienen. Snel worden de borden opgeschept met rijst en bonensaus, terwijl Caressa en Debbie de kinderen bezig houden met liedjes zingen. Na tien minuten zingen en wachten komen eindelijk de borden door. De kinderen eten hun bordjes leeg en gaan dan lekker slapen.

Als de kinderen eenmaal slapen, hebben wij nog een evaluatiegesprekje met Annie. Ze geeft ons wat tips om ons beter verstaanbaar te maken bij de kinderen. Daarnaast laat Annie ons een aantal leuke materialen zien waarvan we gebruik kunnen maken. Al met al een aantal leuke ideeën om mee aan de slag te gaan.

----------

Wist je dat....?

• - Caressa en Nadine vanmorgen met stomheid geslagen waren?
  • - ze namelijk op een paar meter van het strand een walvis zagen?
  • - bij sommige van ons Patience een verslaving begint te worden?
  • - we vandaag mogen genieten van oer-Hollands patat?
  • - er vandaag opnieuw geheimen verteld zijn?
  • - door het typen van dit vorige wist-je-dat-je Caressa in een deuk lag?
  • - wij nog steeds niet weten daardoor dit komt?
  • - we vandaag weer inkopen hebben gedaan voor de crèche?
  • - Caressa touwtjes van fluitjes gebruikt om bloedneuzen te stoppen?
  • - het haar raar genoeg nog gelukt is ook?

We will rock you!

The Crèche-girls and the Stulting-people

Manon en Rik

Beste Britt, Caressa, Nadine en Sven,
Vannacht hebben Rik en ik de Africa-proof gehad. Ik werd midden in de nacht wakker van een ritselend geluid naast mijn bed. Rik merkte ook wat en jawel hoor in een flits zag Rik een muis door de slaapkamer rennen. Inmiddels klaarwakker besloten we de muis proberen te vangen. Gewapend met een lege schoenendoos zaten we op het bed, klaar voor de aanslag. De muis rende van rechts naar links, onder het bed, langs de kast, achter de comode. Uiteindelijk hebben we de lege doos over hem heen kunnen zetten en hem netjes in de tuin gezet. Dit was beslist de ultieme test of we klaar zijn voor naar Zuid Afrika te komen. Nog een paar weken. We verheugen ons enorm om alles met eigen ogen te kunnen zien. Groetjes Rik en Manon

stephanie

jaja ik kan het niet laten!..

jullie moeten uitkijken met die walvissen anders gebeurd t zelfde al pinocio hihi en moeten jullie die vis aant niezen maken met vuur hmm..;)

rock on!

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Weer een machtig mooi verhaal. Jullie beleven veel en mooie dingen/momenten geniet er van. En wat vliegt de tijd jullie 2e week zit er bijna op. Dat bloedneuzen stoppen Caressa met touw en fluit, hier wil ik wel meer over weten. Goed jongelui succes verder alvast een mooi weekend wat komen gaat. Ik ga vanavond naar de lege stoel van Caressa kijken ( hahaha ) jrus oes Haander vaa 't Yvonne

melvin (van groep 8)

Heey Sven het is heel leuk met meester Bram in groep 8 maar als je terug komt is het nog veel leuker maar we hebben al een hele boel leuke dingen gedaan , morgen moeten we en toets maken van spelling:P

maarja... dat hoort er ook bij:P maar denk nog steeds dat je niet durft te bunjeejumpen:)

Gr.Melvin uit kerkrade

Laterzz..

Jasper ook groep 8

Hoi meester Sven in groep 8 is het heel leuk vooral met meester Bram :-) en een jacuzzi heb je er echt in gezeten lijkt me leuk, zie je later in groep 8

doei:-)

nadia groep 8

hallo meester sven het lijkt me best luuk daar ik hoop dat je veel armbandjes hebt kunnen geven en het daar leuk hebt ik zie je in groep 8 groetjes nadia

p.s meester bram had tegen de pastoor gezegd dat de echte meester de lotto had gewonnen en dat hij moest invallen :-)

nadia groep 8

ik bedoel leuk hie hie in de plaats van luuk

jo wilma

hallo jullie weer leuk om dit te lezen zo te zien is het best wel gezelig daar bij jullie en wij wenssen jullie een mooi weekend allemaal groetjes jo

Nicole en Heinz

Hoi Afrikaantjes en Svennemen,
*Voor de Q van het ABC - Quatsch(kop) ........
*M.b.t. Britt hopen we dat ze weer aan de betere hand is, en dat ze kan gaan genieten van de komende vrije dagen.
*Nadine en Caressa, wij heel jaloers zijn op jullie omdat wij niet zo'n grote vissen in onze vijver hebben.
*Sven, sport belangrijk op de school?? Tennis?? Is er iets te organiseren of ........??
** Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat jullie de maandag tot de donderdag heftige dagen hebben. Vroeg op, snel donker, veel voorbereiden, laat slapen. Dat zijn toch vermoeiende dagen. Dus .......... Geniet van het komende weekend en beleef veel, dan hebben wij weer wat boeiends te lezen.

Greetz, de Lintjes

Will en Marian

Hallo "afrikaantjes" wij volgen met plezier jullie verhalen.
En zo te horen hebben jullie het goed naar jullie zin.
Hey Swen laat je door de opmerking van je vader niet verleiden tot evt. rekord pogingen.
Ik neem aan dat de reis alle een rekord is.??
Veel plezier met zijn allen.

Gr.
De Kroontjes.

zoe ( greop 8)

hoii meeter sven.

heb je al gebunjeejumpt?
denk nog altijd dat je het niet durft. en is de ijsblokjesmachine al weggedreven?
meester bram heeft ons al een dictee gegeven! ach ja...
als je terug komt, neem dan een aapje voor me mee alstjeblieft. ;)
en die jacuzzi mag ook mee komen!

groetjes van zoe

thea slieker

Lieve Nadine,
Vond het leuk om je van de week even gesproken te hebben. Begrijp dat het nu beter weer is gelukkig maar want van de wind word je vast heel onrustig. Gaaf hoor een Walvis zo dicht bij. Voor jullie nu ook lekker weekend. Veel plezier en tot snel weer.
Liefs en dikke kus Thea

Jari groep8&Jana

hoi meester Sven het is leuk in groep 8 maar wij geloven echt niet dat je gaat bungeejumpen!
ik verheug me al op November.
doe de Afrikaanse kinderen de groetjes van ons!=D
groetjes Jana&Jari xD

Ingrid

Hallo Nadine,

Alles goed? Hoop dat je je goed kan wennen.
Ik ben net begonnen met dag 1 te lezen, ben net terug van vakantie.
Al bij het eerste verhaal lijkt me alles al geweldig. Dit moet toch een super ervaring zijn. Echt te gek dat je dit doet,
Heel veel succes en ik blijf je volgen.

Dikke kus Ingrid Paco Luc en Aitana

Ilse Pasmans

Hallo Caressa,
ik lees geregeld jullie verslagen, het is geweldig wat jullie daar doen
Wens jullie nog een mooie tijd
Groetjes Ilse en Hub

Leen en Margo

Hoi allemaal,

Geweldig wat jullie allemaal meemaken! Walvis spotten vanaf het strand. Dat is toch een hele ervaring! Nog even en dan gaan jullie op reis! Dat zal nog veel spannender worden. De laatste groet vanaf Mallorca! Nog veel plezier, liefs Leen, Margo en groeten van Bert en Lucie! Doeiiii

casper groep 8

leuk hoor!
leuk dat je gaat bungeejumpen:)
ik heb nu al zin in november!

Casper

Casper groep 8

neem ook een appje voor mij mee!