zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 14, 7 september 2010

Gelukkig was de wind gisteravond nog gaan liggen, waardoor we beter geslapen hebben dan gister. Waarschijnlijk heeft het dan toch echt aan dag 13(!!!) gelegen. Na een lange nacht (we lagen allemaal al om 9.30 uur in bed) ging vanmorgen om 6.00 uur de wekker van Sven en Britt en om 6.50 uur de wekker van Nadine en Caressa. Na een vluchtig ontbijtje was het dan tijd om, inmiddels voor de zesde keer, naar stage te vertrekken.

Stulting:

Vandaag een dag zoals alle andere. Lekker standaard, niet veel bijzonders. We zijn de dag begonnen met het zingen van godsdienstliedjes. Samen met Grade 2 in een knus lokaaltjes onder begeleiding van een gitaar. Toch wel erg apart om te zien hoe kinderen zich in dit soort muziek helemaal kunnen geven door de vrolijke klanken en bewegingen van de liedjes. We betrapten ons na afloop erop, dat we de bewegingen en liedjes stiekem al uit ons hoofd wisten.

Na dit vrolijke begin, terug naar de klas. In een stoffige klas, waar alle ramen wagenwijd openstaan (dit blijkt hier normaal te zijn) hebben wij de dag doorgebracht. Opnieuw schrokken we vandaag van de chaos in de klas. Iedereen liep waar hij wilde, iedereen deed wat hij wilde en iedereen deed ook net niet wat hij wilde (klinkt het logisch?). Wij hoopten vandaag tijdens onze les hier verandering in te brengen. We hadden een leuke taalles bedacht waar de kinderen moesten rijmen met de “ou”-klank. Als we terugkijken op deze les, kunnen we niet ontevreden zijn. Door de korte tijd dat wij in deze klas zijn, moeten we niet verwachten dat wij opeens wonderen kunnen verrichten. De kinderen bleven onrustig, maar goed, zou je niet als je dit het hele schooljaar al gewend bent…

Onze mentor was erg enthousiast over de manier waarop wij de lessen gaven. Hopelijk inspireert haar dit voor de rest van haar loopbaan.

Morgen staat voor ons een drukke dag te wachten. Morgenvroeg hebben we een gesprek gepland met de directeur van de Stulting Laerskool. Hierin willen wij hem vragen stellen over de algemene zaken in de school. Vervolgens zullen we in de grote hal voor maarliefst 180 kinderen gaan dansen en zingen. Dit stond eigenlijk voor vandaag gepland, maar wegens examens kon dit helaas niet doorgaan.

Na al deze leuke dingen gaan we morgen ook kennismaken in de “andere” Grade 1-klas. Kortom, een volle dag met beslist opnieuw weer weel avonturen! See Ya!

Crèche Kokkewiet:

Aangekomen op de crèche schrokken we van het aantal kinderen. Er waren vandaag maar liefst 25 kinderen aanwezig op de crèche, terwijl dit getal de vorige stagedagen rond de 17/18 kinderen lag. Maar geen haan die er naar kraait, want het blijkt hier heel normaal te zijn dat de kinderen komen wanneer het de ouders uit komt. Over hanen gesproken… hadden we al verteld dat de sfeer in de township een beetje te vergelijken is met een kinderboerderij? Overal lopen namelijk kippen, hanen en zwerfhonden.

Maargoed, weer even terug naar de crèche. Toen we de puzzel van de wel erg grote kring hadden opgelost, waren we klaar om de dag te beginnen. We hadden ons voorgenomen om de ochtendgym vandaag wel buiten te doen, het was tenminste droog vanmorgen. Maar dat was ons ook vandaag niet echt gegund. Toen we met de kinderen buiten aankwamen, stond er een hele grote vrachtwagen op het terrein van de crèche!!! Deze kwam het riool leeg halen. Gelukkig lieten we ons niet uit het veld slaan, we zijn gewoon de gymles buiten gaan doen op het stukje gras, wat wel nog vrij was. Natuurlijk niet voor lang, want de vrachtwagen moest ook weer van het terrein af. Gelukkig vonden de kinderen het gebeuren heel erg interessant.

Na de gymles was het de taak aan Caressa om haar eerste prentenboek in het Zuid-Afrikaans voor te lezen. Zeker weten we het natuurlijk niet, maar aan de gezichtjes van de kinderen af te lezen, was het wel aardig gelukt.

Vervolgens gingen de kinderen een boterhammetje eten. Terwijl Caressa de tandjes van de kinderen ging poetsen, ging Nadine aan de slag met haar opdracht van school. Nadine gaat aan de slag met een teruggetrokken meisje. Zij doet dit d.m.v. speltherapie. Opvallend, maar erg goed, is dat het meisje erg open is richting Nadine. Jullie kunnen je wel voorstellen, dat dit soort dingen hard nodig zijn vanwege de thuissituaties van de kinderen.

Als laatste, voordat de kinderen gaan eten en slapen, stond de muziekles van Caressa op het programma. De kinderen moesten het verschil horen tussen langzame en snelle liedjes en tussen vrolijke en verdrietige liedjes. Ongelofelijk wat de kinderen voor een ritmegevoel hebben, terwijl ze pas 3/4 of 5 jaar zijn. Caressa hoefde een liedje maar in te zetten en de kinderen begonnen direct op de maat mee te klappen. Daarna hebben we het liedje ‘lief klein konijntje’ samen met de kinderen gezongen.

Nadat de kinderen lekker ingestopt op hun matrasjes lagen, was het voor ons tijd om naar huis te vertrekken en de lesjes van morgen voor te bereiden.

Na het voorbereiden van die lesjes was de dag voor Caressa en Nadine nog niet voorbij. Zij hadden om 17.30 uur een bestuursvergadering op de crèche.

Als eerste werden Nadine en ik kort voorgesteld aan het comité. Vervolgens wordt de vergadering geopend door middel van een gebed.

De vergadering staat vooral in het teken van de constitutie en het business plan, die beide deze week moeten worden ingeleverd bij social work. Het doel hiervan is het krijgen van registratie en een vergoeding, zodat de salarissen van Annie en Debbie daarvan betaald kunnen worden. Op dit moment worden de salarissen betaald van giften. Deze zijn niet genoeg, waardoor Annie en Debbie maar de helft krijgen van wat ze eigenlijk moeten krijgen.

Nadat Liesbeth de constitutie en het business plan kort heeft doorgenomen met het comité, worden er nog wat kleine dingetjes besproken. Opvallende dingen waren:

<!--[- Annie sprak andere aan op hun taak. Bijv. de secretaris heeft de taak om te schrijven en zal dit vanaf de komende vergadering ook doen.

<!--[- Ouders die de crèche niet kunnen betalen voor hun kind, kunnen ook op de crèche komen werken.

<!--[i- Het budgetplan wordt snel doorgesproken.

<!--[- De bingo van zaterdag 04-09-2010 wordt besproken. Het was een groot succes en dat heeft zich in het dorp rondgesproken. De mensen zouden graag nog een keer een bingomiddag willen houden. Liesbeth verteld echter dat dat niet kan zonder gesponsorde prijsjes. Annie komt op het idee om levenspakketten als prijsjes samen te stellen. Deze kunnen goedkoop ingekocht worden, waardoor er toch winst wordt gemaakt.
Ook kwam naar voren dat Annie teleurgesteld was, dat niet alle comité leden aanwezig waren op de bingo. Zij moeten daarom R10 boete betalen.

<!--[- Als laatste kwam ook nog naar voren, dat wij ook een sponsorbedrag bij ons hebben. Annie gaat nadenken wat zij graag zou willen hebben voor de crèche.

Al met al een drukke maar erg interessante dag!

He’s got the whole World in his hands!

The African-girls en Sven-the-African-men…

Wist je dat…?

- Britt en Sven vandaag naar hun eerste rugbywedstrijd zijn gaan kijken?

- Britt al een hele week verkouden is dankzij de tocht in Stulting en dat daar vandaag koorts bij is komen kijken?

- Sven vandaag een broodje konijn heeft gegeten, zonder konijn?

- Caressa en Nadine vandaag de hele dag in stank hebben moeten lopen op de crèche, maar dat ze er niet achter zijn gekomen waar die vandaan kwam?

- Sven en Britt vandaag een ingepakt kalfje tegenkwamen bij het tankstation, klaar om geslacht te worden?

- Britt en Sven in de eerst volgende uitgave (december) van de Humansdorp-krant komen te staan?

- Nadine en Caressa gemiddeld 500 snotneuzen per dag schoonmaken?... bah!

- Sven en Caressa vandaag nog een keer over de rotsen van Oysterbay zijn gelopen, omdat de zee vandaag enorm wild was en dit prachtige foto’s opleverde?

liesbeth

maar, was die onderwijzeres nie 'n ou tannie van tegen de 70.... ach, nooit te oud om te leren....

Leen en Margo

Heel leuk idee die bingo!

groet

stephanie

hela hola pepsi cola!! hahaha!

nou weer een zeer leuk verhaal! en hoe meer ik lees hoe meer ik eigenlijk begin te denken hoe saai dit kikkerlandje is!
maar niet getreurd nu de school weer is begonnen heb ik weer flink wat te doen..

maar goed!

ik verheug me weer op een nieuw verhaal van de 4 avonturiers!

X

Leon Souren

Goed om al jullie ervaringen te lezen.

Nicole - Heinz

Zo te lezen zijn er voldoende mogelijkheden om met het sponsorgeld blijvende sporen achter te laten. Heel veel suc6 gewenst met jullie keuzes.
Britt:
Veel beterschap gewenst. Een kop hete Thee met Cognac, sjaal om en dan onder de deken doet wonderen.
Caressa:
Afrikaans voorlezen. Verleer daarbij niet het Kirchraods plat.
Nadine:
Goed te horen dat jij het teruggetrokken meisje zo aan de praat krijgt.
Sven:
Tja, slapen is nooit een probleem geweest, waar dat ook met welk kabaal dan ook is.
Allemaal de groeten en TEACH ZE

Yvonne

Hallo Caressa en Co.,
Om te beginnen wil ik de zieke onder jullie BETERSCHAP toe wensen.
Het uiteraard weer een heel interesant verhaal is. Alleen ik niet begrijp met de kindjes in bed doen, is dat een middag dutje of is het echt het nachtslaapje.???
Ja en jullie de handen vol hebben - tanden poetsen - snotneuzen schoonmaken enz. enz. Moeten jullie soms ook nog luiers wisselen ?? Maar jullie doen het goed, wederom succes, en de jrus oes Haander vaa't Yvonne