zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 13, 6 september 2010

Vandaag begonnen we dan aan onze tweede stageweek. Behalve Sven had niemand goed geslapen. In tegenstelling tot de heerlijke dag van gister, was het vandaag heel erg koud en was er veel wind. Door deze verschrikkelijke wind, zijn de dames dan ook een paar keer wakker geworden. Toen we vanmorgen dan met veel moeite opgestaan waren en richting onze stageplekken vertrokken, voelden we de eerste Zuid-Afrikaanse regendruppels.

Stulting:

Vandaag was het tijd voor een nieuwe uitdaging op de Stulting school. Na vorige week de hele week bij de kleuters stage te hebben gelopen gingen we vandaag naar groep 3 (grade 1). We werden voorgesteld aan Ina, de leerkracht van groep 3. Ina, een kleine en oudere vrouw zal onze mentor worden voor de komende week. We zijn benieuwd. De dag begon vandaag in de centrale hal. Met de hele school werd de week geopend. De directeur sprak de kinderen toe en er werden liedjes gezongen en gespeeld. Na dat festijn zijn we samen met groep 3 naar onze nieuwe klas gelopen. Deze klas zag er toch wel wat armzaliger uit als bij de kleuters. De bankjes waaraan de kinderen zitten waren erg versleten en er lag een vies/oud tapijt op de grond die de sfeer van het lokaal oud maakte. Omdat het vandaag onze eerste dag in groep 3 was, hebben wij ons voornamelijk georiënteerd en geobserveerd. Wat ons gelijk opviel was de chaos in deze groep. De kinderen mogen zelf bepalen wanneer, hoelang en met wie ze aan een opdracht werken. Daarnaast krijgen de kinderen ook nog maar een 2 opdrachten over heel de dag. Ook viel ons op dat Ina de werkbladen die de kinderen moesten maken letterlijk voorzei. In Nederland zul je dit niet snel terug zien in een groep 3. Morgen gaan we voor het eerst in deze klas lessen geven. We zullen een werkblad met de kinderen maken en dit gezamenlijk bespreken. Daarnaast zullen we Ina bijstaan bij het werken in groepjes. We zijn benieuwd!

Crèche Kokkewiet:

Na die eerste Zuid-Afrikaanse regendruppels en veel wind, kwamen we dan eindelijk aan op de crèche. Tot nu toe was een ochtendwandeling altijd wel even lekker om wakker te worden, maar vanmorgen was dat toch een ander verhaal. Gelukkig werden we snel wakkergeschut door de kinderen die vanaf 8.00 uur naar de crèche toe komen.

Half 9 is het dan tijd om naar binnen te gaan. Gelukkig! Want het werd er niet warmer op buiten. Na het dagelijkse gebedje mochten wij de dag overnemen. Omdat wij de ochtendgym tot nu toe wel erg minimaal vonden, hadden wij ons bedacht om een echte volledige gymles te geven... buiten!!! Aangezien ze er op onze opleidingen vanuit gaan dat we flexibel zijn, hadden we de gymles al snel naar binnen verplaatst. Na het verschuiven van het een en ander was het dan eindelijk tijd voor onze gymles. We begonnen met ons gebruikelijke energizer versje, om vervolgens door te gaan met een balspel. Als afsluiter hadden we tikspelletje.

Na het tikspel hadden we een lentespelletje bedacht. De bedoeling was dat de kinderen aan de goede kant gingen staan. Als het woordje wel bij de lente hoorde, dan moesten ze bij de lente slinger gaan staan. Hoorde het woordje niet bij de lente, dan moesten ze aan de andere kant van de klas gaan staan. Maar ook dit ging vandaag niet zoals verwacht. We hadden het idee dat de kinderen vandaag ons Nederlands lastiger vonden dan vorige week. Ook merken we aan alles, dat het eigenlijk niet te vergelijken is met stages in Nederland bij de kleuters. Op de crèche zijn op dit moment de meeste kinderen 3 jaar, wat het erg lastig maakt om passende activiteiten te verzinnen.

Na het eten hadden we een werkblad voor de kinderen. De bedoeling was dat ze de lijn van de vlinder naar de bloem deden volgen met een wasco, een oefening voor de fijne motoriek. Bij deze oefening kwam al helemaal goed naar voren wie de oudere kinderen zijn en wie de toch nog wel erg jonge kinderen zijn. Ze deden gelukkig wel allemaal hun uiterste best en vonden de hele dag erg leuk. Dat de kinderen plezier hadden gehad, stond ook in de dagevaluatie van Annie en daar doen we het natuurlijk voor!

Na het werkblad mochten de kinderen vrij spelen in 3 verschillende hoeken. Wij hadden daarbij ook de puzzels maar eens tevoorschijn gehaald. De kinderen vonden het geweldig! Helaas zijn er maar 6 puzzels compleet, dus we hebben alweer een leuk idee voor het sponsorgeld.

Na een toch wel vermoeiende dag kijken we uit naar morgen. Morgen gaat Caressa haar eerste prentenboek in het Zuid-Afrikaans voorlezen en haar dwarsfluit gebruiken voor de tweede muziekles. Nadine gaat morgen voor het eerst een kind individueel begeleiden d.m.v. speltherapie. We kijken er naar uit! Én uiteraard hopen wij de gymles buiten te kunnen geven.

Wist je dat...?

• - We het vandaag allemaal een langdradige dag vinden en dat we voor het eerst moeite hebben om de tijd om te krijgen.
  • - We vandaag dan ook waarschijnlijk vroeg in bed liggen.
  • - We denken dat dit maken heeft met dag 13(!!!) van onze reis.
  • - Je hier prepaid kaarten voor €0.50 kunt kopen, maar dat wij hiervoor nog geen minuut naar Nederland kunnen bellen.
  • - Britt en Sven morgen voor 180 kinderen moeten dansen.
  • - Zij dat gaan doen op het vliegerlied en het cowboy en indianen lied.
  • - Nadine vandaag een super lief cadeautje heeft gemaakt voor Caressa.
  • - Dit een aftelkalender is.
  • - De dames vandaag, Sven hebben geleerd hoe je een aansteker moet gebruiken, nadat hij zijn vingers had verbrand bij het aansteken van een kaars.

Slaap lekker,

De vier saaie mutsen!

stephanie

hallo allemaal!!

npu en weer een geweldig verhaal! ik vind t echt geweldig om alles bij te lezen!

Nadine! ik mis je hier!! grrr.. echt raar dat jij daar zo zit.. maar ok.. nog eventjes :P..
voor de rest gaat alles zn gangetje.. ik heb zometeen stage van 12 tot 8 en ja.. de dagelijkse sleur dus ;)

ik was eigenlijk van plan je wat te vertellen maar EUH! ik heb last van alzheimer light!!!!:D

zaterdag was ik op LIK je krijgt de groeten van Jules die liep daar rond hehe!
oh en ik heb nog n site gevonden om te bellen die is makkelijker dus je gaat binnenkort een belletje vanmij krijgen.. maar gezien ik niet weet vanaf hoelaat ik kan bellen wacht ik wel even af tot je me een paar tijden hebt doorgestuurd!:P

nou people! have a nice week!

X Stephanie

stephanie

oh en nog een reactie op sven en de aansteker! is niet erg dat je niet weet hoe t moet.. ik heb hier aant thuisfront ook nog enige mensen die dat niet kunnen is toch grappig ;)

daarvoor zijn lucifers gemaakt hehehe

petra

hoi allemaal,

Geweldig jullie verhalen ik lees ze elke keer weer met veel plezier ik hoop dat jullie het dan ook volhouden tot het einde van jullie stage.

p.s. Sven mitch kan 8 november beginnen bij de KLPD is hij ook onder de pannen .

Groetjes Petra

Yvonne

Hallo Caressa en co.
Ik van Zuid Afrika eigenlijk een heel ander beeld had wat het weer betreft. Dus Caressa je gaat de kinderen voorlezen in het Zuid Afrikaans, en met de muziekles aan de slag met je dwarsfluit. Het is dat Zuid Afrika een beetje ver weg is van Haanrade maar anders had je ledenwerving kunnen doen ( hahaha ). Nou ik lees in ieders geval weer mooie dingen, jullie doen het goed. Succes en op naar het volgend verhaal. Jrus oes 't Wild dörp Haander vaa 't Yvonne