zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 9, 2 september 2010

Alweer de laatste dag van deze stageweek! Tjonge jonge wat gaat het toch allemaal weer snel. Vier dagen lang hebben we vrijwel probleemloos de weg naar de crèche en de basisschool afgelegd. Tot vandaag! Op de dirt-road naar de basisschool voelden Britt en Sven vandaag iets vreemds aan de auto. Even uitstappen, om de auto heenlopen, niets te zien! Dan maar doorrijden…

Op de school aangekomen liepen er behoorlijk wat mensen verbaasd om ons auto heen. Wat bleek! Lekke band.. Oohw neej hé! Na 6 dagen op de grindweg gereden te hebben, nu al een lekke band. Dit beloofd wat voor de andere weken! Maar goed.. Wat nu? Wie gaat de band verwisselen? Kortom, genoeg problemen op deze bewolkte morgen. Autoschadebedrijf Topselect zou de uitkomst zijn geweest. Helaas, deze lag niet in de buurt. Gelukkig schoot onze mentor (juffrouw Rinie) te hulp. De vader van een kind uit Grade 1 (groep 3) werkt in een autogarage. Hier zijn we samen met onze mentor naar toe gereden.

Na een paar minuten gewacht te hebben, kwam de monteur terug. “I’ve got some bad news”. We zagen de bui al hangen. “No, it’s okay. I was just joking”. Er bleek dat er een steentje in ons ventiel zat. Waarschijnlijk heeft iemand ons ventiel opgedraaid en er een steentje ingedaan. Het resultaat in bekend. Kosteloos werd onze band opgepompt en we konden ons stagedag vervolgen.

Stulting:

Vandaag stond ons een dag te wachten in “de andere” Grade-0-klas. Deze klas wordt geleid door juffrouw Rinie en “stagiaire” Dorette. Erg interessant om met een studente uit Zuid-Afrika te praten over hoe de opleiding hier vormgegeven wordt. Veel verschillen met de PABO in Nederland zijn er echter niet. De opdrachten zijn vooral niet moeilijk, maar wel veel!

Na ons autoprobleem, begon de dag voor ons met ‘Playball’. Dit is een schoolvak dat bij ons te vergelijken valt met gym. Er wordt vooral gewerkt met ballen. Sven heeft vandaag eventjes meegedaan. Erg leuk om te zien. Er werd met de bal gegooid en er werd een soort tikkertje gespeeld. De kinderen vonden het geweldig.

Na de ‘Playball’ was het alweer pauze. Tijdje voor onze dagelijkse oreo, fruit en rooibos thee. Tijdens deze pauze werden we getrakteerd op een leuke anekdote. Een docente had het met haar klas over componisten. Op de vraag wie wist wat een componist is, wist geen enkel kind antwoord te geven. Hierop zei de docente: “als jullie het antwoord dadelijk pakken, zal ik zo meteen de ambulance moeten vallen. Dan val ik namelijk flauw”. Een kind zei hierop: “juf, begin maar als langzaam met het zoeken van een telefoon”. Ook al klinkt het misschien niet grappig, toch eventjes lachen ;-)

Zo… Pauze voorbij. Tijd voor onze les. We hadden een half uurtje ingepland. Het werd uiteindelijk een uurtje of twee. Na eerst gewerkt te hebben met het vormenmonster (idee gepikt van Laura!) hebben we samen met de kinderen regen gemaakt. Beide dingen vonden de kinderen geweldig. Het sloot enorm aan op de belevingswereld van de kids. Met name doordat er op dit moment een watertekort is, zal de regen nog wel vaker gemaakt worden. Op verzoek van de kinderen hebben we het Vliegerlied nog een keer gedaan. Gevolgd door ‘Cowboys en Indianen’ en de ‘Tsjoe Tsjoe Wa’. Dit bleek een enorm succes. We werden dan ook gevraagd om komende dinsdag voor maarliefst 8 klassen de ‘Cowboys en Indianen’ te doen. Dit beloofd wat! Tot volgende week!

Crèche Kokkewiet:

Vandaag de laatste dag van de eerste stageweek. Toen we aankwamen bleken de toiletten van de kinderen overgelopen te zijn. De gang lag vol met handdoeken en de moeders waren druk aan de slag met dweilen. Als oplossing werden er handdoeken om de wc’s gebonden.

Om half negen zitten de kinderen netjes in de kring. Allereerst bidt Debbie samen met de kinderen. Dan nemen wij de les over. We zingen samen ‘begin de dag met een dansje’ en bespreken het weer en de naam van de dag. Daarna voert Nadine de gymnastiekles door middel van het versje dat we gister geoefend hebben. Vervolgens gaat Caressa verder met een rekenactiviteitje met kleuren en tellen. Ook wordt de lente woordenlijn van gister nog eens herhaald.

Om half 10 is het tijd voor de toiletroutine en vervolgens het buitenspelen. Nadine en Caressa besluiten de zandbakspulletjes naar buiten te halen. De zon scheen vanmorgen lekker. Na het eten van een boterhammetje wordt het tijd om de lentebloem van gister af te maken. Terwijl Nadine begint met het tanden poetsen van de kinderen, gaat Caressa met de kinderen gras plukken. De kinderen plakken de grassprietjes en de bloemen op hun tekening. De tekeningen zijn erg leuk geworden. De kinderen die klaar zijn spelen op de matten. Al snel verzamelden de meiden zich op een mat en begonnen ze uit volle borst kerkliederen te zingen en te dansen. Dit was een erg leuk gezicht. De kinderen moesten echter spelen van Annie in plaats van zingen. Na het spelen kregen de kinderen rijst met fish and beef. Na de maaltijd hebben we de kinderen in bed gelegd en was onze laatste dag van de eerste week voorbij.

----------

Na afloop van onze stagedag werden we uitgenodigd door Liesbeth. Wij zouden onze eerste braai meemaken. Geen idee wat ons te wachten stond, verheugden we ons op een gezellige avond. En dat werd het, absoluut! Van te voren had Liesbeth een verrassing voor ons. We mochten gebruik maken van haar jacuzzi. Met uitzicht op het strand, de zee en de duinen lagen Britt, Caressa en Sven heerlijk te genieten in het water. Even snel douchen en dan klaar voor de braai!

Samen met het managerteam van de lodge en een vandaag gearriveerde Nederlandse studente, genoten we van menig stukje vlees en een overweldigende vis. Onder het genot van een glaasje wijn, hebben we een mega gezellige avond gehad. Liesbeth bedankt!

Wist je dat…

• het vandaag maarliefst 36 graden was?

• dit dan wel de temperatuur van de jacuzzi was?

• Caressa vandaag een andere naam had?

• zij vandaag (de) Bob heette?

• het dier wat Nadine gezien heeft waarschijnlijk een muishond is?

• wij geen idee hebben wat een muishond is?

• we in het huis van Liesbeth hebben genoten van het Nederlandse nieuws?

Smakelijk eten!

De wereldreizigers

stephanie & randy

hey chicken van ons..(nadine)

we hebben even jouw muishond gegoogled.. is t deze?

haha we zitten hier weer lekker op fontys.. "hoera..."

heel raar dat je niet naast ons staat met je telefoon..

maar goed.. chick
en de rest.. heel fijn weekend!!

Nadine"s opa

Geweldig jullie nieuwsbrieven uit Zuid Afrika.
Prettig weekend.

Yvonne

Hallo Caressa en Co.
Wat moet die Sven zich toch de Koning te rijk noemen tussen zoveel schoons ( dames ) en dan ook nog in een Jacuzzi, ik geloof menigeen is hier jaloers op.

En voor grapjes zijn de mensen wel in, in dit geval de monteur ( 't is a joke )

Nou het was weer een super verhaal, succes allemaal en jrus oes Haander vaa 't Yvonne

Inez (nicht van Britt)

Hey,

Wat leuk om al jullie belevenissen te lezen!

Zo te horen zijn jullie al druk bezig op de scholen. Wat lekker zeg, die jacuzzie!

Geniet ervan en ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal!

Dikke knuffel, Inez

danielle

Hoi Nadine wat een mooie verhalen. We genieten er van. Je weet je tante is alleen goed in praten met apparatuur heb ik niets. Heb ook net pas dit gevonden via Mies want wat ik ool probeerde ik kwam wel op een site maar dan een hele andere. Meer een voor je vader ha ha. Nu heb ik je gevonden en zal alles lezen en reageren. Leuk dat het zo goed gaat en hoeveel kindjes heb je in een groep? Het is zo te lezen niet alleen afzien maar ook lekker eten en drinken en zwemmen. Heerlijk. Hier verder ook alles goed. Tot gauw maar weer. Liefs en kus van Erik, Mies Thom en Daan xxxx

Thea Slieker

Hallo allemaal,

Wat een leuke verhalen om te lezen. Word al een beetje jaloers op jullie. Alleen onduidelijke beesten ben ik niet zo gek op. Fantastisch dat jullie het de eerste week allemaal zo goed gedaan hebben. Ervaringen voor de rest van jullie leven. Zal voor Sven niet altiid meevallen met drie dames en Nadine is een echte Slieker dus een taaie tante maar wel een hele lieve.
Geniet van jullie weekend en ik zal van de week een keertje proberen te bellen. Nadine ben nu twee weken vrij. Met mij gaat alles goed, het huis is nog niet verkocht maar ik heb geen haast. Gaat vast een keer lukken en dan wonen in de grote stad, kan je komen logeren dan gaan we gezellige dingen doen.
Nou lieverd heel veel liefs van mij en dikke kus. Thea en natuurlijk de groetjes aan de rest.

Floor

Hee Britt, en jouwn medereizigers! Wat een leuke en enthousiaste verhalen. Dat is alleen maar een goed teken, dat betekend dat jullie het naar jullie zin hebben! Ga zo door en geniet ervan!
Liefs Floor, Fon,Nan en Femke

Lizanne

Hey Lieve Britt!

Erg leuk om jullie verhalen te lezen en de eerste foto's te zien! Jullie zijn in ieder geval getalenteerde schrijvers ;)
Ik hoop dat jullie de lol en het plezier er zo inhouden!

Heel veel liefs vanuit Eindhoven!

Leon Souren

Hallo jongelui, lees met belangstelling jullie verhalen. Heb ook de foto's bekeken. Geweldige ervaring voor jullie. Nog veel leerzame momenten de komende tijd.

Laura

Heeee Afrikaantjes!

Leuk, al die verhalen.
Heeeeeerlijk lijkt me die jacuzzi!
Wat lekker dat het zo warm is. Ik heb jullie nog wel geadviseerd om ook warme dingen mee te nemen.. (sorry hihi)

Erg leuk om van jullie stage-ervaringen op de hoogte te blijven.

Liefs x Laura