zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 8, 1 september 2010

De lente is begonnen! De viel vandaag vooral te merken op de crèche. Nadine en Caressa zijn vandaag namelijk gestart met het thema 'De Lente'. Wat zij precies hebben gedaan, lezen jullie in hun stageverslag. Eerst nog maar eventjes wat andere dingetjes.

Zoals beloofd volgt vandaag ons eerste ABC-tje. Enjoy it!

A Alcohol, dit hebben we genoeg in de koelkast

B Baviaan, deze hebben we over zien steken

C Crèche, onze eerste stageweek zit er bijna op

D Donker, dit wordt het hier al snel (gemiddeld 18.30 uur!!)

E Eten, altijd een belangrijk onderdeel van de dag

F Fiets, die zie je hier bijna niet

G Geloof, bidden doen ze hier elke dag een paar keer

H Herrie, het liedje dat op dit moment uit de speaker van de laptop van Sven komt, vind

Nadine herrie

I Irritant, dat is een ander woord voor deze herrie. Of is Nadine irritant?

J Jeuk, dat krijg je als je ziet en hoort wat voor beesten hier allemaal rondlopen

K Kinderen, dat is ons leven!

L Lost, deze serie wilt Sven absoluut verder kijken!

M Maandag, hier begint onze week altijd mee. Die van jullie ook volgens mij?

N Nadine, hier zijn er meerdere van in Zuid-Afrika

O Oysterbay, onze verblijfplaats voor de komende weken.

P Pannekoeken, op de verpakking staat 12 pannekoeken, je krijgt er echter 3 uit!

Q Quiz, deze willen we op stage beslist nog doen.

R Rust, op het moment dat het hier donker wordt, is er niemand meer te zien

S St. Francisbay, een prachtig stadje! Een must-have in Zuid-Afrika!

T Thee, die heeft Sven op Stulting leren drinken

U Uitstapjes, hier hebben we al de wildste plannen voor

V Vliegtuig, hier hebben we menig uur in doorgebracht

W Watertekort, dit is behoorlijk aanpassen

X X-benen, Britt heeft eerder O-benen dan X-benen (wat moet je hier anders zetten?)

Y IJsjes, deze liggen raar genoeg al 3 dagen in de diepvries.

Z Zeelucht, waarschijnlijk slapen we hierdoor als een roosje

Stulting:

Onze derde. Wat gaat het toch allemaal snel! Vandaag zou de dag worden van onze eerste lesjes! Na een moeilijke autorit (het was erg mistig!) kwamen we mooi op tijd op school aan.

Nadat we opnieuw door menig kind geknuffeld werden, begon de dag voor de Engelse kinderen in het computerlokaal. Hier werd de kinderen duidelijk verteld over het watertekort. Er werd de kinderen op het hart gedrukt, zuinig om te gaan met het water. Op het moment dat iedereen op de wereld 10 druppels water spaart, zal dit enorm schelen. Omdat dit toch wel een 'hot-item' is, gingen de kinderen waterdruppels tekenen in 'Paint'. Het verbaasden ons hoe goed sommige kinderen om konden gaan met dit programma. De ICT-docent wist ons te vertellen dat elke groep wekelijks één keer computerles heeft. Hierin worden alle Office-toepassingen en vaardigheden behandeld.

Na deze interessante computerles werd het tijd voor onze activiteiten. Gisteravond hebben we geprobeerd de lessen te vertalen naar het Afrikaans en Engels. We waren dan ook best wel zenuwachtig toen we de vraag kregen of we onze lessen ook voor de andere Grade 0-class wilden doen. Met onze beste bedoelingen gingen we hiermee akkoord.

De eerste activiteit was een energizer. Hierbeneden lees je de opdracht (in het Afrikaans natuurlijk;-))

Als je hou van son, swaai je arm.

Als je hou van reën, swaai twee arme.

Als je seven jaar ben, ga lig op die grond.

Als je ses jaar ben, spring in die lugt.

Als je vyf jaar ben, sit op die grond.

Als je van musiek hou, maak een buiging.

Als je van voetbal hou, skop met je voet.

Als je hond heb bij die huis, klap twee keer in die handen.

Als je kat heb bij die huis, klap vier keer in die handen.

Als je geen troeteldier heb, klap nie.

Als je vandaag pienk klere heb, draai in die ronte.

Als je vaandaag blou klere heb, lig op die grond.

Als je vandaag swart klere heb, spring in die lucht.

Na deze les, hebben we de kinderen het 'Vliegerlied' aangeleerd. De kinderen vonden dit een enorm leuk liedje. Aangezien dit liedje een vrij gemakkelijke songtekst heeft, konden de meeste kinderen de tekst prima volgen. Dit zorgde ervoor dat de kinderen super enthousiast meededen en met plezier deelnamen aan deze activiteit.

Na onze les hebben de kinderen de kartonnen visjes (knutselopdracht) afgemaakt en een kleurplaat met wasco ingevuld. Verbazingwekkend genoeg kleurden ongeveer 90% van de kinderen prachtig binnen de lijntjes.

Dit was helaas onze laatste dag in deze Grade 0-groep. We bedanken juffrouw Sandy voor de geweldige dagen en gaan morgen op bezoek bij juffrouw Rinie. Ook zij heeft een Grade 0-groep. We zijn al gewaarschuwd dat het een drukke klas is. Ondanks dat, zullen wij morgen opnieuw twee activiteiten doen. We zijn benieuwd!

Crèche Kokkewiet:

Vandaag onze derde dag op de crèche. De dagstructuur zag er hetzelfde uit als gister. We waren deze dag alleen samen met Debbie op de crèche. Annie was vandaag met het taxibusje mee naar Humansdorp. Vandaag was het namelijk payday in Zuid-Afrika. Alle mensen gaan dan hun boodschappen in het dorp doen. Jammer genoeg gaat een groot deel op aan alcohol.

Het liedje ‘begin de dag met een dansje' hadden de kinderen goed onthouden. Er waren al verschillende kinderen die meezongen. Het is opvallend en leuk dat de kinderen de hele dag door in zichzelf zingen.

We zijn vandaag begonnen met het thema ‘lente'. Dit hebben we geïntroduceerd door middel van een woordlijn over de lente. Deze woordlijn ziet er als volgt uit:
Lente: baie wind, blom, son, butterfly's en fluit voël. Vervolgens was het tijd voor de gym. Dit hebben we gedaan d.m.v. een energizer versje over de bewegingen van dieren:

Die bokram sprin

Die slang wring
Die duif vlieg
Die olifant heupwieg
Die perd draft
Die hond grawe
Die leew sluip
En die kind kruip

Later in de morgen was het tijd voor onze lentetekening. Een mooie bloem, die we gister allemaal hebben zitten overtrekken, omdat we hier natuurlijk geen kopieerapparaat hebben!!! Ook de dieren die voorkomen in het versje hebben we allemaal zelf moeten tekenen en inkleuren, net zoals de woorden die op de woordlijn over de lente staan. Conclusie: gisteravond hebben we de hele middag/avond zitten tekenen en er zullen er nog veel volgen. En dat allemaal voor de visuele ondersteuning, die overigens hier extra hard nodig is vanwege de taal.

Wat ons ook opviel, is dat de kinderen op de crèche veel eentonig eten krijgen. Op dit moment is er alleen rijst en bruine bonen. En dan te bedenken dat veel kinderen het hiermee de hele dag moeten volhouden. Ontzettend jammer dat er op dit moment geen subsidie wordt verstrekt voor beter eten.

We hebben inmiddels de dag voor morgen ook weer voorbereidt. We draaien al vanaf gister de hele dag zelfstandig. We hebben er zin in!

Wist je dat....?

• - we morgen onze eerste braai gaan meemaken?
  • - Het vandaag secretaressedag was?
  • - Sven vandaag de waslijn alweer opnieuw heeft moeten ophangen?
  • - dit niet kwam doordat hij was afgevallen, maar doordat de was niet droogde (hij hing in de garage)?
  • - hij de lijn nu op de bovenverdieping gehangen heeft?
  • - de mensen in Zuid-Afrika vandaag hun loon gekregen hebben?
  • - zij hierdoor menig activiteit achterwegen laten?
  • - Nadine als enige een dier heeft gezien waarvan ze de naam niet weet?
  • - wij dit met drieën niet geloven?
  • - het vanmorgen ijskoud en mistig was, maar het 's middags bloedje heet was?
  • - Britt tijdens onze autorit haar raam open liet staan terwijl er een vrachtwagen langsreed?
  • - dit normaal niet zo erg is, maar hier in Afrika het dashboardkastje behoorlijk onder de stof lag?
  • - morgen onze eerste stageweek er helaas alweer opzit?
  • - Wist je dat er vanavond (18.30 uur) duizenden sterren aan de hemel stonden? Prachtig!

Baie Drukkies

Brilsmurf, Klungelsmurf, Kooksmurf, de schoonmaaksmurf.

(jullie mogen raden wie wie is!)

kyara

leuk verhaal weer!
XXX

Romy

pff hahaha

ik houdt jullie dagen echt niet bij....hier is het nu donderdag 20 over 3..maaruhm..jullie hebben al bijna vrijdag??
nou, hihi, dan slaap maar alvast goed en ik doe ook even een poging:

Nadine: kookmurf
Caressa: klungelsmurf
Sven: Schoonmaaksmurf
Britt: Brilsmurf

:P

Groetjes Romy

Jack en Nel

Hoi jullie 4tjes
Wat weer een paar schitterende verhalen.
We kijken dan ook weer uit naar de volgende.
Sven klungelsmurf
Nadine kooksmurf
Caressa schoonmaaksmurf
Britt brilsmurf
Groetjes Jack en Nel
ps Sven je voeten beter optillen als je gaat joggen

Leen en Margo

Wat een schitterende verhalen! En enige foto's! Nadine ik vraag me werkelijk af welk beest jij gezien hebt? Was dit voor of na de wijntjes? En nu gaan jullie genieten van een lekker lang weekend met allemaal leuke dingen. Geweldig. Veel sterren betekent mooi weer. Nadine ga op dat paard zitten! Nu heb je de kans!! Een dikke kus voor jullie allemaal. Doeiiiiii
liefs Leen en Margo
PS: leukste neefje ?? Thom ??

Walt en Din

Hoi Afrikaantjes
Leuke verhalen hoor en inderdaad nu al het lirium die Nadine!Beestjes beestjes ik zie ze overal en hier en daar ze kruipen nu al door mijn haar.Even afkicken en vooral niet doorgaan.Even serieus lui het ziet er allemaal best goed uit daar.Herenhuis met garage vlak bij het strand,dat hebben wij niet eens hier in Maassluis.Wanneer zien we de eerste filmpjes?We blijven jullie volgen en zijn nog steeds apetrots op dat stelletje ongeregeld.Groetjes van de Laballena's uit Maassluis

Ilona

Hê Caressa en de rest,

Ik heb vandaag alle verslagen gelezen. Wat een karwei om dat iedere dag bij te houden! Wel blijven doen, het is leuk om te lezen. Vooral de "wist je datjes" vind ik erg grappig en herkenbaar :-) Volgens mij hebben jullie het leuk. Ik hoop dat dit zo blijft.

Groetjes en veel plezier.

Jeroen

Heeys Brittje en DIE anderen,

Volgens mij ben jij zowel kooksmurf alswel brilsmurf:)
Als Swen de serie LOST deel 1 heeft gezien moet je me dit even laten weten, dan geef ik deel 2 aan je ouders mee (als Rom dit goed vind)

Is pannEkoek Zuid-Afrikaans?

Heel veel plezier morgen!
Groetjes en kus Snoet:D

Yvonne

Hallo Caressa en Co.
Weer genoten van een pracht verhaal. Ja dat met het een tonig eten vindt ik triest voor de kids, kon men daar maar iets aan doen. Voel ik mij dus ellendig als wij hier iets in de groen container gooien.
Maar ik lees wel in de verhalen dat de kinderen op de een of andere manier toch gelukkig zijn. Mag ik dit zo zeggen, ze zijn super dankbaar.
Nou Smurven ik zou zeggen smurf nog een beetje, jrus oes Haander vaa 't Yvonne