zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 7, 31 augustus 2010

Voor je het weet is het alweer de laatste dag van augustus. Vandaag stond onze tweede stagedag op het programma. Langzamerhand kan het echte werk gaan beginnen! Hieronder vinden jullie opnieuw onze ervaringen van deze stagedag. Vandaag zijn ook de eerste sponsorgelden uitgegeven. Wat dit precies inhoudt en waar dit precies voor dient, zullen jullie op het einde van onze stageweek in het 'Rode Kruis en Topselect-Autoschade Weekjournaal' lezen.

Stulting:

Onze tweede dag stond te wachten. Ditmaal moesten we wat eerder opstaan dan gisteren. Om 6.00 uur precies ging de wekker. Snel even douchen en over de 'dirt-road' naar Humansdorp. Bij aankomst op school, herkenden de kinderen ons al snel. De eerste knuffels en welkomsgroetjes werden uitgedeeld. Heerlijk om het 's morgens zo ontvangen te worden!

De dag begon heel opgewekt! De kids begonnen namelijk met een zangles. Samen met twee andere klassen werd er, onder begeleiding van een gitaar, een uur lang godsdienstliedjes gezongen. Vol overtuiging zongen en bewogen de kinderen. Wat een genot om te zien!

Terug in de klas mochten wij de kinderen begeleiden bij het werkje dat gisteren niet af is gekomen. Door middel van gescheurde zwarte en roze papiertjes, plakten de kinderen een poes vol. Prachtige resultaten. Al snel merkten we dat de taalbarrière langzaam weg begon te vloeien. Aangezien de kinderen vaak vloeiend Engels spraken, is het gemakkelijk om te communiceren met elkaar. Op deze manier kwam er al snel een vertrouwensband tussen de kinderen en ons en de docente en ons. Dit leidde er toe dat we zelfs een paar keer alleen in de klas mochten zijn. Op deze moment was er een duidelijk verschil te merken tussen onze didactische en pedagogische inzichten en die van de Afrikaanse leerkrachten. Wij hielden de touwtjes minder strak dan de Afrikaanse leerkrachten. Hier maakten de kinderen direct gebruik van. De komende keren moeten we hier dus een tussenweg in proberen te vinden.

Als twee knutselopdracht gingen de kinderen een vis maken. Het is dan ook duidelijk te merken dat de kinderen op dit moment aan de slag zijn het gaan met het thema 'huisdieren'. De vis werd gemaakt van kartonnen borden, servetjes en verf. Een super simpel, maar leuk idee!

Na uitbundig de verjaardag van Daantiej te hebben gevierd (met cake, ballonnen, hoedjes en zakjes snoep) planden wij samen met de docente de lessen voor morgen. Morgen zullen we dan ook onze eerste lessen gaan geven. Het zal een dansje en een energizer worden. Welke dit precies zijn, zul je morgen wel lezen!

Wij hebben er in ieder geval zin in!

Crèche Kokkewiet:

Vandaag de tweede dag op de crèche. Gister was het vooral observeren maar vandaag stond onze dag meer in het teken van ‘doen'. We zijn de dag begonnen met de toiletroutine en de handen wassen.

Daarna hebben we de kinderen gezellig in een kring gezet. Als eerste werd er gebeden. Dit doet Annie, vanwege de taal. Dan nemen wij de les over. Vrolijk zingen en dansen de kinderen mee tijdens de ochtendgymnastiek, hier PACE genoemd, op jawel... het vliegerlied! Na de PACE gaan we door met de dagen van de week en het weer van de dag, het zonnetje schijnt maar helaas staat er weer een koude wind. Vervolgens geeft Caressa een taallesje, dit door middel van lettergrepen klappen. Het klappen vinden de kinderen erg leuk maar doordat sommige kinderen erg jong zijn is het voor deze kinderen erg hoog gegrepen. Na onze activiteit leest Annie een Afrikaans godsdienstig verhaal voor aan de kinderen. Omdat het nog erg vroeg is voor het vrij spel, besluiten we om de kinderen een liedje aan te leren ‘begin de dag met een dansje'. Omdat dit een Nederlands liedje is moeten de kinderen even wennen, maar al snel zingen en dansen een paar kinderen verlegen mee. Na het liedje speelt Caressa een aantal nummers met haar dwarsfluit. De eerste muziekles die ging over snelle of langzame liedjes en vrolijke of droevige liedjes. Onze eerste ochtendkring hebben we geleidt. Ondanks dat we merkten dat sommige kinderen ons moeilijk begrepen, hebben de kinderen toch leuk meegedaan.

Na de kring gaan de kinderen buiten spelen. Toen we dachten dat we eindelijk even rust hadden, gebeurde er het volgende: een vrouw valt pal voor ons hek stijf om met haar hoofd in het vuilnis. De kinderen (die vandaag gewoon op straat speelden, omdat de basisschool in Oysterbay staakt) lachten haar uit en begonnen aan haar te trekken. Volwassenen keken niet eens om. Toen we vroegen wat er aan de hand was, kregen we alleen te horen: ‘zij heeft stijf tong'. Nou... in Nederland was al 3 keer de ambulance gebeld, maar hier laten ze je blijkbaar gewoon liggen. Best een heftig gezicht, maar typerend voor de cultuur waar de mensen in leven.

Eenmaal binnen wordt er gegeten en gedronken. Na het eten poetsen we de tanden van de kinderen. Tot het volgende eetmoment mogen de kinderen ieder een mat met speelgoed uitkiezen om te spelen. Vervolgens wordt er gegeten en gaan de kinderen een voor een naar bed. Onze tweede stagedag zit er dan op.

Wist je dat...

• - vanuit de docentenkamer van 'Stulting' vandaag twee aapjes te zien waren?
  • - dit niet Britt en Sven waren?
  • - de vruchtensap van de Eurospar er bij ons doorheen vliegt?
  • - Sven vandaag voor de eerste keer gejogd heeft?
  • - dit niet geheel geslaagd was? Hij was namelijk gevallen onderweg (geen zorgen, niks ernstigs!)
  • - vandaag de creatieve handjes van Nadine en Caressa zijn gaan wapperen?
  • - dit komt doordat morgen hier in Zuid-Afrika de lente begint?
  • - Caressa vaak niet weet wat ze wilt? Ik ga me zo douchen, ik ga me niet douchen, ik ga me toch douchen.
  • - vandaag de vader van Caressa jarig is? Proficiat!
  • - morgen ons eerste ABC-tje verschijnt?

Happy Birthday!

The Big Four