zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 6, 30 augustus 2010

Eindelijk is het zover! Onze eerste stagedag. Caressa en Nadine mochten beginnen op de crèche. En Sven en Britt op Basisschool Stulting. De komende stagedagen zullen deze twee koppels elk apart beschrijven hoe zij stage ervoeren.

Stulting:

Éérste dag op een basisschool in Zuid-Afrika. Enorm wennen! Vanaf groep 3 (hier Grade 1 genoemd) lopen alle kinderen in een uniform. Deze eerste week zijn wij ingedeeld in Grade 0. Dit valt te vergelijken met groep 1 / 2. Terwijl wij dachten dat de kinderen hier dus vooral voorgelezen werden en mochten spelen, werd dit beeld echter al snel anders. De kinderen in Grade 0 zijn voor ons gevoel al veel verder gevorderd dan de kinderen in Nederland. Zo werken de kinderen bijvoorbeeld al met de eigenschappen van een bloem (stamper, stengel enzovoorts) en kunnen ze allemaal prachtig binnen de lijnen werken. Ook bijzonder om te melden is dat de kinderen tweetalig les krijgen. De kinderen krijgen de opdrachten dan ook uitgelegd in het Afrikaans en in het Engels. Dit maakt het voor ons dan ook gemakkelijk om alles goed te volgen. Na een zeer indrukwekkende muziekles (die dit keer ging over een vuurtoren) tijd om buiten te spelen. In de tijd dat de kinderen genoten van de zon, werden wij in de docentenkamer voorgesteld aan de andere leerkrachten. Hier werden we getrakteerd op een etensmaal. De warme ossenhaas en gebakken cakejes stonden klaar. Voor een pauze van 15 minuten tijd om verder te gaan.

Terug in de klas, zijn we een kijkje gaan nemen bij Playball. Dit 'vak' is speciaal bedoeld om de kinderen baltechnieken bij te leren. Zo gaan ze aan de slag met basketbal, hockey, voetbal en ga zo maar even door. Terug in de klas, nog even een tekening maken en bidden en de dag zit er weer op! Het ging dan ook mega snel. We hebben er nu al zin in om morgen onze eerste dingetjes te doen!

Crèche Kokkewiet:

De eerste dag op de crèche.. veel indrukken en leuke momenten. We hadden besloten (beter gezegd: Caressa had besloten) om op tijd te vertrekken. Om kwart over zeven liepen we de berg op naar de township in Oysterbay. Natuurlijk waren we veel te vroeg aanwezig op de inmiddels wel geopende crèche. Ondanks dat de deuren open stonden was er nog niemand aanwezig en stond er alleen een grote pan op het vuur. Als eerste kwam Debbie aan en een aantal kinderen druppelden binnen. De crèche zou om acht uur beginnen, dit werd uiteindelijk half negen (Afrikaanse mentaliteit).

Toen de kinderen in een rij stonden, gingen ze als eerste naar het toilet om vervolgens hun handen te wassen. Hygiëne, iets wat absoluut een groot aandachtspunt gaat worden... Toen de kinderen dan allemaal in het lokaaltje waren, begonnen we met een ochtendgebed om vervolgens nog wat liedjes en versjes op te zeggen over de dagen van de week en het weer. Je merkt dat Annie en Debbie veel uit hun opleiding halen. Daarna was het tijd om in een kring te gaan zitten. Erg soepel verliep dit nog niet, eigenlijk zaten ze gewoon bij elkaar op de grond. Annie besprak toen de begrippen ‘cirkel' en ‘driehoek' met ze. Daarna gingen de kinderen buitenspelen om vervolgens binnen hun boterhammen, van thuis meegenomen, op te eten. Na het eten was het aan ons de taak om de tanden van de kinderen voor het eerst te poetsen. Iets wat voor deze kinderen absoluut niet vanzelfsprekend is. Na veel traantjes en pijn waren alle tandjes (naja, tandjes...) gepoetst. Vervolgens gingen ze een tekening inkleuren van een tand en een tandenborstel. Het tandenpoetsen is ook weer in het kader van hygiëne pas geleden pas ingevoerd. Nadat ze deze tekening af hadden, mochten ze lekker met blokken en dieren op de matten gaan spelen. Vervolgens kregen de kinderen weer eten, maar deze keer een warme maaltijd van de crèche. Warme bonenpap, waar we in Nederland de neus voor ophalen, waar deze kinderen een heel bord van opeten. Als laatste gingen de kinderen nog 2 uurtjes slapen voordat ze naar huis gingen.

Kortom, een hele boel dingen in een korte tijd, de crèche is namelijk van 8.00 uur (half 9 dus...) tot 14.00 uur open. Erg indrukwekkend en erg goed om te zien dat er al veel verbeterd is, maar dat onze hulp nog altijd welkom en nodig is!

Andere dingetjes:

Wij willen jullie graag op de hoogte brengen van onze Afrikaanse telefoonnummers. Wij zouden het fijn vinden als jullie af en toe via deze nummers iets laten horen. Het bellen via http://www.belknallers.nl/ kost slechts €0.07 per minuut. Sms kost ook niet veel meer! Voor ons kost het uiteraard niks om gesprekken of smsjes te ontvangen! Hier komen de nummers:

Nadine: 0027765736249

Britt: 0027769704381

Caressa: 0027713717980

Sven: 0027713717862

-----------

Op de terugweg van de basisschool naar ons huis werden we blij verrast door een overstekende baviaan. Deze aap was minimaal 2 meter groot en bezorgden ons dus wel de nodige indrukken. Deze baviaan is niet het enige dier dat wij de aflopen dagen gespot hebben. Hier een kleine opsomming

Baviaan op de weg, kikker in de garage, motjes bij de lamp, kakkerlakken in de kast, walvissen in de zee, (mega!) kwal op het strand, overstekende zwarte kat (oppassen geblazen dus!), vliegende meeuwen die de sfeer van zee en strand versterken, vrolijke musjes die de broodkruimels opeten, vleermuizen die op zoek zijn naar nachtelijke avonturen, hond en paarden (die overigens bijna allemaal een alcoholische naam hebben!) bij Liesbeth en zeer waarschijnlijk liep er afgelopen nacht een lynx (ja, echt een lynx!) om ons huis! Kortom, hier valt dus genoeg te beleven! We zijn benieuwd wat ons nog meer te wachten de komende weken!

-----------

Komende woensdag zijn we alweer een week lang niet meer in Nederland. Elke woensdag zullen we dan ook het Afrika-ABC maken. Laat je dus verrassen door de leuke, indrukwekkende, grappige en leerzame moment van ons viertjes! Daarnaast zal er elk weekend een weekjournaal verschijnen. Hierin vertellen wij wat wij met het sponsorgeld doen en wat hiervan is terug te zien. Ook zal er elke week een rubriek zijn waarin iemand iets schrijft over één van onze stagescholen. Binnenkort zullen we onthullen wie onze eerste gastschrijven wordt!

Wist je dat...

• - Caressa niet weet wie de Daltons zijn?
  • - Nadine en Britt vandaag heerlijk gekookt hebben?
  • - Liesbeth hiervan heeft meegenoten?
  • - Caressa heel goed bedden op kan maken? (dus ook het bed van Britt!)
  • - Sven blij is dat hij op de hoogte wordt gehouden van de voetbaluitslagen?
  • - Caressa na 5 dagen nog steeds niet weet waar alles ligt?
  • - juist zij alles kastjes heeft ingeruimd?
  • - vandaag onze eerste tankbeurt was?
  • - dit beslist ook niet de laatste zal zijn?
  • - wij enorm verrast zijn door de enthousiaste en leuke reacties van jullie op onze verhalen?
  • - wij dan ook hopen dat jullie ons blijven volgen!

Bye Bye!

Kwik, Kwek, Kwak en Donald Duck...

Romy

Hallo allemaal,

even paar wist je datjes over school:

- Caressa, we zitten weer samen in de SLB- groep :)
- Britt, jij bent ook van de partij ;)
- en Marcel is onze SLB-er

mooi verhaal trouwens..!

Groetjes Romy

Heinz

Beste K4, (Even melig doen)
Een baviaan van 2 meter is zeker een indrukwekkende ervaring maar wat kwam er dan van rechts als het een Lynx was?????

stephanie

hey jullie afrilka gangers
heel leuk die nummers en die site erbij.. maar op een of andere werkt het niet naar behoren??
dus nadine k sms je wel af en toe via mn normale nummer ik ga nu es slapen morgen eerste schooldag boeeeeehh!