zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 5, 29 augustus

Vandaag vroeg op. Door de vriendelijkheid van de mensen hier, zijn we vandaag uitgenodigd om een kerkdienst bij te wonen. Geen idee wat ons te wachten staat, bereiden we ons op deze mis.

Tijdens het ontbijt brengt Liesbeth met haar hondje Netonby (of schrijven we het fout Liesbeth??) een bezoekje. Eventjes bijkletsen en dan op weg naar Jeffreysbay. Na even gezocht te hebben waar de Uitsig Farm is, lopen we toch wat onzeker naar deze zogenaamde kerk. Direct worden we welkom geheten door een hele groep enthousiaste kerkgangers.

In het begin worden we voorgesteld door Nadine (alweer eentje??). Zij is degene die ons uitnodigde. Vervolgens barst het feest los. Met een echt bandje (met drumstel, keyboard en basgitaren) gaat iedereen staan er wordt er uit volle borst meegezongen. Na een liedje of 3 keert de sfeer echter helemaal om. Er wordt door iedereen gebeden. Door sommige zelfs zo hard dat ze flauwvallen. We hebben dan ook ons ogen uitgekeken! Indrukwekkend!

Na afloop van de mis nog even gezellig geklets, en dan op weg naar de boulevard. Hier zijn we even een hapje gaan eten. Bij 'Die Koffiepot' hebben we lekker genoten van een omeletje en een sandwich.

Toen we bij Oysterbay aankwamen, bedachten we ons dat we toch een eindje verder wilden rijden. Aan het einde van de weg kwamen we een gigantische rotspartij aan het strand tegen. Dagenlang hebben we gedacht dat wij de enige dorpsbewoners waren, maar vandaag hebben we toch heel wat mensen gezien. Terwijl Nadine en Caressa met de auto terug naar huis reden, legden Britt en Sven deze wandeling te voet af. Na deze strandwandeling (die overigens prachtig was!) begonnen Caressa en Nadine aan hun strandwandeling. Terwijl zij terugkwamen met een foto van een gigantische kwal, werden Britt en Sven vermaakt door behoorlijk wat gezang. Onder ons balkonnetje stond een open jeep met Zuid-Afrikaanse mannen erop. Zij hebben ongeveer een half uur lang uitbundig gedanst en gezongen!

Na ons avondmaal werden we verrast door de muzikale klanken van Caressa. Na wat liedjes te hebben gespeeld op haar dwarsfluit, besloten we vroeg naar bed te gaan in verband met onze eerste stagedag morgen!

We kunnen jullie inmiddels melden dat Nadine en Caressa op de crèche aan de slag mogen gaan met het thema 'Lente'. De komende vier weken zullen ze dan ook maandag tot en met donderdag dagelijks aan de slag gaan met dit thema. Heb je nog leuke lesideeën, laat ze eventjes achter in de reacties!

Wist je dat...?

  • - het lichaam van Nadine beter bestand is tegen alcohol dan tegen wind?
  • - een kerkdienst in Zuid-Afrika velen malen interessanter en leuker is dan in Nederland?
  • - Caressa en Nadine slim dachten te zijn?
  • - ze de strandwandeling alleen met wind in de rug wilden lopen?
  • - ze hierbij vergeten waren, dat ze ook nog terug moesten lopen (met de wind van voren dus!)?
  • - Sven vanaf vandaag zijn eerste dwarsfluitles gehad heeft?
  • - Sven al drie dagen de spaghetti van Britt eet?
  • - hij deze dan ook super lekker vind? (Mam, die van jou is ook lekker hoor!)
  • - hier in Oysterbay op dit moment een watertekort is?
  • - we hierdoor maar 400 liter per dag mogen gebruiken?
  • - dit betekend dat we om de dag moeten douchen, de vaatwasser niet meer kunnen gebruiken en de was op de hand moeten doen?
  • - we hier flink van balen?
  • - Sven met de zaklamp van Britt toch nog in het donker stond? (bij de reacties mogen jullie raden hoe dit komt!!)
  • - vanaf vrijdag elke week een weekjournaal verschijnt?
  • - we hierin vertellen over onze stage-ervaringen, interviews opnemen en vooral vertellen wat wij met ons sponsorgeld gaan doen?
  • - we nu met een drankje en gebak gaan afsluiten?

Amen!

Groetjes K4

Reacties

Reacties

kyara

over die zaklamp:
de batterijen waren leeg of hij kreeg m niet aan?
weer een super verhaal!
X en groetjes

milou

Hee Dames & Heer,
Super om jullie verhalen te lezen. Ik heb even bij moeten lezen, maar het viel nog mee! Ben benieuwd hoe jullie eerste stagedag gaat bevallen.
Heel veel plezier nog, geniet er van en tot snel weer!
x Milou

Britt

Hallo Afrikaantjes,

Ik word gewoon jaloers als ik jullie verhalen lees. Echt super! Geniet ervan!

xxx

Petra

Hey heer en dames,

Ik vind het geweldig dat ik met jullie het afrika verhaal mag meebeleven (door de verhalen van jullie) maar ook door mijn eigen belevinis in februari in Kenia, geniet van alles en denk maar dat jullie nog in luxe leven vergeleken met de mensen daar,ik ben benieuwd hoe jullie eerste stage dag is geweest.

hakuna matata en polle polle he
groetjes de tante van Sven

Laura

Hallo Afrika-gangers!

SUPER leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Het klinkt erg bekend!

Vandaag hebben jullie de eerste dag op de creche &Stulting gehad, ben heel erg benieuwd hoe die is geweest!

Heel veel liefs voor iedereen & heel veel succes en vooral plezier voor deze eerste stageweek!!

Liefs, Laura.

Mieke en Toine Hensgens

Afrika-gangers

Leuke verhalen zeker wat betreft de kerkdienst misschien iets voor bij ons krijgen wij de kerken ook nog eens vol. Sven waar is je racket? Allen succes bij de eerste stages

Groetjes uit kerkrade.

Iris E

Hee Afrika-gangers,

Wat een leuke verhalen! Klinkt echt super wat jullie daar allemaal beleven. Alleen jammer van dat watertekort. Dat wordt dan zelf afwassen!

Heel veel succes bij jullie stage!
liefs, Iris.

Heinz (vader van Sven)

M.b.t. de zaklantaarn.
Sven zag het licht na de kerkdienst zonder zaklantaarn!!! :-)

Jort (broertje van Britt)

Heey allemaal,

Fijn dat jullie het zo leuk hebben daar. De verhalen zijn erg leuk om te lezen :). Morgen kunnen jullie echt aan de slag. Dus alvast heel veel succes morgen.

p.s. aan de rommel van Britt moet je maar wennen. Daar kan ze wel wat van. (ik ook trouwens)

Groetjes Jort :)

Rik en Manon

Hey moppie,

Het is stil in huis zonder jou, maar ook erg opgeruimd :-).

Biefstuk, aardappelen en broccoli hebben jullie achter de kiezen.

Aan de telefoon te horen zat de stemming er goed in, Geen wonder met die lekkere wijn.

Vandaag de eerste dag op school geweest in groepje 1, kinderen van 5-6 jaar.
We zijn benieuwd naar het verslag van deze dag.

Groetjes aan jullie alle 4.

xxxx

Jeroen

Hallow studenten (/vakantiegangers?),

Zooo... voor het eerst sinds het afscheid op Schiphol heb ik tijd om jullie verhalen te lezen. Uiteraard op wat sms'jes en belletjes met Britt na.
Door de levendige verhalen krijg je als lezer echt al een Zuid-Afrika gevoel:) Het verwondert me dan ook niks dat jullie het reuze naar jullie zin hebben. Moge dit dan ook nog lang zo blijven!

Ik zal jullie verhalen op deze site blijven volgen. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de eerste foto's! En.... vergeet niet om Brittje er ook een keertje tussen te zetten ;)

Heel veel plezier komende week en om even op jullie manier af te sluiten...

Wist je dat...?

- ik net op voetbalkamp ben geweest en hier 3 nachten slecht/weinig heb geslapen
- het weer hier in Nederland (en België) niet echt is om naar jullie over te schrijven :(
- de wegen in België nog steeds slecht zijn...
- jullie de groetjes krijgen van mij
- Britt een dikke kus erbij krijgt
- mijn ouders en zusjes jullie ook de groeten doen

Twan Brouns

Een hartelijke eerste groet aan het stageteam in Oysterbay. Ik had vanavond voor het eerst echt tijd om jullie verslagen te lezen. Na een telefoongesprek met Liesbeth had ik intussen ook al begrepen dat jullie goed waren aangekomen. Het gaat jullie heel erg goed daar aan de kust lees ik. Zorg wel dat je de baas blijft Sven! Ik ben heel benieuwd naar jullie eerste 'werkervaring' in de community en de eerste foto's op locatie. In Heerlen zijn we vandaag met het nieuwe collegejaar begonnen. Hartelijke groet van iedereen en tot gauw.

Thea Slieker

Hallo allemaal,

Vind het erg leuk om jullie verhalen te lezen. Is nu al een dagelijkse bezigheid. Kom thuis en dan even kijken of er nog nieuws is.
Geniet en veel succes met de eerste stagedag allemaal.
Dikke kus Thea

stephanie

dat nadine beter bestand is tegen alcohol dan wat anders is n groot feit.. kunnen we niet omheen draaien haha! chick is dr martini in afrika? of mmoet ik wat met de postduif sturen?

Wim en Francis

Hallo alle vier,

Wat hebben jullie een boel te vertellen, nog maar zo kort onderweg en dan al 5 lange verslagen. Wij genieten ervan, kijken steeds of er al weer iets is binnengekomen. Veel succes met de stage, wij zijn benieuwd naar jullie bijdrage op de crèche!
Liefs, Wim en Francis

Oma van Sven

Ook een bericht van mij. Iedere keer als ik bij Sven thuis kom ben ik nieuwsgierig naar jullie verhalen en vraag dan of ze voor mijn even de computer opstarten en lees dan jullie prachtige verhalen. Gelukkig zijn jullie goed aangekomen en hebben jullie het naar jullie zin. Bolleke oma mist je en zal jullie verhalen volgen. Dames let op mijn bolleke. XXXXXXXXXXX Oma

Jessica Weijmar

Hoi allemaal!

Ik vind jullie verhalen geweldig om te lezen!:) Geniet er maar van!

Liefs (vooral voor Britt) Jessica

oma Britt

Hallo Britt en alle overige.
Ik zit bij je mama achter de computer te lezen. Wat een leuke verhalen. Wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt. Ik was even bang dat jullie de tijd lang zou duren, maar zo te lezen komen jullie nog tijd tekort. Hoe zit het met dat wassen, dat zal wel tegen vallen. Hier thuis vind je het heerlijk om lekker lang te badderen of te douchen. En alle kleren gaan veel te snel de was in. Wat zul je zuinig zijn als je thuiskomt!!! Koken en lekker eten is ook erg belangrijk voor je. Zo te lezen kun je er alles krijgen(ook Limburgse vlaai)? Pas goed op jezelf en blijf jullie volgen. Hele dikke kus Oma

Jan en Elly Weijmar

Geweldig we genieten volop van jullie verhalen!!!
Geniet ervan en een dikke kus voor Britt

wendie

Het lijkt wel een serie wat je aan het volgen bent,wachtend op de volgende aflevering!
Super spannend allemaal daar!!!
TOPPIE,groetjes wendie

ntombi

sal jul laat weet, wat my naam is!! en hoe om te skrijwe!!
Mooi oppas vir my, ek is 'n sterk hond hoor!!!

Henriette

Heel leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen. Het leest heerlijk weg! Ik kijk al uit naar jullie volgende dagboek berichten. Geniet van jullie tijd en veel succes met jullie stage. Enne, nog even over die zaklamp.... Sven ziet ook zonder licht alles.

Groetjes.

walter en dini

Hallo Limburgse Afrikaantjes
Hier dan de eerste reactie na het lezen van jullie eerste ervaringen da in sud afrika(lijkt het er een beetje op?)Jullie hebben zo te lezen al aardig je draai gevonden.We vinden het super wat jullie daar allemaal meemaken en zijn apetrots in het bijzonder op Nadine zonder de andere te kort te doen natuurlijk.
Verder zullen we regelmatig jullie ervaringen en gebeurtenissen volgen via de webside natuurlijk.
Nadine wij zullen ook je Moeder en Vader steunen door zo nu en dan is te bellen.Hartelijke groeten van de maassluisertjes Tante Din en ome Wallie

Michelle Klok

woow wat een verhalen al!
Hihi dit moet ik duidelijk vaker bij gaan houden. Maar gelukkig hebben jullie het al naar jullie zin.
Ben blij dat de vliegreis goed gegaan is (heb namelijk zelf nog een trauma van een vliegreis met margo dus wees blij dat dit jullie met nadine bespaard gebleven is ;) )

Ben erg benieuwd naar jullie verhalen over hoe het stage lopen uiteindelijk echt is. & wat jullie daar allemaal kunnen doen.
Kijk uit naar het volgende verhaal dus!
Liefs Michelle & groetjes van de rest in huize klok

Maartje

hahah Nadine beter bestand tegen alcohol ;-) inkoppertje, niet waar :P!

ladys & Sven,

Hartstikke leuk om jullie ervaringen en prachtige verhalen te lezen! Dat er nog velen mogen volgen! Echt top!

Liefs Maartje

oma Gonnie en opa Hens (oma en opa van Caressa)

Hoi Caressa wij zijn bij papa op de verjaardag. Ik vind het fijn dat ik je aan de telefoon heb gehad en dat het goed met jullie gaat. Je verhalen lees ik bij je vader en moeder of bij je tante Anita. Uit de verhalen blijkt dat het leuk is. Ik en opa wensen jullie verder veel succes met de stages en verheugen ons op jullie berichten. Groetjes en kusjes opa Hens en oma Gonnie.

Mirjam

Wat een leuke site hebben jullie. Ik lees jullie verhaal met plezier en probeer iedere dag even erop in te loggen.
Groetjes uit Kerkrade voor jullie allemaal en speciaal voor Caressa

Nick Drijkoningen

Hallo Britt, Sven en andere reisgenoten,

Voordat jullie vertrokken heb ik jullie geen goede, leerzame, interessante en mooie reis kunnen wensen!
Bij deze wens ik jullie een geweldig tijd in Zuid-Afrika!
Ik denk er nog iedere dag aan terug;)

Geniet ervan!

Groeten,

Nick

jeanne

hoi nadine en de rest jullie verhalen zijn zeer leuk vooral in de kerk he nadine dit is iets voor mij dansen en springen wacht weer benieuwd naar jullie volgende verhalen zet hem op tijdens de stage en veel geluk Jeanne

Albert en Yolande

Leuk om jullie verhalen te lezen. Zo hebben we hier ook een beeld van hetgeen jullie meemaken.
Zo te horen hebben jullie het er echt naar jullie zin. We zijn benieuwd hoe het op jullie stageplek gaat bevallen. Geniet ervan!!!
Liefs Albert en Yolande

Romy

Heey Afrika-gangers..

Heeeeerlijk jullie verhalen! Heb menig maal slap gelegen hier..
Helaas is voor mij ook weer het echte leven begonnen en heb ik de eerste schoolweek alweer achter de rug.

Zusje, zonder paniekaanvallen :P

owjah ff een leuk idee voor het lente thema: (met alle wijnflessen die jullie drinken) kun je leuke "kuikentjes"maken...geel crepepapier in stukjes knippen en overal in laagjes op de fles plakken, snavel, oogjes en klaaaaaar :)

nou, ben benieuwd naar de foto's en de volgende verhalen! Veel plezier op stage!

Kus Romy

Dominique (Domi)

Daag vriendinnetje en alle anderen!

Echt leuk om jullie verhalen te lezen, gelukkig typen jullie bijna iedere dag een verhaal, zodat we echt up- to- date blijven!!

Britt, je wilt me toch niet gaan zeggen dat als je weer terug in Nederland bent we elke zondag samen naar de kerk moeten gaan he!!

ik zou zeggen geniet er nog van en ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal!

Liefs x Domi

José van Spanje

Hoi Britt en de anderen natuurlijk,

Wat een heerlijke verhalen schrijven jullie, leuk om van hieruit je toch te kunnen volgen.In die paar dagen al veel meegemaakt en gezien begrijp ik uit de verhalen. Ik zal jullie zeker blijven volgen en wil jullie heel veel succes wensen met jullie plannen.

groetjes,
José en van Pim natuurlijk xxx

Joyce v.d. Heijden

Hallo Nadine en de andere 3
Het is erg leuk om op de hoogte te blijven van wat jullie mee maken. Ik hoop dat jullie blijven genieten!
Ik zal regelmatig op jullie site kijken en ben benieuwd wat jullie nog allemaal mee gaan maken.

Groetjes en heel veel plezier,
Joyce

Yvonne

Hallo Caressa en Co.
Jeetje wat een mooi verhaal. Er werdt mij al gras voor de voeten weg gemaaid, maar als het hier in de kerk er ook zo gaan zouden er misschien weer meer mensen naar de kerk gaan. Of niet ??? Caressa fijn dat je een concert voor je collega's hebt gegeven, misschien levert het nog wel nieuwe muzikanten op voor Gregorius. Vanavond start hier de eerste repetitie weer, en jouw stoel zal behoorlijk leeg zijn. En ik moet zeggen een mooi thema hebben jullie: LENTE daar kun je toch echt veel kanten mee uit. Wens jullie succes.
Zeg en Sven met lamp van Nadine die het niet doet !!! Over batterijen had ik al iets gelezen, maar zat er wel een lampje in ??? hahaha. Ik ken je collega's wel niet Caressa, maar ik heb het gevoel dat ik ze aardig begin te kennen. Nou voor jullie veel succes, verheug mij al op een volgend verhaal. Jrus oes 't Haander dorp vaa 't Yvonne

Yvonne

Hallo Caressa,
Er werdt gevraagt om mee te denken naar b.v. nog een thema. Nou als op die wijnflessen ook kurken zitten, zou je uit die kurken ook iets moois kunnen maken. B.V. de kinderen belonen met een PLUIM. Geef de kurk een kleur - zoek veren ( kip - vogel enz. ) steek deze in de gekleurde kurk - je zou ook de veren een kleur kunnen geven - en geef de kinderen een pluim - natuurlijk wel uitleggen waarom je de kinderen een pluim geeft. Maar met kurk kun je nog velerlei dingen doen. Dit is spontaan in mijn gedachten gekomen. Groetjes en Adieë wa, bis dan 't Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!