zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 59, 22-oktober-2010

Na een lange nacht (zoals bekend lagen we allemaal al om 9 uur in bed gisteravond), werden we uitgerust wakker in ons bedje in Oysterbay. Tijd om naar stage te vertrekken. Net zoals elke morgen lopen we gedesoriënteerd tegen een paar meubels aan, eten we tegen onze zin een paar boterhammen, drinken we een kop chocomelk en springen we in onze kleren om vervolgens snel in onze auto te stappen of te voet naar stage te vertrekken.

Stulting:

Samen:
Na een gebed en aanmoedigings speech van de directeur was het tijd om naar de klas te gaan.

Nadine:
Vandaag staan er een aantal proefwerken op het programma voor de kinderen. Voor de pauze zijn de kinderen dan ook allemaal druk bezig met hun taken en proefwerken. Om half 9 wordt dit even onderbroken. De klas heeft namelijk vandaag 'Playball'. Dit is een half uurtje balsport. De kinderen gaan vandaag volleyballen. Allereerst komt echter de Playball docente tien minuten te laat. Eenmaal aangekomen worden de regels uitgelegd en herhaald. Dan is het tijd om te oefenen. Ieder kind mag twee keer een opslag oefenen. Daarna mogen ze allemaal de bal een keer terug volleyen. Ik sta er versteld van hoe slecht de les gegeven wordt. De kinderen vervelen zich en hangen maar wat rond. Daarnaast weet de docente zelf niet veel van volleybal. Ze slaat met de platte hand tegen de bal en haar opslag komt niet over het net. Vijf minuten voor negen stopt ze de les. De kinderen hebben dus een kwartier gymles gehad.

Caressa:
De kinderen krijgen zoals elke dag een aantal opdrachten voor de morgen. Deze opdrachten staan op het bord en de kinderen maken deze in hun schrift. De kinderen werken volledig zelfstandig aan hun reken, spelling en schrijf oefeningen. Opvallend is, dat op Stulting zonder methode gewerkt wordt. Landi legt me uit dat de meeste scholen in Zuid-Afrika zonder methodes werken, waardoor het niveauverschil tussen scholen enorm groot is.

Samen:
In de pauze staat er in de kantine een uitgebreid buffet op ons te wachten. We krijgen quiche, toast met roomkaas en een cupcake. Dit wordt maandelijks voor de leerkrachten klaargemaakt. Het was super lekker en iedereen kon er weer tegenaan.

Nadine:
Na de pauze is het tijd om weer individueel aan de slag te gaan met de sociale vaardigheidslessen. Vandaag komt de tweede groep aan de beurt. Als ik alle kinderen heb gehad, buig ik me over het proefwerk van de kinderen. En dit is nog niet altijd makkelijk. Wie wist dat fourty met -ou geschreven wordt en ninehundredforty zonder -u? De ene helft van de klas schreef met -o en de andere helft met -ou. Na eindeloos peinzen gaf de spellingcontrole van word aan dat de u weg moest.

Caressa:
Na de pauze ging ik wederom met de kinderen het weer buiten onderzoeken. Nadat ze dit gedaan hebben, krijgen ze in de klas hierover een toets. Aan de toets is te zien of de kinderen de opdracht van de afgelopen week begrepen hadden en de tabel goed hadden ingevuld.

Nadine:
Na de tweede pauze zal ik vandaag de klas alleen hebben. Joke moet naar een bijeenkomst. Op het programma staat; boten vouwen. Eerst laat ik de kinderen allemaal een vel inkleuren met wasco. Als de kinderen eenmaal klaar zijn is het tijd om te vouwen. Ook dit is niet makkelijk. Met behulp van een leerling slaag ik er toch in een boot te vouwen. Gelukkig zijn de kinderen heel behulpzaam en worden de resultaten erg leuk.

Caressa:
Ook bij ons gaan de kinderen boten vouwen. 1 keer in de week hebben de kinderen een les beeldende vorming. Alle grade 3 hebben dan dezelfde opdracht. Tijdens de les raakten de kinderen geïnteresseerd in de Nederlanse taal. Na een leuk, grappig en druk gesprek hebben we opgeruimd en werden Landi en ik weer overladen met knuffels.

Samen:
Na school zijn wij samen door Humansdorp gelopen. In Humansdorp lopen voornamelijk kleurlingen. De eerste keer dat we hier kwamen, voelden we ons alle vier niet helemaal veilig. Nu voelen we ons helemaal op ons gemak. Na wat boodschapjes zijn we naar huis gegaan.

Crèche:

Vandaag onze laatste dag op de creche. Toch wel erg jammer. We vertrekken dan ook met een dubbel gevoel naar Kokkewiet. Omdat het onze laatste dag is hebben we besloten om er een leuke dag van te maken. Dit betekend in de ochtend de kring, zoals altijd, en in de middag een aangepaste werkles. De ochtend liep zoals altijd goed. De laatste keer de dansjes en de laatste keer het liedje met de dagen van de week. Het eten werd weer gedaan in het wendyhuisje. Ook dit keer was het weer een gezellige boel. Het 's middags zijn hebben we de kinderen laten kiezen in welke hoek ze wilden werken (rijg hoek, bouw hoek, verf hoek). Als extra acitiviteit deden wij de kinderen schminken. Dit vonden ze geweldig. Nadat iedereen mooi gemaakt was, zijn we met de kinderen naar buiten gegaan. Hier hebben we nog ballonnen uitgedeeld omdat ze dit de vorige week zo geweldig vonden. Na een laatste knuffel hebben we de kinderen uitgezwaaid. Wat hebben we een mooie tijd mogen hebben op de creche.

Na school moest Sven nog even naar de crèche. Britt, Caressa en Nadine hebben zich even opgefrist. Daarna zijn we met z'n vieren naar Liesbeth gegaan. We hebben met haar polaris (een soort golfkarretje) over haar land gereden. Nadat we door elkaar geschud aankwamen boven op de duinen hebben we even genoten van het uitzicht, om vervolgens weer terug te rijden. Bij Liesbeth hebben wij heerlijk Indisch gegeten en nog even Nederlandse televisie gekeken.

Wist je dat...?

  • - Britt en Caressa twee keer zijn moeten uitstappen tijdens het ritje in de polaris.
  • - We vandaag ons laatste telefonische contact met Twan vanuit de pabo hebben gehad?
  • - We blij zijn dat we het uitstapje met de crèche kinderen woensdag al gedaan hebben?
  • - Het vandaag namelijk erg slecht weer was?

Dag 58, 21-oktober-2010

Na het leuke geslaagde uitstapje van gister, was het vandaag weer tijd voor een stagedag. Wederom vertrokken nadine en Caressa vroeg met de auto richting Humansdorp en vertrokken Britt en Sven een uur later richting Umzamowethu.

Stulting:

Samen:
Vandaag begint de dag anders dan de andere dagen. Als we de kinderen naar binnen wil roepen zien we dat de kinderen niet voor de deur staan. Ook het lokaal is leeg. Dan komen we onze mentoren tegen op de gang. Zij vertellen ons dat de kinderen in de zaal zijn en dat wij daar ook naar toe kunnen gaan. Als we in de zaal aankomen, is ook deze leeg. Hoeveel zalen heeft Stulting? Hoe vaak gaan we ons nog verlopen? Dan zien we in de verte bekende gezichten. Onze klassen! We stonden toch in de goede zaal. Alle kinderen van de school zaten in de zaal. Er wordt gezamelijk gezongen. De liedjes gaan allemaal over god. Na een half uur zingen, is het tijd om naar de klas te gaan.

Nadine:
Na de eeste pauze ga ik aan de slag met sociale vaardigheidslessen. De kinderen vinden dit erg leuk en reageren allemaal positief.

Caressa:
Na de eerste pauze ga ik met de kinderen naar buiten om het weer te onderzoeken. De kinderen vinden dit enorm leuk om te doen. Alle bevindingen schrijven ze in hun tabel.

Samen:
Na de pauze is het tijd om naar de grote zaal te gaan. Hier zullen wij voor vijf klassen gaan dansen. In totaal doen we zes dansjes op bekende kinderliedjes. De kinderen doen allemaal vrolijk mee en vinden het geweldig. Als afsluiting maken we samen regen.

Nadine:
Na het dansen mochten de kinderen nog lekker iets voor zichzelf doen. De dag was weer om, het was een leuke en geslaagde dag.

Caressa:
Na het dansen was het voor mij tijd om voor het eerste alleen de klas te draaien. Landi moest namelijk weg i.v.m. het zwemmen van andere kinderen. De kinderen hebben hun werkjes van die dag afgerond en als afsluiting heb ik met de kinderen een energizer (een kort spelletjes voor tussendoor) gedaan. Dit kennen ze nauwelijks, maar ze vonden het geweldig!

Crèche:

Alweer de voorlaatste dag op de creche. Wat vliegt de tijd toch voorbij. Vandaag zou het wendyhuisje voor het eerst worden gebruikt tijdens onze les. De dag begon echter weer als altijd met de ochtenkring. Britt was dit keer aan de beurt voor de dagelijkse dingen zoals het weer, de dagen van de week en het dagritme. Erna heeft Sven een verhaaltje voorgelezen. De kinderen weten steeds meer hoe ze zich moeten gedragen in de kring. Je merkt dat ze ons nu beter kennen. Na de kring gingen de kinderen naar buiten en hebben wij het huisje voorbereid op de eerste keer eten. De kinderen vonden het geweldig om in het nieuwe huisje te mogen eten. Ze waren nog nooit zo snel bij de deur om hun handjes te wassen. Dit vonden wij wel erg leuk om te zien. Eenmaal tijdens het eten waren we toch we een beetje trots. We hebben het wel maar even allemaal op tijd weten te realiseren. Na het eten zijn we verder gegaan met onze laatste werkles. Met de kinderen heeft Britt gerekend en Sven een tekening gemaakt. De kinderen zijn echt gewend aan het roulatiesysteem. Ze komen zelfs vragen wanneer we gaan wisselen. Na de werkles hebben we voor de eerste keer warm gegeten in het huisje. Ook dit bleek een succes. De tafels konden namelijk vanaf de kleine pauze blijven staan waardoor het eten al klaar gezet kon worden. Na het eten hebben we het huisje gepoetst en zijn we met een tevreden gevoel naar huis gegaan.

Na school zijn Britt en Sven naar Francis gereden om daar te internetten en inkopen te doen. Ook hebben zij foto's geprint. Waarvoor deze zijn, lezen jullie in het weekjournaal.
Caressa en Nadine zijn thuis gebleven. Zij hebben de was gedaan, voor school gewerkt en een dvdtje gekeken.
Toen iedereen weer thuis was, kwam Liesbeth nog even langs om wat foto's uit te wisselen. Na het eten zijn we allemaal vroeg ons bedje ingedoken.

Wist je dat...?

  • - Vanaf nu elke dag nog maar 1 keer voorkomt in Oysterbay voor ons?
  • - De gebakjes van de bakkerij in Francis erg lekker zijn?
  • - Wist je dat we vandaag allemaal maarliefst al om 9 uur in bed lagen?
  • - Dat we inmiddels al meer dan 6000 km met onze auto hebben gereden?

Dag 57, 20 oktober 2010

Vandaag een iets andere dag dan normaal. Vandaag stond namelijk in het teken van het jaarlijkse uitstapje van de crèche. Dit keer was het aan ons de taak om dit te organiseren, wat wij met veel plezier gedaan hebben.

Ons programma zag er vandaag als volgt uit:

8.30 - 8.45: De kinderen worden opgehaald op de crèche en worden naar het strand (bij ons voor de deur) gebracht.

8.45 - 9.30: Kinderen ontvangen en samen de dansjes van de crèche uitvoeren. Dit buiten op het grasveld met de auto als muziekinstallatie.

9.30 - 10.00: De kinderen krijgen allemaal een broodje met nutella, een banaan en een bekertje drinken.

10.00 - 12.00: Verschillende activiteiten zoals: paardrijden op het paard van Liesbeth, spelen in het zwembadje en op het strand spelen.

12.00 - 12.30: De kinderen krijgen een broodje knakworst met komkommer en tomaatjes. Als toetje krijgen ze een yoghurtje.

12.00 - 12.45: Kinderen uitzwaaien en een verrassing meegeven (wat lekkers en een foto van zichzelf).

We hebben samen genoten van een heerlijke zonnige dag (28C). Britt en Caressa hebben zich bezig

gehouden met het paardrijden terwijl Nadine en Sven in het zwembad met de kinderen hebben gespeeld. Om 12.45uur waren we dan ook redelijk uitgeput van deze dag. We hebben even iets voor ons zelf gedaan en vervolgens zijn Nadine, Britt en Caressa gaan paardrijden bij Liesbeth. Sven heeft lekker iets voor zichzelf gedaan.

Het paardrijden was weer geslaagd. Ook Nadine heeft voor de eerste keer op een paard gereden. Helaas was haar paard erg lui, waardoor we een erg langzaam tempo hadden. Maar ondanks dat was het landschap waar wij door reden prachtig (midden door de natuur, kleine weggetjes). Na het paardrijden hebben de dames nog een drankje gedaan in de bar van de lodge.

Inmiddels was het weer tijd om avondeten te koken. Dit keer maakten Nadine en Britt pasta met witte saus, ham en een salade. Samen hebben we hier heerlijk van liggen te smullen. Na het eten was iedereen kapot van de warme en vermoeiende dag. De een heeft nog een film gekeken en de ander is meteen het bed ingedoken.

----------

A ABC-tje, onze wekelijkse woensdag-bezigheid.

B Bedankt, nu alvast bedankt voor alles wat jullie gedaan hebben!

C Carnaval, Jorine en haar vriend hebben de plannen om met carnaval op bezoek te komen

D Deuk, aan de achterkant van onze auto zit sinds kort een deuk. Lang leven de dirt road!

E EE, de dubbele E wordt hier uitgesproken als een IE.

F Saint Francis Bay, een gezellige, rijke en overwegend blanke stad, waar wij regelmatig te vinden zijn.

G Giraffe, deze wordt hier in Afrika een Kameelperd genoemd.

H Hectiek, beslist een woord wat Afrikanen niet kennen. Alles komt goed!

I Inzegenen, tijdens de kerk mis zijn we voor de rest van ons leven ingezegend. Ben benieuwd!

J Jelly-snoepjes, af te raden! Bah wat een rotzooi!

K Koeveiling, erg bijzonder en interessant om mee te maken.

L Leguaan, Caressa en Nadine zagen een leguaan zo groot als een kleine krokodil

M Marianne, een vriendin van Nicole die gezellig mee op vakantie ging.

N Nicole, de moeder Sven, die samen met Marianne (hoe kan het ook anders!) gezellig op bezoek kwam.

O Ongelooflijk, het is niet te bevatten hoe snel de tijd voorbij vliegt. Nog maar 24 dagen!

P Port-Elisabeth, zaterdag gaan we waarschijnlijk voor de laatste keer grote sponsorinkopen doen in Port-Elisabeth.

Q Quad-rijden, één van de mogelijkheden tijdens het survivallen van komende zondag.

R Rode Wijn, tijdens de wijnproeverij gekocht en nu al op. Heerlijk!

S Shrek 1, de film die we samen met Liesbeth en Jorine gekeken hebben. Thanks Bob!

T Telekids, Caressa heeft de weddenschap, over op welke dag Telekids werd uitgezonden, gewonnen heeft?

U USB-Stick, Caressa en Nadine hebben deze week beide 2 USB-stick vanuit Nederland gekregen.

V Vloeiend, we krijgen het gevoel dat we langzamerhand vloeiend Afrikaans kunnen spreken

W Weekjournalen, onze nieuwsbrief waarin we onze sponsoruitgaven melden.

X Xhosa, één van de Zuid-Afrikaanse talen

Y Yes, niet alleen de dames, maar ook Sven bladert hier regelmatig doorheen.

Z Zand, iemand nog van plan een zandbak in de tuin te maken? Hier in huis vindt u beslist altijd genoeg zand.

----------

Wist je dat.......................

  • Het vandaag 20-10-20-10 was?
  • De uit Nederland overgevlogen petjes voor de kinderen goed van pas zijn gekomen tijdens deze warme dag?
  • We vandaag hebben mogen genieten van de Nederlandse DE koffie?
  • We vandaag weer een stukje bruiner zijn geworden?
  • We Anneke willen bedanken voor het fotolijstje? (meer hierover in het weekjournaal)

Dag 56, 19 oktober 2010

Vandaag ging de wekker als eerste bij Caressa en Nadine. Om 6.00 stapten zij uit hun bedje, om uiteindelijk om 6.45 uur richting Humansdorp te rijden. Rond deze tijd stonden Britt en Sven op, om vervolgens om 7.40 uur richting de crèche te lopen.

Stulting:

Samen:
Eenmaal in de teamkamer, waar wij vanmorgen om 7.20 uur moesten zijn, werd er wederom een stukje uit de bijbel gelezen en werd er wederom gebeden. Nadat de adjunct-directeur haar woordje had gedaan, konden wij naar onze klas lopen.

Caressa:
Ook deze keer werd er in de klas weer gebeden. Nadat dit gebeurd was, mochten sommige kinderen naar het koor. Helaas mochten niet alle kinderen dit doen. Alleen de kinderen die konden zingen. De andere kinderen bleven in de klas en gingen het huiswerk bespreken en rekensommetjes maken.
Toen de kinderen van het koor terug in de klas waren, was het tijd voor de rekenles. Uitvoering werd de klok besproken. Na de kleine pauze mochten de kinderen de letter ‘J' gaan oefenen.

Nadine:
Vandaag zag de dagindeling er hetzelfde uit als gister. Er stond wel iets speciaals op het programma, namelijk het koor. Van de zestien leerlingen uit mijn klas, zingen veertien kinderen in het koor. Het koor bestaat uit een aantal klassen en is vrij groot. Na de repetitie van het koor, zijn de kinderen die een instrument bespelen aan de beurt. Dit zijn voornamelijk blokfluitspelers. Het koor is erg belangrijk voor zowel de school als de kinderen.

Samen:
In de grote pauze werd bekend gemaakt dat alle groepen na de pauze bij elkaar moesten komen op het binnenplein. De nieuwe ‘leiders' van komend jaar zouden bekend worden gemaakt. In kaarsrechte rijen gingen de kinderen op de binnenplaats staan. Eén voor één werden de ‘leiders' bekend gemaakt. Daarna werden ze gefeliciteerd en liepen alle kinderen in diezelfde rijen terug naar de klas.

Caressa:
Na de grote pauze kregen de kinderen een toets over windmolens. De toets ging zowel over de Nederlandse windmolens, als over de Afrikaanse windmolens. Na de toets gingen de kinderen buiten het weer onderzoeken. Hierbij vullen de kinderen een tabel in. Nadat de kinderen nog even tijd voor zichzelf hadden gehad, namen de kinderen met veel drukkies afscheid van juf Landi en mij.

Nadine:
Na de pauze maken de kinderen een begrijpend lezen proefwerk, toevallig gaat het proefwerk over Nederlandse windmolens en dijken. Naast het proefwerk stonden er nog een aantal werkbladen op het programa waaraan de kinderen zelfstandig werken. Terwijl Joke even de klas uit is, help ik de kinderen.

Crèche:

Vandaag was de grote dag! Het Wendyhuisje zou eindelijk geleverd worden. Eerder dan afgesproken, stond de aanhangwagen met al het hout voor de deur. Terwijl we binnen de ochtendkring deden, werd er buiten hout gesleept. De ochtendkring liep zoals gewoonlijk goed. Inmiddels zijn we hier helemaal aan gewend. Vandaag mocht Sven de dagelijkse dingen bespreken en Britt het verhaal voorlezen. Als afsluiting hebben we ons winkelspel en de dansjes gedaan. Toch wel nerveus liepen we vervolgens met de kinderen naar buiten. Hier was, in een korte tijd, al veel gebeurd. Twee kanten van het huisje stonden al overeind. Prachtig om dit te mogen doen voor de creche. We hebben er van genoten om, tijdens de pauze van de kinderen, te kijken naar de opbouw.

Maar het programma loopt door. Net zoals altijd hebben we een werkles gegeven. Hierbij kwam Liesbeth naar onze activiteiten kijken. Eerst heeft zij naar de activiteit van Sven gekeken. Britt was toen nog bezig met de tandjes poetsen. Vervolgens heeft Liesbeth naar Britt gekeken en nog een stukje naar de andere activiteit van Sven. Na de activiteit hebben Annie en Debbie voor het eten gezorgd en zijn we met z'n tweeën buiten naar het Wendyhuisje gaan kijken. Hier hebben we meteen foto's gemaakt van de bouw (zie komend weekjournaal).

Na stage zijn we met ons vieren een kijkje gaan nemen bij het Wendy-huisje van de crèche. Dit werd vandaag opgebouwd. Meer hierover in het weekjournaal van komende vrijdag.

Wist je dat...?

  • - Wij vanavond een gezellige filmavond hebben gehad met Joline en Liesbeth?
  • - Wij de film ‘shrek' hebben gekeken tijdens deze filmavond?
  • - Ook vandaag wee over carnaval gehad hebben?
  • - het wendyhuisje op een wel heel bijzondere manier geleverd werd?
  • - deze namelijk een uur te vroeg kwam? Non-Afrikaans!

foto\'s en video\'s crèche en plaasschool

Beste lezers van deze site,
We hebben in zuid-afrika een dag mogen meelopen in de creche en hebben ook de plaasschool bezocht. Daar hebben we foto's en video's gemaakt en willen jullie hiervan mee laten genieten.
De video's vind je aan heteinde.
Klik op onderstaande link:
Veel kijk- en luisterplezier.
Rik en Manon

Dag 55, 18 oktober 2010

Na een spannend weekend gaat vandaag de stageweek weer beginnen. Caressa en Nadine beginnen vandaag op een nieuwe stageplek. Namelijk Stulting. Dit betekent vroeg opstaan. Om 6.30 gaat de wekker, aankleden, wassen, ontbijten en dan kunnen we vertrekken. Omdat ieder in een andere klas stage loopt zal er individueel beschreven worden hoe de eerste dag er uit zag.

Laerskool Stulting:

De dag begint in de koffiekamer. Allereerst wordt er een verhaal uit de bijbel voorgedragen en wordt er gebeden. Nadat de directeur een woordje heeft gesproken, was het tijd om de kinderen buiten op te halen. Deze stonden allemaal al netjes in rijen op de juf of meneer te wachten.

Nadine;

Ik start vandaag in een Engelstalige Grade 3 klas. Dit staat gelijk aan groep 5 van het Nederlandse onderwijs..

Nadat ik word voorgesteld wordt er gebeden. De kinderen krijgen vervolgens allemaal een weekschema waarin vermeld staat wat zij per dag moeten doen. Terwijl de kinderen aan de slag gaan met taal en rekenbladen, werk ik individueel met een leerling met rekenproblemen. Dan is het tijd om de verjaardag van een van de leerlingen te vieren. Ik sta versteld van wat de kinderen uitdelen. Zowel de kinderen als de juffrouw en ik krijgen ieder drie verschillende gebakjes. Daarnaast zijn er drie verschillende soorten drankjes voor de kinderen. Dan is het tijd voor de eerste pauze, deze duurt ongeveer twintig minuten. Terwijl de leraren en leraressen gezellig koffie en thee drinken in de koffiekamer, spelen de kinderen buiten.

Na de pauze wordt het weer uitvoerig besproken. Het is windstil en het zonnetje schijnt, een warme dag in mijn ogen. Maar al snel wordt het verschil Nederland- Afrika duidelijk, volgens de Afrikanen is het een koele dag vandaag. Eenmaal terug in de klas worden er zakken achter uit de klas gehaald, hier zitten de eigengemaakte vliegers van de kinderen in. Op het rugbyveld gaan wij dan ook met zijn allen vliegeren. Al snel zijn veel kinderen echter uitgeput en legt Joke (de lerares van de klas) uit dat de meeste kinderen weinig bewegen. Thuis zitten ze vooral achter de computer of tv, en niemand van de kinderen doet aan sport. Eenmaal terug in de klas werken de kinderen verder aan de taken die ze opgekregen hebben.

Caressa:

Ik start vandaag in een Afrikaanstalige Grade 3 (groep 5 in Nederland). Mijn mentor is juffrouw Landi. Een spontane vrouw wiens ouders toevallig Nederlands zijn.

Eenmaal in de klas wordt ik voorgesteld en wordt ook hier gebeden. Vervolgens krijgen de kinderen schrijfles. De letter ‘i’ wordt ijverig in allerlei vormen geschreven. Ondertussen krijg ik het lesrooster te zien en ga ik met Landi in gesprek over het Zuid-Afrikaanse onderwijs. De lessen als ‘muziek’ of ‘begrijpend lezen’ zijn alleen voor rijke kinderen. Deze lessen moeten namelijk extra betaald worden door de ouders. Ook is het opvallend dat op het einde van het jaar diploma’s worden uitgedeeld, aan alleen de kinderen die gemiddeld een 4 (het puntenstelsel in Zuid-Afrika is 1 t/m 4) staan.

Nadat de kinderen klaar zijn met schrijven, gaan ze verder met rekenen. Nadat ze hiermee klaar zijn is het al tijd voor de eerste pauze.

Na de pauze maken ze hun rekenwerkje af en kunnen ze verder met hun taalwerkjes waarbij ze woorden in lettergrepen verdelen. Dan staat de gymjuffrouw voor de deur en gaan de kinderen een half uurtje volleyballen.

Samen:

Dan is het tijd voor de tweede pauze. Eenmaal in de koffiekamer aangekomen, blijkt er iets speciaals op de planning te staan. Grade 6 kinderen kunnen zich aanmelden om begeleider te worden van jongere kinderen. Op Stulting is dit een belangrijke taak met veel verantwoordelijkheden. Vandaag zullen de kandidaten zichzelf komen voorstellen en een soort auditie doen. De docenten zullen middels stemmen bepalen wie er geschikt zijn voor deze taak.

Nadine:
Na de pauze gaan de kinderen wederom aan de slag met de taken. Al snel is het twintig voor twee en is de school uit voor de grade 3 kinderen.

Caressa:

Na de tweede pauze gaan we met de kinderen naar buiten. Het is de bedoeling dat de kinderen in een tabel precies invullen wat voor weer het vandaag is.

Terug in de klas maken de kinderen de taakjes af die ze eerder die dag niet af hebben gekregen. Dan is het tijd om naar huis te gaan. De kinderen nemen afscheid door de juf en mij een grote knuffel te geven.

Samen:

Na school kunnen Caressa en Nadine gebruik maken van het internet op Stulting. Na een uurtje op internet zonder op de tijd te letten, vertrokken we richting Britt en Sven thuis.

Crèche Kokkewiet:

Vandaag start onze 3de week op de crèche. Inmiddels zijn we aardig gewend aan het dagelijkse ritme. We starten dan ook weer de dag met handjes wassen en toilet routine. Britt helpt de kinderen met het wassen van de handen terwijl Sven de kinderen in het gareel houdt.

Als alle kinderen in de kring zitten starten we met het dagelijkse programma. Britt is dit keer aan de beurt voor de dagen van de week, de aanwezigheidscontrole, het weer en het dagritme. Dit gaat inmiddels vanzelf. Het lijkt wel of we het al jaren zo doen. De kinderen weten ook goed wat van ze verwacht wordt. Sven heeft dit keer de taak om een verhaaltje voor te lezen. Deze gaat vandaag over een leeuw en een muisje. De kinderen luisteren weer met verbazing naar het verhaal.

Na de dagelijkse dingen hadden een verrassing voor de kinderen. We hadden namelijk van het sponsorgeld, ballonnen gekocht. Dit vinden de kinderen het einde. We hebben een spelletje met de ballonnen gedaan. Als de muziek uitgaat moet je zo snel mogelijk je ballon stil vasthouden en op de grond gaan zitten. Wie als laatste zit, is af. Als laatste hebben de kinderen nog eventjes met de ballonnen mogen ‘vrij’ spelen.

Inmiddels was het weer tijd om naar buiten te gaan. Buiten hebben we samen met de kinderen gespeeld door ze te duwen op de schommel of te helpen in de zandbak.

Na gegeten te hebben, zijn we begonnen met onze werkles. Dit keer hadden we vier hoeken gemaakt met daarin een tekenopdracht (Britt) en sorteeropdracht (Sven). In de tekenhoek kregen de kinderen een de taak om “ik ga naar de winkel” te tekenen. Ze mochten hierbij zelf bepalen welke materialen ze gebruikten (potlood, wasco, glitter). De enige voorwaarde was dat ze zichzelf tekende en dat ze meerder kleuren gebruiken. Sven heeft in de sorteerhoek de kinderen, de spullen uit de winkelen, laten sorteren. Hierbij moet je denken aan fruit bij fruit, drank bij drank, papier bij papier en plastic bij plastic etc.

Na de werkles hebben we samen met de kinderen gegeten en ingestopt om te gaan slapen.

Wist je dat…….

  • Morgen eindelijk het Wendyhuisje komt?
  • Onze opwarmpizza’s voor de tweede keer zijn aangebrand?
  • Wij onze oven maar een gek ding vinden?
  • Het vandaag lekker warm was?
  • We onze eerste overgeef-partij hebben meegemaakt met een kindje op de crèche?
  • We woensdag een uitstapje gaan doen met de kinderen van de crèche?
  • Dit uitstapje naar het strand is?
  • Liesbeth vanavond is langs geweest en dat we nog veel ideeën hebben opgedaan voor het sponsorgeld?
  • We het hierdoor de komende dagen nog heel druk krijgen?
  • Caressa en Nadine vandaag een grote leguaan hebben gezien? Ze dachten namelijk eerst dat het een krokodil was.

Dag 54, 17 oktober 2010

Zondag.. Wat doen we op een normale zondag in Nederland? De meeste mensen gebruiken de zondag om eens lekker uit te slapen of om er een rustdag van te maken. De meeste mannen zitten het ’s avonds aan de TV gekluisterd voor het sportjournaal en de meeste vrouwen maken zich op een ziekenhuisserie, een Tv-bevalling of een kletsprogramma. Hier in Afrika doen we dit helemaal niet. Vroeg opstaan, drukke dag en geen TV…

Om 8.30 uur zaten we aan de ontbijttafel. Opnieuw hadden Nicole en Marianne heerlijk geslapen in het bed. Waarom slapen wij op de benedenverdieping als boven zo’n lekker bed is? Zondag is voor ons meestal de dag dat we gebruik gaan maken van het internet en dat we gaan hamsteren (boodschappen doen)… Snel tijdens het ontbijt een lijstje maken. Wat gaat dat hier toch allemaal snel. Alweer nieuw brood… Alweer is de melk op.. Alweer zit er in de pot pindakaas bijna niks meer… Poeh… We moesten een beetje haast maken, aangezien we om 10.00 uur in de kerk verwacht werden.

Uit onze vorige succeservaringen in de kerk, wilden we Nicole en Marianne hier ook van laten meegenieten. Bij de kerk aangekomen, zagen we opeens een grote blauw-witte tent staan. De mis bleek vandaag buiten gevierd te worden. Opnieuw was de mis een enorme happening. In een Nederlandse kerk zullen we namelijk niet zo snel een drumstel en een elektrische gitaar terugvinden. Na wat prachtige nummers, begon het ‘serieuze’ gedeelte. Een groep jongeren trekt volgende week door Zuid-Afrika en bezoekt hierbij verschillende kerkmissen. Hiervoor moest natuurlijk gebeden worden. De ene na de andere jongere viel hierbij flauw. Uiteindelijk lagen er toch zeker 8 twintigers doodstil op de grond. Toch wel behoorlijk indrukwekkend kunnen we jullie vertellen!

Als snel kwam Nadine (zij was degene die ons uitgenodigd had) vragen hoe het met ons ging. Toen we vertelden dat we nog maar een paar dagen in Oysterbay waren, schrok ze toch wel even. Dit zou namelijk de laatste keer zijn dat ze ons zou zien. Direct vroeg ze of wij het goed vonden als er voor ons gebeden zou worden. Voordat we het wisten lagen er wat handen op onze hoofden en knieën en werd er een onverstaanbaar gebed over ons uitgesproken. En het bleek te helpen!

Toen de mis afgelopen was, besloten we te gaan lunchen in Jeffreysbay. Aangezien Nicole en Marianne na deze lunch meteen moesten vertrekken waren we met twee auto’s onderweg. Onze auto voorop, en Nicole, Marianne en Sven volgden. Het had echter niet veel gescheeld of we hadden het lunchen niet gered. In een automatisme belandde Marianne op de verkeerde weghelft. Met 120 kilometer per uur scheurden er een paar auto’s langs ze. Dat scheelde niet veel!! We beginnen steeds meer te geloven dat dat inzegenen toch ergens goed voor is!

Ook tijdens onze lunch gebeurde er iets bijzonders. Onze ober kwam opeens vragen waar wij vandaan kwamen. “The Netherlands” zeiden we met trots. “What is the Dutch word for All”.. Allemaal zeiden we. “What is the Dutch word for I”.. Ik antwoordden we. “What is the Dutch word for Love”.. Liefde zeiden we “And what is the Dutch word for You”.. “Jij”. “Ok, Ik liefde jij allemaal”, vertelde onze sjansende, maar verlegen ober. Wat een gezellige en vriendelijke mensen zijn hier toch in Afrika! Geweldig!

Na afscheid te hebben genomen van Marianne en Nicole, moesten we nog wat boodschappen doen. Op de klok kijkende schrokken we van de tijd. Het is al 16.00 uur! Snel naar huis, boodschappen uitladen en een boterhammetje eten (de lunch was namelijk wel erg veel!). Samen met Jorine hebben we de DVD’s van het Joelfeest 2008 en 2009 gekeken.

Wist je dat…

- we vandaag op het tankstation een koe gespot hebben?

- we Nicole en Marianne willen bedanken voor de gezellige dagen?

- Caressa en Nadine morgen beginnen op Stulting?

- we Jorine uitgenodigd hebben om carnaval met ons te vieren?

- we haar al menig carnavalshit hebben laten horen?

- we hier als een stelletje gekken op de carnavalsmuziek hebben zitten dansen?

Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal

Welkom bij ons zesde weekjournaal. In dit weekjournaal zullen we wekelijks (hoe kan het ook anders als dit het weekjournaal heet!) jullie op de hoogte houden van hetgeen wij met het ingezamelde sponsorgeld doen. Ook zullen er in de map Foto's ? Sponsorgeld telkens foto's worden geplaatst zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd en hoe wij dit uitvoeren.

----------
Met nog maar 2 weekjournalen voor de boeg, is dit alweer het zesde weekjournaal. Ook deze week zou het Wendyhuisje het voornaamste zijn waarmee wij ons zouden bezighouden. Dit verliep niet helemaal volgens plan. Hierover later natuurlijk meer! Naast dit extra klaslokaal, zijn er deze week ook weer spullen aangeschaft. Helaas was er ook een punt wat wij van onze lijst hebben moeten schrappen. Veel plezier met lezen!
----------
Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)

Nadat vorige week het huisje bij Karien was geplaatst, zou het deze week de beurt aan de crèche zijn. Na een enorme tijd van droogte, was dit echter de week waarin het enorm veel geregend heeft. Dit leidde ertoe dat het onmogelijk was om het Wendyhuis te zorgen. Helaas, helaas, helaas...

Inmiddels is de afspraak gemaakt dat dinsdag het huisje alsnog bezorgd zal worden. Hierover natuurlijk meer in ons volgende weekjournaal.

Ondanks de regen is er toch nog iets gebeurd op de crèche. Patrick besloot om samen met zijn mannen de grond alvast te egaliseren. In de fotomap zijn hier foto's van te zien.

Repareren van het dak

Ondanks dat sommige delen van het dak er zeer slecht aan toe zijn, is het helaas niet mogelijk om deze door ons te laten vervangen. Het crèchegebouw is namelijk een gemeente-eigendom. In de contractovereenkomst is opgenomen dat de gemeente verantwoordelijk is voor alle grove bouw. Dit wil zeggen dat het onderhoud aan bijvoorbeeld de muren en het dak alleen door de gemeente mag worden uitgevoerd. Helaas is de Afrikaanse mentaliteit niet zo, dat dit zo maar vervangen kan worden. Het zal dus nog wel even duren voordat er aan het dak iets gedaan kan worden. Wij gaan er in ieder geval nog alles aan proberen te doen om dit op te lossen, maar het zal moeilijk worden...

Het aanschaffen van poetsproducten (bijvoorbeeld zeep, stofzuiger, dweil)

Op de crèche doen Annie en Debbie er alles aan om alles zo schoon mogelijk te houden. Hiervoor krijgen ze regelmatig onze complimenten. Toch zitten overal nog wat verbeterpunten in. Zo hebben wij deze week twee prullenbakken (elk lokaaltje één) met 100 vuilniszakken, theedoeken, handzeep en schoonmaakdoekjes gekocht. Daarnaast was er aan tekort aan eetlepels. Ook hiervan hebben we er dus een aantal gekocht. Ze kunnen dus weer even vooruit...

Speelgoed voor bijvoorbeeld de poppenhoek

Zoals jullie ondertussen beslist weten, zijn wij niet de enige die de crèche een warm hart toedragen. Naast Liesbeth zijn er nog meer Nederlanders en Afrikanen die graag iets over hebben voor deze school. Op het moment dat het Wendyhuisje staat, heeft onze huiseigenaresse aangeboden om een gloednieuw speelkeukentje af te staan. Hierin kunnen de kinderen gaan spelen. Wij hebben bijpassende spulletjes gekocht. Zo mochten kopjes en schoteltjes en bestek niet ontbreken. Daarnaast hebben we een dokterssetje gekocht. Aangezien wij op dit moment met het thema De Winkel bezig zijn, hebben we hier ook materialen voor gekocht. Zo beschikt de crèche vanaf nu bijvoorbeeld over nepfruit en nepgeld. Kortom, allemaal materiaal wat vaker gebruikt kan worden, e wat het spel enorm motiveert bij de kinderen.

----------

Wij bedanken onze hoofdsponsoren Rode Kruis en Autoschade-Topselect.

Daarnaast gaat onze dank uit naar:
't Sonneklukske, Goltstein- Gerlag- en Ruyters- Advocaten, Savelkoul, Eventief, Poliersbedrijf Damiaans, Geilenkirchen BV, Jo Pötgens, Babyplanet, Van Wersch Optiek, Secure 4 U, Mulder Unions,RBC-Engineering Support BV, Basisschool D'r Durpel, Educos Uitgeverij,Basisschool de Doorkijk, Rockstar for a Day, Intergarde BV, Limburgs Dagblad, Buck Kantoorartikelen, Rotaryclub Parkstad, Aquina-Hollanders Makelaardij, Tandartspraktijk Leon Buck, SportswearClassic, Slagerij Mickartz, MSM Montage, WMM Hoveniers,