zuid-afrika2010.reismee.nl

Dag 19, 12 september 2010

Zondagmorgen! Normaal de dag om lekker uit te slapen. Helaas gold dit opnieuw (!!) niet voor Caressa. Ze werd zelfs een uur eerder wakker dan gisteren. 6.45 uur! Het is weekend Caressa!

Om 8.00 uur stond ze op en liep zo stil mogelijk naar de bovenverdieping. Rond deze tijd zou ze namelijk gebeld worden in verband met de verjaardag van haar broerTJE. Ze zat er helemaal klaar voor. De ouders van Caressa beginnen zich langzamerhand al aan te passen aan de Afrikaanse cultuur. Na 20 minuten wachten op het telefoontje, besloot Caressa terug naar haar bedje te gaan. Eenmaal weer lekker onder de warme deken ging plots toch de telefoon! Dan maar weer uit bed en ‘lang-zal-hij-leven zingen'.

Langzaam druppelden de andere slaapmutsen de eetkamer binnen. Vandaag zouden we namelijk gaan surfen! Omdat de surfles afhankelijk is van het weer, zou de surfleraar ons in de ochtenduren bellen. Om 9.00 uur zaten wij klaar om te vertrekken, maar helaas wisten we nog niet of het weer wel geschikt was. Dus dan maar wachten, wachten en wachten. 9.30 uur, 10.00 uur, 10.30 uur, nog steeds geen telefoontje ontvangen. Dan maar zelf bellen en een smsje sturen. Ook dit helaas zonder resultaat. 11.00 uur, 11.30 uur, 12.00 uur.... Helaas, helaas... Opnieuw een typisch voorbeeld van de Afrikaanse cultuur.

Aangezien we niet de hele dag binnen wilden zitten, besloten we de auto te pakken en naar de haven van St. Francisbay te gaan. Hier zouden we naar de boten gaan kijken en een hapje gaan eten. Liesbeth zou ook meegaan, maar zij moest helaas afzeggen in verband met een griepje. Met zijn viertjes de auto in, opnieuw over de onverharde weg vol met kiezelstenen en halve rotsblokken, ging er opeens een telefoon af. Het zal toch niet.....! Maar ja hoor, de surfleraar! Het was vandaag prima weer om kennis te maken met de surfsport. De golven waren niet te hoog, het was warm weer en de wind stond goed. Aangezien we hier geen rekening meer mee hadden gehouden, hadden we helaas geen zwemkleding bij ons. Zelf schuld, dikke bult meneer de surfleraar! Toch besloten we om kennis te gaan maken en wat informatie uit te wisselen. Na een interessant gesprek en een afspraak gemaakt te hebben voor komende dinsdag, begonnen onze maagjes toch behoorlijk te rammelen.

Bij de haven aangekomen, eerst maar even naar de boten kijken. Dit keer lag er echter niet alleen een boot aangemeerd, ook lag er een zeehond te genieten van deze prachtige dag. Zo kunnen we alweer een dier afstrepen van onze lijst!

We besloten om wat te gaan eten in een visrestaurant. Hier hebben we genoten van het uitzicht en het lekkere eten. Nog even wat kletsen, en dan maar weer terug naar huis.

Thuis aangekomen zijn Nadine en Sven aan de slag gegaan met hun nieuwe hobby. Het is hier ondertussen een hele rage! Darten! Met pijn in zijn hart moet Sven helaas mededelen dat Nadine gewonnen heeft. Vraag niet hoe, maar goed... Britt en Caressa maakten een ommetje over het strand richting Liesbeth, die zich inmiddels gelukkig weer een stukje beter voelde. Teruggekomen was de dag alweer voorbij.

Vandaag lekker vroeg naar bed, want morgen zal de wekker alweer vroeg afgaan. Of wordt Caressa morgen alweer vanzelf wakker? We zullen het morgen zien..

Bye bye,

De grote surf en de surfinnen...

Wist je dat.....

  • - Caressa en Nadine vandaag erachter kwamen dat de walvis van afgelopen week toch een zeehond was?
  • - Nadine vandaag geen kindermenuutje mocht bestellen?
  • - wij toch echt vinden dat Nadine behoorlijk wat kinderachtige trekjes heeft?
  • - Nadine daarentegen een hekel heeft aan kinderliedjes?
  • - de droom van de dames vandaag een beetje verstoord werd bij het zien van de surfleraar?
  • - deze man dik over de 40 is en een behoorlijke bierbuik heeft?
  • - zijn zoons daarentegen wel in het ideaal beeld van de dames pasten?
  • - we morgen sinds lange tijd naar het circus gaan?
  • - Meester Sven enorm blij is met alle reacties die de kids uit groep 8 geven?

Dag 18, 11 september 2010

Nog even terug naar gisteren! Opnieuw hebben we weer met zijn viertjes een gezellige avond gehad. Praten over van alles en nog wat en lachen om niks. Laten we dit nog menig avondje zo volhouden!

Vandaag hadden we weer de eer om een dagje bij Liesbeth te verblijven. Dit keer zouden we gaan lunchen met Carien (juf van de plaasschool) en Henriëtta (eigenares van ons huis). We konden dus lekker uitslapen. Hier maakten we dan ook optimaal gebruik van. Tenminste Britt, Nadine en Sven lagen nog lekker in hun bedje, terwijl Caressa vandaag (alweer) om 7.45 uur begon rond te huppelen.

Het vaste ochtendritueel begon weer. De witte en bruine boterhammen werden tevoorschijn getoverd en de pindakaas, Nesquick en chocoladepasta worden uit de kast gepakt. Vervolgens gaat de koelkast open en wordt de sandwichspread, kaas en boterhammenvlees op tafel gezet. De glazen, de sapjes en de melk maken ons ontbijtje compleet. Elke keer babbelen we weer eventjes over de gezellige avond van ervoor en blikken we weer vooruit naar hetgeen dat komen gaat.

De tafel wordt afgeruimd, de één gaat zich douchen en de ander gaat zijn kamer op orde maken. Al snel was het tijd om naar Liesbeth te vertrekken. Aangezien het vandaag heerlijk weer was besloot Sven om deze rit over te strand te maken. De dames wilden het op de snellere manier doen en pakten de auto.

Terwijl Sven al aan het sapje bij Liesbeth aan tafel zat, druppelden de dames ook binnen. Meteen viel Sven iets op. Er klopt iets niet! Opeens viel het hem in, waar is de pletjeskoek gebleven? Woeps vergeten! Dan maar even snel terugrijden. Teruggekomen waren we niet de enige die het idee hadden om iets mee te nemen. Terwijl Carien zelfgemaakte cakejes meenam, had Henriëtta een melktaart gemaakt. Kortom, vandaag zou het Zuid-Afrikaanse lunch worden met een Limburgs tintje.

Nadat onze magen volzaten met springbok, sla, soet patat en een lekker rosé-tje, was Carien wel erg nieuwsgierig naar de Nederlandse cultuur. Na menige verbaasde blik bij de woorden coffeeshop, pindakaas met hagelslag en beschuit met muisjes, tijd om alweer terug naar huis te keren.

Zo zie je maar, we moeten echt van iedere dag genieten (dit doen we dan ook!) want de dagen vliegen voorbij...

Liesbeth bedankt!

De vier smullende Limburgse Afrikanen...

Wist je dat....

  • - Caressa vandaag een poging gedaan heeft om een Zuid-Afrikaanse krant voor te lezen?
  • - we vandaag het huis gestofzuigd hebben met de stofzuiger van Liesbeth?
  • - deze avond benoemd wordt tot ‘laptopavond'?
  • - de dames vanavond waarschijnlijk gaan dromen van warm weer, veel golven en een knappe jongen (tenminste dat hopen ze!)?
  • - dit komt doordat we morgen onze eerste surfles gaan volgen?
  • - er vandaag besloten is geworden dat onze stagerooster een beetje omgegooid wordt?
  • - Britt en Sven hierdoor twee weken naar Carien gaan en drie weken naar de crèche?
  • - Caressa en Nadine twee weken naar Stulting gaan en twee weken naar Carien?

Dag 17, 10 september 2010

Vandaag zal er maar een kort dagjournaal verschijnen. We zijn vandaag namelijk de hele dag onderweg geweest om dingetjes voor de crèche te kopen. Meer hierover natuurlijk in het ‘Rode kruis en Autoschade Topselect weekjournaal'.

Vanmorgen was iedereen weer vroeg wakker. We zitten echt in het Afrikaanse ritme. Niet dat we vroeg in bed lagen gisteren, want Nadine en Sven waren in een melige bui, waardoor Caressa haar hoofdstuk niet uitgelezen kreeg en Britt niet in slaap kwam. Om het goed te maken zorgde Nadine vanmorgen voor een heerlijk ontbijtje.

Wij viertjes zaten netjes om 10.00 uur klaar om opgehaald te worden door Liesbeth. Wij hadden echter niet meegekregen dat Liesbeth had gesmst dat ze later kwam. Zo zaten wij op de Nederlandse manier stipt op tijd te wachten en kwam Liesbeth om 10.20 uur. We hadden een mega lang lijstje om te doen vandaag. Uiteindelijk waren we weer om 18.00 uur thuis. Wat we allemaal hebben gehaald, kunnen jullie natuurlijk allemaal teruglezen in het weekjournaal.

Toen we thuiskwamen, stond de meneer van de beveiliging voor onze deur. Blijkt dat er een zwerver in Oysterbay rondloopt, die heel graag bij andere mensen wilt slapen. Nu hebben wij wel wat kamertjes over, maar we houden de deuren en ramen toch maar goed dicht!

Vervolgens hebben we de pizza's in de oven gegooid. Na de pizza's, zijn we aan de slag gegaan met het maken van een ‘pletjeskoek' oftewel ‘koekjeskoek'. We gaan morgen namelijk lunchen bij Liesbeth. We ontmoeten dan Carien (de juf van het boerderijschooltje waar we ook nog stage gaan lopen) en Henriëtta (de eigenaresse van het huis waar we slapen). We willen ze kennis laten maken met een stukje van de Nederlandse keuken.

Let the sun shine!

3 koukleumende dames en Sven

Wist je dat...?

  • - Nadine in haar melige bui, Caressa gisteren ten huwelijk heeft gevraagd?
  • - Nadine, na Sven, ook haar eerste dwarsfluitles van Caressa achter de rug heeft?
  • - De dames heel even dachten dat de zwerver daadwerkelijk binnen was? En dat dit te danken was aan een vallende wc-verfrisser?
  • - We vandaag een echte scoobydoo hond ontmoet hebben? En dat Sven hier bang voor was?
  • - We vandaag heeeeeeeeerlijk geluncht hebben in de ‘Deli' in Jeffreysbay. En dat we hier Nederlanders ontmoet hebben?
  • - Het vandaag flink geregend heeft en de zee steeds dichter bij komt?

Dag 16, 9 september 2010

Vandaag waren het niet 2 verschillende wekkers die afgingen, maar 3. Sven vertrok gewoon om 6.45 uur richting Stulting en gaf meteen een lift aan de kinderen van Annie. Nadine en Caressa verlieten om 7.40 uur het huis richting de crèche. Britt werd om 8.30 uur opgehaald door Liesbeth om een dagje op de lodge te verblijven en flink uit te zieken.

Stulting:

Zoals al gezegd ben ik (Sven) vandaag alleen naar stage moeten gaan. Hoewel ik de gezelligheid van Britt gemist heb, heb ik opnieuw weer een leerzame dag gehad. Vandaag mocht ik kennismaken met the English-class. Dit is een Grade 1-class waarbij de instructies volledig in het Engels worden gegeven. Een interessante manier om duidelijk verschillen te zien tussen de verschillende Grade-1-klassen. Het enige nadeel was echter dat de groepsleerkracht bepaald niet geschikt was voor deze klas. Ze had een diploma voor het hoger onderwijs, dus niet voor het basisonderwijs. Helaas viel dit meteen te merken aan de chaos in de klas. Ze schold veel, kreeg de kinderen niet bepaald stil en ook in de klas was het een behoorlijke puinhoop. De kennismakingsles van mij en de rekenles verliepen echter prima. Het kan dus wel! Hopelijk heeft ze na het zien van mijn lessen kunnen inzien dat het niet altijd de beste oplossing is om helemaal los te gaan op de kinderen. Zodra je de kids met respect behandelt, krijg je ook voldoende waardering terug.

De dag begon met een gezamenlijk bijeenkomst. Door de lekke band van vorige week, hebben we dit tafereel helaas moeten missen. Vandaag was dus de kans om het nogmaals te beleven. Terwijl de hele school in de hal bij elkaar kwam, werd de gitaar tevoorschijn getoverd. In volle glorie zongen alle kinderen Bijbelliederen. Opnieuw erg indrukwekkend!

Na mijn introductieles, computerles en rekenles ben ik mijn souvenir verder afgaan maken. Van oom Jack heb ik een Zuid-Afrikaanse vlag meegekregen (dank je wel!). Deze laat ik op dit moment volschrijven door de kinderen waaraan ik lesgegeven heb. Hij begint na deze twee weken toch al erg vol te raken!

Nu eerst genieten van het weekend en daarna volop aan de slag in Grade 2.

Crèche Kokkewiet:

Zwaar bepakt komen Caressa en Nadine aan op de crèche. Na het gesprek met Annie gister, zijn Caressa en Nadine direct wat spulletjes gaan kopen voor de kinderen. Meer hierover volgt in het weekjournaal, en ook onder de map foto's à sponsoring zullen foto's van de spulletjes verschijnen. Wel is het leuk om te vermelden, dat Annie oprecht dankbaar en blij reageerde.

In de ochtendkring werd direct gebruik gemaakt van een van de materialen die we de dag daarvoor gekocht hadden. Daarnaast waren we van plan het liedje ‘Tsjoe Tsjoe Wa' te gebruiken tijdens de ochtendgym. Helaas bleef de gloednieuwe cd meerdere malen vasthangen. Nieuwe cd-speler misschien...? Of ligt het toch aan de cd...? Vervolgens hebben we de ochtendgymnastiek naar buiten verplaatst om samen met de kinderen ‘zakdoekje leggen' te spelen.

Bij het vrijspel buiten hebben we samen met de kinderen in de zandbak zand-pannenkoekjes gebakken. Helaas wisten de hele kleine kindjes nog niet dat zand niet bedoeld is om mee te gooien. Met alle gevolgen van dien! Nadine en meerdere andere kinderen zaten helemaal onder het zand. Toen iedereen weer enigszins zandvrij was, was het tijd om te eten. Het zonnetje scheen, dus werd er besloten om dit buiten te doen met de kinderen.

Na het eten ging Nadine weer aan de slag met haar zorgleerling. Caressa nam de oudste kinderen onder haar hoede en ging ook al aan de slag met de nieuwe materialen. Debbie ontfermde zich over de kleintjes.

Na een geslaagde ochtend was het tijd voor de warme maaltijd. Nadat de kinderen lekker in bed lagen, zijn we op weg naar huis vertrokken.

Wist je dat...?

  • - In Zuid-Afrika weinig fruit te verkrijgen is (alleen bananen, appels en sinaasappels)?
  • - Vandaag alweer het einde was van onze tweede stageweek en dat ons weekend dus vandaag begonnen is?
  • - Caressa op dit moment ook een muishond heeft gespot? En dat zij dus vanaf nu Nadine gelooft?
  • - Wist je dat Britt vandaag heeft mogen genieten van Nederlandse tv.
  • - Wist je dat Caressa en Nadine vanmiddag een flinke wandeling hebben gemaakt.
  • - Wist je dat menig roddel uit het Kerkraadse leven vandaag uitgebreid besproken is. En dat Landgraaf hier buiten viel.
  • - Dat Sven vandaag de township van Humansdorp heeft bezocht.

Dag 15, 8 september 2010

Woensdag gehaktdag? Woensdag-lekker-vroeg-uit-school-dag? Nee hoor! Het is weer Woensdag ABC-dag. Terwijl we op dit moment bezig zijn met onze tweede stageweek, is het ook alweer tijd voor onze tweede ABC. Enjoy it!

A Auto wassen, dit kun je hier na elk ritje wel doen

B Bungeejumpen, is hier nog uitleg bij nodig?

C Circus, op Stulting is komende maandag een circus.

D Debbie en Annie, deze twee runnen de crèche

E Energie, dit krijgen we als we de blije gezichten van de kinderen zien.

F Foto's, hier kunnen we er geen genoeg van maken...
G Groep 8, deze groep gelooft niet dat Sven gaat bungeejumpen

H Hoogtepunt, dit was voor Caressa absoluut het paardrijden (of kan er bij deze letter dan beter hoogtevrees staan?

I Internet, helaas beschikken we hier niet altijd over

J Jacuzzi, hier hebben we al twee keer van mogen genieten

K Kaapstad, de plek waar wij over 2 weekjes naar toe gaan

L Liesbeth, geweldige vrouw waar we altijd bij terecht kunnen

M Mamma's en Pappa's, die hebben regelmatig met ons contact. Dank je wel!

N N'Tomby, de hond van Liesbeth, een vaste bezoeker van onze site

O Onderdak, helaas zijn er nog té veel mensen in Zuid-Afrika die dit niet hebben

P Pauzetijden, elke dag weer op een andere tijd...

Q Q, tjah, in ons twee ABC-tje is dit nu al een moeilijke letter. HELP!

R Rugbywedstrijd, voor de eerste keer hebben Britt en Sven dit mogen beleven.

S Stulting Laerskool, de basisschool waar Britt en Sven op dit moment stage lopen

T Thank You, dank jullie wel voor alle bemoedigende reacties op de site

U Uiteten, dit is hier vaak nog goedkoper dan zelf eten maken

V Verveelmomenten, hier hebben we er gelukkig maar weinig van gehad! Houden zo!

W Walvissen, deze hebben Caressa en Nadine vandaag van wel heel dichtbij gezien

X X-factor, misschien iets voor de dwarsfluitkunsten van Caressa?

Y Ysblokjes, lekker verfrissend tijdens de warme dagen

Z Zingen, elke dag zingen de kinderen enorm veel

Stulting:

Vandaag stond er voor ons een drukke dag op het programma. En kennismaken met een nieuwe groep (en dus ook weer nieuwe werkwijzen en lesprogramma's), en een gesprek met de directeur van Stulting (Dhr. Coetzer), en een optreden voor pakweg 60 kinderen. Maar goed, laten we bij het begin beginnen.

Toen we vanmorgen het klaslokaal van Grade 1 Class 2 binnenliepen, werd al meteen duidelijk dat dit absoluut niet te vergelijken viel met de andere Grade 1 klas. Een fleurig lokaal, leuke dingetjes, ruime en goed ingerichte hoeken en vooral rustige kinderen. Wat een verademing! Het grote verschil tussen deze twee klassen zal vooral liggen aan de leeftijd van de leerkrachten. De klas waar wij maandag en dinsdag geweest waren, werd gerund door een oudere mevrouw. De klas van vandaag werd daarentegen geleidt door een 24-jarige juf, die net afgestudeerd was. Gelukkig! De dag begint al goed!

Helaas konden we maar even genieten van deze geordende klas. Klokslag 8.00 uur stond er namelijk in het kader van ons onderzoek een gesprek gepland met de directeur van de school. Terwijl wij ons een heel statig persoon voorstelden, bleek het achterafgezien een hele sociale, vriendelijke en spontane man te zijn. Het was dan ook een fijn gesprek. Een paar opvallende punten uit het gesprek:

  • - Op dit moment zijn er geen tekstboeken op school te vinden. Dit komt doordat het landelijk curriculum op dit moment vrijwel maandelijks veranderd. Met andere woorden: over hetgeen de kinderen moeten leren, is op dit moment nog steeds geen eenduidig antwoord.
  • - Deze school wil naast het streven naar goede leerprestaties ook hoge ogen gooien op het gebied van sport (rugby, tennis, cricket, netbal enz.) en cultuur (verschillende koren, muziek- en dramalessen, schilderen enz.).

Voor de rest waren er opvallend veel gelijkenissen met Nederland.

Na dit intensieve, maar zeer interessante gesprek tijd voor de pauze. Hier konden we ons mentaal en lichamelijk voorbereiden op onze dansontgroening. We hadden bij de kleuters al even mogen proeven en de gewilligheid en het ritmegevoel van de Afrikanen, maar nu gingen we het ook voor de Grade 1 klassen doen. In de grote hal aangekomen, had Rinie (kleuterleidster) een verrassing voor ons. Ze had niet alleen Grade 1 uitgenodigd, maar ook Grade 2, 3 en 4. Even anders omschreven: we hebben voor ongeveer 200 kinderen gedanst op het Vliegerlied, de Tsjoe Tsjoe Wa en Cowboys en Indianen. Ze konden er geen genoeg van krijgen. De kinderen waren hier zo overdonderd door dat we bijna werden belaagd door alle knuffels die de kinderen wilden uitdelen. Toen we over het schoolplein terugliepen hoorden we alleen maar: 'You rock!', 'I want to be your friend' en 'You are great!'.Door de positieve reacties is dan ook besloten om het volgende week nog een keer te doen. Dit keer met bodyguards?

Bijgekomen van alle adrenaline dan toch maar weer even terug naar de klas. Na samen met de groepsleerkracht de taal- en schrijfles gedaan te hebben, was verrassend genoeg de tijd alweer voorbij. Wat vloog deze dag voorbij! Morgen alweer de laatste van deze week!

Crèche Kokkewiet:

Vandaag weer een druk bezochte dag op de crèche, wederom waren er vandaag vijfentwintig kinderen aanwezig. Allereerst zijn wij begonnen met het dagelijkse gebed, dagen van de week, het weer en de gymles. Dit keer met het vliegerlied, waarop de kinderen vrolijk dansen en bewegen. Dan start Caressa met haar lente activiteit, waarbij de kinderen ieder een bloem krijgen. De bloemen hebben een verschillend aantal blaadjes, een tot en met vijf. Op de grond liggen vijf genummerde formulieren, ieder kind legt zijn bloem bij het juiste nummer.

Na de lenteactiviteit is het tijd voor toiletroutine en buitenspelen. Na een half uurtje frisse lucht komen de kinderen naar binnen om te eten. Nadat de buikjes weer gevuld zijn, spelen de kinderen op de matten en aan de puzzeltafel. Dan ontdekken de kinderen onze foto camera's. Ze willen allemaal op de foto en vinden het geweldig om de foto's terug te kijken.

Na het vrij spel is het tijd voor de muziek en beweegles. Op het liedje ‘lief klein konijntje' wordt er luidt gezongen en gedanst. Dan is het tijd voor de warme maaltijd, of toch niet? Als Nadine in de keuken gaat kijken staat er nog niks klaar om op te dienen. Snel worden de borden opgeschept met rijst en bonensaus, terwijl Caressa en Debbie de kinderen bezig houden met liedjes zingen. Na tien minuten zingen en wachten komen eindelijk de borden door. De kinderen eten hun bordjes leeg en gaan dan lekker slapen.

Als de kinderen eenmaal slapen, hebben wij nog een evaluatiegesprekje met Annie. Ze geeft ons wat tips om ons beter verstaanbaar te maken bij de kinderen. Daarnaast laat Annie ons een aantal leuke materialen zien waarvan we gebruik kunnen maken. Al met al een aantal leuke ideeën om mee aan de slag te gaan.

----------

Wist je dat....?

  • - Caressa en Nadine vanmorgen met stomheid geslagen waren?
  • - ze namelijk op een paar meter van het strand een walvis zagen?
  • - bij sommige van ons Patience een verslaving begint te worden?
  • - we vandaag mogen genieten van oer-Hollands patat?
  • - er vandaag opnieuw geheimen verteld zijn?
  • - door het typen van dit vorige wist-je-dat-je Caressa in een deuk lag?
  • - wij nog steeds niet weten daardoor dit komt?
  • - we vandaag weer inkopen hebben gedaan voor de crèche?
  • - Caressa touwtjes van fluitjes gebruikt om bloedneuzen te stoppen?
  • - het haar raar genoeg nog gelukt is ook?

We will rock you!

The Crèche-girls and the Stulting-people

Dag 14, 7 september 2010

Gelukkig was de wind gisteravond nog gaan liggen, waardoor we beter geslapen hebben dan gister. Waarschijnlijk heeft het dan toch echt aan dag 13(!!!) gelegen. Na een lange nacht (we lagen allemaal al om 9.30 uur in bed) ging vanmorgen om 6.00 uur de wekker van Sven en Britt en om 6.50 uur de wekker van Nadine en Caressa. Na een vluchtig ontbijtje was het dan tijd om, inmiddels voor de zesde keer, naar stage te vertrekken.

Stulting:

Vandaag een dag zoals alle andere. Lekker standaard, niet veel bijzonders. We zijn de dag begonnen met het zingen van godsdienstliedjes. Samen met Grade 2 in een knus lokaaltjes onder begeleiding van een gitaar. Toch wel erg apart om te zien hoe kinderen zich in dit soort muziek helemaal kunnen geven door de vrolijke klanken en bewegingen van de liedjes. We betrapten ons na afloop erop, dat we de bewegingen en liedjes stiekem al uit ons hoofd wisten.

Na dit vrolijke begin, terug naar de klas. In een stoffige klas, waar alle ramen wagenwijd openstaan (dit blijkt hier normaal te zijn) hebben wij de dag doorgebracht. Opnieuw schrokken we vandaag van de chaos in de klas. Iedereen liep waar hij wilde, iedereen deed wat hij wilde en iedereen deed ook net niet wat hij wilde (klinkt het logisch?). Wij hoopten vandaag tijdens onze les hier verandering in te brengen. We hadden een leuke taalles bedacht waar de kinderen moesten rijmen met de “ou”-klank. Als we terugkijken op deze les, kunnen we niet ontevreden zijn. Door de korte tijd dat wij in deze klas zijn, moeten we niet verwachten dat wij opeens wonderen kunnen verrichten. De kinderen bleven onrustig, maar goed, zou je niet als je dit het hele schooljaar al gewend bent…

Onze mentor was erg enthousiast over de manier waarop wij de lessen gaven. Hopelijk inspireert haar dit voor de rest van haar loopbaan.

Morgen staat voor ons een drukke dag te wachten. Morgenvroeg hebben we een gesprek gepland met de directeur van de Stulting Laerskool. Hierin willen wij hem vragen stellen over de algemene zaken in de school. Vervolgens zullen we in de grote hal voor maarliefst 180 kinderen gaan dansen en zingen. Dit stond eigenlijk voor vandaag gepland, maar wegens examens kon dit helaas niet doorgaan.

Na al deze leuke dingen gaan we morgen ook kennismaken in de “andere” Grade 1-klas. Kortom, een volle dag met beslist opnieuw weer weel avonturen! See Ya!

Crèche Kokkewiet:

Aangekomen op de crèche schrokken we van het aantal kinderen. Er waren vandaag maar liefst 25 kinderen aanwezig op de crèche, terwijl dit getal de vorige stagedagen rond de 17/18 kinderen lag. Maar geen haan die er naar kraait, want het blijkt hier heel normaal te zijn dat de kinderen komen wanneer het de ouders uit komt. Over hanen gesproken… hadden we al verteld dat de sfeer in de township een beetje te vergelijken is met een kinderboerderij? Overal lopen namelijk kippen, hanen en zwerfhonden.

Maargoed, weer even terug naar de crèche. Toen we de puzzel van de wel erg grote kring hadden opgelost, waren we klaar om de dag te beginnen. We hadden ons voorgenomen om de ochtendgym vandaag wel buiten te doen, het was tenminste droog vanmorgen. Maar dat was ons ook vandaag niet echt gegund. Toen we met de kinderen buiten aankwamen, stond er een hele grote vrachtwagen op het terrein van de crèche!!! Deze kwam het riool leeg halen. Gelukkig lieten we ons niet uit het veld slaan, we zijn gewoon de gymles buiten gaan doen op het stukje gras, wat wel nog vrij was. Natuurlijk niet voor lang, want de vrachtwagen moest ook weer van het terrein af. Gelukkig vonden de kinderen het gebeuren heel erg interessant.

Na de gymles was het de taak aan Caressa om haar eerste prentenboek in het Zuid-Afrikaans voor te lezen. Zeker weten we het natuurlijk niet, maar aan de gezichtjes van de kinderen af te lezen, was het wel aardig gelukt.

Vervolgens gingen de kinderen een boterhammetje eten. Terwijl Caressa de tandjes van de kinderen ging poetsen, ging Nadine aan de slag met haar opdracht van school. Nadine gaat aan de slag met een teruggetrokken meisje. Zij doet dit d.m.v. speltherapie. Opvallend, maar erg goed, is dat het meisje erg open is richting Nadine. Jullie kunnen je wel voorstellen, dat dit soort dingen hard nodig zijn vanwege de thuissituaties van de kinderen.

Als laatste, voordat de kinderen gaan eten en slapen, stond de muziekles van Caressa op het programma. De kinderen moesten het verschil horen tussen langzame en snelle liedjes en tussen vrolijke en verdrietige liedjes. Ongelofelijk wat de kinderen voor een ritmegevoel hebben, terwijl ze pas 3/4 of 5 jaar zijn. Caressa hoefde een liedje maar in te zetten en de kinderen begonnen direct op de maat mee te klappen. Daarna hebben we het liedje ‘lief klein konijntje’ samen met de kinderen gezongen.

Nadat de kinderen lekker ingestopt op hun matrasjes lagen, was het voor ons tijd om naar huis te vertrekken en de lesjes van morgen voor te bereiden.

Na het voorbereiden van die lesjes was de dag voor Caressa en Nadine nog niet voorbij. Zij hadden om 17.30 uur een bestuursvergadering op de crèche.

Als eerste werden Nadine en ik kort voorgesteld aan het comité. Vervolgens wordt de vergadering geopend door middel van een gebed.

De vergadering staat vooral in het teken van de constitutie en het business plan, die beide deze week moeten worden ingeleverd bij social work. Het doel hiervan is het krijgen van registratie en een vergoeding, zodat de salarissen van Annie en Debbie daarvan betaald kunnen worden. Op dit moment worden de salarissen betaald van giften. Deze zijn niet genoeg, waardoor Annie en Debbie maar de helft krijgen van wat ze eigenlijk moeten krijgen.

Nadat Liesbeth de constitutie en het business plan kort heeft doorgenomen met het comité, worden er nog wat kleine dingetjes besproken. Opvallende dingen waren:

<!--[- Annie sprak andere aan op hun taak. Bijv. de secretaris heeft de taak om te schrijven en zal dit vanaf de komende vergadering ook doen.

<!--[- Ouders die de crèche niet kunnen betalen voor hun kind, kunnen ook op de crèche komen werken.

<!--[i- Het budgetplan wordt snel doorgesproken.

<!--[- De bingo van zaterdag 04-09-2010 wordt besproken. Het was een groot succes en dat heeft zich in het dorp rondgesproken. De mensen zouden graag nog een keer een bingomiddag willen houden. Liesbeth verteld echter dat dat niet kan zonder gesponsorde prijsjes. Annie komt op het idee om levenspakketten als prijsjes samen te stellen. Deze kunnen goedkoop ingekocht worden, waardoor er toch winst wordt gemaakt.
Ook kwam naar voren dat Annie teleurgesteld was, dat niet alle comité leden aanwezig waren op de bingo. Zij moeten daarom R10 boete betalen.

<!--[- Als laatste kwam ook nog naar voren, dat wij ook een sponsorbedrag bij ons hebben. Annie gaat nadenken wat zij graag zou willen hebben voor de crèche.

Al met al een drukke maar erg interessante dag!

He’s got the whole World in his hands!

The African-girls en Sven-the-African-men…

Wist je dat…?

- Britt en Sven vandaag naar hun eerste rugbywedstrijd zijn gaan kijken?

- Britt al een hele week verkouden is dankzij de tocht in Stulting en dat daar vandaag koorts bij is komen kijken?

- Sven vandaag een broodje konijn heeft gegeten, zonder konijn?

- Caressa en Nadine vandaag de hele dag in stank hebben moeten lopen op de crèche, maar dat ze er niet achter zijn gekomen waar die vandaan kwam?

- Sven en Britt vandaag een ingepakt kalfje tegenkwamen bij het tankstation, klaar om geslacht te worden?

- Britt en Sven in de eerst volgende uitgave (december) van de Humansdorp-krant komen te staan?

- Nadine en Caressa gemiddeld 500 snotneuzen per dag schoonmaken?... bah!

- Sven en Caressa vandaag nog een keer over de rotsen van Oysterbay zijn gelopen, omdat de zee vandaag enorm wild was en dit prachtige foto’s opleverde?

Dag 13, 6 september 2010

Vandaag begonnen we dan aan onze tweede stageweek. Behalve Sven had niemand goed geslapen. In tegenstelling tot de heerlijke dag van gister, was het vandaag heel erg koud en was er veel wind. Door deze verschrikkelijke wind, zijn de dames dan ook een paar keer wakker geworden. Toen we vanmorgen dan met veel moeite opgestaan waren en richting onze stageplekken vertrokken, voelden we de eerste Zuid-Afrikaanse regendruppels.

Stulting:

Vandaag was het tijd voor een nieuwe uitdaging op de Stulting school. Na vorige week de hele week bij de kleuters stage te hebben gelopen gingen we vandaag naar groep 3 (grade 1). We werden voorgesteld aan Ina, de leerkracht van groep 3. Ina, een kleine en oudere vrouw zal onze mentor worden voor de komende week. We zijn benieuwd. De dag begon vandaag in de centrale hal. Met de hele school werd de week geopend. De directeur sprak de kinderen toe en er werden liedjes gezongen en gespeeld. Na dat festijn zijn we samen met groep 3 naar onze nieuwe klas gelopen. Deze klas zag er toch wel wat armzaliger uit als bij de kleuters. De bankjes waaraan de kinderen zitten waren erg versleten en er lag een vies/oud tapijt op de grond die de sfeer van het lokaal oud maakte. Omdat het vandaag onze eerste dag in groep 3 was, hebben wij ons voornamelijk georiënteerd en geobserveerd. Wat ons gelijk opviel was de chaos in deze groep. De kinderen mogen zelf bepalen wanneer, hoelang en met wie ze aan een opdracht werken. Daarnaast krijgen de kinderen ook nog maar een 2 opdrachten over heel de dag. Ook viel ons op dat Ina de werkbladen die de kinderen moesten maken letterlijk voorzei. In Nederland zul je dit niet snel terug zien in een groep 3. Morgen gaan we voor het eerst in deze klas lessen geven. We zullen een werkblad met de kinderen maken en dit gezamenlijk bespreken. Daarnaast zullen we Ina bijstaan bij het werken in groepjes. We zijn benieuwd!

Crèche Kokkewiet:

Na die eerste Zuid-Afrikaanse regendruppels en veel wind, kwamen we dan eindelijk aan op de crèche. Tot nu toe was een ochtendwandeling altijd wel even lekker om wakker te worden, maar vanmorgen was dat toch een ander verhaal. Gelukkig werden we snel wakkergeschut door de kinderen die vanaf 8.00 uur naar de crèche toe komen.

Half 9 is het dan tijd om naar binnen te gaan. Gelukkig! Want het werd er niet warmer op buiten. Na het dagelijkse gebedje mochten wij de dag overnemen. Omdat wij de ochtendgym tot nu toe wel erg minimaal vonden, hadden wij ons bedacht om een echte volledige gymles te geven... buiten!!! Aangezien ze er op onze opleidingen vanuit gaan dat we flexibel zijn, hadden we de gymles al snel naar binnen verplaatst. Na het verschuiven van het een en ander was het dan eindelijk tijd voor onze gymles. We begonnen met ons gebruikelijke energizer versje, om vervolgens door te gaan met een balspel. Als afsluiter hadden we tikspelletje.

Na het tikspel hadden we een lentespelletje bedacht. De bedoeling was dat de kinderen aan de goede kant gingen staan. Als het woordje wel bij de lente hoorde, dan moesten ze bij de lente slinger gaan staan. Hoorde het woordje niet bij de lente, dan moesten ze aan de andere kant van de klas gaan staan. Maar ook dit ging vandaag niet zoals verwacht. We hadden het idee dat de kinderen vandaag ons Nederlands lastiger vonden dan vorige week. Ook merken we aan alles, dat het eigenlijk niet te vergelijken is met stages in Nederland bij de kleuters. Op de crèche zijn op dit moment de meeste kinderen 3 jaar, wat het erg lastig maakt om passende activiteiten te verzinnen.

Na het eten hadden we een werkblad voor de kinderen. De bedoeling was dat ze de lijn van de vlinder naar de bloem deden volgen met een wasco, een oefening voor de fijne motoriek. Bij deze oefening kwam al helemaal goed naar voren wie de oudere kinderen zijn en wie de toch nog wel erg jonge kinderen zijn. Ze deden gelukkig wel allemaal hun uiterste best en vonden de hele dag erg leuk. Dat de kinderen plezier hadden gehad, stond ook in de dagevaluatie van Annie en daar doen we het natuurlijk voor!

Na het werkblad mochten de kinderen vrij spelen in 3 verschillende hoeken. Wij hadden daarbij ook de puzzels maar eens tevoorschijn gehaald. De kinderen vonden het geweldig! Helaas zijn er maar 6 puzzels compleet, dus we hebben alweer een leuk idee voor het sponsorgeld.

Na een toch wel vermoeiende dag kijken we uit naar morgen. Morgen gaat Caressa haar eerste prentenboek in het Zuid-Afrikaans voorlezen en haar dwarsfluit gebruiken voor de tweede muziekles. Nadine gaat morgen voor het eerst een kind individueel begeleiden d.m.v. speltherapie. We kijken er naar uit! Én uiteraard hopen wij de gymles buiten te kunnen geven.

Wist je dat...?

  • - We het vandaag allemaal een langdradige dag vinden en dat we voor het eerst moeite hebben om de tijd om te krijgen.
  • - We vandaag dan ook waarschijnlijk vroeg in bed liggen.
  • - We denken dat dit maken heeft met dag 13(!!!) van onze reis.
  • - Je hier prepaid kaarten voor €0.50 kunt kopen, maar dat wij hiervoor nog geen minuut naar Nederland kunnen bellen.
  • - Britt en Sven morgen voor 180 kinderen moeten dansen.
  • - Zij dat gaan doen op het vliegerlied en het cowboy en indianen lied.
  • - Nadine vandaag een super lief cadeautje heeft gemaakt voor Caressa.
  • - Dit een aftelkalender is.
  • - De dames vandaag, Sven hebben geleerd hoe je een aansteker moet gebruiken, nadat hij zijn vingers had verbrand bij het aansteken van een kaars.

Slaap lekker,

De vier saaie mutsen!

Rode Kruis en Autoschade Topselect Weekjournaal 1

‘Het Rode Kruis- en Autoschade-Topselect Weekjournaal'

Welkom bij ons eerste weekjournaal. In dit weekjournaal zullen we wekelijks (hoe kan het ook anders als het weekjournaal heet!) jullie op de hoogte houden van hetgeen wij met het ingezamelde sponsorgeld doen. Ook zullen er in de map Foto's à Sponsorgeld telkens foto's worden geplaatst zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd en hoe wij dit uitvoeren.

----------

Tijdens onze eerste kennismaking met Annie en Debbie (de leraressen van de crèche) hebben wij de crèche goed geobserveerd. Er viel al duidelijk te zien dat de vorige studenten goed hun best gedaan hebben om de crèche op te knappen. Toch schrokken we nog van de staat van het gebouw, de mogelijkheden waarmee beide juffrouwen moesten werken en de speelmogelijkheden van de kinderen. Kortom, genoeg werk aan de winkel!

We besloten om een afspraak met Liesbeth te maken. Samen hebben we een lijstje gemaakt van dingen waarvan wij vinden die aan vervanging toe zijn of die nieuw gekocht moeten worden:

  • - Opknappen van het speeltoestel
  • - Uitbreiden van de speel- en leermogelijkheden
  • - Kopen van knutselmaterialen
  • - Kopen van een wasmachine
  • - Repareren van het dak
  • - Het kopen van een tuinhuis (eventueel te combineren met speelhuis)
  • - Het aanschaffen van poetsproducten (bijvoorbeeld zeep, stofzuiger, dweil)
  • - Het maken of nieuw aanschaffen van een geiser
  • - De vervolgopleiding van Annie en Debbie
  • - Speelgoed voor bijvoorbeeld de poppenhoek
  • - Het ophangen van planken en haakjes (met de namen van de kinderen)
  • - De kozijnen verven
  • - Verschoontafel voor het verschonen van de luiers
  • - Nieuwe lakens en matrassen
  • - Speelgoed voor de bevordering van de grove motoriek.
  • - Kopen van een klok
  • - Mogelijkheden bekijken voor het bekostigen van een taxibusje, zodat ook kinderen buiten de township naar de crèche kunnen.

Wekelijks zullen we jullie op de hoogte houden hoe het met ons lijstje gesteld is. Aangezien dit vooral een kennismakingsweek was, hebben we vooral georiënteerd en geobserveerd.

----------

Kopen van knutselmaterialen

Deze week kwamen we in de internetwinkel schoolspullen tegen. Kortom, de ideale kans om het eerste sponsorgeld uit te geven. We hebben onder andere kwasten, viltstiften, kilo's gekleurd en wit papier, etuis, kleurpotloden, wasco, pritt-stiften, gummen, potloden en slijpers gekocht. Onder het kopje Foto'sà Sponsorgeld vinden jullie een foto van deze spullen.

----------

Ook hier in Afrika wordt er hard gewerkt om de crèche te ondersteunen. Met name door Liesbeth worden er verschillende activiteiten opgezet om geld op te halen voor de crèche. Komende zaterdag zal er op de crèche een bingo worden georganiseerd. Tijdens deze bingo worden er ook gebakken koeken en limonade verkocht. De opbrengst van deze middag zal volledig naar de crèche gaan.

----------

Wij bedanken onze hoofdsponsoren Rode Kruis en Autoschade-Topselect.

Daarnaast gaat onze dank uit naar:

't Sonneklukske, Goltstein- Gerlag- en Ruyters- Advocaten, Savelkoul, Eventief, Poliersbedrijf Damiaans, Geilenkirchen BV, Jo Pöttengs, Babyplanet, Van Wersch Optiek, Secure 4 U, Mulder Unions,RBC-Engineering support BV, Basisschool D'r Durpel, Educos uitgeverij,Basisschool de Doorkijk, Rockstar for a Day, Intergarde BV, Limburgs Dagblad, Buck Kantoorartikelen, Rotaryclub Kerkrade, Aquina-Hollanders Makelaardij, Tandartspraktijk Leon Buck, Sportswear Classic, Slagerij Mickartz, MSM Montage, WMM Hoeveniers,